10.06.2014

Proces nawigacyjny N.E.W.S. czyli rozwiązana zagadka Trójkąta Bermudzkiego w strategii firmy

Trójkąt Bermudzki jest wielką zagadką żeglugi morskiej i powietrznej. Jego zła sława i jakaś tajemnicza właściwość ma powodować, że wkraczając w jego obszar można niepostrzeżenie zejść z wyznaczonego kursu i długo nie móc go odnaleźć. Czasem można zabłądzić do tego stopnia, że znika się zupełnie bez wieści. Podobnie bywa ze strategią firmy w realnym biznesie.

 

Proces nawigacyjny N.E.W.S.

Są sytuacje, w których nawet dobrze zaplanowana ścieżka realizacji kolejnych celów strategicznych firmy (albo też celów postawionych przed jakimś wewnętrznym zespołem) prowadzi na kompletnie nieznane wody, gdzie czujemy się zupełnie zdezorientowani. Zwieramy szyki, kierujemy się do najbliższego portu, który zdaje się być już w zasięgu wzroku i... nie potrafimy tam dotrzeć przez wiele kolejnych, długich tygodni czy miesięcy.

Ciekawą próbą odpowiedzi na takie sytuacje jest model nawigacyjny N.E.W.S. Pod tą nazwą kryje się nowa koncepcja nawigowania zespołem wewnątrz firmy albo też firmą po "oceanie rynku". Skoro mówimy o nawigowaniu - nie dziwi nas fakt, że model wziął swoją nazwę od kierunków na kompasie. Każdy z nich dotyczy jednej z cech skutecznego zespołu i organizacji:

  • North (północ) to wyznaczenie azymutu, kierunku, w którym podążamy, ogólnej strategii działania.
  • East (wschód) to wartości, które integrują zespół.
  • South (południe) to przeszkody, które zespół napotka w trakcie żeglugi.
  • West (zachód) to szczegółowa mapa rejsu, plan działania, który doprowadzi zespół do celu.

Proces nawigacyjny N.E.W.S. - cykl praktycznych warsztatów zespołowych będzie niezastąpiony przy całościowym przeglądzie, przy tworzeniu strategii firmy (lub zespołu) - do tego został stworzony. Ja chciałbym się jednak skupić na sytuacjach, gdy mamy już jasną wizję (North) i precyzyjny plan działania (West), ale nie jesteśmy w tym miejscu, w którym powinniśmy być zgodnie z planem żeglugi. Syndrom żeglowania w Trójkącie Bermudzkim pojawia się gdy:

  • Wartości organizacyjne nie zostały uwzględnione w planie żeglugi.
  • Zabrakło otwartości przy określaniu barier, niedoszacowano ryzyka wybranego kierunku żeglugi.
  • Źle określiliśmy pozycję startową naszego statku.

 

Wartości organizacyjne a skuteczna strategia firmy i zespołu

Częstą przyczyną braku postępu w osiąganiu kolejnych celów jest konflikt na linii wartości organizacyjnych - osobistego systemu wartości ludzi realizujących konkretne strategie i plany.

Współpracowałem kiedyś z firmą z branży spożywczej, która przejęła jednego ze swoich konkurentów. Problemowa okazała się jedynie integracja zespołów badawczo rozwojowych  opracowujących i optymalizujących receptury produktów.

Było to o tyle dziwne, że przejęty zespół spontanicznie deklarował swoją gotowość do udziału we wspólnych projektach i chętnie dzielił się wcześniejszymi doświadczeniami. Mocno też inspirował swoich nowych kolegów. Początkowy entuzjazm jednak szybko opadł, a przejęci pracownicy coraz częściej stawali się w swoich zespołach malkontentami uprzykrzającymi kolejne przedsięwzięcia. Nikt nie rozumiał dlaczego wcześniej aktywni pracownicy coraz bardziej odpuszczają sobie ważne projekty.

Więcej światła rzuciły na tę sprawę dopiero wywiady z odchodzącymi pracownikami. Okazało się, że to właśnie rozbieżne wartości organizacyjne były przyczyną nieefektywności. Problem powstał, gdy ludziom tworzącym wcześniej od podstaw nowe produkty zaczęto zlecać optymalizację kosztową innych. Ludzi, którzy całą swoją satysfakcję czerpali z możliwości tworzenia czegoś nowego, nie istniejącego jeszcze na rynku, wsadzono w wąskie ramy zadań optymalizacyjnych. Zareagowali (nie do końca nawet uświadomionym) oporem na monotonię i ograniczenie ich kreatywności. Wiązało się to z walką o kolejne 0,2 grosza oszczędności na kilogramie ciastek.

Gdy problem zdiagnozowano - odwieszono w trybie pilnym kilka wstrzymanych projektów rozwojowych i obsadzono je odpowiednimi osobami. Dzięki temu pozostałą część zespołu udało się ostatecznie zatrzymać, ale taki nieuporządkowany przebieg działań kosztował firmę znacznie więcej niż mogło kosztować podejście oparte o proces N.E.W.S.. Niewielka korekta kierunku (North) i planu działania (West) pozwoliłaby wyeliminować lukę pomiędzy wartościami organizacyjnymi (East) i osobistymi w ważnym dla firmy zespole.

 

Bariery i ograniczenia w realizacji strategii firmy

Niewypowiedziane a istniejące bariery w realizacji strategii firmy stanowią drugie ramię Trójkąta Bermudzkiego. Przekroczenie tej granicy to wpłynięcie na wody, dla których nie istnieją aktualne mapy. Silne prądy i podwodne skały mogą zaskoczyć naszą łódź w dowolnej chwili rejsu.

Wiele strategii firm i strategii zespołów zawiera w sobie nierealne założenia. Często wydaje nam się, że wystarczy postawić jakiś cel, wyznaczyć kolejny port, a nasz statek niezawodnie do niego dopłynie, bo "wszyscy tego chcieli" i "nikt nie zgłosił zastrzeżeń". Narysowanie bardziej realnej mapy naszych wód jest możliwe, jeśli otworzymy dyskusję nad tym, co nas ogranicza jako firmę lub zespół, jakie przekonania czy utarte sposoby działania spowodowały, że wcześniejsze próby wejścia do ważnego portu nie powiodły się.

Proces nawigacyjny N.E.W.S. nie tylko umożliwia, ale także konkretyzuje taką właśnie dyskusję. Utrzymuje ją w ryzach i sprawia, że efektem jest naniesienie na mapę przypuszczalnych raf. Bywa, że po szczerej rozmowie okazuje się, że jakiś cel jest nierealny i trzeba go usunąć lub przeformułować. Częściej jednak udaje się znaleźć sposób na to jak do wymarzonego portu dopłynąć, lub przejść bezpiecznie przez wąską cieśninę. Od czego w końcu są holowniki!

 

Czy wiesz gdzie zaczynasz swój rejs - czyli trzecie ramię trójkąta

Twój dotychczasowy rejs to tysiąc mil żeglugi na południe, kolejne tysiąc mil na zachód i w końcu tysiąc na północ. Nawet bez kartki i ołówka wiadomo, że po tych manewrach jesteś o tysiąc mil na zachód od punktu startu, prawda?

No chyba, że zaczynasz... na biegunie! Wówczas wracasz do punktu wyjścia. Powiem więcej - wystarczy, że zaczynasz w jego pobliżu, aby rezultat takiego rejsu nie przekraczał kilkudziesięciu mil - zachęcam do eksperymentu na globusie. Jeśli nie wiesz skąd wyruszasz, nie dopłyniesz tam dokąd zamierzasz!

W biznesie nie wystarczy telefon z GPS i dwie współrzędne. Dlatego proces N.E.W.S. poprzez precyzyjną ankietę, wywiady i sporą pracę warsztatową całego zespołu pozwala dobrze określić pozycję startową. Oczekiwania interesariuszy, umiejętności przywódcze, rynek i konkurenci, sprawność procesów, kompetencje załogi - to wybrane "współrzędne", które definiują punkt startu. Teraz możesz bezpiecznie wyznaczyć właściwy kurs i zacząć żeglugę.

Pomyślnych wiatrów!

 

Przemysław Dybek - Konsultant Grupy ODiTK

 

 

Materiały powiązane:

05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]
17.01.2017

Utrzymanie koncentracji – jak pomóc sobie w realizacji zadań

Jak długo jesteś w stanie skoncentrować się na jednym zadaniu bez rozpraszania się i przerywania?

[więcej]