5/06/2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść! Na co masz wtedy prawdziwy apetyt? Pomyśl chwilę: Burger? Frytki? Schabowy? Czekolada?

A gdyby w tej samej sytuacji ktoś zapytał Cię: jakie jedzenie byłoby Ci teraz najbardziej potrzebne? Najbardziej wartościowe? Pewnie wskazałbyś coś bardziej pożywnego. Może jakaś sałatka, zupa, kasza zamiast frytek? Na pewno wiesz, czego potrzebuje Twój organizm, tylko... możesz nie mieć właśnie na to apetytu.

W wielu sferach życia istnieje zasadnicza różnica między tym, co generalnie uznajemy za dobre/wartościowe, a tym, na co mamy ochotę/apetyt. To pierwsze odwołuje się do naszych długookresowych potrzeb i wartości, to drugie - do impulsów i potrzeby natychmiastowej gratyfikacji tu i teraz.

Wiele działań HR-owych napotyka na podobną barierę: brakuje na nie apetytu w organizacji.

W przypadku działań HR-u obserwuję podobną prawidłowość. Być może problem polega właśnie na tym, że odwołują się one do tych potrzeb, które nie leżą w sferze apetytu ich adresatów.

Inicjatywy HR mają najczęściej pozytywny wymiar - przykład: badanie zaangażowania, program rozwojowy, talentowy, sukcesja. Wszystkie w intencji mają poprawić komfort, satysfakcję i zaangażowanie pracowników. A jak jest w rzeczywistości? Zamiast uskrzydlać pracowników - często powodują narzekania i opór. W skrajnych wypadkach blokuje to wdrożenie (jak u mojego Klienta, który zbudował w swojej organizacji ogromną bazę wiedzy, z której nikt nie korzystał), a częściej - powoduje konieczność "kopania po kostkach" niechętnych wykonawców.

By podobna rzeczywistość nie była stałym elementem życia zespołów HR, kluczowym zadaniem staje się Buy in.

Co oznacza Buy in?

Ogólnie mówiąc, budowanie poparcia dla konkretnej inicjatywy. W praktyce: kreowanie na nią apetytu w organizacji, spowodowanie by stała się chciana. Bo jak wskazuje przykład wilczego głodu, nawet gdy jest obiektywnie potrzebna, a nie wzbudzimy na nią apetytu, nikt nie skonsumuje zaserwowanego posiłku. Zamiast tego chętniej skorzysta z błyskawicznej opcji tu i teraz, która będzie rzeczywiście szybka, ale niekoniecznie długoterminowo "pożywna".

Poniżej kilka praktycznych spostrzeżeń na temat tego, jak sprawić, by w organizacji znacznie częściej górował apetyt na wartościowe i pożywne projekty - czyli kogo pozyskać do inicjatyw HR, jak kreować na nie apetyt i jak stawiać pytania o to, co jest potrzebne.

Buy in - ale kogo?

Kto właściwie ma "kupić" daną inicjatywę? Na czyim apetycie nam zależy? Top management? Przełożeni? Pracownik?

Obserwuję, że w większości organizacji istnieje przywiązanie do znajdowania jednej odpowiedzi na to pytanie. Przykłady: przy programie rozwojowym dla kierowników są to sami adresaci szkoleń. Za to przy wdrażaniu wartości - Zarząd. Jednak organizacja to system naczyń połączonych - jeśli przy programie rozwojowym nie zadbamy o apetyt przełożonych adresatów szkoleń, możemy zetknąć się z ich strony z blokowaniem, a przynajmniej - brakiem osobistego zainteresowania i wsparcia dla swoich podwładnych.

Nigdy nie ma tylko jednego adresata Buy in'u. W praktyce są to wszyscy kluczowi interesariusze, którzy mogą mieć wpływ na losy danej inicjatywy. Istotne jest więc trafne ich odnalezienie i zaplanowanie dla nich działań wzmagających apetyt.

Przyjrzyjmy się drugiemu ze wspomnianych wyżej przykładów: wdrożenie wartości. Kto jest tu kluczowym interesariuszem oprócz Zarządu? Jeśli nie zadbamy o Buy in u pracowników - będziemy zmagać się z oporem materii. W wielu firmach pracownicy interpretują nowe wartości jako rodzaj przygany - informacji, że dotychczas działali źle. Skutek? Mówią między sobą, że te wartości są "głupie", "oczywiste", "nic nie wnoszą" albo budują na ich temat teorie spiskowe. Idąc dalej: co, jeśli nie zadbamy o kolejnego kluczowego tutaj interesariusza - przełożonych? Oni na co dzień mówią albo milczą o wartościach, działają zgodnie albo sprzecznie z wartościami - zetkniemy się z kolejnym, częstym skutkiem: pracownicy zapomną o wartościach. Zapytani, nie będą nawet potrafili ich powtórzyć. Efekt całości będzie znikomy.

Nie ma tylko jednej odpowiedzi, kto jest adresatem Buy in dla danej inicjatywy. Na pewno jednak od odnalezienia kluczowych interesariuszy i zaplanowania dla nich adekwatnych działań zależy sukces bądź porażka. Warto poświęcić na to czas.

Buy in - kreowanie apetytu

"Ale po co mi to? Po co mam to robić? Wypełniać, iść tam, płacić za to?" To częste pytanie osób, które są zapraszane do inicjatyw HR. Bywa wyrazem zaciekawienia, ale częściej - wątpliwości. Jest także informacją zwrotną o słabym apetycie naszego adresata. Czy to dziwi? Mnie nie.

Obserwuję powtarzającą się barierę w kreowaniu apetytu na inicjatywy HR. Często osoby z HR argumentują w oparciu o wartości i długoterminowe potrzeby (jak wspomniany na początku "pożywny posiłek"). Brakuje im jednak argumentów wpisujących się w bieżący apetyt na fast food. A apetyt - jak mówiliśmy - odnosi się do potrzeby natychmiastowej gratyfikacji. Kolokwialnie mówiąc: "jeden o niebie, drugi o chlebie". Efekt? Trudno nie zgodzić się Zarządowi.

Przykład: zabiegany lider zespołu developerów z pokolenia Y. Jego codzienność? Terminy, reklamacje, a do tego rotacja w zespole. Patrząc HR-owo, ten lider musi nauczyć się lepiej organizować prace swojego zespołu i kontraktować realne terminy, zakres swoich projektów z jego odbiorcami. Do tego rozwijać i motywować zespół, by zmniejszyć rotację. Ale czy on uważa, że ma na to czas? Na co sam ma apetyt? Na rozwiązanie jednego ze swoich problemów w perspektywie tu i teraz. Co najwyżej obejrzy jakiś filmik.

Jak zatem kreować apetyt? Okazując szacunek dla istnienia obu tych perspektyw i szukając rozwiązań, które je uwzględniają. Szukając zbioru wspólnego między apetytem a potrzebą. Być może zrobimy wtedy mniej np. półdniowy mentoring w formule on the job zamiast 4 dni szkolenia indoor. Za to wpiszemy się w istniejącą potrzebę. A przede wszystkim zaostrzymy apetyt na przyszłe działania, bo przecież wiadomo, że "apetyt rośnie w miarę jedzenia".

Traktuj z respektem apetyt adresatów swoich inicjatyw, nazywając wprost i uwzględniając go.

Szukaj zbioru wspólnego między apetytem a potrzebami, które widzisz.

Pytaj - nie zakładaj

Załóżmy, że Zarząd chce wzrostu zaangażowania pracowników. HR w odpowiedzi na to podejmuje ankietowe badanie zaangażowania i przedstawia Zarządowi wnioski, co do działań korygujących. Zarząd jednak niespecjalnie chce się włączyć w działania korygujące, bo jakoś inaczej sobie to wszystko wyobrażał. Jak? Nie wiadomo. Moje konsultanckie doświadczenie nauczyło mnie jednego: naprawdę mamy inne mapy pojęć. Warto pytać o znaczenie haseł, pojęć takich jak "zaangażowanie pracowników". Nie zakładajmy, że rozumiemy tak samo. Bo tak nie jest. Zanim zaproponujesz, czy uruchomisz jakąś inicjatywę, przyjmij świeżą perspektywę. Stawiaj pytania: o apetyt i o potrzeby. Czasem brakuje odwagi w stawianiu pytań wewnątrz organizacji. A dzięki nim zgromadzisz kluczowe argumenty do Buy in. Będziesz wiedział, na co jest apetyt, a jakie są potrzeby. Same pytania kreują również apetyt, bo "dobre pytanie bywa ważniejsze niż odpowiedź na nie". 

Podsumowując: aby zapewnić Buy in swoim inicjatywom, upewnij się, że:

1. Wiesz, kogo przede wszystkim pozyskać.

Znasz kluczowych interesariuszy swojej inicjatywy i masz dla nich zaplanowane działania.

2. Kreujesz apetyt.

Znasz bieżący apetyt i chcesz z szacunkiem wpisać go w swoją inicjatywę, szukając zbioru wspólnego między potrzebami a apetytem.

3. Pytasz, a nie zakładasz, że wiesz.

Dzięki temu wzbogacisz swoje argumenty i zaostrzysz smak.

 

Danuta Dunajska - Konsultant, Prezes ODITK Consulting

Autor artykułu
Danuta Dunajska
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...