05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść! Na co masz wtedy prawdziwy apetyt? Pomyśl chwilę: Burger? Frytki? Schabowy? Czekolada?

A gdyby w tej samej sytuacji ktoś zapytał Cię: jakie jedzenie byłoby Ci teraz najbardziej potrzebne? Najbardziej wartościowe? Pewnie wskazałbyś coś bardziej pożywnego. Może jakaś sałatka, zupa, kasza zamiast frytek? Na pewno wiesz, czego potrzebuje Twój organizm, tylko... możesz nie mieć właśnie na to apetytu.

W wielu sferach życia istnieje zasadnicza różnica między tym, co generalnie uznajemy za dobre/wartościowe, a tym, na co mamy ochotę/apetyt. To pierwsze odwołuje się do naszych długookresowych potrzeb i wartości, to drugie - do impulsów i potrzeby natychmiastowej gratyfikacji tu i teraz.

Wiele działań HR-owych napotyka na podobną barierę: brakuje na nie apetytu w organizacji.

W przypadku działań HR-u obserwuję podobną prawidłowość. Być może problem polega właśnie na tym, że odwołują się one do tych potrzeb, które nie leżą w sferze apetytu ich adresatów.

Inicjatywy HR mają najczęściej pozytywny wymiar - przykład: badanie zaangażowania, program rozwojowy, talentowy, sukcesja. Wszystkie w intencji mają poprawić komfort, satysfakcję i zaangażowanie pracowników. A jak jest w rzeczywistości? Zamiast uskrzydlać pracowników - często powodują narzekania i opór. W skrajnych wypadkach blokuje to wdrożenie (jak u mojego Klienta, który zbudował w swojej organizacji ogromną bazę wiedzy, z której nikt nie korzystał), a częściej - powoduje konieczność "kopania po kostkach" niechętnych wykonawców.

By podobna rzeczywistość nie była stałym elementem życia zespołów HR, kluczowym zadaniem staje się Buy in.

Co oznacza Buy in?

Ogólnie mówiąc, budowanie poparcia dla konkretnej inicjatywy. W praktyce: kreowanie na nią apetytu w organizacji, spowodowanie by stała się chciana. Bo jak wskazuje przykład wilczego głodu, nawet gdy jest obiektywnie potrzebna, a nie wzbudzimy na nią apetytu, nikt nie skonsumuje zaserwowanego posiłku. Zamiast tego chętniej skorzysta z błyskawicznej opcji tu i teraz, która będzie rzeczywiście szybka, ale niekoniecznie długoterminowo "pożywna".

Poniżej kilka praktycznych spostrzeżeń na temat tego, jak sprawić, by w organizacji znacznie częściej górował apetyt na wartościowe i pożywne projekty - czyli kogo pozyskać do inicjatyw HR, jak kreować na nie apetyt i jak stawiać pytania o to, co jest potrzebne.

Buy in - ale kogo?

Kto właściwie ma "kupić" daną inicjatywę? Na czyim apetycie nam zależy? Top management? Przełożeni? Pracownik?

Obserwuję, że w większości organizacji istnieje przywiązanie do znajdowania jednej odpowiedzi na to pytanie. Przykłady: przy programie rozwojowym dla kierowników są to sami adresaci szkoleń. Za to przy wdrażaniu wartości - Zarząd. Jednak organizacja to system naczyń połączonych - jeśli przy programie rozwojowym nie zadbamy o apetyt przełożonych adresatów szkoleń, możemy zetknąć się z ich strony z blokowaniem, a przynajmniej - brakiem osobistego zainteresowania i wsparcia dla swoich podwładnych.

Nigdy nie ma tylko jednego adresata Buy in'u. W praktyce są to wszyscy kluczowi interesariusze, którzy mogą mieć wpływ na losy danej inicjatywy. Istotne jest więc trafne ich odnalezienie i zaplanowanie dla nich działań wzmagających apetyt.

Przyjrzyjmy się drugiemu ze wspomnianych wyżej przykładów: wdrożenie wartości. Kto jest tu kluczowym interesariuszem oprócz Zarządu? Jeśli nie zadbamy o Buy in u pracowników - będziemy zmagać się z oporem materii. W wielu firmach pracownicy interpretują nowe wartości jako rodzaj przygany - informacji, że dotychczas działali źle. Skutek? Mówią między sobą, że te wartości są "głupie", "oczywiste", "nic nie wnoszą" albo budują na ich temat teorie spiskowe. Idąc dalej: co, jeśli nie zadbamy o kolejnego kluczowego tutaj interesariusza - przełożonych? Oni na co dzień mówią albo milczą o wartościach, działają zgodnie albo sprzecznie z wartościami - zetkniemy się z kolejnym, częstym skutkiem: pracownicy zapomną o wartościach. Zapytani, nie będą nawet potrafili ich powtórzyć. Efekt całości będzie znikomy.

Nie ma tylko jednej odpowiedzi, kto jest adresatem Buy in dla danej inicjatywy. Na pewno jednak od odnalezienia kluczowych interesariuszy i zaplanowania dla nich adekwatnych działań zależy sukces bądź porażka. Warto poświęcić na to czas.

Buy in - kreowanie apetytu

"Ale po co mi to? Po co mam to robić? Wypełniać, iść tam, płacić za to?" To częste pytanie osób, które są zapraszane do inicjatyw HR. Bywa wyrazem zaciekawienia, ale częściej - wątpliwości. Jest także informacją zwrotną o słabym apetycie naszego adresata. Czy to dziwi? Mnie nie.

Obserwuję powtarzającą się barierę w kreowaniu apetytu na inicjatywy HR. Często osoby z HR argumentują w oparciu o wartości i długoterminowe potrzeby (jak wspomniany na początku "pożywny posiłek"). Brakuje im jednak argumentów wpisujących się w bieżący apetyt na fast food. A apetyt - jak mówiliśmy - odnosi się do potrzeby natychmiastowej gratyfikacji. Kolokwialnie mówiąc: "jeden o niebie, drugi o chlebie". Efekt? Trudno nie zgodzić się Zarządowi.

Przykład: zabiegany lider zespołu developerów z pokolenia Y. Jego codzienność? Terminy, reklamacje, a do tego rotacja w zespole. Patrząc HR-owo, ten lider musi nauczyć się lepiej organizować prace swojego zespołu i kontraktować realne terminy, zakres swoich projektów z jego odbiorcami. Do tego rozwijać i motywować zespół, by zmniejszyć rotację. Ale czy on uważa, że ma na to czas? Na co sam ma apetyt? Na rozwiązanie jednego ze swoich problemów w perspektywie tu i teraz. Co najwyżej obejrzy jakiś filmik.

Jak zatem kreować apetyt? Okazując szacunek dla istnienia obu tych perspektyw i szukając rozwiązań, które je uwzględniają. Szukając zbioru wspólnego między apetytem a potrzebą. Być może zrobimy wtedy mniej np. półdniowy mentoring w formule on the job zamiast 4 dni szkolenia indoor. Za to wpiszemy się w istniejącą potrzebę. A przede wszystkim zaostrzymy apetyt na przyszłe działania, bo przecież wiadomo, że "apetyt rośnie w miarę jedzenia".

Traktuj z respektem apetyt adresatów swoich inicjatyw, nazywając wprost i uwzględniając go.

Szukaj zbioru wspólnego między apetytem a potrzebami, które widzisz.

Buy in - pytaj - nie zakładaj

Załóżmy, że Zarząd chce wzrostu zaangażowania pracowników. HR w odpowiedzi na to podejmuje ankietowe badanie zaangażowania i przedstawia Zarządowi wnioski, co do działań korygujących. Zarząd jednak niespecjalnie chce się włączyć w działania korygujące, bo jakoś inaczej sobie to wszystko wyobrażał. Jak? Nie wiadomo. Moje konsultanckie doświadczenie nauczyło mnie jednego: naprawdę mamy inne mapy pojęć. Warto pytać o znaczenie haseł, pojęć takich jak "zaangażowanie pracowników". Nie zakładajmy, że rozumiemy tak samo. Bo tak nie jest. Zanim zaproponujesz, czy uruchomisz jakąś inicjatywę, przyjmij świeżą perspektywę. Stawiaj pytania: o apetyt i o potrzeby. Czasem brakuje odwagi w stawianiu pytań wewnątrz organizacji. A dzięki nim zgromadzisz kluczowe argumenty do Buy in. Będziesz wiedział, na co jest apetyt, a jakie są potrzeby. Same pytania kreują również apetyt, bo "dobre pytanie bywa ważniejsze niż odpowiedź na nie". 

Podsumowując: aby zapewnić Buy in swoim inicjatywom, upewnij się, że:

1. Wiesz, kogo przede wszystkim pozyskać.

Znasz kluczowych interesariuszy swojej inicjatywy i masz dla nich zaplanowane działania.

2. Kreujesz apetyt.

Znasz bieżący apetyt i chcesz z szacunkiem wpisać go w swoją inicjatywę, szukając zbioru wspólnego między potrzebami a apetytem.

3. Pytasz, a nie zakładasz, że wiesz.

Dzięki temu wzbogacisz swoje argumenty i zaostrzysz smak.

 

Danuta Dunajska - Konsultant, Prezes ODITK Consulting

 

08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]