Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w klimacie pracy hybrydowej lub całkowicie zdalnie – brzmi to dość przerażająco, prawda? Przed takimi wyzwaniami stoi obecnie nowy pracownik.
Ja również stałam przed nimi parę miesięcy temu, zaczynając pracę w GRUPIE ODITK jako koordynator projektów rozwojowych, stąd temat jest mi szczególnie bliski. Wrażenia z pierwszych dni i tygodni w nowej pracy zostają w pamięci i mogą mieć duży wpływ na zaangażowanie. Dlatego ważne jest, aby w te pierwsze doświadczenia nowego pracownika zainwestować jak najwięcej uwagi.
Zdalny onboarding stał się kluczowym zagadnieniem strategicznym wielu organizacji. Badania pokazują, że onboarding rozszerzył swoje znaczenie. Z jednej strony jest tym, czym był zawsze, a więc zapoznaniem nowego pracownika z jego obowiązkami i współpracownikami. Z drugiej strony jednak stał się pewnego rodzaju przygotowaniem pracownika do wykonywania zadań w firmie w rzeczywistości w pełni zdalnej. To świetna okazja na pokazanie nowym osobom szans i wyzwań, związanych z takim trybem pracy.
Pojęcie "onboarding" tłumaczone dosłownie oznacza "wejście na pokład". Dlatego proponuję spojrzeć na ten proces jak na zapoznanie pracownika ze statkiem i załogą, a także dołożenie wszelkich starań, by poczuł się jak jej członek. Jak to jednak zrobić, gdy członkowie załogi znajdują się w osobnych kajutach ze słuchawkami na uszach, a za oknami panuje pandemiczny sztorm?
Posługując się metaforą statku, Ty jako "stary wilk morski" pod postacią reprezentanta działu HR lub przełożonego pracownika masz bardzo odpowiedzialne zadanie - oprowadzić pracownika po pokładzie przedstawiając zespół i zadania, a następnie nauczyć go, jak radzić sobie w sytuacji sztormu, a więc w rzeczywistości zupełnie zdalnej. Lektura tego artykułu dostarczy Ci wielu przydatnych wskazówek, jak to zrobić.
Badania podkreślają, że efektywny zdalny onboarding opiera się na czterech istotnych filarach (zgodnie z raportem eksperckim Idealny onboarding). Zadbaj o następujące aspekty:
1. Współpracę.
2. Przekazywanie ducha zespołu i przynależność.
3. Transfer wiedzy.
4. Organizację pracy.
Poniżej przedstawiam kilka wskazówek, jak w praktyce zaopiekować się tymi obszarami.
Jak wszyscy dobrze wiemy, każdy statek podczas rejsu może doświadczyć pewnych trudności - tym bardziej podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych. O jakie góry lodowe może zahaczyć nasza łajba?
Po pierwsze, praca zdalna może sprawić, że pracownik nie będzie miał aż tak dużej motywacji, aby opanować zadania na wysokim poziomie lub aby głośno i stanowczo informować, że ma za mało informacji czy czegoś nie rozumie/nie umie. Ważny jest więc regularny kontakt z nowym pracownikiem, bieżący monitoring i zbudowanie dobrej relacji, opartej na szczerości.
Po drugie, praca zdalna może spowodować, że sprzęt i wszelkie dostępy mogą zostać przyznane z opóźnieniem. Warto zadbać o te aspekty odpowiednio wcześniej.
Co więcej, praca zdalna może przyczynić się do późniejszego dopięcia formalności, takich jak umowa. Dobrze jest pomyśleć o tym zawczasu, aby zapewnić większe poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa pracownikowi.
Podsumowując, zdalny onboarding to proces dość złożony. Kiedy 4 miesiące temu zaczęłam pracę w GRUPIE ODITK, nie znałam kapitana ani członków załogi, nie umiałam poruszać się po pokładzie, nie wiedziałam, co należy do moich obowiązków. Do tego niepewnie czułam się z pandemią szalejącą za oknami kajut.
Z perspektywy czasu widzę, że wprowadzając nowego członka załogi na pokład statku, przede wszystkim warto zadbać o to, aby zaczął współpracować z innymi, poczuł się częścią zespołu, zdobył potrzebną wiedzę i umiał organizować własną pracę. Aby to wszystko osiągnąć, dobrze jest korzystać z dobrodziejstw technologii i zaszczepiać w nowym pracowniku chęć do tego samego. W końcu statki już od dawna nie są napędzane tylko siłą rąk.
Życzę Wam, drodzy przełożeni i reprezentanci działu HR, żebyście bezpiecznie i z satysfakcją dobijali do każdego portu z nowymi, fantastycznymi członkami załogi na pokładzie!
Emilia Szydłowska, Koordynator projektów rozwojowych
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...
Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...