30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w klimacie pracy hybrydowej lub całkowicie zdalnie – brzmi to dość przerażająco, prawda? Przed takimi wyzwaniami stoi obecnie nowy pracownik.

Ja również stałam przed nimi parę miesięcy temu, zaczynając pracę w GRUPIE ODITK jako koordynator projektów rozwojowych, stąd temat jest mi szczególnie bliski. Wrażenia z pierwszych dni i tygodni w nowej pracy zostają w pamięci i mogą mieć duży wpływ na zaangażowanie. Dlatego ważne jest, aby w te pierwsze doświadczenia nowego pracownika zainwestować jak najwięcej uwagi.

Zdalny onboarding stał się kluczowym zagadnieniem strategicznym wielu organizacji. Badania pokazują, że onboarding rozszerzył swoje znaczenie. Z jednej strony jest tym, czym był zawsze, a więc zapoznaniem nowego pracownika z jego obowiązkami i współpracownikami. Z drugiej strony jednak stał się pewnego rodzaju przygotowaniem pracownika do wykonywania zadań w firmie w rzeczywistości w pełni zdalnej. To świetna okazja na pokazanie nowym osobom szans i wyzwań, związanych z takim trybem pracy.

Zapraszamy na pokład!

Pojęcie "onboarding" tłumaczone dosłownie oznacza "wejście na pokład". Dlatego proponuję spojrzeć na ten proces jak na zapoznanie pracownika ze statkiem i załogą, a także dołożenie wszelkich starań, by poczuł się jak jej członek. Jak to jednak zrobić, gdy członkowie załogi znajdują się w osobnych kajutach ze słuchawkami na uszach, a za oknami panuje pandemiczny sztorm?

Posługując się metaforą statku, Ty jako "stary wilk morski" pod postacią reprezentanta działu HR lub przełożonego pracownika masz bardzo odpowiedzialne zadanie - oprowadzić pracownika po pokładzie przedstawiając zespół i zadania, a następnie nauczyć go, jak radzić sobie w sytuacji sztormu, a więc w rzeczywistości zupełnie zdalnej. Lektura tego artykułu dostarczy Ci wielu przydatnych wskazówek, jak to zrobić.

Efektywny onboarding w zdalnym wydaniu

Badania podkreślają, że efektywny zdalny onboarding opiera się na czterech istotnych filarach (zgodnie z raportem eksperckim Idealny onboarding). Zadbaj o następujące aspekty:

1. Współpracę.
2. Przekazywanie ducha zespołu i przynależność.
3. Transfer wiedzy.
4. Organizację pracy.

Poniżej przedstawiam kilka wskazówek, jak w praktyce zaopiekować się tymi obszarami.

1. Aby zadbać o współpracę, warto żeby nowy pracownik:

  • Szybko uzyskał informacje na temat stanowisk i specjalizacji poszczególnych współpracowników firmy. Będzie wtedy miał możliwość zasięgania szybkich konsultacji, będzie bardziej efektywny.
  • Dostawał zadania, mające na celu jak najszybsze poznanie zespołu, inicjujące współpracę. Będzie miał wtedy poczucie zajmowania się różnorodnymi zadaniami, pracy w zróżnicowanym, wspierającym się środowisku.
  • Regularnie rozmawiał z przełożonym na temat swojego samopoczucia, potrzeb, wyzwań (także po 3-miesięcznym okresie wprowadzenia). Stworzy to możliwość modyfikacji procesu onboardingu. Pracownik będzie też czuł wsparcie.
  • Zapoznał się ze sprawdzonym komunikatorem wewnętrznym (np. Microsoft Teams, Discord, Slack). Będzie wtedy chętniej i częściej sięgał po pomoc czy radę, niż gdyby miał dzwonić, pisać maila czy organizować spotkanie online.

2. Aby przekazać nowemu pracownikowi ducha zespołu i wytworzyć poczucie przynależności, warto aby świeży członek załogi:

  • Miał możliwość spróbować pracy w modelu hybrydowym, przebywać naprzemiennie z różnymi osobami z zespołu w biurze. Pozna wtedy cały zespół na żywo i szybciej się wdroży.
  • Uczestniczył w zorganizowanej integracji - zdalnej lub na żywo - ze wszystkimi pracownikami firmy, a także ze swoim działem. Stworzy to szansę na lepsze poznanie koleżanek i kolegów oraz wytworzenie poczucia wspólnoty.
  • Otrzymał "welcome pack" w wersji fizycznej - pakiet powitalny, w którym mogą znaleźć się takie rzeczy jak: odręcznie napisany liścik od przełożonego, gadżety firmowe, przekąski. Wytworzy to większą identyfikację z firmą oraz miłe uczucia.

3. Żeby umiejętnie przekazać wiedzę nowemu pracownikowi, dobrze gdy:

  • Do wdrożenia oddelegowana jest konkretna osoba. Kreuje to poczucie bezpieczeństwa, łatwość uzyskania potrzebnych informacji. W wielu organizacjach taka osoba nazywana jest "buddy'".
  • Wyznaczona jest jedna osoba udzielająca wszelkich informacji formalnych (np. pakiet socjalny, umowa). Pracownik uzyskuje wtedy istotną wiedzę dotyczącą zatrudnienia.
  • Czuwa się nad powierzanymi nowemu pracownikowi zadaniami, regularnie monitoruje i udziela feedbacku. Buduje to lepszą relację, a także daje wgląd w poziom umiejętności nowego pracownika - sprzyja więc rozwojowi.
  • Utworzony jest dostęp do platform e-learningowych, materiałów, daje się przyzwolenie na czas spędzony na samodzielnej nauce. W ten sposób nowy pracownik zdobywa istotną wiedzę na temat firmy i jej produktów.

4. Po to, aby zapewnić dobrą organizację pracy, rekomenduje się:

  • Codzienne rozmowy z "buddy'm" w celu omówienia planu dnia i zadań. Sprzyja to lepszej organizacji pracy i kontroli. W nowym pracowniku wytwarza się też poczucie bycia częścią procesu.
  • Dostarczenie sprzętu do pracy, wszelkich materiałów (np. lista telefonów), procedur i dostępów (np. współdzielone dyski) - znacząco zwiększa to komfort pracy.
  • Regularne spotkania z zespołem w celu omówienia zadań. Prowadzi to do wzrostu efektywności, umiejętności zarządzania swoim czasem. Ułatwia też uzyskanie pomocy przy powierzonych zadaniach.

Jakie pułapki mogą na nas czyhać przy zdalnym onboardingu?

Jak wszyscy dobrze wiemy, każdy statek podczas rejsu może doświadczyć pewnych trudności - tym bardziej podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych. O jakie góry lodowe może zahaczyć nasza łajba?

Po pierwsze, praca zdalna może sprawić, że pracownik nie będzie miał aż tak dużej motywacji, aby opanować zadania na wysokim poziomie lub aby głośno i stanowczo informować, że ma za mało informacji czy czegoś nie rozumie/nie umie. Ważny jest więc regularny kontakt z nowym pracownikiem, bieżący monitoring i zbudowanie dobrej relacji, opartej na szczerości.

Po drugie, praca zdalna może spowodować, że sprzęt i wszelkie dostępy mogą zostać przyznane z opóźnieniem. Warto zadbać o te aspekty odpowiednio wcześniej.

Co więcej, praca zdalna może przyczynić się do późniejszego dopięcia formalności, takich jak umowa. Dobrze jest pomyśleć o tym zawczasu, aby zapewnić większe poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa pracownikowi.

Do portu

Podsumowując, zdalny onboarding to proces dość złożony. Kiedy 4 miesiące temu zaczęłam pracę w GRUPIE ODITK, nie znałam kapitana ani członków załogi, nie umiałam poruszać się po pokładzie, nie wiedziałam, co należy do moich obowiązków. Do tego niepewnie czułam się z pandemią szalejącą za oknami kajut.

Z perspektywy czasu widzę, że wprowadzając nowego członka załogi na pokład statku, przede wszystkim warto zadbać o to, aby zaczął współpracować z innymi, poczuł się częścią zespołu, zdobył potrzebną wiedzę i umiał organizować własną pracę. Aby to wszystko osiągnąć, dobrze jest korzystać z dobrodziejstw technologii i zaszczepiać w nowym pracowniku chęć do tego samego. W końcu statki już od dawna nie są napędzane tylko siłą rąk.

Życzę Wam, drodzy przełożeni i reprezentanci działu HR, żebyście bezpiecznie i z satysfakcją dobijali do każdego portu z nowymi, fantastycznymi członkami załogi na pokładzie!

Emilia Szydłowska, Koordynator projektów rozwojowych

 

Polecane szkolenia:

 

 

Autor artykułu
Emilia Szydłowska
24/06/2024

Samoświadomość, odwaga i ciągła nauka - czyli leadership po nowemu

„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...