14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet jeżeli tego nie chcemy, to sposób w jaki wyglądamy, jak się zachowujemy, co mówimy - wpływa na to, jak jesteśmy postrzegani przez innych i jak kształtowany jest nasz personal branding.

W Internecie, w którym "nic nie ginie", sytuacja wygląda tak samo. Każda nasza aktywność - także ta w mediach społecznościowych - jest monitorowana przez inne osoby i to, co publikujemy w sieci, bezpośrednio wpływa na kreowanie naszej marki osobistej.

Pracuję już dla firmy X, więc po co mam budować markę osobistą?

To pytanie z pewnością pojawia się w głowach wielu pracowników i być może również w Twojej. Przecież nie jesteś właścicielem firmy, więc nie musisz bezpośrednio budować relacji z innymi osobami z branży, nie masz bezpośredniego wpływu na przychód firmy, a Twoje zarobki nie są zależne od tego, czy zbudujesz swoją markę osobistą...

Tak się składa, że jest na odwrót. Kreowanie swojego personal brandu może pomóc Tobie zarówno w kontekście Twojego aktualnego zatrudnienia i sukcesów zawodowych, jak i w kontekście Twojego potencjalnego rozwoju na rynku pracy.

Zarówno w teorii, jak i w praktyce jest co najmniej kilka powodów, dla których zaczynamy budować swój personal brand. Robimy to, bo chcemy:

  • zbudować swoją wiarygodność,
  • być bardziej rozpoznawalni,
  • posiadać pozytywny wizerunek wśród otoczenia,
  • zwiększyć swoje wpływy zarówno offline i online,
  • rozwinąć naszą sieć kontaktów,
  • wykorzystać nasz brand do celów sprzedażowych,
  • wykorzystać nasz brand do rozwoju kariery.

Wszystkie te powody są niezwykle istotne, ale zazwyczaj skupiamy się na ostatnich dwóch, w zależności od tego czy w chwili obecnej bardziej zależy nam na celach firmy, w której jesteśmy zatrudnieni, czy planujemy rozwijać swoją karierę w zupełnie innym miejscu niż byliśmy dotychczas. Trzeba sobie jasno powiedzieć - to, że o tych kwestiach myślimy, jest jak najbardziej w porządku.

Choć w budowaniu marki osobistej świetnie sprawdza się udział w konferencjach czy sesjach networkingowych, to często relacje "offline" i tak przechodzą do sfery "online" - tak świat jest teraz skonstruowany. Pokazała to również pandemia, kiedy sfery stacjonarnej praktycznie nie było, a pomysły kiełkowały, biznesy rosły, relacje się budowały - i to w niezwykle dynamicznym tempie.

Internet to także szansa na szybszy oraz nieograniczony kontakt (choćby pod względem geograficznym). W ten sposób jest po prostu łatwiej nawiązać relację, a i nasza potencjalna grupa odbiorców jest znacznie szersza.

Gra zdecydowanie jest warta świeczki. Poniżej znajdziesz porcję przydatnych wskazówek, jak budować Twój osobisty brand w sieci.

Zadaj sobie odpowiednie pytania!

Wiele osób, które chcą zacząć budować swoją markę osobistą, zabierają się do tego ad hoc, bez odpowiedniego przygotowania oraz planu. W pierwszej kolejności zachęcam do zadania sobie kilku niełatwych, ale niezwykle potrzebnych pytań:

  • Czym się zajmujesz zawodowo, czym chciałbyś się zajmować?
  • Dlaczego Twoja praca/Twoja wiedza jest użyteczna?
  • Dlaczego robisz to, co robisz?
  • Jakie posiadasz cele prywatne i zawodowe, co chcesz osiągnąć?
  • Jakie są Twoje wyróżniki na rynku, w którym działasz? Dlaczego ktoś miałby skorzystać z Twoich usług?
  • Do jakich odbiorców chciałbyś dotrzeć ze swoimi komunikatami w mediach społecznościowych?
  • Czy masz dowody na efektywność swoich działań?

Zmierzenie się z tymi pytaniami pozwoli Ci wejść z przytupem w świat marek osobistych. Ważne, aby działać na podstawie swoich wcześniejszych odpowiedzi i przemyśleń, nie zapominając o nich w trakcie następnych działań. Wszystko zaczyna się od podstaw i musisz wiedzieć, kim jesteś, co chcesz osiągnąć i jakimi obecnie zasobami dysponujesz.

Jakie są pierwsze kroki do zbudowania marki osobistej?

Jeżeli "merytoryka" już za Tobą, to zapewne zastanawiasz się, co faktycznie zrobić, aby zacząć. Przed Tobą lista kilku zadań, które pomogą Ci zacząć:

1. Zrób przegląd informacji o sobie w Internecie.

To niezwykle ważne i od tego zacznij! Wpisz w wyszukiwarkę swoje imię i nazwisko i sprawdź, co znajdziesz. Jeżeli tylko widzisz coś, czego nie chciałbyś, aby zobaczyli Twoi potencjalni klienci lub pracodawcy - po prostu to usuń. Przypomnij sobie hasła do Naszej Klasy, Goldenline i innych zamierzchłych portali społecznościowych i upewnij się, że nie ma tam treści, które Tobie nie odpowiadają. To samo dotyczy chociażby Twojej niedawnej aktywności na Facebooku czy Instagramie.

2. Jeżeli jeszcze go nie posiadasz - załóż konto na portalu LinkedIn.

To najlepsze miejsce do budowania relacji biznesowych i kreowania swojej marki osobistej. Jest to portal, który ciągle się rozwija, jego liczba użytkowników stale wzrasta, jest niezwykle profesjonalny i trudno szukać na nim negatywnych emocji czy tzw. hejtu, który na pewno możesz zaobserwować na innych portalach społecznościowych. Jest to też niewątpliwie miejsce, gdzie po prostu marki osobiste radzą sobie lepiej niż marki firmowe.

3. "Odpicuj" swój profil.

Samo założenie konta na LinkedIn to za mało. Musisz zadbać o swój wizerunek w tym miejscu, a zaczyna się od Twojego osobistego profilu. Zadbaj o profesjonalne zdjęcie profilowe, jak i zdjęcie w tle. Uzupełnij wszystkie swoje dane dotyczące tego, czym się zajmujesz i gdzie pracujesz, zarówno pod kątem teraźniejszości, jak i przeszłości. LinkedIn to takie wirtualne CV. Nie bój się zamieszczać informacji o swoich umiejętnościach, jak i sukcesach.

4. Poszerzaj swoją sieć kontaktów.

W przeciwieństwie do innych portali na LinkedIn zapraszanie do kontaktów to naprawdę nic złego ani dziwnego. Jest to normalna praktyka, podczas której użytkownikom portalu zależy na tym, aby z jednej strony docierać do większej liczby osób ze swoimi komunikatami, a z drugiej strony czerpać inspirację od innych osób i być na bieżąco w tym, co dzieje się w branży, ale i ogólnie na świecie w sferach, które ich interesują.

5. Bądź aktywny i zacznij działać.

Ten podpunkt powinno się realizować na równi z poprzednim tak, aby jednocześnie nie tylko poszerzać swoje zasięgi, ale też realnie i proaktywnie działać. Komentuj, udostępniaj, publikuj. Każda Twoja aktywność jest na wagę złota i sprawia, że zwiększasz swoją rozpoznawalność, a także budujesz swój pozytywny wizerunek, dzięki swoim merytorycznym wpisom i profesjonalnej postawie.

6. Włącz w swoją codzienność działania sprzedażowe lub mające na celu zatrudnienie w wymarzonej firmie.

W zależności od tego jaki jest Twój cel nadrzędny, wybierz swoją drogę.

Jeżeli zależy Ci na wynikach sprzedażowych, nie bój się oferować usług swoich lub swojej firmy - tak działa świat, że kupujemy i sprzedajemy przeróżne produkty i usługi i jest to całkowicie normalne. LinkedIn także do tego przywykł i jeżeli robimy to z głową, może to być naprawdę skuteczne. LinkedIn uznaje się za najbardziej skuteczne medium społecznościowe, jeśli chodzi o bezpośrednią sprzedaż na rynku B2B.

Twoim nadrzędnym celem jest pozyskanie lub zmiana pracy? Możesz czekać na oferty, które prędzej czy później i tak do Ciebie spłyną, jeżeli aktywnie i skutecznie będziesz budować swoją markę osobistą. Niezależnie możesz włączyć także aktywne działania w postaci nawiązywania relacji z firmami, a przede wszystkim ich przedstawicielami, którzy mogą być Twoimi potencjalnymi pracodawcami. Bądź otwarty i nie bój się nawiązywać kontaktów - do odważnych świat należy, a często sama bierność po prostu może nie wystarczyć.

Daj sobie czas!

Budowanie marki osobistej może być czasochłonne i często wymaga cierpliwości i samozaparcia. Nie poddawaj się, jeżeli od razu nie będziesz widzieć efektów. Uwierz w siebie i swoje zdolności, nie pozwalając wewnętrznemu krytykowi dojść do głosu.

Masz mało polubień pod postami? Nikt nie wysyła do Ciebie zaproszeń? Nie spływają leady? To nie ma znaczenia! Wybierz swojego ulubionego mentora, którego śledzisz i pamiętaj o tym, że on też kiedyś zaczynał - w końcu "nie od razu Rzym zbudowano". Powodzenia!

Karol Siódmak, Trener i Konsultant GRUPY ODITK

 

Polecane szkolenia:

 

 

Autor artykułu
15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...