Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet jeżeli tego nie chcemy, to sposób w jaki wyglądamy, jak się zachowujemy, co mówimy - wpływa na to, jak jesteśmy postrzegani przez innych i jak kształtowany jest nasz personal branding.
W Internecie, w którym "nic nie ginie", sytuacja wygląda tak samo. Każda nasza aktywność - także ta w mediach społecznościowych - jest monitorowana przez inne osoby i to, co publikujemy w sieci, bezpośrednio wpływa na kreowanie naszej marki osobistej.
To pytanie z pewnością pojawia się w głowach wielu pracowników i być może również w Twojej. Przecież nie jesteś właścicielem firmy, więc nie musisz bezpośrednio budować relacji z innymi osobami z branży, nie masz bezpośredniego wpływu na przychód firmy, a Twoje zarobki nie są zależne od tego, czy zbudujesz swoją markę osobistą...
Tak się składa, że jest na odwrót. Kreowanie swojego personal brandu może pomóc Tobie zarówno w kontekście Twojego aktualnego zatrudnienia i sukcesów zawodowych, jak i w kontekście Twojego potencjalnego rozwoju na rynku pracy.
Zarówno w teorii, jak i w praktyce jest co najmniej kilka powodów, dla których zaczynamy budować swój personal brand. Robimy to, bo chcemy:
Wszystkie te powody są niezwykle istotne, ale zazwyczaj skupiamy się na ostatnich dwóch, w zależności od tego czy w chwili obecnej bardziej zależy nam na celach firmy, w której jesteśmy zatrudnieni, czy planujemy rozwijać swoją karierę w zupełnie innym miejscu niż byliśmy dotychczas. Trzeba sobie jasno powiedzieć - to, że o tych kwestiach myślimy, jest jak najbardziej w porządku.
Choć w budowaniu marki osobistej świetnie sprawdza się udział w konferencjach czy sesjach networkingowych, to często relacje "offline" i tak przechodzą do sfery "online" - tak świat jest teraz skonstruowany. Pokazała to również pandemia, kiedy sfery stacjonarnej praktycznie nie było, a pomysły kiełkowały, biznesy rosły, relacje się budowały - i to w niezwykle dynamicznym tempie.
Internet to także szansa na szybszy oraz nieograniczony kontakt (choćby pod względem geograficznym). W ten sposób jest po prostu łatwiej nawiązać relację, a i nasza potencjalna grupa odbiorców jest znacznie szersza.
Gra zdecydowanie jest warta świeczki. Poniżej znajdziesz porcję przydatnych wskazówek, jak budować Twój osobisty brand w sieci.
Wiele osób, które chcą zacząć budować swoją markę osobistą, zabierają się do tego ad hoc, bez odpowiedniego przygotowania oraz planu. W pierwszej kolejności zachęcam do zadania sobie kilku niełatwych, ale niezwykle potrzebnych pytań:
Zmierzenie się z tymi pytaniami pozwoli Ci wejść z przytupem w świat marek osobistych. Ważne, aby działać na podstawie swoich wcześniejszych odpowiedzi i przemyśleń, nie zapominając o nich w trakcie następnych działań. Wszystko zaczyna się od podstaw i musisz wiedzieć, kim jesteś, co chcesz osiągnąć i jakimi obecnie zasobami dysponujesz.
Jeżeli "merytoryka" już za Tobą, to zapewne zastanawiasz się, co faktycznie zrobić, aby zacząć. Przed Tobą lista kilku zadań, które pomogą Ci zacząć:
To niezwykle ważne i od tego zacznij! Wpisz w wyszukiwarkę swoje imię i nazwisko i sprawdź, co znajdziesz. Jeżeli tylko widzisz coś, czego nie chciałbyś, aby zobaczyli Twoi potencjalni klienci lub pracodawcy - po prostu to usuń. Przypomnij sobie hasła do Naszej Klasy, Goldenline i innych zamierzchłych portali społecznościowych i upewnij się, że nie ma tam treści, które Tobie nie odpowiadają. To samo dotyczy chociażby Twojej niedawnej aktywności na Facebooku czy Instagramie.
To najlepsze miejsce do budowania relacji biznesowych i kreowania swojej marki osobistej. Jest to portal, który ciągle się rozwija, jego liczba użytkowników stale wzrasta, jest niezwykle profesjonalny i trudno szukać na nim negatywnych emocji czy tzw. hejtu, który na pewno możesz zaobserwować na innych portalach społecznościowych. Jest to też niewątpliwie miejsce, gdzie po prostu marki osobiste radzą sobie lepiej niż marki firmowe.
Samo założenie konta na LinkedIn to za mało. Musisz zadbać o swój wizerunek w tym miejscu, a zaczyna się od Twojego osobistego profilu. Zadbaj o profesjonalne zdjęcie profilowe, jak i zdjęcie w tle. Uzupełnij wszystkie swoje dane dotyczące tego, czym się zajmujesz i gdzie pracujesz, zarówno pod kątem teraźniejszości, jak i przeszłości. LinkedIn to takie wirtualne CV. Nie bój się zamieszczać informacji o swoich umiejętnościach, jak i sukcesach.
W przeciwieństwie do innych portali na LinkedIn zapraszanie do kontaktów to naprawdę nic złego ani dziwnego. Jest to normalna praktyka, podczas której użytkownikom portalu zależy na tym, aby z jednej strony docierać do większej liczby osób ze swoimi komunikatami, a z drugiej strony czerpać inspirację od innych osób i być na bieżąco w tym, co dzieje się w branży, ale i ogólnie na świecie w sferach, które ich interesują.
Ten podpunkt powinno się realizować na równi z poprzednim tak, aby jednocześnie nie tylko poszerzać swoje zasięgi, ale też realnie i proaktywnie działać. Komentuj, udostępniaj, publikuj. Każda Twoja aktywność jest na wagę złota i sprawia, że zwiększasz swoją rozpoznawalność, a także budujesz swój pozytywny wizerunek, dzięki swoim merytorycznym wpisom i profesjonalnej postawie.
W zależności od tego jaki jest Twój cel nadrzędny, wybierz swoją drogę.
Jeżeli zależy Ci na wynikach sprzedażowych, nie bój się oferować usług swoich lub swojej firmy - tak działa świat, że kupujemy i sprzedajemy przeróżne produkty i usługi i jest to całkowicie normalne. LinkedIn także do tego przywykł i jeżeli robimy to z głową, może to być naprawdę skuteczne. LinkedIn uznaje się za najbardziej skuteczne medium społecznościowe, jeśli chodzi o bezpośrednią sprzedaż na rynku B2B.
Twoim nadrzędnym celem jest pozyskanie lub zmiana pracy? Możesz czekać na oferty, które prędzej czy później i tak do Ciebie spłyną, jeżeli aktywnie i skutecznie będziesz budować swoją markę osobistą. Niezależnie możesz włączyć także aktywne działania w postaci nawiązywania relacji z firmami, a przede wszystkim ich przedstawicielami, którzy mogą być Twoimi potencjalnymi pracodawcami. Bądź otwarty i nie bój się nawiązywać kontaktów - do odważnych świat należy, a często sama bierność po prostu może nie wystarczyć.
Budowanie marki osobistej może być czasochłonne i często wymaga cierpliwości i samozaparcia. Nie poddawaj się, jeżeli od razu nie będziesz widzieć efektów. Uwierz w siebie i swoje zdolności, nie pozwalając wewnętrznemu krytykowi dojść do głosu.
Masz mało polubień pod postami? Nikt nie wysyła do Ciebie zaproszeń? Nie spływają leady? To nie ma znaczenia! Wybierz swojego ulubionego mentora, którego śledzisz i pamiętaj o tym, że on też kiedyś zaczynał - w końcu "nie od razu Rzym zbudowano". Powodzenia!
Karol Siódmak, Trener i Konsultant GRUPY ODITK
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...