Nie każda zmiana oznacza rozwój
Zarządzanie zmianą – pojęcie pobudzające wyobraźnię menedżerów, otwierające umysły i portfel, a jednocześnie budzące niepokój. Wszyscy wiemy, że zmiany są nieuniknione.
Wciąż doskonalone metody zarządzania projektami to poszukiwanie sposobu na zniwelowanie poziomu niepewności. Ale czy każda zmiana zmierza do optymalizacji, usprawnienia, udoskonalenia? W dzisiejszym artykule pozwoliłem sobie na przedstawienie kilku ważnych myśli i doświadczeń, jakie wypracowałem dzięki obserwacji wielu przedsiębiorstw widząc je zarówno z perspektywy liderów projektów, jak i top managementu.
Za Wielką Rzeką była sobie pewna Wielka Korporacja, w której zarządzono Wielką Zmianę. Nazwano ją "Transformacja". W zasadzie, z obszaru zarządzania projektem znany był tylko jeden element zakresu - w końcowym efekcie ma być o 200 stanowisk mniej. Zarząd ogłosił kształt nowej struktury. Poszatkowano piony, połączono departamenty, ale też utworzono nowe. Niektórzy dyrektorzy zostali kierownikami, a innych poddano redukcji. Części, co cenniejszych specjalistów i menedżerów od razu zaproponowano zaszeregowanie. Reszta pracowników musiała sobie sama poszukać miejsca. Nagle powstał wewnątrzkorporacyjny rynek pracy. Przez kolejne trzy miesiące ludzie brali udział w wewnętrznych procesach rekrutacyjnych. Jeśli ktoś znalazł coś dla siebie, instynktownie "brał saperkę" i okopywał się na nowym stanowisku gromadząc przy tym stertę dowodów na to, jak niezbędne jest jego miejsce pracy. W zasadzie, na kilka miesięcy, stanęły prace związane z wytwarzaniem jakiejkolwiek wartości dodanej dla procesów przedsiębiorstwa. Ale najważniejsze - klienci firmy na poziomie standardowych operacji nie zauważyli nawet śladu tej Zmiany. Poprawiły się nieco wskaźniki finansowe, powiększył poziom frustracji pracowników. Po co zatem była ta Zmiana?
Czy zmiany są konieczne?
Czy organizacja w ogóle musi się zmieniać? A jeśli działa idealnie? To pytanie jest moją oczywistą prowokacją. Trzeba być bardzo naiwnym albo myśleć bardzo życzeniowo, aby nie przyjąć do wiadomości, że stan idealny, czy też optymalny, nie istnieje nawet w krótkim czasie. Organizacje muszą permanentnie szukać ścieżki dostosowania się do otoczenia i jego wymagań. Niestety ta sama zmiana, która może być dobra z perspektywy top management, czy też właścicieli, nie zawsze będzie dobrze postrzegana przez szeregowych pracowników. Stąd, ważnym elementem zarządzania taką zmianą jest odpowiednie zarządzanie interesariuszami i ich potencjalnym oporem.
I tu wtrącę tę garść prywaty i odrobiny pychy, którą wtrącić planowałem od początku. Jeśli podobnie jak ja, zajmujesz się zarządzaniem projektami, jeśli projekty są częścią Twojego życia - masz mnóstwo szczęścia. Ludzie z natury szukają bezpieczeństwa, stabilizacji, przewidywalności. Praca w projektach przyzwyczaja do życia w ciągłej zmianie. Projekty są zmianą samą w sobie, a i podczas ich realizacji zmieniają się liczne wymagania.
Optymalne rozwiązania w zarządzaniu zmianą
Najważniejsze w zmianie jest pozyskanie dla niej całkowitego poparcia zarządu, a najlepiej jeśli jest inicjatywą samego prezesa. Stąd ważną kompetencją PM-a jest zdolność do budowania "koalicji". Cel zmiany powinien co prawda zostać zakomunikowany wszystkim, ale nie wszystkim w ten sam sposób. Narzędzia i metodę komunikacji trzeba dopasować do odbiorcy. Brak rzetelnej i dobrze skrojonej informacji o projekcie może spowodować, że ludzie zamiast pracować będą plotkować i dorabiać rozdmuchane scenariusze. Z drugiej strony, warto pamiętać, że nie o każdej zmianie powinni dowiedzieć się klienci. Od niektórych branż oczekuje się przede wszystkim stabilności, a nie rewolucyjności - choć i w tym obszarze pojawiają się nowe preferencje, jak np. w sektorze bankowym.
Spójrzmy na to, co w obszarze realizowanych zmian wygenerował dla nas utrzymujący się od kilku lat kryzys gospodarczy. Z jednej strony wymusił innowacyjność, skierował w stronę szybkości - przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Z drugiej zaś widać, że kryzys często wykorzystuje się jako hasło dla uzasadniania projektów oszczędnościowych, których celem jest po prostu maksymalizacja rentowności.
Zdecydowanie najtrudniejsze są projekty restrukturyzacyjne. Istnieje bowiem ryzyko, że stracimy wielu dobrych pracowników, którzy kierowani strachem przed zmianą odejdą gdzie indziej albo też, podczas projektu, skoncentrują się na utrzymaniu swoich stanowisk zamiast na wytwarzaniu wartości dodanej dla przedsiębiorstwa. W jednej ze znanych mi firm pracownicy wiedzieli o takim projekcie z dużym wyprzedzeniem. Znali zasady - zostaną najlepsi. Ale mieli dużo czasu na to, aby się przygotować, zmienić albo udoskonalić efektywność i wykazać wartość dla pracodawcy.
Nie każda zmiana oznacza przecież innowację. Nie zawsze trzeba być pierwszym. Istotne jest to, aby realizować strategię i do niej dopasowywać inicjowane projekty. Ważne jest też definiowanie czytelnych i mierzalnych parametrów zmian - dzięki temu będziemy w stanie ocenić, czy projekty są pod kontrolą i czy przynoszą zamierzone efekty.
A co z naszą Wielką Korporacją? Właśnie dobiega w niej końca kolejna, chyba już czwarta Transformacja. Wszyscy już wiedzą, że jedyne, co jest absolutnie pewne i konsekwentnie niezmienne to... Zmiana.
Przemysław Lisek - Trener Grupy ODiTK
Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?
Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...
[więcej]Storywatching w działaniach HR
W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...
[więcej]Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?
I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...
[więcej]Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?
Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....
[więcej]Relacje – cichy zabójca sprzedaży?
Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...
[więcej]Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA
Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...
[więcej]Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać
Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.
[więcej]Grywalizacja – let's talk about fun
Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...
[więcej]Czego menadżer może się nauczyć od psa?
Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...
[więcej]Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek
Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...
[więcej]Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...
[więcej]Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?
Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?
[więcej]Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?
Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...
[więcej]Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?
Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...
[więcej]Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?
„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...
[więcej]Mentoring – nie zaczynaj od ogona
Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...
[więcej]BIM Manager – praca szuka człowieka
BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...
[więcej]To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC
Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...
[więcej]Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking
Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...
[więcej]Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy
Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...
[więcej]Sposób na przełom w innowacjach
Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...
[więcej]Microlearning – panaceum na oporny mózg
Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...
[więcej]Różnorodność w zespole boli i leczy
Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...
[więcej]Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018
Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...
[więcej]Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej
Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...
[więcej]O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie
Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...
[więcej]Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji
Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...
[więcej]Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej
O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...
[więcej]TRIZ - fakty i mity
Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...
[więcej]Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz
„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.
[więcej]E-learning – pięć filarów sukcesu
Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...
[więcej]Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń
Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...
[więcej]Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management
Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...
[więcej]O pracy płytkiej i głębokiej
„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...
[więcej]HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda
HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...
[więcej]AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT
Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...
[więcej]Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR
Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...
[więcej]Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego
W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...
[więcej]Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem
„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...
[więcej]Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów
Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....
[więcej]