19/05/2014

Nie każda zmiana oznacza rozwój

Zarządzanie zmianą – pojęcie pobudzające wyobraźnię menedżerów, otwierające umysły i portfel, a jednocześnie budzące niepokój. Wszyscy wiemy, że zmiany są nieuniknione.

Wciąż doskonalone metody zarządzania projektami to poszukiwanie sposobu na zniwelowanie poziomu niepewności. Ale czy każda zmiana zmierza do optymalizacji, usprawnienia, udoskonalenia? W dzisiejszym artykule pozwoliłem sobie na przedstawienie kilku ważnych myśli i doświadczeń, jakie wypracowałem dzięki obserwacji wielu przedsiębiorstw widząc je zarówno z perspektywy liderów projektów, jak i top managementu.

Za Wielką Rzeką była sobie pewna Wielka Korporacja, w której zarządzono Wielką Zmianę. Nazwano ją "Transformacja". W zasadzie, z obszaru zarządzania projektem znany był tylko jeden element zakresu - w końcowym efekcie ma być o 200 stanowisk mniej. Zarząd ogłosił kształt nowej struktury. Poszatkowano piony, połączono departamenty, ale też utworzono nowe. Niektórzy dyrektorzy zostali kierownikami, a innych poddano redukcji. Części, co cenniejszych specjalistów i menedżerów od razu zaproponowano zaszeregowanie. Reszta pracowników musiała sobie sama poszukać miejsca. Nagle powstał wewnątrzkorporacyjny rynek pracy. Przez kolejne trzy miesiące ludzie brali udział w wewnętrznych procesach rekrutacyjnych. Jeśli ktoś znalazł coś dla siebie, instynktownie "brał saperkę" i okopywał się na nowym stanowisku gromadząc przy tym stertę dowodów na to, jak niezbędne jest jego miejsce pracy. W zasadzie, na kilka miesięcy, stanęły prace związane z wytwarzaniem jakiejkolwiek wartości dodanej dla procesów przedsiębiorstwa. Ale najważniejsze - klienci firmy na poziomie standardowych operacji nie zauważyli nawet śladu tej Zmiany. Poprawiły się nieco wskaźniki finansowe, powiększył poziom frustracji pracowników. Po co zatem była ta Zmiana?

Czy zmiany są konieczne?

Czy organizacja w ogóle musi się zmieniać? A jeśli działa idealnie? To pytanie jest moją oczywistą prowokacją. Trzeba być bardzo naiwnym albo myśleć bardzo życzeniowo, aby nie przyjąć do wiadomości, że stan idealny, czy też optymalny, nie istnieje nawet w krótkim czasie. Organizacje muszą permanentnie szukać ścieżki dostosowania się do otoczenia i jego wymagań. Niestety ta sama zmiana, która może być dobra z perspektywy top management, czy też właścicieli, nie zawsze będzie dobrze postrzegana przez szeregowych pracowników. Stąd, ważnym elementem zarządzania taką zmianą jest odpowiednie zarządzanie interesariuszami i ich potencjalnym oporem.

I tu wtrącę tę garść prywaty i odrobiny pychy, którą wtrącić planowałem od początku. Jeśli podobnie jak ja, zajmujesz się zarządzaniem projektami, jeśli projekty są częścią Twojego życia - masz mnóstwo szczęścia. Ludzie z natury szukają bezpieczeństwa, stabilizacji, przewidywalności. Praca w projektach przyzwyczaja do życia w ciągłej zmianie. Projekty są zmianą samą w sobie, a i podczas ich realizacji zmieniają się liczne wymagania.

Optymalne rozwiązania w zarządzaniu zmianą

Najważniejsze w zmianie jest pozyskanie dla niej całkowitego poparcia zarządu, a najlepiej jeśli jest inicjatywą samego prezesa. Stąd ważną kompetencją PM-a jest zdolność do budowania "koalicji". Cel zmiany powinien co prawda zostać zakomunikowany wszystkim, ale nie wszystkim w ten sam sposób. Narzędzia i metodę komunikacji trzeba dopasować do odbiorcy. Brak rzetelnej i dobrze skrojonej informacji o projekcie może spowodować, że ludzie zamiast pracować będą plotkować i dorabiać rozdmuchane scenariusze. Z drugiej strony, warto pamiętać, że nie o każdej zmianie powinni dowiedzieć się klienci. Od niektórych branż oczekuje się przede wszystkim stabilności, a nie rewolucyjności - choć i w tym obszarze pojawiają się nowe preferencje, jak np. w sektorze bankowym.

Spójrzmy na to, co w obszarze realizowanych zmian wygenerował dla nas utrzymujący się od kilku lat kryzys gospodarczy. Z jednej strony wymusił innowacyjność, skierował w stronę szybkości - przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Z drugiej zaś widać, że kryzys często wykorzystuje się jako hasło dla uzasadniania projektów oszczędnościowych, których celem jest po prostu maksymalizacja rentowności.

Zdecydowanie najtrudniejsze są projekty restrukturyzacyjne. Istnieje bowiem ryzyko, że stracimy wielu dobrych pracowników, którzy kierowani strachem przed zmianą odejdą gdzie indziej albo też, podczas projektu, skoncentrują się na utrzymaniu swoich stanowisk zamiast na wytwarzaniu wartości dodanej dla przedsiębiorstwa. W jednej ze znanych mi firm pracownicy wiedzieli o takim projekcie z dużym wyprzedzeniem. Znali zasady - zostaną najlepsi. Ale mieli dużo czasu na to, aby się przygotować, zmienić albo udoskonalić efektywność i wykazać wartość dla pracodawcy.

Nie każda zmiana oznacza przecież innowację. Nie zawsze trzeba być pierwszym. Istotne jest to, aby realizować strategię i do niej dopasowywać inicjowane projekty.  Ważne jest też definiowanie czytelnych i mierzalnych parametrów zmian - dzięki temu będziemy w stanie ocenić, czy projekty są pod kontrolą i czy przynoszą zamierzone efekty. 

A co z naszą Wielką Korporacją? Właśnie dobiega w niej końca kolejna, chyba już czwarta Transformacja. Wszyscy już wiedzą, że jedyne, co jest absolutnie pewne i konsekwentnie niezmienne to... Zmiana.

 

Przemysław Lisek - Trener Grupy ODiTK

Autor artykułu
PRZEMYSŁAW LISEK
21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...