19.05.2014

Nie każda zmiana oznacza rozwój

Zarządzanie zmianą – pojęcie pobudzające wyobraźnię menedżerów, otwierające umysły i portfel, a jednocześnie budzące niepokój. Wszyscy wiemy, że zmiany są nieuniknione.

Wciąż doskonalone metody zarządzania projektami to poszukiwanie sposobu na zniwelowanie poziomu niepewności. Ale czy każda zmiana zmierza do optymalizacji, usprawnienia, udoskonalenia? W dzisiejszym artykule pozwoliłem sobie na przedstawienie kilku ważnych myśli i doświadczeń, jakie wypracowałem dzięki obserwacji wielu przedsiębiorstw widząc je zarówno z perspektywy liderów projektów, jak i top managementu.

Za Wielką Rzeką była sobie pewna Wielka Korporacja, w której zarządzono Wielką Zmianę. Nazwano ją "Transformacja". W zasadzie, z obszaru zarządzania projektem znany był tylko jeden element zakresu - w końcowym efekcie ma być o 200 stanowisk mniej. Zarząd ogłosił kształt nowej struktury. Poszatkowano piony, połączono departamenty, ale też utworzono nowe. Niektórzy dyrektorzy zostali kierownikami, a innych poddano redukcji. Części, co cenniejszych specjalistów i menedżerów od razu zaproponowano zaszeregowanie. Reszta pracowników musiała sobie sama poszukać miejsca. Nagle powstał wewnątrzkorporacyjny rynek pracy. Przez kolejne trzy miesiące ludzie brali udział w wewnętrznych procesach rekrutacyjnych. Jeśli ktoś znalazł coś dla siebie, instynktownie "brał saperkę" i okopywał się na nowym stanowisku gromadząc przy tym stertę dowodów na to, jak niezbędne jest jego miejsce pracy. W zasadzie, na kilka miesięcy, stanęły prace związane z wytwarzaniem jakiejkolwiek wartości dodanej dla procesów przedsiębiorstwa. Ale najważniejsze - klienci firmy na poziomie standardowych operacji nie zauważyli nawet śladu tej Zmiany. Poprawiły się nieco wskaźniki finansowe, powiększył poziom frustracji pracowników. Po co zatem była ta Zmiana?

Czy zmiany są konieczne?

Czy organizacja w ogóle musi się zmieniać? A jeśli działa idealnie? To pytanie jest moją oczywistą prowokacją. Trzeba być bardzo naiwnym albo myśleć bardzo życzeniowo, aby nie przyjąć do wiadomości, że stan idealny, czy też optymalny, nie istnieje nawet w krótkim czasie. Organizacje muszą permanentnie szukać ścieżki dostosowania się do otoczenia i jego wymagań. Niestety ta sama zmiana, która może być dobra z perspektywy top management, czy też właścicieli, nie zawsze będzie dobrze postrzegana przez szeregowych pracowników. Stąd, ważnym elementem zarządzania taką zmianą jest odpowiednie zarządzanie interesariuszami i ich potencjalnym oporem.

I tu wtrącę tę garść prywaty i odrobiny pychy, którą wtrącić planowałem od początku. Jeśli podobnie jak ja, zajmujesz się zarządzaniem projektami, jeśli projekty są częścią Twojego życia - masz mnóstwo szczęścia. Ludzie z natury szukają bezpieczeństwa, stabilizacji, przewidywalności. Praca w projektach przyzwyczaja do życia w ciągłej zmianie. Projekty są zmianą samą w sobie, a i podczas ich realizacji zmieniają się liczne wymagania.

Optymalne rozwiązania w zarządzaniu zmianą

Najważniejsze w zmianie jest pozyskanie dla niej całkowitego poparcia zarządu, a najlepiej jeśli jest inicjatywą samego prezesa. Stąd ważną kompetencją PM-a jest zdolność do budowania "koalicji". Cel zmiany powinien co prawda zostać zakomunikowany wszystkim, ale nie wszystkim w ten sam sposób. Narzędzia i metodę komunikacji trzeba dopasować do odbiorcy. Brak rzetelnej i dobrze skrojonej informacji o projekcie może spowodować, że ludzie zamiast pracować będą plotkować i dorabiać rozdmuchane scenariusze. Z drugiej strony, warto pamiętać, że nie o każdej zmianie powinni dowiedzieć się klienci. Od niektórych branż oczekuje się przede wszystkim stabilności, a nie rewolucyjności - choć i w tym obszarze pojawiają się nowe preferencje, jak np. w sektorze bankowym.

Spójrzmy na to, co w obszarze realizowanych zmian wygenerował dla nas utrzymujący się od kilku lat kryzys gospodarczy. Z jednej strony wymusił innowacyjność, skierował w stronę szybkości - przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Z drugiej zaś widać, że kryzys często wykorzystuje się jako hasło dla uzasadniania projektów oszczędnościowych, których celem jest po prostu maksymalizacja rentowności.

Zdecydowanie najtrudniejsze są projekty restrukturyzacyjne. Istnieje bowiem ryzyko, że stracimy wielu dobrych pracowników, którzy kierowani strachem przed zmianą odejdą gdzie indziej albo też, podczas projektu, skoncentrują się na utrzymaniu swoich stanowisk zamiast na wytwarzaniu wartości dodanej dla przedsiębiorstwa. W jednej ze znanych mi firm pracownicy wiedzieli o takim projekcie z dużym wyprzedzeniem. Znali zasady - zostaną najlepsi. Ale mieli dużo czasu na to, aby się przygotować, zmienić albo udoskonalić efektywność i wykazać wartość dla pracodawcy.

Nie każda zmiana oznacza przecież innowację. Nie zawsze trzeba być pierwszym. Istotne jest to, aby realizować strategię i do niej dopasowywać inicjowane projekty.  Ważne jest też definiowanie czytelnych i mierzalnych parametrów zmian - dzięki temu będziemy w stanie ocenić, czy projekty są pod kontrolą i czy przynoszą zamierzone efekty. 

A co z naszą Wielką Korporacją? Właśnie dobiega w niej końca kolejna, chyba już czwarta Transformacja. Wszyscy już wiedzą, że jedyne, co jest absolutnie pewne i konsekwentnie niezmienne to... Zmiana.

 

Przemysław Lisek - Trener Grupy ODiTK

27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]