13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie opiera na wynikach dwuletnich badań tego giganta technologicznego nad wydajnością zespołów. Te z nich, które osiągają najlepsze wyniki, mają jedną wspólną cechę: bezpieczeństwo psychiczne.

Bezpieczeństwo psychiczne to przekonanie, że nie zostaniesz ukarany, gdy popełnisz błąd. Pozwala ono między innymi na wyrażanie opinii, kreatywność i umiarkowane podejmowanie ryzyka - czyli zachowania, które wspierają rozwój i prowadzą do przełomów na rynku. Żyjąc w "bańce nieustających sukcesów", nie powinniśmy zapominać o tym, że rozwój i innowacje są zbudowane na niepowodzeniach.

Bezpieczeństwo jest zarówno kruche, jak i niezbędne do odniesienia sukcesu w niepewnym, złożonym środowisku. Mózg przetwarza konstruktywny feedback szefa, wypowiedź rywalizującego współpracownika lub zachowanie lekceważącego podwładnego jako zagrożenie. Ciało migdałowate, swoisty dzwonek alarmowy w naszym mózgu, uruchamia reakcję "walcz lub uciekaj". Tym samym zamyka perspektywę i analityczne rozumowanie. Dosłownie, kiedy najbardziej tego potrzebujemy, tracimy rozum! A to utrudnia myślenie strategiczne, bez którego ciężko o trafne decyzje.

Jak zwiększyć bezpieczeństwo psychiczne we własnym zespole? Spróbuj powtórzyć kroki, które wykonał Santagata.

Human 2 Human

Każdy człowiek ma uniwersalne potrzeby, takie jak np. szacunek, autonomia. Rozpoznanie tych głębszych potrzeb naturalnie wzbudza zaufanie i promuje pozytywny język i zachowania. Nawet w najbardziej trudnych sytuacjach pamiętaj, że druga strona jest taka jak ty i chce odejść "z tarczą". Santagata proponuje refleksję zatytułowaną "Tak jak ja":

Ta osoba ma przekonania, perspektywy i opinie, tak jak ja.

Ta osoba ma nadzieje, niepokoje i słabe punkty, tak jak ja.

Ta osoba chce czuć się szanowana, doceniana i kompetentna, tak jak ja.

Zamień winę na ciekawość

Badania Johna Gottmana na Uniwersytecie Waszyngtońskim pokazują, że obwinianie i krytyka niezawodnie eskalują konflikt, prowadzą do defensywy i wycofania się. Alternatywą do obwiniania jest ciekawość. Jeśli uważasz, że już wiesz, co myśli druga osoba, to nie jesteś gotowy na rozmowę. Jak lepiej reagować? Przede wszystkim przyjmij, że nie znasz wszystkich faktów.

Podaj problematyczne zachowanie lub wynik jako obserwację. Używaj rzeczowego, neutralnego języka. Na przykład: "W ciągu ostatnich dwóch miesięcy nastąpił zauważalny spadek sprzedanych przez Ciebie projektów. Porównałam zapytania i Twoją odpowiedź na nie i wydaje mi się, że problem dotyczy jakości tych ofert. Wyobrażam sobie, że w grę wchodzi wiele czynników. Może moglibyśmy odkryć co za tym stoi?".

Osoby odpowiedzialne za stworzenie problemu często posiadają klucz do jego rozwiązania. Zapytaj wprost: "Jak myślisz, co musi się tutaj wydarzyć?" lub "Jaki byłby twój idealny scenariusz?". Dopiero kolejnym pytaniem prowadzącym do rozwiązania jest: "Jak mogę Cię wesprzeć?".

Podejdź do konfliktu jako współpracownik, partner, a nie jak przeciwnik

Ludzie nienawidzą przegrywać jeszcze bardziej niż kochają wygrywać. Postrzegana strata wyzwala w nas próby przywrócenia "sprawiedliwości" poprzez rywalizację, krytykę lub brak zaangażowania. Prawdziwy sukces to wynik wygrany-wygrany, więc gdy pojawiają się konflikty, unikaj wywoływania reakcji "walcz lub uciekaj", pytając np.: "Jak możemy osiągnąć wzajemnie pożądany/oczekiwany wynik?".

Przewiduj reakcje i miej plan B

Przewidzenie, w jaki sposób odbiorcy twojego komunikatu zareagują na to, co powiesz, pomoże Ci zostać usłyszanym. Umiejętnie konfrontuj się z trudnymi rozmowami, przygotowując się na prawdopodobne reakcje. Być może konieczne będzie zebranie faktów, aby przeciwdziałać postawie obronnej podczas omawiania ważnych kwestii. Zadaj sobie pytanie: "Jeśli postawię swój punkt widzenia w ten sposób, jakie są możliwe zastrzeżenia? Jak ja zareagowałbym na te argumenty?" Patrzenie na dyskusję z perspektywy strony trzeciej ujawnia słabości twojego stanowiska i zachęca do ponownego przemyślenia swojej argumentacji. Pomocne do tego pytania to:

Jakie są moje główne tezy?

Na jakie trzy sposoby mogą zareagować moi adwersarze?

Jak ja zareaguję na każdy z tych scenariuszy?

Feedback do feedbacku

Proszenie o informację zwrotną na temat sposobu, w jaki przekazałeś wiadomość, zwiększa zaufanie do Lidera, daje możliwość poprawienia umiejętności komunikacyjnych i pokazuje, że nie jesteś nieomylny. Zamykaj trudne rozmowy pytaniami:

Co zadziałało, a co nie zadziałało w moim feedbacku?

Jakie to uczucie słyszeć tę wiadomość?

Jak mogłem to skuteczniej przekazać?

Ciekawej wskazówki w tym obszarze udzielił sam Daniel Pink w Pinkcast. Zainspirował go Shane Parrish, założyciel bloga i newslettera Farnam Street. Panowie podpowiadają, żeby... nie prosić o feedback, tylko o radę! Jest to bardziej efektywne, bo ludzie kochają udzielać porad, częściej też język porady jest mniej atakujący i łatwiejszy do przyjęcia, a co najważniejsze jest oparty o zachowanie (zrobiłbym/nie zrobiłbym, mniej, więcej).

Sprawdzaj bezpieczeństwo psychiczne

Santagata okresowo pyta członków swojego zespołu, czy czują się bezpiecznie i co może zwiększyć ich poczucie bezpieczeństwa. Niektóre zespoły w Google zadają pytania takie jak: "Na ile jesteś pewien, że nie spotkają ciebie negatywne konsekwencje, jeśli przyznasz się do błędu lub popełnisz błąd?" Co jakiś czas w trakcie spotkania możesz zrobić krótką ankietę w tym temacie.

Jeśli już teraz stworzysz poczucie bezpieczeństwa psychicznego we własnym zespole, możesz spodziewać się wyższego poziomu zaangażowania, zwiększonej motywacji do rozwiązywania trudnych problemów oraz lepszych wyników. Mam nadzieję, że zebrane tu wskazówki będą w tym pomocne. Powodzenia!

Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK

 

Polecane:

 

 

Autor artykułu
Iwona Skiba
17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...