13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie opiera na wynikach dwuletnich badań tego giganta technologicznego nad wydajnością zespołów. Te z nich, które osiągają najlepsze wyniki, mają jedną wspólną cechę: bezpieczeństwo psychiczne.

Bezpieczeństwo psychiczne to przekonanie, że nie zostaniesz ukarany, gdy popełnisz błąd. Pozwala ono między innymi na wyrażanie opinii, kreatywność i umiarkowane podejmowanie ryzyka - czyli zachowania, które wspierają rozwój i prowadzą do przełomów na rynku. Żyjąc w "bańce nieustających sukcesów", nie powinniśmy zapominać o tym, że rozwój i innowacje są zbudowane na niepowodzeniach.

Bezpieczeństwo jest zarówno kruche, jak i niezbędne do odniesienia sukcesu w niepewnym, złożonym środowisku. Mózg przetwarza konstruktywny feedback szefa, wypowiedź rywalizującego współpracownika lub zachowanie lekceważącego podwładnego jako zagrożenie. Ciało migdałowate, swoisty dzwonek alarmowy w naszym mózgu, uruchamia reakcję "walcz lub uciekaj". Tym samym zamyka perspektywę i analityczne rozumowanie. Dosłownie, kiedy najbardziej tego potrzebujemy, tracimy rozum! A to utrudnia myślenie strategiczne, bez którego ciężko o trafne decyzje.

Jak zwiększyć bezpieczeństwo psychiczne we własnym zespole? Spróbuj powtórzyć kroki, które wykonał Santagata.

Human 2 Human

Każdy człowiek ma uniwersalne potrzeby, takie jak np. szacunek, autonomia. Rozpoznanie tych głębszych potrzeb naturalnie wzbudza zaufanie i promuje pozytywny język i zachowania. Nawet w najbardziej trudnych sytuacjach pamiętaj, że druga strona jest taka jak ty i chce odejść "z tarczą". Santagata proponuje refleksję zatytułowaną "Tak jak ja":

Ta osoba ma przekonania, perspektywy i opinie, tak jak ja.

Ta osoba ma nadzieje, niepokoje i słabe punkty, tak jak ja.

Ta osoba chce czuć się szanowana, doceniana i kompetentna, tak jak ja.

Zamień winę na ciekawość

Badania Johna Gottmana na Uniwersytecie Waszyngtońskim pokazują, że obwinianie i krytyka niezawodnie eskalują konflikt, prowadzą do defensywy i wycofania się. Alternatywą do obwiniania jest ciekawość. Jeśli uważasz, że już wiesz, co myśli druga osoba, to nie jesteś gotowy na rozmowę. Jak lepiej reagować? Przede wszystkim przyjmij, że nie znasz wszystkich faktów.

Podaj problematyczne zachowanie lub wynik jako obserwację. Używaj rzeczowego, neutralnego języka. Na przykład: "W ciągu ostatnich dwóch miesięcy nastąpił zauważalny spadek sprzedanych przez Ciebie projektów. Porównałam zapytania i Twoją odpowiedź na nie i wydaje mi się, że problem dotyczy jakości tych ofert. Wyobrażam sobie, że w grę wchodzi wiele czynników. Może moglibyśmy odkryć co za tym stoi?".

Osoby odpowiedzialne za stworzenie problemu często posiadają klucz do jego rozwiązania. Zapytaj wprost: "Jak myślisz, co musi się tutaj wydarzyć?" lub "Jaki byłby twój idealny scenariusz?". Dopiero kolejnym pytaniem prowadzącym do rozwiązania jest: "Jak mogę Cię wesprzeć?".

Podejdź do konfliktu jako współpracownik, partner, a nie jak przeciwnik

Ludzie nienawidzą przegrywać jeszcze bardziej niż kochają wygrywać. Postrzegana strata wyzwala w nas próby przywrócenia "sprawiedliwości" poprzez rywalizację, krytykę lub brak zaangażowania. Prawdziwy sukces to wynik wygrany-wygrany, więc gdy pojawiają się konflikty, unikaj wywoływania reakcji "walcz lub uciekaj", pytając np.: "Jak możemy osiągnąć wzajemnie pożądany/oczekiwany wynik?".

Przewiduj reakcje i miej plan B

Przewidzenie, w jaki sposób odbiorcy twojego komunikatu zareagują na to, co powiesz, pomoże Ci zostać usłyszanym. Umiejętnie konfrontuj się z trudnymi rozmowami, przygotowując się na prawdopodobne reakcje. Być może konieczne będzie zebranie faktów, aby przeciwdziałać postawie obronnej podczas omawiania ważnych kwestii. Zadaj sobie pytanie: "Jeśli postawię swój punkt widzenia w ten sposób, jakie są możliwe zastrzeżenia? Jak ja zareagowałbym na te argumenty?" Patrzenie na dyskusję z perspektywy strony trzeciej ujawnia słabości twojego stanowiska i zachęca do ponownego przemyślenia swojej argumentacji. Pomocne do tego pytania to:

Jakie są moje główne tezy?

Na jakie trzy sposoby mogą zareagować moi adwersarze?

Jak ja zareaguję na każdy z tych scenariuszy?

Feedback do feedbacku

Proszenie o informację zwrotną na temat sposobu, w jaki przekazałeś wiadomość, zwiększa zaufanie do Lidera, daje możliwość poprawienia umiejętności komunikacyjnych i pokazuje, że nie jesteś nieomylny. Zamykaj trudne rozmowy pytaniami:

Co zadziałało, a co nie zadziałało w moim feedbacku?

Jakie to uczucie słyszeć tę wiadomość?

Jak mogłem to skuteczniej przekazać?

Ciekawej wskazówki w tym obszarze udzielił sam Daniel Pink w Pinkcast. Zainspirował go Shane Parrish, założyciel bloga i newslettera Farnam Street. Panowie podpowiadają, żeby... nie prosić o feedback, tylko o radę! Jest to bardziej efektywne, bo ludzie kochają udzielać porad, częściej też język porady jest mniej atakujący i łatwiejszy do przyjęcia, a co najważniejsze jest oparty o zachowanie (zrobiłbym/nie zrobiłbym, mniej, więcej).

Sprawdzaj bezpieczeństwo psychiczne

Santagata okresowo pyta członków swojego zespołu, czy czują się bezpiecznie i co może zwiększyć ich poczucie bezpieczeństwa. Niektóre zespoły w Google zadają pytania takie jak: "Na ile jesteś pewien, że nie spotkają ciebie negatywne konsekwencje, jeśli przyznasz się do błędu lub popełnisz błąd?" Co jakiś czas w trakcie spotkania możesz zrobić krótką ankietę w tym temacie.

Jeśli już teraz stworzysz poczucie bezpieczeństwa psychicznego we własnym zespole, możesz spodziewać się wyższego poziomu zaangażowania, zwiększonej motywacji do rozwiązywania trudnych problemów oraz lepszych wyników. Mam nadzieję, że zebrane tu wskazówki będą w tym pomocne. Powodzenia!

Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK

 

Polecane:

 

 

Autor artykułu
Iwona Skiba
12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...