05.04.2012

Nie mamy Pańskiego płaszcza i co Pan nam zrobi?

To zdecydowanie jedna z moich ulubionych scen polskiego kina. Ryszard Ochódzki pozornie ma atuty w rękach – właściwy numerek, świadka i całą logikę zdarzeń. Po drugiej stronie mur obojętności i odwołanie do procedury: "Za rzeczy pozostawione w szatni, szatniarz nie odpowiada". Kto nie pamięta ten ma do odrobienia pracę domową – obejrzeć "Misia" Stanisława Barei :)

Zapytasz co to ma wspólnego z projektami? A czy ta scena nie przypomina Ci czegoś z życia zawodowego? Robisz projekt, masz spięty harmonogram, przyznany budżet, stoi przed Tobą cel do osiągnięcia. Część zadań muszą dla Ciebie wykonać ludzie z innych pionów, departamentów, działów, oddziałów, czy dywizji - jednym słowem normalna sytuacja w strukturze macierzowej (bądź takową tylko udającej). No i się zaczyna. Ktoś miał dla Ciebie wykonać zadanie - nie wykonał. Pytasz, prosisz, naciskasz - po drugiej stronie spychologia, mętne tłumaczenia, a często martwa, głucha cisza. Projekt Ci się wydłuża, a Ciebie trafia szlag, bo to przecież nie Twoja wina. Czujesz się, jak żebrak i wyrobnik. Winna jest struktura firmy i cała masa ludzi, którzy z niezrozumiałych powodów nie identyfikują się z Twoim "przecudnejurodyiolbrzymiejwagi" projektem :)

Żeby nie przedłużać typowego korporacyjnego marudzenia zaproponuję Ci kilka sprawdzonych i skutecznych sposobów, jak radzić sobie z organizacyjną dilbertozą i zwiększyć prawdopodobieństwo skutecznego i terminowego wykonania zadań przez ludzi w Twojej organizacji.

Ale zaraz, chwila! Najpierw zdradzę Ci sekret, którego poznanie pomoże Ci zrozumieć dotychczasowe problemy i poznać przyszłe możliwości. Jakkolwiek wyda Ci się to dziwne, jak bardzo Twoje prywatne spostrzeżenia temu przeczą, to fakty są następujące:
Większość ludzi w Twojej firmie angażuje się w pracę, nie mniej niż Ty.
Jeśli już uwierzysz w tą prostą prawdę pomyśl o tym, co powoduje, że ludzie zachowują się tak, jakby powyższe zdanie było fałszywe. A teraz zerknij na kilka prostych technik wspierających ludzi, jakich masz w zespole w przelaniu ich zaangażowania na korzyść Twojego projektu.


1. Sponsor. Nie bagatelizuj jego roli. Stary uczelniany dowcip o zającu i niedźwiedziu mówi "Nie ważne, kto pisze pracę, ważne kto jest jej promotorem". Zadbaj o to, aby na starcie projektu Sponsor wyraźnie zaznaczył ważność projektu i to, że to właśnie Ty jesteś PM-em. Z doświadczenia wiem, że nie wystarczy e-mail. Zrób spotkanie i dopilnuj, aby Sponsor powiedział to wszystko na głos, uścisnął Ci przy wszystkich dłoń i klepnął w ramię. Jeśli Sponsor nie ma aż tak silnej pozycji w organizacji pozyskaj na sprzymierzeńca kogoś wyżej.

2. Wspólne planowanie. Wiem, to już nudne, mówią o tym książki, trenerzy i konsultanci. Ale co ja na to poradzę, że życie to potwierdza - zespół, który znalazł czas na wspólny warsztat planistyczny potem ma więcej czasu na jego realizację i mniej pretekstów, aby czegoś nie robić w terminie. Po pierwsze to efekt partycypacji a po drugie prosta reguła konsekwencji - przecież ktoś się wcześniej zobowiązał i być może nawet sam taki zakres i termin określił.

3. Zasada wzajemności. Jeśli zrobiłeś dla kogoś coś pożytecznego trudniej mu będzie teraz nie wykonać dla Ciebie terminowo pracy. Aż się prosi powiązać to z prostą regułą "lubienia". Jeśli ludzie darzą Ciebie sympatią, chętniej podniosą u siebie priorytet Twoich zadań. Idąc dalej tym tropem - bądź dla ludzi liderem, tak by zamiast ich przed sobą poganiać sami za Tobą pobiegli. Oficerowie sztabowi służący pod generałem McArthurem mówili, że "dla Starego nie można było źle wykonać zadania, bo to byłby obciach". Oczywiście słowa były wyrażone bardziej żołnierskim językiem :)

4. Narzędzia komunikacji. Nie ma siły - im większa firma, projekt, zespół - tym więcej potrzeba wsparcia informatycznego. Outlook, MS Project, programy do komunikacji. Ja już nie daję rady żyć bez formuł, przypominaczy, autoresponderów. Popracuj z ludźmi, aby też tego używali w kontekście Twoich zadań. Plan komunikacji w projekcie to nie tylko szablon mówiący "kto komu", to również ustalenie formuł, zasad organizacji spotkań, szablony raportów - znów świetnie wpasowujące się rozwiązania w struktury korporacji.

5. Determinacja i zaangażowanie. Stare przysłowie pszczół mówi - Nie możesz zapalać, jeśli sam nie płoniesz. Ludzie doskonale widzą to, czy naprawdę zależy Ci na projekcie, czy tylko usiłujesz robić takie wrażenie. Czasem to może oznaczać, że trzeba być upartym, a wręcz nawet upierdliwym. Ale zwykle daje to założone efekty. Projekt nie może czekać. Taka już jego paskudna przypadłość - czas jest zasobem bezzwrotnie zużywalnym.

Tych kilka metod to na pewno nie wszystko. Tym bardziej, że zwykle działa ich pełna kombinacja plus własne wyćwiczone doświadczeniem tricki. A wszystko zmierza do jednego - założonego celu projektu. A jak to było z Ryszardem Ochódzkim? Przecież tak naprawdę on właśnie nie chciał odebrać tego płaszcza :)


Przemysław Lisek - Trener Grupy ODiTK

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]