08.12.2014

Nie żałuj przypraw liderze

Niezwykłą moc opowiadanych historii odkryłam niedawno w życiu prywatnym i zawodowym. W ostatnim czasie byłam uczestnikiem dwóch konferencji z udziałem światowej sławy autorytetów. Jedna mnie zachwyciła, druga rozczarowała.

Zastanawiałam się co takiego sprawiło, że tak różnie odebrałam oba wydarzenia. Chodziło o emocje. Wystąpienie, które mnie zachwyciło wygłosił Kevin Murray – autor bestsellerów „Język Liderów” i „Inspirująca komunikacja”, praktyk, ekspert w zakresie komunikacji. Nie bez znaczenia jest zapewne fakt, że rozpoczynał swoją karierę jako reporter kryminalny. Jego wystąpienie było bardzo emocjonalne, naszpikowane historiami z udziałem autora lub wybitnych przywódców. To doświadczenie skłoniło mnie do refleksji – jak wykorzystać opowiadanie historii w życiu prywatnym i zawodowym? Czemu warto? Kiedy słuchamy ciekawych historii, wykorzystujemy inną część mózgu niż w czasie rozmów czy dyskusji. Pracują wtedy nie tylko ośrodki przetwarzania i rozumienia języka, ale części mózgu (kora merytoryczna, ciało migdałowate), które pozwalają nam „przeżywać’ opisane wydarzenia. Dla przykładu: kiedy opowiadający mówi Wam o pięknej, soczystej cytrynie, o tym jak przekraja ją nożem i wyciekają z niej krople soku, uruchamia się ośrodek smaku i w konsekwencji ślinianki zaczynają pracować. Słuchając historii zaczynamy ją współtworzyć, wyobrażać sobie kolejne sceny i uruchamiają się kolejne zmysły. U słuchacza i mówcy synchronizują się mózgi na poziomie neuronalnym. Co jednak najistotniejsze – znika nasz wewnętrzny krytyk. To sprawia też, że historie pamiętamy znacznie dłużej, a ponieważ angażujemy się w nie emocjonalnie, znacznie skuteczniej motywują nas do zmiany zachowań. Dobrym potwierdzeniem jak silnie działają opowieści jest przykład mojej córki. Kiedy zależy mi na wywołaniu refleksji i przełożeniu jej na zmianę zachowania, naprędce wymyślam historie np. „O Kasi co się nie umiała dzielić...” czy „O złośliwym Tomku”. Skuteczność działania tych historii jest dużo większa niż wychowawcze wykłady. Nie do przecenia jest też poziom emocjonalny takiego wydarzenia, kiedy opór córki zastępowany jest zaangażowaniem.

Podobnie w biznesie inspirowanie do określonych zachowań stanowi istotę przywództwa. Cała komunikacja liderów ma służyć angażowaniu i przekonywaniu, a historie są najskuteczniejszym z dostępnych nam do tego narzędzi. Pozwalają nam podzielić się z innymi swoją „prawdą”, radzić sobie z wyzwaniami i problemami bez pouczania innych, konfrontacji czy narzucania własnego zdania. Aby historia spełniła swoje zadnie, powinna być odpowiednio dobrana. Ustalmy najpierw jaki cel chcemy osiągnąć, co dokładnie chcemy przekazać słuchaczom. Aby to było możliwe musimy znać swoich odbiorców, ich sposób myślenia. Dobra historia posiada następujące cechy – jasne przesłanie, szczerość i prawdę. Powinna być interesująca, świetnie gdyby była zabawna ale przede wszystkim musi prowokować do myślenia i działania. Musimy sami wiedzieć, co nasi słuchacze powinni zrozumieć, w co uwierzyć i jak zacząć działać po wysłuchaniu opowieści.

Naprawdę dobre historie można znaleźć w naszych firmach i we własnych doświadczeniach z przeszłości – o wygranych przetargach, trudnych projektach, zgranych zespołach, pokonanych przeszkodach czy lojalnych klientach. Prawdziwa sztuka to umieć się w nie wsłuchać i wyłapywać te, które warto powtarzać w ciekawy i inspirujący sposób. Pamiętaj o połączeniu idealnym: historii, metaforach i rekwizytach! Przykładem ciekawie wykorzystanego rekwizytu było wystąpienie znanego kulinarnego showmana Jamiego Oliviera, który walczył o poprawę jakości posiłków w brytyjskich szkołach. Podczas wystąpienia na konferencji TED w 2010 roku, aby zobrazować ilość cukru, która jest serwowana przeciętnemu uczniowi w okresie 5 lat tylko w dosładzanym mleku wysypał na podłogę pełną taczkę cukru. To bardziej przemówiło do uczestników niż precyzyjne słupki w Power Point'cie.

Przepis na to jak dobrze opowiadać, nie wydaje się na pierwszy rzut oka skomplikowany.

Po pierwsze, używaj obrazowych określeń, które pobudzają zmysły – mów o dźwiękach, zapachach, widokach. Kevin radzi „aby nie żałować przypraw”, by przemówić do zmysłów odbiorców.

Po drugie, utrzymuj kontakt wzrokowy i dawaj słuchaczom do zrozumienia, że ich reakcje są dla ciebie ważne.

Po trzecie, pracuj ciszą, pauzą – podnosi to jakość historii i nadaje jej dramatyzmu.

Na koniec, nie przedłużaj, ale i nie spiesz się z puentą i nigdy, przenigdy nie mów słuchaczom na początku co powinni czuć! Nie wyjaśniaj o czym była historia. Pozwól im samodzielnie wyciągać wnioski. Wyrzuć też z opowieści wszystkie niepotrzebne detale. Zainteresuj słuchaczy nie tyle szczegółami, co sposobem opowiadania. Mów zwięźle, jasno, wyraziście. Aby tak było przećwicz swoją historię kilka/ kilkanaście razy. Dobrą okazją są do tego są również warsztaty ze storytellingu, które pozwolą doskonalić tę umiejętność.

Ostatnia rada – będzie Ci łatwiej, jeśli tobie samemu rzeczywiście podoba się historia, którą opowiadasz. Wówczas w naturalny sposób wciągniesz słuchaczy w opowieść przy pomocy głosu, gestykulacji, wyrazu twarzy.

Przed nami czas Świąt i Nowego Roku, to okazja do spotkań nie tylko w gronie rodzinnym, ale także na firmowych przyjęciach – z pracownikami, klientami. To doskonała sposobność aby w wystąpieniu z tej okazji wykorzystać moc inspirującej historii.

 

Iwona Skiba - Wiceprezes Zarządu ODiTK Szkolenia Sp. z o.o., Dyrektor Obszaru Psychologii Biznesu

 

 

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]