08.12.2014

Nie żałuj przypraw liderze

Niezwykłą moc opowiadanych historii odkryłam niedawno w życiu prywatnym i zawodowym. W ostatnim czasie byłam uczestnikiem dwóch konferencji z udziałem światowej sławy autorytetów. Jedna mnie zachwyciła, druga rozczarowała.

Zastanawiałam się co takiego sprawiło, że tak różnie odebrałam oba wydarzenia. Chodziło o emocje. Wystąpienie, które mnie zachwyciło wygłosił Kevin Murray – autor bestsellerów „Język Liderów” i „Inspirująca komunikacja”, praktyk, ekspert w zakresie komunikacji. Nie bez znaczenia jest zapewne fakt, że rozpoczynał swoją karierę jako reporter kryminalny. Jego wystąpienie było bardzo emocjonalne, naszpikowane historiami z udziałem autora lub wybitnych przywódców. To doświadczenie skłoniło mnie do refleksji – jak wykorzystać opowiadanie historii w życiu prywatnym i zawodowym? Czemu warto? Kiedy słuchamy ciekawych historii, wykorzystujemy inną część mózgu niż w czasie rozmów czy dyskusji. Pracują wtedy nie tylko ośrodki przetwarzania i rozumienia języka, ale części mózgu (kora merytoryczna, ciało migdałowate), które pozwalają nam „przeżywać’ opisane wydarzenia. Dla przykładu: kiedy opowiadający mówi Wam o pięknej, soczystej cytrynie, o tym jak przekraja ją nożem i wyciekają z niej krople soku, uruchamia się ośrodek smaku i w konsekwencji ślinianki zaczynają pracować. Słuchając historii zaczynamy ją współtworzyć, wyobrażać sobie kolejne sceny i uruchamiają się kolejne zmysły. U słuchacza i mówcy synchronizują się mózgi na poziomie neuronalnym. Co jednak najistotniejsze – znika nasz wewnętrzny krytyk. To sprawia też, że historie pamiętamy znacznie dłużej, a ponieważ angażujemy się w nie emocjonalnie, znacznie skuteczniej motywują nas do zmiany zachowań. Dobrym potwierdzeniem jak silnie działają opowieści jest przykład mojej córki. Kiedy zależy mi na wywołaniu refleksji i przełożeniu jej na zmianę zachowania, naprędce wymyślam historie np. „O Kasi co się nie umiała dzielić...” czy „O złośliwym Tomku”. Skuteczność działania tych historii jest dużo większa niż wychowawcze wykłady. Nie do przecenia jest też poziom emocjonalny takiego wydarzenia, kiedy opór córki zastępowany jest zaangażowaniem.

Podobnie w biznesie inspirowanie do określonych zachowań stanowi istotę przywództwa. Cała komunikacja liderów ma służyć angażowaniu i przekonywaniu, a historie są najskuteczniejszym z dostępnych nam do tego narzędzi. Pozwalają nam podzielić się z innymi swoją „prawdą”, radzić sobie z wyzwaniami i problemami bez pouczania innych, konfrontacji czy narzucania własnego zdania. Aby historia spełniła swoje zadnie, powinna być odpowiednio dobrana. Ustalmy najpierw jaki cel chcemy osiągnąć, co dokładnie chcemy przekazać słuchaczom. Aby to było możliwe musimy znać swoich odbiorców, ich sposób myślenia. Dobra historia posiada następujące cechy – jasne przesłanie, szczerość i prawdę. Powinna być interesująca, świetnie gdyby była zabawna ale przede wszystkim musi prowokować do myślenia i działania. Musimy sami wiedzieć, co nasi słuchacze powinni zrozumieć, w co uwierzyć i jak zacząć działać po wysłuchaniu opowieści.

Naprawdę dobre historie można znaleźć w naszych firmach i we własnych doświadczeniach z przeszłości – o wygranych przetargach, trudnych projektach, zgranych zespołach, pokonanych przeszkodach czy lojalnych klientach. Prawdziwa sztuka to umieć się w nie wsłuchać i wyłapywać te, które warto powtarzać w ciekawy i inspirujący sposób. Pamiętaj o połączeniu idealnym: historii, metaforach i rekwizytach! Przykładem ciekawie wykorzystanego rekwizytu było wystąpienie znanego kulinarnego showmana Jamiego Oliviera, który walczył o poprawę jakości posiłków w brytyjskich szkołach. Podczas wystąpienia na konferencji TED w 2010 roku, aby zobrazować ilość cukru, która jest serwowana przeciętnemu uczniowi w okresie 5 lat tylko w dosładzanym mleku wysypał na podłogę pełną taczkę cukru. To bardziej przemówiło do uczestników niż precyzyjne słupki w Power Point'cie.

Przepis na to jak dobrze opowiadać, nie wydaje się na pierwszy rzut oka skomplikowany.

Po pierwsze, używaj obrazowych określeń, które pobudzają zmysły – mów o dźwiękach, zapachach, widokach. Kevin radzi „aby nie żałować przypraw”, by przemówić do zmysłów odbiorców.

Po drugie, utrzymuj kontakt wzrokowy i dawaj słuchaczom do zrozumienia, że ich reakcje są dla ciebie ważne.

Po trzecie, pracuj ciszą, pauzą – podnosi to jakość historii i nadaje jej dramatyzmu.

Na koniec, nie przedłużaj, ale i nie spiesz się z puentą i nigdy, przenigdy nie mów słuchaczom na początku co powinni czuć! Nie wyjaśniaj o czym była historia. Pozwól im samodzielnie wyciągać wnioski. Wyrzuć też z opowieści wszystkie niepotrzebne detale. Zainteresuj słuchaczy nie tyle szczegółami, co sposobem opowiadania. Mów zwięźle, jasno, wyraziście. Aby tak było przećwicz swoją historię kilka/ kilkanaście razy. Dobrą okazją są do tego są również warsztaty ze storytellingu, które pozwolą doskonalić tę umiejętność.

Ostatnia rada – będzie Ci łatwiej, jeśli tobie samemu rzeczywiście podoba się historia, którą opowiadasz. Wówczas w naturalny sposób wciągniesz słuchaczy w opowieść przy pomocy głosu, gestykulacji, wyrazu twarzy.

Przed nami czas Świąt i Nowego Roku, to okazja do spotkań nie tylko w gronie rodzinnym, ale także na firmowych przyjęciach – z pracownikami, klientami. To doskonała sposobność aby w wystąpieniu z tej okazji wykorzystać moc inspirującej historii.

 

Iwona Skiba - Wiceprezes Zarządu ODiTK Szkolenia Sp. z o.o., Dyrektor Obszaru Psychologii Biznesu

 

 

 

27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]