Niezwykłą moc opowiadanych historii odkryłam niedawno w życiu prywatnym i zawodowym. W ostatnim czasie byłam uczestnikiem dwóch konferencji z udziałem światowej sławy autorytetów. Jedna mnie zachwyciła, druga rozczarowała.
Zastanawiałam się co takiego sprawiło, że tak różnie odebrałam oba wydarzenia. Chodziło o emocje. Wystąpienie, które mnie zachwyciło wygłosił Kevin Murray – autor bestsellerów „Język Liderów” i „Inspirująca komunikacja”, praktyk, ekspert w zakresie komunikacji. Nie bez znaczenia jest zapewne fakt, że rozpoczynał swoją karierę jako reporter kryminalny. Jego wystąpienie było bardzo emocjonalne, naszpikowane historiami z udziałem autora lub wybitnych przywódców. To doświadczenie skłoniło mnie do refleksji – jak wykorzystać opowiadanie historii w życiu prywatnym i zawodowym? Czemu warto? Kiedy słuchamy ciekawych historii, wykorzystujemy inną część mózgu niż w czasie rozmów czy dyskusji. Pracują wtedy nie tylko ośrodki przetwarzania i rozumienia języka, ale części mózgu (kora merytoryczna, ciało migdałowate), które pozwalają nam „przeżywać’ opisane wydarzenia. Dla przykładu: kiedy opowiadający mówi Wam o pięknej, soczystej cytrynie, o tym jak przekraja ją nożem i wyciekają z niej krople soku, uruchamia się ośrodek smaku i w konsekwencji ślinianki zaczynają pracować. Słuchając historii zaczynamy ją współtworzyć, wyobrażać sobie kolejne sceny i uruchamiają się kolejne zmysły. U słuchacza i mówcy synchronizują się mózgi na poziomie neuronalnym. Co jednak najistotniejsze – znika nasz wewnętrzny krytyk. To sprawia też, że historie pamiętamy znacznie dłużej, a ponieważ angażujemy się w nie emocjonalnie, znacznie skuteczniej motywują nas do zmiany zachowań. Dobrym potwierdzeniem jak silnie działają opowieści jest przykład mojej córki. Kiedy zależy mi na wywołaniu refleksji i przełożeniu jej na zmianę zachowania, naprędce wymyślam historie np. „O Kasi co się nie umiała dzielić...” czy „O złośliwym Tomku”. Skuteczność działania tych historii jest dużo większa niż wychowawcze wykłady. Nie do przecenia jest też poziom emocjonalny takiego wydarzenia, kiedy opór córki zastępowany jest zaangażowaniem.
Podobnie w biznesie inspirowanie do określonych zachowań stanowi istotę przywództwa. Cała komunikacja liderów ma służyć angażowaniu i przekonywaniu, a historie są najskuteczniejszym z dostępnych nam do tego narzędzi. Pozwalają nam podzielić się z innymi swoją „prawdą”, radzić sobie z wyzwaniami i problemami bez pouczania innych, konfrontacji czy narzucania własnego zdania. Aby historia spełniła swoje zadnie, powinna być odpowiednio dobrana. Ustalmy najpierw jaki cel chcemy osiągnąć, co dokładnie chcemy przekazać słuchaczom. Aby to było możliwe musimy znać swoich odbiorców, ich sposób myślenia. Dobra historia posiada następujące cechy – jasne przesłanie, szczerość i prawdę. Powinna być interesująca, świetnie gdyby była zabawna ale przede wszystkim musi prowokować do myślenia i działania. Musimy sami wiedzieć, co nasi słuchacze powinni zrozumieć, w co uwierzyć i jak zacząć działać po wysłuchaniu opowieści.
Naprawdę dobre historie można znaleźć w naszych firmach i we własnych doświadczeniach z przeszłości – o wygranych przetargach, trudnych projektach, zgranych zespołach, pokonanych przeszkodach czy lojalnych klientach. Prawdziwa sztuka to umieć się w nie wsłuchać i wyłapywać te, które warto powtarzać w ciekawy i inspirujący sposób. Pamiętaj o połączeniu idealnym: historii, metaforach i rekwizytach! Przykładem ciekawie wykorzystanego rekwizytu było wystąpienie znanego kulinarnego showmana Jamiego Oliviera, który walczył o poprawę jakości posiłków w brytyjskich szkołach. Podczas wystąpienia na konferencji TED w 2010 roku, aby zobrazować ilość cukru, która jest serwowana przeciętnemu uczniowi w okresie 5 lat tylko w dosładzanym mleku wysypał na podłogę pełną taczkę cukru. To bardziej przemówiło do uczestników niż precyzyjne słupki w Power Point'cie.
Przepis na to jak dobrze opowiadać, nie wydaje się na pierwszy rzut oka skomplikowany.
Po pierwsze, używaj obrazowych określeń, które pobudzają zmysły – mów o dźwiękach, zapachach, widokach. Kevin radzi „aby nie żałować przypraw”, by przemówić do zmysłów odbiorców.
Po drugie, utrzymuj kontakt wzrokowy i dawaj słuchaczom do zrozumienia, że ich reakcje są dla ciebie ważne.
Po trzecie, pracuj ciszą, pauzą – podnosi to jakość historii i nadaje jej dramatyzmu.
Na koniec, nie przedłużaj, ale i nie spiesz się z puentą i nigdy, przenigdy nie mów słuchaczom na początku co powinni czuć! Nie wyjaśniaj o czym była historia. Pozwól im samodzielnie wyciągać wnioski. Wyrzuć też z opowieści wszystkie niepotrzebne detale. Zainteresuj słuchaczy nie tyle szczegółami, co sposobem opowiadania. Mów zwięźle, jasno, wyraziście. Aby tak było przećwicz swoją historię kilka/ kilkanaście razy. Dobrą okazją są do tego są również warsztaty ze storytellingu, które pozwolą doskonalić tę umiejętność.
Ostatnia rada – będzie Ci łatwiej, jeśli tobie samemu rzeczywiście podoba się historia, którą opowiadasz. Wówczas w naturalny sposób wciągniesz słuchaczy w opowieść przy pomocy głosu, gestykulacji, wyrazu twarzy.
Przed nami czas Świąt i Nowego Roku, to okazja do spotkań nie tylko w gronie rodzinnym, ale także na firmowych przyjęciach – z pracownikami, klientami. To doskonała sposobność aby w wystąpieniu z tej okazji wykorzystać moc inspirującej historii.
Iwona Skiba - Wiceprezes Zarządu ODiTK Szkolenia Sp. z o.o., Dyrektor Obszaru Psychologii Biznesu
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...
Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...