8/12/2014

Nie żałuj przypraw liderze

Niezwykłą moc opowiadanych historii odkryłam niedawno w życiu prywatnym i zawodowym. W ostatnim czasie byłam uczestnikiem dwóch konferencji z udziałem światowej sławy autorytetów. Jedna mnie zachwyciła, druga rozczarowała.

Zastanawiałam się co takiego sprawiło, że tak różnie odebrałam oba wydarzenia. Chodziło o emocje. Wystąpienie, które mnie zachwyciło wygłosił Kevin Murray – autor bestsellerów „Język Liderów” i „Inspirująca komunikacja”, praktyk, ekspert w zakresie komunikacji. Nie bez znaczenia jest zapewne fakt, że rozpoczynał swoją karierę jako reporter kryminalny. Jego wystąpienie było bardzo emocjonalne, naszpikowane historiami z udziałem autora lub wybitnych przywódców. To doświadczenie skłoniło mnie do refleksji – jak wykorzystać opowiadanie historii w życiu prywatnym i zawodowym? Czemu warto? Kiedy słuchamy ciekawych historii, wykorzystujemy inną część mózgu niż w czasie rozmów czy dyskusji. Pracują wtedy nie tylko ośrodki przetwarzania i rozumienia języka, ale części mózgu (kora merytoryczna, ciało migdałowate), które pozwalają nam „przeżywać’ opisane wydarzenia. Dla przykładu: kiedy opowiadający mówi Wam o pięknej, soczystej cytrynie, o tym jak przekraja ją nożem i wyciekają z niej krople soku, uruchamia się ośrodek smaku i w konsekwencji ślinianki zaczynają pracować. Słuchając historii zaczynamy ją współtworzyć, wyobrażać sobie kolejne sceny i uruchamiają się kolejne zmysły. U słuchacza i mówcy synchronizują się mózgi na poziomie neuronalnym. Co jednak najistotniejsze – znika nasz wewnętrzny krytyk. To sprawia też, że historie pamiętamy znacznie dłużej, a ponieważ angażujemy się w nie emocjonalnie, znacznie skuteczniej motywują nas do zmiany zachowań. Dobrym potwierdzeniem jak silnie działają opowieści jest przykład mojej córki. Kiedy zależy mi na wywołaniu refleksji i przełożeniu jej na zmianę zachowania, naprędce wymyślam historie np. „O Kasi co się nie umiała dzielić...” czy „O złośliwym Tomku”. Skuteczność działania tych historii jest dużo większa niż wychowawcze wykłady. Nie do przecenia jest też poziom emocjonalny takiego wydarzenia, kiedy opór córki zastępowany jest zaangażowaniem.

Podobnie w biznesie inspirowanie do określonych zachowań stanowi istotę przywództwa. Cała komunikacja liderów ma służyć angażowaniu i przekonywaniu, a historie są najskuteczniejszym z dostępnych nam do tego narzędzi. Pozwalają nam podzielić się z innymi swoją „prawdą”, radzić sobie z wyzwaniami i problemami bez pouczania innych, konfrontacji czy narzucania własnego zdania. Aby historia spełniła swoje zadnie, powinna być odpowiednio dobrana. Ustalmy najpierw jaki cel chcemy osiągnąć, co dokładnie chcemy przekazać słuchaczom. Aby to było możliwe musimy znać swoich odbiorców, ich sposób myślenia. Dobra historia posiada następujące cechy – jasne przesłanie, szczerość i prawdę. Powinna być interesująca, świetnie gdyby była zabawna ale przede wszystkim musi prowokować do myślenia i działania. Musimy sami wiedzieć, co nasi słuchacze powinni zrozumieć, w co uwierzyć i jak zacząć działać po wysłuchaniu opowieści.

Naprawdę dobre historie można znaleźć w naszych firmach i we własnych doświadczeniach z przeszłości – o wygranych przetargach, trudnych projektach, zgranych zespołach, pokonanych przeszkodach czy lojalnych klientach. Prawdziwa sztuka to umieć się w nie wsłuchać i wyłapywać te, które warto powtarzać w ciekawy i inspirujący sposób. Pamiętaj o połączeniu idealnym: historii, metaforach i rekwizytach! Przykładem ciekawie wykorzystanego rekwizytu było wystąpienie znanego kulinarnego showmana Jamiego Oliviera, który walczył o poprawę jakości posiłków w brytyjskich szkołach. Podczas wystąpienia na konferencji TED w 2010 roku, aby zobrazować ilość cukru, która jest serwowana przeciętnemu uczniowi w okresie 5 lat tylko w dosładzanym mleku wysypał na podłogę pełną taczkę cukru. To bardziej przemówiło do uczestników niż precyzyjne słupki w Power Point'cie.

Przepis na to jak dobrze opowiadać, nie wydaje się na pierwszy rzut oka skomplikowany.

Po pierwsze, używaj obrazowych określeń, które pobudzają zmysły – mów o dźwiękach, zapachach, widokach. Kevin radzi „aby nie żałować przypraw”, by przemówić do zmysłów odbiorców.

Po drugie, utrzymuj kontakt wzrokowy i dawaj słuchaczom do zrozumienia, że ich reakcje są dla ciebie ważne.

Po trzecie, pracuj ciszą, pauzą – podnosi to jakość historii i nadaje jej dramatyzmu.

Na koniec, nie przedłużaj, ale i nie spiesz się z puentą i nigdy, przenigdy nie mów słuchaczom na początku co powinni czuć! Nie wyjaśniaj o czym była historia. Pozwól im samodzielnie wyciągać wnioski. Wyrzuć też z opowieści wszystkie niepotrzebne detale. Zainteresuj słuchaczy nie tyle szczegółami, co sposobem opowiadania. Mów zwięźle, jasno, wyraziście. Aby tak było przećwicz swoją historię kilka/ kilkanaście razy. Dobrą okazją są do tego są również warsztaty ze storytellingu, które pozwolą doskonalić tę umiejętność.

Ostatnia rada – będzie Ci łatwiej, jeśli tobie samemu rzeczywiście podoba się historia, którą opowiadasz. Wówczas w naturalny sposób wciągniesz słuchaczy w opowieść przy pomocy głosu, gestykulacji, wyrazu twarzy.

Przed nami czas Świąt i Nowego Roku, to okazja do spotkań nie tylko w gronie rodzinnym, ale także na firmowych przyjęciach – z pracownikami, klientami. To doskonała sposobność aby w wystąpieniu z tej okazji wykorzystać moc inspirującej historii.

 

Iwona Skiba - Wiceprezes Zarządu ODiTK Szkolenia Sp. z o.o., Dyrektor Obszaru Psychologii Biznesu

 

 

 

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

15/11/2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

28/10/2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...