Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.
Codzienne życie bardzo się zmieniło. Stałe napięcie, obniżenie nastroju, negatywne myśli, nasilające się objawy depresyjne - to czynniki, które coraz częściej się pojawiają i ograniczają normalne funkcjonowanie czy radzenie sobie z codziennością.
W czasie, gdy pracownikom coraz częściej doskwierają sytuacje, emocje czy objawy psychosomatyczne, z którymi nie są w stanie sobie poradzić, warto zaktualizować podejście do benefitów. Zaproponować coś, co zaspokoi nowe potrzeby, rozwieje obawy i przyniesie realne rozwiązanie ich problemów.
Wyobraź sobie kobietę, dajmy na to Kasię, aktywną singielkę, która pracuje na etacie w jednej z topowych firm w branży finansowej. Po pracy spędza aktywnie czas - rozwija swoją pasję taneczną i chodzi kilka razy w tygodniu na zajęcia. Prowadzi aktywne życie towarzyskie: chodzi do kina, teatru, spotyka się ze znajomymi w restauracjach. Ma normalne, przyjemne życie. I nagle w marcu 2020 r. jej świat się zmienia...
Z uwagi na pandemię i wprowadzone obostrzenia zaczyna pracować zdalnie. Oczywiście są tego plusy, bo nie musi tracić czasu na dojazdy. Jednocześnie przestaje chodzić na zajęcia taneczne, bo jej szkoła tańca zostaje zamknięta - i to już nie jest ok. Jej spotkania ze znajomymi ograniczają się do kontaktów telefonicznych. Z dnia na dzień zaczyna spędzać w mieszkaniu 24 godziny - sama. Jak większość z nas ma nadzieję, że za kilka tygodni to się skończy i wszystko wróci do "normy". Jednak mija rok i wie, że to, co było, nie wróci. Rzeczywistość jest już inna. W jej życiu pojawia się coraz więcej stresu i musi sobie z tym poradzić.
Sytuacja Kasi nie jest wyjątkiem. Wielu z nas wciąż boryka się z "nową normalnością", z przystosowaniem do pracy zdalnej czy hybrydowej. Jedni mierzą się z wieloma trudnościami, pracując w mieszkaniu, w którym pracuje też partner, a dzieci uczą się zdalnie. Innym natomiast doskwiera samotność spowodowana izolacją. Jednocześnie coraz bardziej zaciera się granica między życiem prywatnym a zawodowym.
Każdy z nas różnie radzi sobie ze stresem i adaptacją do nowych warunków. W tej samej sytuacji jedna osoba bardzo szybko znajdzie nowe możliwości, rozwinie nowe umiejętności, a inna może potrzebować więcej czasu i rozmowy o tym, jak na nowo zorganizować sobie życie zawodowe i osobiste.
Przedłużająca się izolacja powoduje, że coraz częstszą bolączką wielu organizacji stają się narastające problemy pracowników związane ze stanem psychicznym. Permanentny stres, niepewność, home office, który dla niektórych okazał się koniecznością, sprawiają, że stajemy się mniej wydolni, czujemy się wypaleni, tracimy motywację do pracy, a czasem nawet do życia.
Jeszcze przed pandemią aż 52% z nas wskazało jako najczęstszą obawę i powód stresu - nagłą utratę pracy i stratę środków pieniężnych (badanie HRK "Stres w pracy. Raport 2020"). Drugie miejsce zajmował strach przed popełnieniem błędu (28%), który może nieść za sobą poważne konsekwencje. Trzeci kluczowy stresor stanowił strach przed szefem (15%) - jego nieuzasadnioną krytyką, brakiem docenienia, niedostrzeganiem zasług czy niejasną komunikacją w codziennym delegowaniu zadań.
Eksperci potwierdzają, że czas pandemii tylko potęguje wyżej wskazane obawy. Do tego dochodzi permanentny strach o zdrowie i życie swoje czy bliskich. Coraz częściej odbija się to na naszym zdrowiu psychicznym.
Wiele organizacji podejmuje różne próby działań zmierzających do redukcji stresu wśród swoich pracowników. Kiedy przyjrzymy się temu, co oferują pracodawcy, możemy zaobserwować, że wciąż największą popularność zdobywają: pakiet prywatnej opieki medycznej, karta sportowa oraz elastyczne godziny pracy. To standardowy zestaw benefitów oferowany pracownikom. Jednak, kiedy z możliwością korzystania z obiektów sportowych różnie bywa, elastyczne godziny właściwie nie istnieją, a w ujęciu opieki medycznej ważna jest już nie tylko kwestia zdrowia fizycznego - takie benefity przestają mieć znaczenie.
Pojawiły się zupełnie nowe potrzeby. Najczęściej wskazywaną przez pracowników jest potrzeba szczerej rozmowy i wsparcia psychologicznego. I choć czasami wystarczy rozmowa z przyjacielem, to nie zawsze jest ona możliwa. Dla wielu osób nie jest też prostą sprawą przyznać przed bliskimi, że ma się jakiś problem. Dlatego rozmowa z "kimś obcym" wydaje się być zdecydowanie łatwiejsza.
W obecnej sytuacji znacznie wzrosła otwartość pracowników na rozmowę z psychologiem, a możliwość zachowania anonimowości sprawia, że chętniej korzystają ze wsparcia w tym zakresie.
Wsparcie psychologiczne, z którego pracownik może skorzystać anonimowo, może być cennym benefitem.
Dzieląc się rynkowym doświadczeniem, w GRUPIE ODITK rekomendujemy, by proponować pracownikom konsultacje z psychologiem na podobnych zasadach, na których działają pakiety medyczne - pracownik korzysta z nich tylko wtedy, gdy tego potrzebuje. Aktualnie zapewniamy naszym klientom dyżury specjalistów realizowane w ramach abonamentu, który obejmuje uzgodniony ryczałt godzin. Już sama możliwość skorzystania ze wsparcia wzmacnia u pracowników poczucie bezpieczeństwa. Istotnym czynnikiem jest również zadbanie o poufność i anonimowość (więcej informacji o wsparciu psychologicznym jako beneficie tutaj).
W obecnej rzeczywistości warto odświeżyć podejście do benefitów. Wiedząc, że stan psychiczny ma ogromne przełożenie na zaangażowanie pracownika, a tym samym na wyniki firmy, warto o to zadbać i zaoferować pracownikom wsparcie psychologiczne. Zaspokajamy w ten sposób ważną potrzebę, a jednocześnie utrzymujemy działalność firmy na wysokim poziomie.
Wróćmy do sytuacji Kasi. Czy sądzisz, że gdyby pracodawca zapewnił jej możliwość rozmów z psychologiem, to by z nich skorzystała? Jak sądzisz, jak wpłynęłoby to na jej samopoczucie i codzienne funkcjonowanie?
Anna Magdalena Łausz, Koordynator projektów rozwojowych
· Wsparcie psychologiczne - benefit dla pracowników
· Docenianie - buduj zaangażowany zespół
Czy zdarzyło Ci się utknąć na trudnym problemie technicznym, a jego rozwiązanie wydawało się...
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...