10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

Codzienne życie bardzo się zmieniło. Stałe napięcie, obniżenie nastroju, negatywne myśli, nasilające się objawy depresyjne - to czynniki, które coraz częściej się pojawiają i ograniczają normalne funkcjonowanie czy radzenie sobie z codziennością.

W czasie, gdy pracownikom coraz częściej doskwierają sytuacje, emocje czy objawy psychosomatyczne, z którymi nie są w stanie sobie poradzić, warto zaktualizować podejście do benefitów. Zaproponować coś, co zaspokoi nowe potrzeby, rozwieje obawy i przyniesie realne rozwiązanie ich problemów.

Różne oblicza stresu podczas pandemii

Wyobraź sobie kobietę, dajmy na to Kasię, aktywną singielkę, która pracuje na etacie w jednej z topowych firm w branży finansowej. Po pracy spędza aktywnie czas - rozwija swoją pasję taneczną i chodzi kilka razy w tygodniu na zajęcia. Prowadzi aktywne życie towarzyskie: chodzi do kina, teatru, spotyka się ze znajomymi w restauracjach. Ma normalne, przyjemne życie. I nagle w marcu 2020 r. jej świat się zmienia...

Z uwagi na pandemię i wprowadzone obostrzenia zaczyna pracować zdalnie. Oczywiście są tego plusy, bo nie musi tracić czasu na dojazdy. Jednocześnie przestaje chodzić na zajęcia taneczne, bo jej szkoła tańca zostaje zamknięta - i to już nie jest ok. Jej spotkania ze znajomymi ograniczają się do kontaktów telefonicznych. Z dnia na dzień zaczyna spędzać w mieszkaniu 24 godziny - sama. Jak większość z nas ma nadzieję, że za kilka tygodni to się skończy i wszystko wróci do "normy". Jednak mija rok i wie, że to, co było, nie wróci. Rzeczywistość jest już inna. W jej życiu pojawia się coraz więcej stresu i musi sobie z tym poradzić.

Sytuacja Kasi nie jest wyjątkiem. Wielu z nas wciąż boryka się z "nową normalnością", z przystosowaniem do pracy zdalnej czy hybrydowej. Jedni mierzą się z wieloma trudnościami, pracując w mieszkaniu, w którym pracuje też partner, a dzieci uczą się zdalnie. Innym natomiast doskwiera samotność spowodowana izolacją. Jednocześnie coraz bardziej zaciera się granica między życiem prywatnym a zawodowym.

Każdy z nas różnie radzi sobie ze stresem i adaptacją do nowych warunków. W tej samej sytuacji jedna osoba bardzo szybko znajdzie nowe możliwości, rozwinie nowe umiejętności, a inna może potrzebować więcej czasu i rozmowy o tym, jak na nowo zorganizować sobie życie zawodowe i osobiste.

Co mówią badania?

Przedłużająca się izolacja powoduje, że coraz częstszą bolączką wielu organizacji stają się narastające problemy pracowników związane ze stanem psychicznym. Permanentny stres, niepewność, home office, który dla niektórych okazał się koniecznością, sprawiają, że stajemy się mniej wydolni, czujemy się wypaleni, tracimy motywację do pracy, a czasem nawet do życia.

Jeszcze przed pandemią aż 52% z nas wskazało jako najczęstszą obawę i powód stresu - nagłą utratę pracy i stratę środków pieniężnych (badanie HRK "Stres w pracy. Raport 2020"). Drugie miejsce zajmował strach przed popełnieniem błędu (28%), który może nieść za sobą poważne konsekwencje. Trzeci kluczowy stresor stanowił strach przed szefem (15%) - jego nieuzasadnioną krytyką, brakiem docenienia, niedostrzeganiem zasług czy niejasną komunikacją w codziennym delegowaniu zadań.

Eksperci potwierdzają, że czas pandemii tylko potęguje wyżej wskazane obawy. Do tego dochodzi permanentny strach o zdrowie i życie swoje czy bliskich. Coraz częściej odbija się to na naszym zdrowiu psychicznym.

Nowe potrzeby pracowników

Wiele organizacji podejmuje różne próby działań zmierzających do redukcji stresu wśród swoich pracowników. Kiedy przyjrzymy się temu, co oferują pracodawcy, możemy zaobserwować, że wciąż największą popularność zdobywają: pakiet prywatnej opieki medycznej, karta sportowa oraz elastyczne godziny pracy. To standardowy zestaw benefitów oferowany pracownikom. Jednak, kiedy z możliwością korzystania z obiektów sportowych różnie bywa, elastyczne godziny właściwie nie istnieją, a w ujęciu opieki medycznej ważna jest już nie tylko kwestia zdrowia fizycznego - takie benefity przestają mieć znaczenie.

Pojawiły się zupełnie nowe potrzeby. Najczęściej wskazywaną przez pracowników jest potrzeba szczerej rozmowy i wsparcia psychologicznego. I choć czasami wystarczy rozmowa z przyjacielem, to nie zawsze jest ona możliwa. Dla wielu osób nie jest też prostą sprawą przyznać przed bliskimi, że ma się jakiś problem. Dlatego rozmowa z "kimś obcym" wydaje się być zdecydowanie łatwiejsza.

W obecnej sytuacji znacznie wzrosła otwartość pracowników na rozmowę z psychologiem, a możliwość zachowania anonimowości sprawia, że chętniej korzystają ze wsparcia w tym zakresie.

Realne wsparcie pracodawcy - nowy rodzaj benefitów

Wsparcie psychologiczne, z którego pracownik może skorzystać anonimowo, może być cennym benefitem.

Dzieląc się rynkowym doświadczeniem, w GRUPIE ODITK rekomendujemy, by proponować pracownikom konsultacje z psychologiem na podobnych zasadach, na których działają pakiety medyczne - pracownik korzysta z nich tylko wtedy, gdy tego potrzebuje. Aktualnie zapewniamy naszym klientom dyżury specjalistów realizowane w ramach abonamentu, który obejmuje uzgodniony ryczałt godzin. Już sama możliwość skorzystania ze wsparcia wzmacnia u pracowników poczucie bezpieczeństwa. Istotnym czynnikiem jest również zadbanie o poufność i anonimowość (więcej informacji o wsparciu psychologicznym jako beneficie tutaj).

W obecnej rzeczywistości warto odświeżyć podejście do benefitów. Wiedząc, że stan psychiczny ma ogromne przełożenie na zaangażowanie pracownika, a tym samym na wyniki firmy, warto o to zadbać i zaoferować pracownikom wsparcie psychologiczne. Zaspokajamy w ten sposób ważną potrzebę, a jednocześnie utrzymujemy działalność firmy na wysokim poziomie.

Wróćmy do sytuacji Kasi. Czy sądzisz, że gdyby pracodawca zapewnił jej możliwość rozmów z psychologiem, to by z nich skorzystała? Jak sądzisz, jak wpłynęłoby to na jej samopoczucie i codzienne funkcjonowanie?

Anna Magdalena Łausz, Koordynator projektów rozwojowych

 

Polecane działania:

· Wsparcie psychologiczne - benefit dla pracowników

· Docenianie - buduj zaangażowany zespół

 

 

Autor artykułu
Anna Magdalena Łausz
21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...