Liderzy kształtują kulturę organizacyjną firmy. To całkiem oczywiste stwierdzenie. A czy kultura organizacyjna firmy może kształtować liderów? Czy styl przywództwa decyduje o kulturze firmy – czy raczej odwrotnie – jest przez nią uwarunkowany? A co się dzieje, gdy kultura organizacji i styl przywództwa stoją ze sobą w sprzeczności? Przyjrzyjmy się pewnej historii.
Trzech przyjaciół zaraz po studiach zakłada firmę w branży nowoczesnych technologii. Po dwóch latach działalności "garażowej" odnoszą pierwsze sukcesy, zdobywają kilka dużych zleceń, zatrudniają pierwszych pracowników. Rok później zespół liczy kilkanaście osób. Nie ma określonej struktury - wszyscy wykonują podobne obowiązki, w zależności od tego, co akurat jest potrzebne. Wszyscy mają podobne podejście do pracy: przychodzą do biura o różnych godzinach, zostają w nim do wieczora, traktują swoją pracę jak pasję, a firmę - jak rodzinę. W biurze rzadko rozmawiają - większość informacji przekazują sobie za pomocą internetowych komunikatorów. Są kreatywni i często żartują. Są też wyjątkowo niesystematyczni - rzadko coś planują, pracują kiedy mają na to ochotę, a mimo to zawsze zdążą ukończyć projekt w terminie (choć czasami w tym celu muszą pracować po nocach). Skąd wzięła się taka kultura organizacyjna? Oczywiście została zainicjowana przez założycieli firmy. Do zespołu dobierali osoby podobne do nich pod względem nastawienia do pracy, systemu wartości, wzorców komunikacji. Ponadto każdy, kto zaczynał tu pracę, szybko przejmował zwyczaje i zachowania trójki szefów - mimo że nikt nie nazywał ich szefami. Tak oto liderzy ukształtowali kulturę organizacyjną.
Minęły kolejne trzy lata. Firma rozrosła się do prawie 100 pracowników, stała się jednym z liderów na rynku, było o niej głośno w mediach. Życie trójki założycieli z każdym miesiącem stawało się coraz cięższe - dziesiątki pracowników przychodziły do nich z jakimiś sprawami, pracowali po 100 godzin w tygodniu, a mimo to nie byli w stanie "ogarnąć całości". Zdecydowali więc, że powołają nowe kierownictwo spośród pracowników firmy, a sami skupią się na kwestiach strategicznych. Powierzyli te stanowiska pięciu naturalnym liderom. Były to osoby najbardziej systematyczne i najlepiej zorganizowane. Od internetowych komunikatorów woleli bezpośrednią rozmowę, większość czasu spędzali na rozmowach z innymi pracownikami. A dlaczego byli właśnie tacy? Ponieważ zespół kreatywnych pasjonatów, po kilku latach działania w dużym chaosie, potrzebował szefów dobrze zorganizowanych i wspierających efektywną komunikację. Tak oto kultura organizacyjna ukształtowała nowy styl przywództwa.
Oczywiście w kolejnych latach nowi kierownicy zaczęli zmieniać kulturę organizacyjną firmy, kształtując pracowników na swoje podobieństwo. W ciągu kilku lat kreatywni pasjonaci ustąpili miejsca osobom dobrze zorganizowanym, ceniącym jasną hierarchię i dobrą organizację pracy. Znów styl przywództwa ukształtował kulturę organizacyjną.
Pewnego dnia założyciele otrzymali od wielkiego koncernu propozycję przejęcia ich firmy. Zgodzili się. Kierownicy uznali jednak, że wolą nadal pracować dla trójki założycieli, więc następnego dnia złożyli wypowiedzenia. Nowy właściciel w ciągu kilku tygodni powołał nowych menedżerów, wywodzących się z centrali koncernu. Były to osoby typowe dla tamtejszej kultury organizacyjnej: spontaniczne, kreatywne, traktujące pracę jak pasję. Dlatego ich styl przywództwa przypominał styl trójki założycieli - traktowali pracowników jak kumpli, zostawiali im pełną swobodę działania, nie kładli nacisku na planowanie pracy. Niestety, nie przyniosło to dobrych rezultatów. Kierownicy twierdzili, że na nic nie mają czasu, bo ciągle ktoś przychodzi do nich z pytaniami. Nie mogli zrozumieć, dlaczego kreatywni pracownicy oczekują od nich planowania i zapewnienia dobrej organizacji pracy. Uznali, że być może struktura firmy jest zbyt płaska, zaczęli więc poświęcać więcej uwagi osobom, które mogłyby pełnić funkcję team leaderów. Z kolei pracownicy zarzucali nowym kierownikom, że swoim stylem działania kreują niepotrzebny chaos. Nie byli w stanie uzyskać od nich żadnej konkretnej decyzji. Twierdzili w dodatku, że kierownicy traktują ich niesprawiedliwie - poświęcają czas swoim "ulubieńcom", zamiast integrować zespół. Tak oto styl przywództwa znalazł się w konflikcie z kulturą organizacyjną.
Przytoczona historia pokazuje, jak w różnych momentach rozwoju firmy przywództwo przeplata się z kulturą organizacyjną. Nie zawsze ten związek jest tak oczywisty, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Warto o tym pamiętać przede wszystkim w dwóch sytuacjach: gdy planujemy rozwój liderów w firmie oraz gdy uruchamiamy działania na rzecz zmiany kultury organizacyjnej. W obu przypadkach należy zdecydować, w jakim stopniu kultura organizacyjna firmy ma oddziaływać na styl przywództwa, a w jakim stopniu to przywództwo ma kształtować kulturę. Dzięki temu będzie można trafniej określić pożądany kierunek zmian oraz dopasować do niego skuteczne działania wdrożeniowe.
Bartosz Skierkowski - Trener Grupy ODiTK
Czy zdarzyło Ci się utknąć na trudnym problemie technicznym, a jego rozwiązanie wydawało się...
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...