16.11.2015

O związkach kultury organizacyjnej z przywództwem

Liderzy kształtują kulturę organizacyjną firmy. To całkiem oczywiste stwierdzenie. A czy kultura organizacyjna firmy może kształtować liderów? Czy styl przywództwa decyduje o kulturze firmy – czy raczej odwrotnie – jest przez nią uwarunkowany? A co się dzieje, gdy kultura organizacji i styl przywództwa stoją ze sobą w sprzeczności? Przyjrzyjmy się pewnej historii.

Trzech przyjaciół zaraz po studiach zakłada firmę w branży nowoczesnych technologii. Po dwóch latach działalności "garażowej" odnoszą pierwsze sukcesy, zdobywają kilka dużych zleceń, zatrudniają pierwszych pracowników. Rok później zespół liczy kilkanaście osób. Nie ma określonej struktury - wszyscy wykonują podobne obowiązki, w zależności od tego, co akurat jest potrzebne. Wszyscy mają podobne podejście do pracy: przychodzą do biura o różnych godzinach, zostają w nim do wieczora, traktują swoją pracę jak pasję, a firmę - jak rodzinę. W biurze rzadko rozmawiają - większość informacji przekazują sobie za pomocą internetowych komunikatorów. Są kreatywni i często żartują. Są też wyjątkowo niesystematyczni - rzadko coś planują, pracują kiedy mają na to ochotę, a mimo to zawsze zdążą ukończyć projekt w terminie (choć czasami w tym celu muszą pracować po nocach). Skąd wzięła się taka kultura organizacyjna? Oczywiście została zainicjowana przez założycieli firmy. Do zespołu dobierali osoby podobne do nich pod względem nastawienia do pracy, systemu wartości, wzorców komunikacji. Ponadto każdy, kto zaczynał tu pracę, szybko przejmował zwyczaje i zachowania trójki szefów - mimo że nikt nie nazywał ich szefami. Tak oto liderzy ukształtowali kulturę organizacyjną.

Minęły kolejne trzy lata. Firma rozrosła się do prawie 100 pracowników, stała się jednym z liderów na rynku, było o niej głośno w mediach. Życie trójki założycieli z każdym miesiącem stawało się coraz cięższe - dziesiątki pracowników przychodziły do nich z jakimiś sprawami, pracowali po 100 godzin w tygodniu, a mimo to nie byli w stanie "ogarnąć całości". Zdecydowali więc, że powołają nowe kierownictwo spośród pracowników firmy, a sami skupią się na kwestiach strategicznych. Powierzyli te stanowiska pięciu naturalnym liderom. Były to osoby najbardziej systematyczne i najlepiej zorganizowane. Od internetowych komunikatorów woleli bezpośrednią rozmowę, większość czasu spędzali na rozmowach z innymi pracownikami. A dlaczego byli właśnie tacy? Ponieważ zespół kreatywnych pasjonatów, po kilku latach działania w dużym chaosie, potrzebował szefów dobrze zorganizowanych i wspierających efektywną komunikację. Tak oto kultura organizacyjna ukształtowała nowy styl przywództwa.

Oczywiście w kolejnych latach nowi kierownicy zaczęli zmieniać kulturę organizacyjną firmy, kształtując pracowników na swoje podobieństwo. W ciągu kilku lat kreatywni pasjonaci ustąpili miejsca osobom dobrze zorganizowanym, ceniącym jasną hierarchię i dobrą organizację pracy. Znów styl przywództwa ukształtował kulturę organizacyjną.

Pewnego dnia założyciele otrzymali od wielkiego koncernu propozycję przejęcia ich firmy. Zgodzili się. Kierownicy uznali jednak, że wolą nadal pracować dla trójki założycieli, więc następnego dnia złożyli wypowiedzenia. Nowy właściciel w ciągu kilku tygodni powołał nowych menedżerów, wywodzących się z centrali koncernu. Były to osoby typowe dla tamtejszej kultury organizacyjnej: spontaniczne, kreatywne, traktujące pracę jak pasję. Dlatego ich styl przywództwa przypominał styl trójki założycieli - traktowali pracowników jak kumpli, zostawiali im pełną swobodę działania, nie kładli nacisku na planowanie pracy. Niestety, nie przyniosło to dobrych rezultatów. Kierownicy twierdzili, że na nic nie mają czasu, bo ciągle ktoś przychodzi do nich z pytaniami. Nie mogli zrozumieć, dlaczego kreatywni pracownicy oczekują od nich planowania i zapewnienia dobrej organizacji pracy. Uznali, że być może struktura firmy jest zbyt płaska, zaczęli więc poświęcać więcej uwagi osobom, które mogłyby pełnić funkcję team leaderów. Z kolei pracownicy zarzucali nowym kierownikom, że swoim stylem działania kreują niepotrzebny chaos. Nie byli w stanie uzyskać od nich żadnej konkretnej decyzji. Twierdzili w dodatku, że kierownicy traktują ich niesprawiedliwie - poświęcają czas swoim "ulubieńcom", zamiast integrować zespół. Tak oto styl przywództwa znalazł się w konflikcie z kulturą organizacyjną.

Przytoczona historia pokazuje, jak w różnych momentach rozwoju firmy przywództwo przeplata się z kulturą organizacyjną. Nie zawsze ten związek jest tak oczywisty, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Warto o tym pamiętać przede wszystkim w dwóch sytuacjach: gdy planujemy rozwój liderów w firmie oraz gdy uruchamiamy działania na rzecz zmiany kultury organizacyjnej. W obu przypadkach należy zdecydować, w jakim stopniu kultura organizacyjna firmy ma oddziaływać na styl przywództwa, a w jakim stopniu to przywództwo ma kształtować kulturę. Dzięki temu będzie można trafniej określić pożądany kierunek zmian oraz dopasować do niego skuteczne działania wdrożeniowe.

 

Bartosz Skierkowski - Trener Grupy ODiTK

 

 

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]