16.11.2015

O związkach kultury organizacyjnej z przywództwem

Liderzy kształtują kulturę organizacyjną firmy. To całkiem oczywiste stwierdzenie. A czy kultura organizacyjna firmy może kształtować liderów? Czy styl przywództwa decyduje o kulturze firmy – czy raczej odwrotnie – jest przez nią uwarunkowany? A co się dzieje, gdy kultura organizacji i styl przywództwa stoją ze sobą w sprzeczności? Przyjrzyjmy się pewnej historii.

Trzech przyjaciół zaraz po studiach zakłada firmę w branży nowoczesnych technologii. Po dwóch latach działalności "garażowej" odnoszą pierwsze sukcesy, zdobywają kilka dużych zleceń, zatrudniają pierwszych pracowników. Rok później zespół liczy kilkanaście osób. Nie ma określonej struktury - wszyscy wykonują podobne obowiązki, w zależności od tego, co akurat jest potrzebne. Wszyscy mają podobne podejście do pracy: przychodzą do biura o różnych godzinach, zostają w nim do wieczora, traktują swoją pracę jak pasję, a firmę - jak rodzinę. W biurze rzadko rozmawiają - większość informacji przekazują sobie za pomocą internetowych komunikatorów. Są kreatywni i często żartują. Są też wyjątkowo niesystematyczni - rzadko coś planują, pracują kiedy mają na to ochotę, a mimo to zawsze zdążą ukończyć projekt w terminie (choć czasami w tym celu muszą pracować po nocach). Skąd wzięła się taka kultura organizacyjna? Oczywiście została zainicjowana przez założycieli firmy. Do zespołu dobierali osoby podobne do nich pod względem nastawienia do pracy, systemu wartości, wzorców komunikacji. Ponadto każdy, kto zaczynał tu pracę, szybko przejmował zwyczaje i zachowania trójki szefów - mimo że nikt nie nazywał ich szefami. Tak oto liderzy ukształtowali kulturę organizacyjną.

Minęły kolejne trzy lata. Firma rozrosła się do prawie 100 pracowników, stała się jednym z liderów na rynku, było o niej głośno w mediach. Życie trójki założycieli z każdym miesiącem stawało się coraz cięższe - dziesiątki pracowników przychodziły do nich z jakimiś sprawami, pracowali po 100 godzin w tygodniu, a mimo to nie byli w stanie "ogarnąć całości". Zdecydowali więc, że powołają nowe kierownictwo spośród pracowników firmy, a sami skupią się na kwestiach strategicznych. Powierzyli te stanowiska pięciu naturalnym liderom. Były to osoby najbardziej systematyczne i najlepiej zorganizowane. Od internetowych komunikatorów woleli bezpośrednią rozmowę, większość czasu spędzali na rozmowach z innymi pracownikami. A dlaczego byli właśnie tacy? Ponieważ zespół kreatywnych pasjonatów, po kilku latach działania w dużym chaosie, potrzebował szefów dobrze zorganizowanych i wspierających efektywną komunikację. Tak oto kultura organizacyjna ukształtowała nowy styl przywództwa.

Oczywiście w kolejnych latach nowi kierownicy zaczęli zmieniać kulturę organizacyjną firmy, kształtując pracowników na swoje podobieństwo. W ciągu kilku lat kreatywni pasjonaci ustąpili miejsca osobom dobrze zorganizowanym, ceniącym jasną hierarchię i dobrą organizację pracy. Znów styl przywództwa ukształtował kulturę organizacyjną.

Pewnego dnia założyciele otrzymali od wielkiego koncernu propozycję przejęcia ich firmy. Zgodzili się. Kierownicy uznali jednak, że wolą nadal pracować dla trójki założycieli, więc następnego dnia złożyli wypowiedzenia. Nowy właściciel w ciągu kilku tygodni powołał nowych menedżerów, wywodzących się z centrali koncernu. Były to osoby typowe dla tamtejszej kultury organizacyjnej: spontaniczne, kreatywne, traktujące pracę jak pasję. Dlatego ich styl przywództwa przypominał styl trójki założycieli - traktowali pracowników jak kumpli, zostawiali im pełną swobodę działania, nie kładli nacisku na planowanie pracy. Niestety, nie przyniosło to dobrych rezultatów. Kierownicy twierdzili, że na nic nie mają czasu, bo ciągle ktoś przychodzi do nich z pytaniami. Nie mogli zrozumieć, dlaczego kreatywni pracownicy oczekują od nich planowania i zapewnienia dobrej organizacji pracy. Uznali, że być może struktura firmy jest zbyt płaska, zaczęli więc poświęcać więcej uwagi osobom, które mogłyby pełnić funkcję team leaderów. Z kolei pracownicy zarzucali nowym kierownikom, że swoim stylem działania kreują niepotrzebny chaos. Nie byli w stanie uzyskać od nich żadnej konkretnej decyzji. Twierdzili w dodatku, że kierownicy traktują ich niesprawiedliwie - poświęcają czas swoim "ulubieńcom", zamiast integrować zespół. Tak oto styl przywództwa znalazł się w konflikcie z kulturą organizacyjną.

Przytoczona historia pokazuje, jak w różnych momentach rozwoju firmy przywództwo przeplata się z kulturą organizacyjną. Nie zawsze ten związek jest tak oczywisty, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Warto o tym pamiętać przede wszystkim w dwóch sytuacjach: gdy planujemy rozwój liderów w firmie oraz gdy uruchamiamy działania na rzecz zmiany kultury organizacyjnej. W obu przypadkach należy zdecydować, w jakim stopniu kultura organizacyjna firmy ma oddziaływać na styl przywództwa, a w jakim stopniu to przywództwo ma kształtować kulturę. Dzięki temu będzie można trafniej określić pożądany kierunek zmian oraz dopasować do niego skuteczne działania wdrożeniowe.

 

Bartosz Skierkowski - Trener Grupy ODiTK

 

 

 

04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]