16/11/2015

O związkach kultury organizacyjnej z przywództwem

Liderzy kształtują kulturę organizacyjną firmy. To całkiem oczywiste stwierdzenie. A czy kultura organizacyjna firmy może kształtować liderów? Czy styl przywództwa decyduje o kulturze firmy – czy raczej odwrotnie – jest przez nią uwarunkowany? A co się dzieje, gdy kultura organizacji i styl przywództwa stoją ze sobą w sprzeczności? Przyjrzyjmy się pewnej historii.

Trzech przyjaciół zaraz po studiach zakłada firmę w branży nowoczesnych technologii. Po dwóch latach działalności "garażowej" odnoszą pierwsze sukcesy, zdobywają kilka dużych zleceń, zatrudniają pierwszych pracowników. Rok później zespół liczy kilkanaście osób. Nie ma określonej struktury - wszyscy wykonują podobne obowiązki, w zależności od tego, co akurat jest potrzebne. Wszyscy mają podobne podejście do pracy: przychodzą do biura o różnych godzinach, zostają w nim do wieczora, traktują swoją pracę jak pasję, a firmę - jak rodzinę. W biurze rzadko rozmawiają - większość informacji przekazują sobie za pomocą internetowych komunikatorów. Są kreatywni i często żartują. Są też wyjątkowo niesystematyczni - rzadko coś planują, pracują kiedy mają na to ochotę, a mimo to zawsze zdążą ukończyć projekt w terminie (choć czasami w tym celu muszą pracować po nocach). Skąd wzięła się taka kultura organizacyjna? Oczywiście została zainicjowana przez założycieli firmy. Do zespołu dobierali osoby podobne do nich pod względem nastawienia do pracy, systemu wartości, wzorców komunikacji. Ponadto każdy, kto zaczynał tu pracę, szybko przejmował zwyczaje i zachowania trójki szefów - mimo że nikt nie nazywał ich szefami. Tak oto liderzy ukształtowali kulturę organizacyjną.

Minęły kolejne trzy lata. Firma rozrosła się do prawie 100 pracowników, stała się jednym z liderów na rynku, było o niej głośno w mediach. Życie trójki założycieli z każdym miesiącem stawało się coraz cięższe - dziesiątki pracowników przychodziły do nich z jakimiś sprawami, pracowali po 100 godzin w tygodniu, a mimo to nie byli w stanie "ogarnąć całości". Zdecydowali więc, że powołają nowe kierownictwo spośród pracowników firmy, a sami skupią się na kwestiach strategicznych. Powierzyli te stanowiska pięciu naturalnym liderom. Były to osoby najbardziej systematyczne i najlepiej zorganizowane. Od internetowych komunikatorów woleli bezpośrednią rozmowę, większość czasu spędzali na rozmowach z innymi pracownikami. A dlaczego byli właśnie tacy? Ponieważ zespół kreatywnych pasjonatów, po kilku latach działania w dużym chaosie, potrzebował szefów dobrze zorganizowanych i wspierających efektywną komunikację. Tak oto kultura organizacyjna ukształtowała nowy styl przywództwa.

Oczywiście w kolejnych latach nowi kierownicy zaczęli zmieniać kulturę organizacyjną firmy, kształtując pracowników na swoje podobieństwo. W ciągu kilku lat kreatywni pasjonaci ustąpili miejsca osobom dobrze zorganizowanym, ceniącym jasną hierarchię i dobrą organizację pracy. Znów styl przywództwa ukształtował kulturę organizacyjną.

Pewnego dnia założyciele otrzymali od wielkiego koncernu propozycję przejęcia ich firmy. Zgodzili się. Kierownicy uznali jednak, że wolą nadal pracować dla trójki założycieli, więc następnego dnia złożyli wypowiedzenia. Nowy właściciel w ciągu kilku tygodni powołał nowych menedżerów, wywodzących się z centrali koncernu. Były to osoby typowe dla tamtejszej kultury organizacyjnej: spontaniczne, kreatywne, traktujące pracę jak pasję. Dlatego ich styl przywództwa przypominał styl trójki założycieli - traktowali pracowników jak kumpli, zostawiali im pełną swobodę działania, nie kładli nacisku na planowanie pracy. Niestety, nie przyniosło to dobrych rezultatów. Kierownicy twierdzili, że na nic nie mają czasu, bo ciągle ktoś przychodzi do nich z pytaniami. Nie mogli zrozumieć, dlaczego kreatywni pracownicy oczekują od nich planowania i zapewnienia dobrej organizacji pracy. Uznali, że być może struktura firmy jest zbyt płaska, zaczęli więc poświęcać więcej uwagi osobom, które mogłyby pełnić funkcję team leaderów. Z kolei pracownicy zarzucali nowym kierownikom, że swoim stylem działania kreują niepotrzebny chaos. Nie byli w stanie uzyskać od nich żadnej konkretnej decyzji. Twierdzili w dodatku, że kierownicy traktują ich niesprawiedliwie - poświęcają czas swoim "ulubieńcom", zamiast integrować zespół. Tak oto styl przywództwa znalazł się w konflikcie z kulturą organizacyjną.

Przytoczona historia pokazuje, jak w różnych momentach rozwoju firmy przywództwo przeplata się z kulturą organizacyjną. Nie zawsze ten związek jest tak oczywisty, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Warto o tym pamiętać przede wszystkim w dwóch sytuacjach: gdy planujemy rozwój liderów w firmie oraz gdy uruchamiamy działania na rzecz zmiany kultury organizacyjnej. W obu przypadkach należy zdecydować, w jakim stopniu kultura organizacyjna firmy ma oddziaływać na styl przywództwa, a w jakim stopniu to przywództwo ma kształtować kulturę. Dzięki temu będzie można trafniej określić pożądany kierunek zmian oraz dopasować do niego skuteczne działania wdrożeniowe.

 

Bartosz Skierkowski - Trener Grupy ODiTK

 

 

 

Autor artykułu
BARTOSZ SKIERKOWSKI
20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...