14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak jest?

Inżynierowie kończąc studia, nabywają umiejętności i wiedzy, jak poprawnie projektować produkty o wymaganych cechach. O ile całkiem nieźle ma się aspekt dostarczania potrzebnych parametrów produktom, to okazuje się, że w konfrontacji z oczekiwaniami klienta nie zawsze końcowe rezultaty prac odnoszą sukces.

Kluczem jest zrozumienie tego, co dostarcza wartość, a narzędzia Inżynierii Wartości (Value Engineering) są tu jak znalazł. Wiele zalet tego podejścia nie tylko wpływa na sukces rynkowy, ale również poprawia zysk firm oraz usprawnia procesy wewnętrzne. Dzięki zrozumieniu tego, co dla klienta oznacza wartość, cały łańcuch procesów możemy pod tym kątem optymalizować.

Wiele czynników, które do tej pory nie były rozpatrywane jako ważne, mają zasadniczy wpływ na to, aby produkt się sprzedał albo spodobał się klientowi. Cena, kolor, design czy też waga lub łatwość eksploatacji decydują o tym, że jeden producent sprzedaje więcej niż inni. Stąd pojawiła się zmiana podejścia i przejście od Inżynierii Produktu do Inżynierii Wartości.

Inżynieria wartości a Analiza Wartości

Zanim przejdziemy do definicji wyrażenia "inżynieria wartości" czy "analiza wartości", zatrzymajmy się na znaczeniu słowa wartość.

Jest ono jednym z tych terminów, które mają wiele konotacji, a nawet sprzecznych definicji. Działy tej samej organizacji mają różne rozumienie "wartości" produktu, który wytwarza firma. Projektant utożsamia wartość z niezawodnością; klienci utożsamiają wartość z ceną, za jaką go kupują; personel produkcyjny z kosztami z punktu widzenia produkcji; handlowcy z marżą, którą dostają po sfinalizowaniu sprzedaży.

Wartość, zgodnie z definicją, jest stosunkiem funkcji do kosztu. W związku z tym można poprawiać wartość, ulepszając funkcję lub zmniejszając koszt.

Inżynieria Wartości - ang. Value Engineering (VE) to systematyczna metoda podnoszenia "wartości" produktów i usług za pomocą badania ich funkcji.

Z kolei Analiza Wartości - ang. Value Analysis (VA) jest jedną z głównych technik redukcji i kontroli kosztów. Jest to zdyscyplinowane podejście, które dostarcza niezbędnych funkcji przy minimalnych kosztach bez pogarszania jakości, niezawodności, wydajności i wyglądu. To kreatywne działanie skupia się na wyeliminowaniu zbędnych kosztów, które nie wpływają ani na jakość, ani na wygląd produktu. Jako efekt końcowy dostarcza się klientowi produkty/procesy naprawdę najlepszej jakości po najniższych kosztach, co jest możliwe dzięki analizie wartości.

"VA" i "VE" są tak blisko spokrewnionymi terminami, że wiele osób używa ich zamiennie. Chociaż filozofia rozumienia tych dwóch jest taka sama (identyfikacja niepotrzebnych kosztów), są one różne. Różnica polega na czasie i etapie, na którym technika jest stosowana.

Dziś skupmy się na zaletach i rezultatach nowego podejścia, wzbogaconego o wstępne zrozumienie wartości dla produktu.

Zalety Inżynierii Wartości

Inżynieria Wartości to naprawdę bardzo cenna technika redukcji kosztów i poprawy jakości. Jej szczególne zalety to:

1. Poprawa w projektowaniu produktu: Prowadzi do ulepszeń w projektowaniu produktu/usługi, dzięki czemu skupiamy się głównie na tych aspektach, które realizują oczekiwane funkcje.

2. Utrzymana jest wysoka jakość: Wysoka jakość oznacza tu wyższą wartość dla klienta, hurtownika, magazyniera, operatora itd.

3. Eliminacja marnotrawstwa: Inżynieria Wartości poprawia ogólną wydajność, eliminując różnego rodzaju marnotrawstwo. Poprawienie błędów, szczególnie u klienta, jest bardzo kosztowne.

4. Oszczędności w kosztach: Głównym celem Inżynierii Wartości jest zmniejszenie niepożądanych kosztów poprzez zachowanie wszystkich cech wydajności lub nawet jej poprawę. Przeprowadzono wiele badań, które potwierdzają skuteczność metod VA/VE na tym polu.

5. Generowanie nowych pomysłów i produktów: Potrzeba poszukiwania zamienników do realizacji oczekiwanych funkcji jest bardzo stymulująca, wiele zaproponowanych zamienników nie było wcześniej rozważanych, stosowano metodę powielania znanych rozwiązań.

6. Zachęca ducha zespołu i podnosi morale: Inżynieria Wartości to narzędzie, którym nie zajmuje się jedna osoba, ale grupy lub zespoły znające specyfikację. Wypracowany rezultat jest produktem wszystkich członków zespołu. Wdrożone rozwiązania wpływają pozytywnie na morale pracowników, którzy wspólnie pracują dla osiągnięcia sukcesu.

7. Zaniedbane obszary znajdują się "pod lupą": Obszary organizacyjne, które wymagają poprawy znajdują się w centrum uwagi i nawet najsłabsi mają szansę stać się silniejszymi i bardziej użytecznymi.

8. Kwantyfikacja wartości niematerialnych: Cały proces Inżynierii Wartości polega na przekształceniu wartości niematerialnych w materialne w celu podejmowania decyzji. Naprawdę trudno jest podejmować decyzje w kwestiach, w których rzeczy (zmienne) nie są policzalne. Jednak Analiza Wartości to robi. Decydenci otrzymują kwantyfikowane dane i na ich podstawie podejmowane są decyzje.

9. Szerokie spektrum zastosowań: Zasady i techniki Inżynierii Wartości mogą być stosowane w bardzo wielu obszarach: zakupach, produktach, systemach, procedurach, usługach itd.

10. Budowanie i poprawa wizerunku firmy: Status, wizerunek lub solidność firmy są budowane przez pryzmat jej produktów. Poprawa jakości i redukcja kosztów oznaczają konkurencyjny produkt i dobre imię na rynku produktowym. Na rynku kapitałowym nikt nie waha się inwestować w daną usługę, ponieważ jest to firma dostarczająca zawsze produkty wysokiej jakości.

Ograniczenia

Jak każda technika redukcji kosztów, Inżynieria Wartości ma swoje ograniczenia. Najczęściej pojawiają się wewnątrz organizacji. Najtrafniejszą ilustracją niech będzie tu jeden z dowcipów: "Pracownicy w firmach narzekają zwykle na 2 rzeczy: 1 - to, że nic się tu nie zmienia; 2 - że muszą brać udział w zmianach".

Ograniczenia te są naturalną reakcją człowieka na zmiany i można je przezwyciężyć, gdy firma świadomie zdecyduje się na wdrożenie procesu VA/VE jako część swojej kultury organizacyjnej. Kluczowe jest to, aby głównymi beneficjentami programu byli ci, którzy zaangażowali się w generowanie pomysłów, wdrażanie ich czy zgłaszanie potrzebnych zmian. Wdrożone zmiany będą wtedy najlepszymi ambasadorami procesu VA/VE w firmie.

Podsumowując: Zadowolenie klienta końcowego to Złoty Graal każdej firmy, a użycie technik Inżynierii Wartości na pewno usprawni nam te poszukiwania. Najważniejsze jest tu zrozumienie, co dostarcza wartość.

Jerzy Obojski, Trener i Konsultant GRUPY ODITK

Polecane szkolenia:
Proces doradczy:

 

 

Autor artykułu
23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....