14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak jest?

Inżynierowie kończąc studia, nabywają umiejętności i wiedzy, jak poprawnie projektować produkty o wymaganych cechach. O ile całkiem nieźle ma się aspekt dostarczania potrzebnych parametrów produktom, to okazuje się, że w konfrontacji z oczekiwaniami klienta nie zawsze końcowe rezultaty prac odnoszą sukces.

Kluczem jest zrozumienie tego, co dostarcza wartość, a narzędzia Inżynierii Wartości (Value Engineering) są tu jak znalazł. Wiele zalet tego podejścia nie tylko wpływa na sukces rynkowy, ale również poprawia zysk firm oraz usprawnia procesy wewnętrzne. Dzięki zrozumieniu tego, co dla klienta oznacza wartość, cały łańcuch procesów możemy pod tym kątem optymalizować.

Wiele czynników, które do tej pory nie były rozpatrywane jako ważne, mają zasadniczy wpływ na to, aby produkt się sprzedał albo spodobał się klientowi. Cena, kolor, design czy też waga lub łatwość eksploatacji decydują o tym, że jeden producent sprzedaje więcej niż inni. Stąd pojawiła się zmiana podejścia i przejście od Inżynierii Produktu do Inżynierii Wartości.

Inżynieria wartości a Analiza Wartości

Zanim przejdziemy do definicji wyrażenia "inżynieria wartości" czy "analiza wartości", zatrzymajmy się na znaczeniu słowa wartość.

Jest ono jednym z tych terminów, które mają wiele konotacji, a nawet sprzecznych definicji. Działy tej samej organizacji mają różne rozumienie "wartości" produktu, który wytwarza firma. Projektant utożsamia wartość z niezawodnością; klienci utożsamiają wartość z ceną, za jaką go kupują; personel produkcyjny z kosztami z punktu widzenia produkcji; handlowcy z marżą, którą dostają po sfinalizowaniu sprzedaży.

Wartość, zgodnie z definicją, jest stosunkiem funkcji do kosztu. W związku z tym można poprawiać wartość, ulepszając funkcję lub zmniejszając koszt.

Inżynieria Wartości - ang. Value Engineering (VE) to systematyczna metoda podnoszenia "wartości" produktów i usług za pomocą badania ich funkcji.

Z kolei Analiza Wartości - ang. Value Analysis (VA) jest jedną z głównych technik redukcji i kontroli kosztów. Jest to zdyscyplinowane podejście, które dostarcza niezbędnych funkcji przy minimalnych kosztach bez pogarszania jakości, niezawodności, wydajności i wyglądu. To kreatywne działanie skupia się na wyeliminowaniu zbędnych kosztów, które nie wpływają ani na jakość, ani na wygląd produktu. Jako efekt końcowy dostarcza się klientowi produkty/procesy naprawdę najlepszej jakości po najniższych kosztach, co jest możliwe dzięki analizie wartości.

"VA" i "VE" są tak blisko spokrewnionymi terminami, że wiele osób używa ich zamiennie. Chociaż filozofia rozumienia tych dwóch jest taka sama (identyfikacja niepotrzebnych kosztów), są one różne. Różnica polega na czasie i etapie, na którym technika jest stosowana.

Dziś skupmy się na zaletach i rezultatach nowego podejścia, wzbogaconego o wstępne zrozumienie wartości dla produktu.

Zalety Inżynierii Wartości

Inżynieria Wartości to naprawdę bardzo cenna technika redukcji kosztów i poprawy jakości. Jej szczególne zalety to:

1. Poprawa w projektowaniu produktu: Prowadzi do ulepszeń w projektowaniu produktu/usługi, dzięki czemu skupiamy się głównie na tych aspektach, które realizują oczekiwane funkcje.

2. Utrzymana jest wysoka jakość: Wysoka jakość oznacza tu wyższą wartość dla klienta, hurtownika, magazyniera, operatora itd.

3. Eliminacja marnotrawstwa: Inżynieria Wartości poprawia ogólną wydajność, eliminując różnego rodzaju marnotrawstwo. Poprawienie błędów, szczególnie u klienta, jest bardzo kosztowne.

4. Oszczędności w kosztach: Głównym celem Inżynierii Wartości jest zmniejszenie niepożądanych kosztów poprzez zachowanie wszystkich cech wydajności lub nawet jej poprawę. Przeprowadzono wiele badań, które potwierdzają skuteczność metod VA/VE na tym polu.

5. Generowanie nowych pomysłów i produktów: Potrzeba poszukiwania zamienników do realizacji oczekiwanych funkcji jest bardzo stymulująca, wiele zaproponowanych zamienników nie było wcześniej rozważanych, stosowano metodę powielania znanych rozwiązań.

6. Zachęca ducha zespołu i podnosi morale: Inżynieria Wartości to narzędzie, którym nie zajmuje się jedna osoba, ale grupy lub zespoły znające specyfikację. Wypracowany rezultat jest produktem wszystkich członków zespołu. Wdrożone rozwiązania wpływają pozytywnie na morale pracowników, którzy wspólnie pracują dla osiągnięcia sukcesu.

7. Zaniedbane obszary znajdują się "pod lupą": Obszary organizacyjne, które wymagają poprawy znajdują się w centrum uwagi i nawet najsłabsi mają szansę stać się silniejszymi i bardziej użytecznymi.

8. Kwantyfikacja wartości niematerialnych: Cały proces Inżynierii Wartości polega na przekształceniu wartości niematerialnych w materialne w celu podejmowania decyzji. Naprawdę trudno jest podejmować decyzje w kwestiach, w których rzeczy (zmienne) nie są policzalne. Jednak Analiza Wartości to robi. Decydenci otrzymują kwantyfikowane dane i na ich podstawie podejmowane są decyzje.

9. Szerokie spektrum zastosowań: Zasady i techniki Inżynierii Wartości mogą być stosowane w bardzo wielu obszarach: zakupach, produktach, systemach, procedurach, usługach itd.

10. Budowanie i poprawa wizerunku firmy: Status, wizerunek lub solidność firmy są budowane przez pryzmat jej produktów. Poprawa jakości i redukcja kosztów oznaczają konkurencyjny produkt i dobre imię na rynku produktowym. Na rynku kapitałowym nikt nie waha się inwestować w daną usługę, ponieważ jest to firma dostarczająca zawsze produkty wysokiej jakości.

Ograniczenia

Jak każda technika redukcji kosztów, Inżynieria Wartości ma swoje ograniczenia. Najczęściej pojawiają się wewnątrz organizacji. Najtrafniejszą ilustracją niech będzie tu jeden z dowcipów: "Pracownicy w firmach narzekają zwykle na 2 rzeczy: 1 - to, że nic się tu nie zmienia; 2 - że muszą brać udział w zmianach".

Ograniczenia te są naturalną reakcją człowieka na zmiany i można je przezwyciężyć, gdy firma świadomie zdecyduje się na wdrożenie procesu VA/VE jako część swojej kultury organizacyjnej. Kluczowe jest to, aby głównymi beneficjentami programu byli ci, którzy zaangażowali się w generowanie pomysłów, wdrażanie ich czy zgłaszanie potrzebnych zmian. Wdrożone zmiany będą wtedy najlepszymi ambasadorami procesu VA/VE w firmie.

Podsumowując: Zadowolenie klienta końcowego to Złoty Graal każdej firmy, a użycie technik Inżynierii Wartości na pewno usprawni nam te poszukiwania. Najważniejsze jest tu zrozumienie, co dostarcza wartość.

Jerzy Obojski, Trener i Konsultant GRUPY ODITK

Polecane szkolenia:
Proces doradczy:

 

 

Autor artykułu
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.