17/02/2025

Odkrywanie prawdziwego potencjału sprzedawców – FinxS® Sales Assessment

Czy możliwa jest ocena rzeczywistego potencjału sprzedawcy? Skuteczna sprzedaż wymaga przecież dopasowania kompetencji sprzedawców do specyfiki firmy i potrzeb klientów.

Iza, Dyrektor Sprzedaży w firmie z branży wyrobów medycznych, odetchnęła z ulgą, kiedy Jacek, przedstawiciel handlowy z firmy farmaceutycznej, przyjął jej ofertę pracy. Dużo wysiłku kosztowało ją pozyskanie tego pracownika - niekwestionowanej gwiazdy sprzedaży, z imponującymi wynikami w jednym z najtrudniejszych regionów w Polsce.

Musiała o niego zawalczyć, bo oczekiwania finansowe Jacka były wprost proporcjonalne do spodziewanych wyników. Te jednak, po kilku miesiącach pracy, okazały się bardzo przeciętne...

Iza była coraz bardziej świadoma, że czeka ją nieprzyjemna decyzja o zwolnieniu. Była zawiedziona i nie wiedziała, gdzie popełniła błąd - idealny sprzedawca, tak podobna branża, ten sam klient i takie rozczarowanie...

Czy ta historia brzmi znajomo?

Idealny Sprzedawca - Mit czy Rzeczywistość?

Wielu menadżerów sprzedaży, a także handlowców wciąż wierzy w mit "idealnego sprzedawcy" - osoby, która z łatwością zamyka każdą transakcję i potrafi przekonać każdego klienta. Zdania "ty to nawet łysemu sprzedałbyś grzebień" traktowane są jak gwiazdki Michelina w gastronomii.

A prawda jest taka, że nie ma jednego wzoru na sukces w sprzedaży. Każda firma ma swój unikalny model sprzedaży i różne potrzeby. Kluczowe jest dopasowanie sprzedawcy do tego modelu oraz zrozumienie jego mocnych i słabych stron.

Oczekiwana dla danej firmy rola sprzedażowa jest wypadkową trzech kryteriów, które różnicują modele sprzedaży. Są to:

  • potrzeba klienta,
  • długość procesu sprzedaży,
  • długość relacji posprzedażowej z klientem.

W sumie to dość logiczne - inne kompetencje sprzedażowe będą kluczowe, gdy potrzeba klienta jest ukryta, proces sprzedaży i budowanie relacji długie, a zupełnie gdzie indziej potrzebny jest akcent, gdy potrzeba klienta jest wyrażona, proces sprzedaży krótki, a relacja z klientem nie jest kontynuowana po pierwszej sprzedaży.

FinxS® Sales Assessment - Narzędzie dla Sukcesu

Aby uniknąć sytuacji podobnych do tej z Jackiem, firmy mogą skorzystać z narzędzi takich jak FinxS® Sales Assessment (FSA). To innowacyjne narzędzie ocenia kompetencje sprzedażowe w 18 kluczowych obszarach, które wpływają na efektywność pracy sprzedawców.

Dzięki temu menadżerowie, rekruterzy i eksperci HR mogą lepiej zrozumieć, które z 8 ról sprzedażowych są oczekiwane w ich firmie, jakie umiejętności są istotne dla tych ról. Narzędzie jest uznane, stworzone przez sprzedawców i dla sprzedawców, co więcej - skutecznie stosowane w ponad 20 krajach świata, także w Polsce.

Powstało ono na bazie 4-letnich badań na grupie ponad 4000 sprzedawców, które wyłoniły kompetencje i nastawienia (indywidualne przekonania), które wpływają na efektywność sprzedaży.

To badanie jest dla mnie jak analiza gleby w ogrodzie - nie tylko ujawnia aktualny stan roślin, ale także wskazuje na ich potencjał do wzrostu i rozwoju w przyszłości. Jest to możliwe, bo oprócz kompetencji badanie pokazuje też nastawienia, które mogą wspierać rozwój kompetencji lub go hamować. Narzędzie zakłada bowiem, że mentalność wpływa na poziom kompetencji sprzedażowych.

Nastawienie odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu naszego postrzegania rzeczywistości oraz w interakcjach z innymi ludźmi. Może ono wpływać na podejmowane decyzje, aktywności sprzedażowe (bierność, proaktywność w relacji sprzedażowej) oraz na to, jak reagujemy na różnorodne bodźce zewnętrzne.

Nastawienie formuje się na podstawie wcześniejszych doświadczeń życiowych, poprzedniej pracy sprzedawcy, menadżera, który go kształtował. Jeżeli wynik kompetencji na dziś jest niski, ale wspierają je wysokie wyniki nastawień, to śmiało można twierdzić, że sprzedawca może tę kompetencję rozwijać.

Badanie FinxS Sales Assessment (FSA) daje też informacje odwrotne - jeżeli wynik kompetencji jest niski i nastawienia niskie, to o rozwoju tych obszarów można zapomnieć. Ja to nazywam kolokwialnym zwrotem "jak krew w piach".

"Poproszę o szkolenie z Negocjacji" - czyli lubimy melodie, które już znamy

FinxS® Sales Assessment (FSA) sprawdzi się nie tylko w rekrutacji. Coroczne szkolenia z efektywnych technik sprzedaży lub negocjacji są traktowane przez HR/menadżerów/sprzedawców jak przechodzone czekoladowe mikołaje lub jajka wielkanocne - "trzeba coś sprzedaży zaproponować", "nie zaszkodzi jak sobie przypomną", "wpisali sobie w plan rozwojowy techniki negocjacji"...

A można inaczej, efektywniej i w punkt. Na podstawie wyników FinxS® Sales Assessment (FSA) można zaplanować rozwój naprawdę szyty na miarę. Wyznaczą nam one sposób pracy - czy będzie to pojedyncze szkolenie, cykl szkoleń czy też coaching on the job albo dobranie sprzedawców w pary, by uczyli się od siebie nawzajem lub cyklicznie organizowane wewnętrznie wymiany dobrych praktyk.

Nadrzędna zasada - działać tak, by odpowiadać na rzeczywiste potrzeby. Dzięki raportowi "Rozwój", który skupia się głównie na kompetencjach, nastawieniach oraz wskazówkach do rozwoju, sprzedawcy łatwo jest zaplanować indywidualną ścieżkę kariery lub zadziałać interwencyjnie, w sytuacji, kiedy oczekiwane wyniki sprzedażowe nie są realizowane. Stworzyć tzw. mapę dotarcia do sukcesu w sprzedaży.

FinxS® Sales Assessment (FSA) - korzyści nieoczywiste

Jest jeszcze jedna sytuacja, w której uważam, że warto wspomóc się tym narzędziem - wtedy, gdy potrzebna jest diagnoza zespołu sprzedażowego związana np. ze zmianą struktury działu sprzedaży, wejściem na nowy rynek do nowych klientów, wprowadzeniem nowego produktu.

Osobiście wartość z badania widzę też w tym, że jasno pokazuje do jakich ról sprzedażowych sprzedawca nie jest predestynowany, w których nie będzie osiągał sukcesów, męczył się lub marnował swoje naturalne talenty. To przecież ważne nie tylko z poziomu pracodawcy ale też pracownika, bo wszyscy chcemy czuć się spełnieni, doceniani, poważani.

Narzędzie czy panaceum na wszystkie bóle?

FinxS® Sales Assessment (FSA) nie jest narzędziem, które odpowie na wszystkie pytania i potrzeby. Nie mierzy bowiem wiedzy merytorycznej na temat branży i produktów, nie jest testem osobowości i nie mierzy np. poziomu inteligencji.

To, co mierzy na wysokim poziomie rzetelności, to nastawienie sprzedawców, percepcje własnych kompetencji, dotychczasowe doświadczenia i wskazuje na dopasowanie sprzedawcy do wybranego procesu sprzedażowego. Tylko tyle i aż tyle.

Iwona Skiba, Dyrektor obszaru Psychologii Biznesu, GRUPA ODITK

 

Polecane:
    Autor artykułu
    Iwona Skiba
    7/03/2025

    Zarządzanie własną energią – czego możemy się nauczyć od zwierząt?

    Czy zdarza Ci się, że po długim dniu pracy czujesz, że to zadania rządziły Tobą, a nie odwrotnie?

    21/01/2025

    Trudne problemy techniczne - jak wyjść poza schemat dzięki TRIZ

    Czy zdarzyło Ci się utknąć na trudnym problemie technicznym, a jego rozwiązanie wydawało się...

    2/01/2025

    Psychometria w akcji: Jak testy psychometryczne pomagają w działaniach rozwojowych?

    Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...

    18/11/2024

    „Daj z siebie wszystko”, „Pospiesz się”, a może „Zadowalaj innych” – jaki jest Twój styl pracy?

    Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...

    24/06/2024

    Samoświadomość, odwaga i ciągła nauka - czyli leadership po nowemu

    „Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...

    22/04/2024

    Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

    Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

    15/03/2024

    Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

    W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

    12/02/2024

    Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

    Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

    24/10/2023

    Cisza – negocjacyjne złoto

    Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

    25/09/2023

    Przepis na wypalenie zawodowe

    Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

    30/08/2023

    Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

    Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

    31/07/2023

    Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

    Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

    3/07/2023

    Data storytelling – jak opowiadać o danych?

    Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

    12/06/2023

    Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

    W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

    22/05/2023

    Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

    Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

    5/04/2023

    Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

    Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

    21/03/2023

    Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

    Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

    14/02/2023

    Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

    Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

    31/01/2023

    TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

    Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

    7/12/2022

    Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

    Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

    21/11/2022

    Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

    Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

    8/11/2022

    Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

    Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

    17/10/2022

    Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

    Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

    19/09/2022

    Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

    Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

    10/08/2022

    Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

    Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

    4/07/2022

    Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

    Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

    20/06/2022

    Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

    Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

    23/05/2022

    Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

    Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

    17/05/2022

    Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

    Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

    11/04/2022

    Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

    W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

    14/03/2022

    Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

    Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

    14/02/2022

    Trendy w rozwoju menadżerów

    Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

    17/01/2022

    Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

    W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

    13/12/2021

    Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

    „Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

    22/11/2021

    Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

    Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

    4/10/2021

    Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

    Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

    20/09/2021

    Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

    Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

    7/09/2021

    CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

    VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

    30/08/2021

    Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

    Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...