6/06/2016

Organizacja procesowa i pokolenie Y

Zmiany dokonują się na naszych oczach. Organizacje otwierają się na procesy, których rolą jest osiąganie konkretnych rezultatów.

Dzięki ich sprawnemu działaniu uzyskuje się przewagę konkurencyjną. By procesy dobrze zdefiniować i odpowiednio nimi pokierować, potrzebni są ludzie, których nie wystraszą szerokie wody procesowego oceanu i zmienne warunki żeglugi. W sytuacjach niestandardowych podejmują działania zmierzające do wypracowania takiego rozwiązania, które pomimo przeciwności pozwoli dotrzeć do celu. Takich pracowników możemy szukać wśród pokolenia Y, które wydaje się doskonale pasować do nowej - procesowej rzeczywistości.

Procesy rekrutacyjne nastawione są na wyszukiwanie kandydatów otwartych na zmiany. Poszukuje się osób pomysłowych, mobilnych, dla których elastyczność realizowanych obowiązków w obrębie procesu nie stanowi większego problemu.

Jednym z  przykładów takich działań jest historia Sandry. Absolwentki, która pracując w dużej korporacji, stawia pierwsze kroki na drodze do wdrożenia podejścia procesowego. Jest to jej jedna z pierwszych prac, i jak sama twierdzi - "z pewnością nie ostatnia". By lepiej zrozumieć specyfikę organizacji procesowej i pracownika z pokolenia Y, przyjrzyjmy się typowemu dniu pracy.

8:00 - 9:00

Sandra z uśmiechem zajmuje swoje miejsce w open space'ie. Po podłączeniu telefonu do ładowarki idzie do kuchni. Tam spędza prawie godzinę na rozmowach, również ze swoim Kierownikiem Krzysztofem, z którym jest "po imieniu". Jej szef ma długoletnie doświadczenie w tej branży. Zaczynał karierę od pomocnika elektryka, by zostać Dyrektorem ds. Inwestycji. W rozmowie z nim stara się dowiedzieć jak najwięcej o wszystkich projektach, jakie się obecnie toczą. Szczególnie interesuje ją projekt montażu światłowodów pod bagnistym terenem w parku krajobrazowym. Nie ma bladego pojęcia o tych sprawach, co "nakręca" ją jeszcze bardziej. Od słowa do słowa przekonuje Krzysztofa by pojechać z grupą pracowników na miejsce inwestycji i wziąć udział w naradzie, w charakterze obserwatora.

Sandra uwielbia się uczyć i poznawać nowe rzeczy. Nie interesuje ją bycie "trybikiem w maszynie", chce wiedzieć jak najwięcej. Dobrze, że firma jest zorientowana na procesy a nie funkcje i wręcz zachęca do obecności w różnych projektach i procesach.

11:00 - 12:00

Na spotkaniu z HR, w którym uczestniczą wszyscy nowi pracownicy, odbywa się dyskusja na temat systemu motywacyjnego. Już po kilku pierwszych slajdach Sandra snuje plany. Za około rok będzie starała się o stanowisko menedżera procesu. To pozwoli jej poznać cała logikę funkcjonowania firmy. Będzie mogła dotknąć wszystkiego - od działań marketingowych, przez planowanie, zakupy aż po wdrożenia i rozliczenia. Podchodzi do tego z dużym zaangażowaniem. Dowiaduje się, że za tydzień dostanie sprzęt pozwalający jej na wizualny kontakt mobilny ze wszystkimi oddziałami firmy na świecie. Słyszy, że "kontakt z innymi kulturami wzbogaca" oraz "jest to możliwość wymiany doświadczeń". To dla Sandry zupełnie zrozumiałe. Nowe technologie to część jej rytmu dnia. Sandra zgłasza się na ochotnika, aby za 5 miesięcy podjąć próbę awansu poziomego na stanowisko zajmujące się dalszą częścią procesu. Dziwi się, że nikt inny nie jest chętny. Ma wrażenie, że inni nie rozumieją sensu awansów poziomych.

13:00 - 14:00

Właśnie rozpoczęło się spotkanie w sprawie problemu przeciążenia zadaniami komórki ofertowania. Problem polega na dwutygodniowym zatorze spraw do wykonania. Ustrukturyzowana burza mózgów ma się w najlepsze, gdy Sandra rzuca "gdybyśmy zmapowali cały proces i przeprowadzili symulację przeprowadzonych czynności, może uda nam się znaleźć przyczynę powstawania zatoru? Każdy napływający temat to nowa przyklejona karteczka i moglibyśmy w ten sposób nanosić na nie informacje i przesuwać je przez proces symulując rzeczywistość." Jeden z pracowników skomentował ten pomysł krótko: "żadne karteczki nie oddadzą naszej specyfiki. Nie mamy czasu na takie zabawy". Sandra czuje jakby uszło z niej powietrze. Do końca spotkania już się nie odzywała.

14:30

Trudno znosząc sytuację ze spotkania, decyduje się na rozmowę z Krzysztofem. Przedstawiła mu swój punkt widzenia. Krzysztof wyjaśnia z zespołem sytuację i proponowane metody pracy. W wyniku rozmów Sandra zostaje liderem kolejnego spotkania, na którym przedstawi uczestnikom ideę mapowania procesu.

16:00

Sandra kończy dzisiejsze zadania i wychodzi z firmy. Czas po pracy jest dla niej tak samo ważny jak zadania w firmie.

To jeden z możliwych przykładów pracy Y-ka w organizacji procesowej. W tego typu sposobie funkcjonowania jest dużo większa możliwość szybkiego i trafnego reagowania na zmienne potrzeby rynku. Mówiąc proces, mamy na myśli ciąg aktywności tworzących produkt dla klienta. To podstawa budowania elastycznych, nowoczesnych organizacji. Dynamiką i strukturą procesów dyrygują ich klienci. Zmiany ich potrzeb ale też zgłoszone nieprawidłowości, są podstawą do zwoływania zespołu procesowego i wspólnego analizowania niezbędnych zmian w realizowanych w procesie działaniach. To wymaga od pracowników ciągłej czujności, inspirowania się nawzajem i nie przyzwyczajania do "status quo". Źródłem wiedzy do codziennej pracy nie jest już kierownik, a klient procesu i naturalni wewnętrzni dostawcy.

Procesowa zmiana w organizacji to nie tylko struktura i nowe metody pracy. To przede wszystkim zmiana w sposobie myślenia pracowników, którzy często od wielu lat pracują w organizacjach "silosowych". Pokolenie Y charakteryzuje się wieloma cechami niezbędnymi dla członków tak elastycznych i dynamicznych organizacji, w których to proces a nie funkcja są podstawą do wydawania decyzji zarządczych. Dobrze opisane wskaźniki realizacji procesów, zgodne z potrzebami klienta i celami strategicznymi firmy dobrze sprawdzają się w takich organizacjach. Płaska struktura organizacyjna, możliwość działania w całym procesie, bezpośredni kontakt z klientem procesu, wspieranie kreatywności, awanse poziome, odrobina nieformalności w kulturze - stanowią atrakcyjne środowisko pracy dla przedstawicieli tego pokolenia. Warto wziąć to pod uwagę planując wdrożenie systemu procesowego.

 

Wojciech Matłosz - Trener Grupy ODiTK

 

 

Autor artykułu
4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianych częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

15/11/2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...