6/06/2016

Organizacja procesowa i pokolenie Y

Zmiany dokonują się na naszych oczach. Organizacje otwierają się na procesy, których rolą jest osiąganie konkretnych rezultatów.

Dzięki ich sprawnemu działaniu uzyskuje się przewagę konkurencyjną. By procesy dobrze zdefiniować i odpowiednio nimi pokierować, potrzebni są ludzie, których nie wystraszą szerokie wody procesowego oceanu i zmienne warunki żeglugi. W sytuacjach niestandardowych podejmują działania zmierzające do wypracowania takiego rozwiązania, które pomimo przeciwności pozwoli dotrzeć do celu. Takich pracowników możemy szukać wśród pokolenia Y, które wydaje się doskonale pasować do nowej - procesowej rzeczywistości.

Procesy rekrutacyjne nastawione są na wyszukiwanie kandydatów otwartych na zmiany. Poszukuje się osób pomysłowych, mobilnych, dla których elastyczność realizowanych obowiązków w obrębie procesu nie stanowi większego problemu.

Jednym z  przykładów takich działań jest historia Sandry. Absolwentki, która pracując w dużej korporacji, stawia pierwsze kroki na drodze do wdrożenia podejścia procesowego. Jest to jej jedna z pierwszych prac, i jak sama twierdzi - "z pewnością nie ostatnia". By lepiej zrozumieć specyfikę organizacji procesowej i pracownika z pokolenia Y, przyjrzyjmy się typowemu dniu pracy.

8:00 - 9:00

Sandra z uśmiechem zajmuje swoje miejsce w open space'ie. Po podłączeniu telefonu do ładowarki idzie do kuchni. Tam spędza prawie godzinę na rozmowach, również ze swoim Kierownikiem Krzysztofem, z którym jest "po imieniu". Jej szef ma długoletnie doświadczenie w tej branży. Zaczynał karierę od pomocnika elektryka, by zostać Dyrektorem ds. Inwestycji. W rozmowie z nim stara się dowiedzieć jak najwięcej o wszystkich projektach, jakie się obecnie toczą. Szczególnie interesuje ją projekt montażu światłowodów pod bagnistym terenem w parku krajobrazowym. Nie ma bladego pojęcia o tych sprawach, co "nakręca" ją jeszcze bardziej. Od słowa do słowa przekonuje Krzysztofa by pojechać z grupą pracowników na miejsce inwestycji i wziąć udział w naradzie, w charakterze obserwatora.

Sandra uwielbia się uczyć i poznawać nowe rzeczy. Nie interesuje ją bycie "trybikiem w maszynie", chce wiedzieć jak najwięcej. Dobrze, że firma jest zorientowana na procesy a nie funkcje i wręcz zachęca do obecności w różnych projektach i procesach.

11:00 - 12:00

Na spotkaniu z HR, w którym uczestniczą wszyscy nowi pracownicy, odbywa się dyskusja na temat systemu motywacyjnego. Już po kilku pierwszych slajdach Sandra snuje plany. Za około rok będzie starała się o stanowisko menedżera procesu. To pozwoli jej poznać cała logikę funkcjonowania firmy. Będzie mogła dotknąć wszystkiego - od działań marketingowych, przez planowanie, zakupy aż po wdrożenia i rozliczenia. Podchodzi do tego z dużym zaangażowaniem. Dowiaduje się, że za tydzień dostanie sprzęt pozwalający jej na wizualny kontakt mobilny ze wszystkimi oddziałami firmy na świecie. Słyszy, że "kontakt z innymi kulturami wzbogaca" oraz "jest to możliwość wymiany doświadczeń". To dla Sandry zupełnie zrozumiałe. Nowe technologie to część jej rytmu dnia. Sandra zgłasza się na ochotnika, aby za 5 miesięcy podjąć próbę awansu poziomego na stanowisko zajmujące się dalszą częścią procesu. Dziwi się, że nikt inny nie jest chętny. Ma wrażenie, że inni nie rozumieją sensu awansów poziomych.

13:00 - 14:00

Właśnie rozpoczęło się spotkanie w sprawie problemu przeciążenia zadaniami komórki ofertowania. Problem polega na dwutygodniowym zatorze spraw do wykonania. Ustrukturyzowana burza mózgów ma się w najlepsze, gdy Sandra rzuca "gdybyśmy zmapowali cały proces i przeprowadzili symulację przeprowadzonych czynności, może uda nam się znaleźć przyczynę powstawania zatoru? Każdy napływający temat to nowa przyklejona karteczka i moglibyśmy w ten sposób nanosić na nie informacje i przesuwać je przez proces symulując rzeczywistość." Jeden z pracowników skomentował ten pomysł krótko: "żadne karteczki nie oddadzą naszej specyfiki. Nie mamy czasu na takie zabawy". Sandra czuje jakby uszło z niej powietrze. Do końca spotkania już się nie odzywała.

14:30

Trudno znosząc sytuację ze spotkania, decyduje się na rozmowę z Krzysztofem. Przedstawiła mu swój punkt widzenia. Krzysztof wyjaśnia z zespołem sytuację i proponowane metody pracy. W wyniku rozmów Sandra zostaje liderem kolejnego spotkania, na którym przedstawi uczestnikom ideę mapowania procesu.

16:00

Sandra kończy dzisiejsze zadania i wychodzi z firmy. Czas po pracy jest dla niej tak samo ważny jak zadania w firmie.

To jeden z możliwych przykładów pracy Y-ka w organizacji procesowej. W tego typu sposobie funkcjonowania jest dużo większa możliwość szybkiego i trafnego reagowania na zmienne potrzeby rynku. Mówiąc proces, mamy na myśli ciąg aktywności tworzących produkt dla klienta. To podstawa budowania elastycznych, nowoczesnych organizacji. Dynamiką i strukturą procesów dyrygują ich klienci. Zmiany ich potrzeb ale też zgłoszone nieprawidłowości, są podstawą do zwoływania zespołu procesowego i wspólnego analizowania niezbędnych zmian w realizowanych w procesie działaniach. To wymaga od pracowników ciągłej czujności, inspirowania się nawzajem i nie przyzwyczajania do "status quo". Źródłem wiedzy do codziennej pracy nie jest już kierownik, a klient procesu i naturalni wewnętrzni dostawcy.

Procesowa zmiana w organizacji to nie tylko struktura i nowe metody pracy. To przede wszystkim zmiana w sposobie myślenia pracowników, którzy często od wielu lat pracują w organizacjach "silosowych". Pokolenie Y charakteryzuje się wieloma cechami niezbędnymi dla członków tak elastycznych i dynamicznych organizacji, w których to proces a nie funkcja są podstawą do wydawania decyzji zarządczych. Dobrze opisane wskaźniki realizacji procesów, zgodne z potrzebami klienta i celami strategicznymi firmy dobrze sprawdzają się w takich organizacjach. Płaska struktura organizacyjna, możliwość działania w całym procesie, bezpośredni kontakt z klientem procesu, wspieranie kreatywności, awanse poziome, odrobina nieformalności w kulturze - stanowią atrakcyjne środowisko pracy dla przedstawicieli tego pokolenia. Warto wziąć to pod uwagę planując wdrożenie systemu procesowego.

 

Wojciech Matłosz - Trener Grupy ODiTK

 

 

Autor artykułu
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...