Personal Branding - co warto wiedzieć
We wcześniejszych artykułach mieli Państwo okazję czytać o personal brandingu i employer brandingu w procesie rekrutacji. W tym artykule powiem w jaki sposób każdy z nas może świadomie przygotować się do budowania marki własnej.
Personal branding jest podobny do employer brandingu. W jednym i drugim przypadku chodzi o budowanie marki. Tak jak firma buduje swój wizerunek i kształtuje swoją markę, aby osiągać cele biznesowe; tak samo każdy człowiek może kształtować własną markę, która będzie o nim świadczyć jako o przedsiębiorcy, pracowniku, menadżerze czy freelancerze - w zależności od tego, czym się zajmuje. Obecnie coraz częściej i głośniej mówi się o potrzebie pracy nad marką osobistą i budowaniu jej siły. Bo silna marka osobista to dzisiaj główne źródło indywidualnej przewagi. Warto zatem sięgnąć do źródeł i dowiedzieć się, co się za nim kryje i na co zwracać uwagę pod kątem pracy nad własnym wizerunkiem.
Termin personal branding został po raz pierwszy użyty przez Napoleona Hilla w książce "Myśl i bogać się", wydanej w 1937 r.! Oznacza on działania mające na celu takie kreowanie wizerunku własnej osoby, by być postrzeganym jako ekspert danej branży. Inaczej mówiąc, jest to strategia marketingowa inwestowania w budowanie reputacji i zwiększania swojej wartości na rynku pracy.
Personal branding rozpowszechniony jest szczególnie w anglosaskiej tradycji biznesu i budowania wizerunku. Strategia personal branding stosowana była od dawna przez osoby publiczne - polityków, dziennikarzy, aktorów, sportowców, ludzi nauki, a obecnie dotyczy wszystkich innych stanowisk zawodowych. W wielu krajach konsultanci wizerunkowi budujący reputację osób są nieodłączną częścią ich sukcesu. Co zrobić, jeśli sami chcemy świadomie budować swoją markę?
Najprostsza recepta na sukces składa się z trzech kroków.
Krok pierwszy to odpowiedź na pytanie: "Dlaczego?". "Dlaczego robisz to, co robisz i co jest Twoją prawdziwą pasją?".
"Ludzi nie interesuje to, co robisz. Ludzie chcą wiedzieć, dlaczego to robisz", jak powiedział Simon Sinek.
Misja osobista jest fundamentem marki własnej. To ona powoduje, że inspirujemy innych i wyróżniamy się na rynku. Niektórzy twierdzą, że można wyuczyć się formułek, które będą robić wrażenie na pracodawcach czy klientach. Nic bardziej mylnego. Jeśli wypowiedzi nie płyną z głębi serca, z wewnętrznych przekonań, wrażenie, jakie zrobimy na innych, zajmuje dłuższą chwilę. Również gdy przyjdzie do działania, traci się wiarygodność, a przede wszystkim zapał do tego, co się robi. Sprawdź, jaką reakcję u ludzi wywołuje dobrze przygotowana wypowiedź, która zaczyna się od "wszystko co robię, robię po to, aby...". Jedno zdanie wystarczy, żeby zaintrygować i zainspirować odbiorcę. Podczas jednego ze szkoleń z tematu: "Jak budować własny rozwój?", uczestniczka powiedziała o sobie, że: "Podatki to jej pasja". Pozostali spojrzeli na nią ze zdziwieniem: "Jak można pasjonować się podatkami?". Otóż można! Ponieważ one naprawdę były jej pasją, to owa uczestniczka stała się najwyższej klasy ekspertem od podatków nie tylko w firmie, w której pracuje, ale także w Polsce, pisząc artykuły i publikacje w tym zakresie. Dla firmy, w której pracuje, stała się cennym pracownikiem!
I tu przechodzimy naturalnie do drugiego kroku: do przemyślanej komunikacji - bardzo szeroko rozumianej. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie: "Jak robisz to, co robisz: czyli co jest wyjątkowego w Twoim działaniu i w czym możesz być najlepszy?".
Ten krok to konsekwentne działania, które wykonujesz w kierunku budowania swojej doskonałości oraz komunikacja z otoczeniem. Komunikacja ta dotyczy tego, co komunikujemy i w jaki sposób: przełożonym, współpracownikom, znajomym. Jednak komunikacja to także przemyślana obecność w sieci. Działania w internecie dają zupełnie nowe możliwości nawiązywania kontaktów i kształtowania opinii na rynku. Zasada jest prosta. Albo jesteś liderem i masz jasno określony punkt widzenia, albo podążasz za innymi. Teraz szybki test: poczytaj opinie kolegów, szefów, dyrektorów, prezesów w swojej branży. Czy większość z nich zawiera frazesy? Czy też są wyróżnikiem, czymś niepowtarzalnym, wyjątkowym, co przyciąga uwagę i jest obietnicą dobrej pracy?
Trzeci krok w budowaniu marki osobistej to umiejętność dostosowania się i przygotowania na nowe wyzwania. To spojrzenie na to, jak to, co mam i chcę zaoferować, wpisuje się w potrzeby rynku, firmy, w której pracuję. Nie ma sensu upieranie się przy produkcie czy usłudze, na którą nie ma potrzeby lub tej potrzeby nie potrafimy wykreować. Sukces odniosą Ci, którzy będą w stanie najlepiej działać w przyszłości. Dobra marka to nie produkty i usługi w najniższej cenie. Sukces marki osobistej to sytuacja, gdy ktoś płaci za Twój czas i umiejętności, chociaż mógłby współpracować z inną osobą, która jest tańsza albo jest w stanie wykonać podobny zakres prac. Zatem w tym kroku warto zadać sobie pytanie: "Co konkretnie robisz, żeby to realizować i czego obietnicą jesteś w swojej organizacji, otoczeniu?". Podsumowując, proponuję Państwu wykonanie zadania w najbliższym tygodniu, które polega na odpowiedzeniu sobie na następujące pytania:
1. "Dlaczego robisz to, co robisz i co jest Twoją prawdziwą pasją?"
2. "Jak robisz to, co robisz: czyli co jest wyjątkowego w Twoim działaniu i w czym możesz być najlepszy?"
3. "Co konkretnie robisz, żeby to zrealizować i czego obietnicą jesteś w swojej organizacji, otoczeniu?"
Dobre marki - w tym marki osobiste - nigdy nie są dziełem przypadku. Wyróżnienie na tle innych, adekwatność do potrzeb klienta, firmy, otoczenia to przemyślana komunikacja i gotowość na budowanie wartości w czasie. Przepis jest prosty, ale to nie oznacza, że łatwy w realizacji. Warto zacząć teraz, bo efekty będą się kumulować w czasie. Warto także teraz, bo jest szansa, że konkurencja "jeszcze śpi" albo nie czyta teraz tego artykułu.
Powodzenia w budowaniu własnej marki osobistej!
Dorota Kabat - Konsultant Grupy ODiTK
Leadership w nowej normalności
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
[więcej]Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]