We wcześniejszych artykułach mieli Państwo okazję czytać o personal brandingu i employer brandingu w procesie rekrutacji. W tym artykule powiem w jaki sposób każdy z nas może świadomie przygotować się do budowania marki własnej.
Personal branding jest podobny do employer brandingu. W jednym i drugim przypadku chodzi o budowanie marki. Tak jak firma buduje swój wizerunek i kształtuje swoją markę, aby osiągać cele biznesowe; tak samo każdy człowiek może kształtować własną markę, która będzie o nim świadczyć jako o przedsiębiorcy, pracowniku, menadżerze czy freelancerze - w zależności od tego, czym się zajmuje. Obecnie coraz częściej i głośniej mówi się o potrzebie pracy nad marką osobistą i budowaniu jej siły. Bo silna marka osobista to dzisiaj główne źródło indywidualnej przewagi. Warto zatem sięgnąć do źródeł i dowiedzieć się, co się za nim kryje i na co zwracać uwagę pod kątem pracy nad własnym wizerunkiem.
Termin personal branding został po raz pierwszy użyty przez Napoleona Hilla w książce "Myśl i bogać się", wydanej w 1937 r.! Oznacza on działania mające na celu takie kreowanie wizerunku własnej osoby, by być postrzeganym jako ekspert danej branży. Inaczej mówiąc, jest to strategia marketingowa inwestowania w budowanie reputacji i zwiększania swojej wartości na rynku pracy.
Personal branding rozpowszechniony jest szczególnie w anglosaskiej tradycji biznesu i budowania wizerunku. Strategia personal branding stosowana była od dawna przez osoby publiczne - polityków, dziennikarzy, aktorów, sportowców, ludzi nauki, a obecnie dotyczy wszystkich innych stanowisk zawodowych. W wielu krajach konsultanci wizerunkowi budujący reputację osób są nieodłączną częścią ich sukcesu. Co zrobić, jeśli sami chcemy świadomie budować swoją markę?
Najprostsza recepta na sukces składa się z trzech kroków.
Krok pierwszy to odpowiedź na pytanie: "Dlaczego?". "Dlaczego robisz to, co robisz i co jest Twoją prawdziwą pasją?".
"Ludzi nie interesuje to, co robisz. Ludzie chcą wiedzieć, dlaczego to robisz", jak powiedział Simon Sinek.
Misja osobista jest fundamentem marki własnej. To ona powoduje, że inspirujemy innych i wyróżniamy się na rynku. Niektórzy twierdzą, że można wyuczyć się formułek, które będą robić wrażenie na pracodawcach czy klientach. Nic bardziej mylnego. Jeśli wypowiedzi nie płyną z głębi serca, z wewnętrznych przekonań, wrażenie, jakie zrobimy na innych, zajmuje dłuższą chwilę. Również gdy przyjdzie do działania, traci się wiarygodność, a przede wszystkim zapał do tego, co się robi. Sprawdź, jaką reakcję u ludzi wywołuje dobrze przygotowana wypowiedź, która zaczyna się od "wszystko co robię, robię po to, aby...". Jedno zdanie wystarczy, żeby zaintrygować i zainspirować odbiorcę. Podczas jednego ze szkoleń z tematu: "Jak budować własny rozwój?", uczestniczka powiedziała o sobie, że: "Podatki to jej pasja". Pozostali spojrzeli na nią ze zdziwieniem: "Jak można pasjonować się podatkami?". Otóż można! Ponieważ one naprawdę były jej pasją, to owa uczestniczka stała się najwyższej klasy ekspertem od podatków nie tylko w firmie, w której pracuje, ale także w Polsce, pisząc artykuły i publikacje w tym zakresie. Dla firmy, w której pracuje, stała się cennym pracownikiem!
I tu przechodzimy naturalnie do drugiego kroku: do przemyślanej komunikacji - bardzo szeroko rozumianej. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie: "Jak robisz to, co robisz: czyli co jest wyjątkowego w Twoim działaniu i w czym możesz być najlepszy?".
Ten krok to konsekwentne działania, które wykonujesz w kierunku budowania swojej doskonałości oraz komunikacja z otoczeniem. Komunikacja ta dotyczy tego, co komunikujemy i w jaki sposób: przełożonym, współpracownikom, znajomym. Jednak komunikacja to także przemyślana obecność w sieci. Działania w internecie dają zupełnie nowe możliwości nawiązywania kontaktów i kształtowania opinii na rynku. Zasada jest prosta. Albo jesteś liderem i masz jasno określony punkt widzenia, albo podążasz za innymi. Teraz szybki test: poczytaj opinie kolegów, szefów, dyrektorów, prezesów w swojej branży. Czy większość z nich zawiera frazesy? Czy też są wyróżnikiem, czymś niepowtarzalnym, wyjątkowym, co przyciąga uwagę i jest obietnicą dobrej pracy?
Trzeci krok w budowaniu marki osobistej to umiejętność dostosowania się i przygotowania na nowe wyzwania. To spojrzenie na to, jak to, co mam i chcę zaoferować, wpisuje się w potrzeby rynku, firmy, w której pracuję. Nie ma sensu upieranie się przy produkcie czy usłudze, na którą nie ma potrzeby lub tej potrzeby nie potrafimy wykreować. Sukces odniosą Ci, którzy będą w stanie najlepiej działać w przyszłości. Dobra marka to nie produkty i usługi w najniższej cenie. Sukces marki osobistej to sytuacja, gdy ktoś płaci za Twój czas i umiejętności, chociaż mógłby współpracować z inną osobą, która jest tańsza albo jest w stanie wykonać podobny zakres prac. Zatem w tym kroku warto zadać sobie pytanie: "Co konkretnie robisz, żeby to realizować i czego obietnicą jesteś w swojej organizacji, otoczeniu?". Podsumowując, proponuję Państwu wykonanie zadania w najbliższym tygodniu, które polega na odpowiedzeniu sobie na następujące pytania:
1. "Dlaczego robisz to, co robisz i co jest Twoją prawdziwą pasją?"
2. "Jak robisz to, co robisz: czyli co jest wyjątkowego w Twoim działaniu i w czym możesz być najlepszy?"
3. "Co konkretnie robisz, żeby to zrealizować i czego obietnicą jesteś w swojej organizacji, otoczeniu?"
Dobre marki - w tym marki osobiste - nigdy nie są dziełem przypadku. Wyróżnienie na tle innych, adekwatność do potrzeb klienta, firmy, otoczenia to przemyślana komunikacja i gotowość na budowanie wartości w czasie. Przepis jest prosty, ale to nie oznacza, że łatwy w realizacji. Warto zacząć teraz, bo efekty będą się kumulować w czasie. Warto także teraz, bo jest szansa, że konkurencja "jeszcze śpi" albo nie czyta teraz tego artykułu.
Powodzenia w budowaniu własnej marki osobistej!
Dorota Kabat - Konsultant Grupy ODiTK
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...
Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...
Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.
Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...
Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...