29/02/2016

Personal Branding - co warto wiedzieć

We wcześniejszych artykułach mieli Państwo okazję czytać o personal brandingu i employer brandingu w procesie rekrutacji. W tym artykule powiem w jaki sposób każdy z nas może świadomie przygotować się do budowania marki własnej.

Personal branding jest podobny do employer brandingu. W jednym i drugim przypadku chodzi o budowanie marki. Tak jak firma buduje swój wizerunek i kształtuje swoją markę, aby osiągać cele biznesowe; tak samo każdy człowiek może kształtować własną markę, która będzie o nim świadczyć jako o przedsiębiorcy, pracowniku, menadżerze czy freelancerze - w zależności od tego, czym się zajmuje. Obecnie coraz częściej i głośniej mówi się o potrzebie pracy nad marką osobistą i budowaniu jej siły. Bo silna marka osobista to dzisiaj główne źródło indywidualnej przewagi. Warto zatem sięgnąć do źródeł i dowiedzieć się, co się za nim kryje i na co zwracać uwagę pod kątem pracy nad własnym wizerunkiem.

Termin personal branding został po raz pierwszy użyty przez Napoleona Hilla w książce "Myśl i bogać się", wydanej w 1937 r.! Oznacza on działania mające na celu takie kreowanie wizerunku własnej osoby, by być postrzeganym jako ekspert danej branży. Inaczej mówiąc, jest to strategia marketingowa inwestowania w budowanie reputacji i zwiększania swojej wartości na rynku pracy.

Personal branding rozpowszechniony jest szczególnie w anglosaskiej tradycji biznesu i budowania wizerunku. Strategia personal branding stosowana była od dawna przez osoby publiczne - polityków, dziennikarzy, aktorów, sportowców, ludzi nauki, a obecnie dotyczy wszystkich innych stanowisk zawodowych. W wielu krajach konsultanci wizerunkowi budujący reputację osób są nieodłączną częścią ich sukcesu. Co zrobić, jeśli sami chcemy świadomie budować swoją markę?

Najprostsza recepta na sukces składa się z trzech kroków.

Krok pierwszy to odpowiedź na pytanie: "Dlaczego?". "Dlaczego robisz to, co robisz i co jest Twoją prawdziwą pasją?".

"Ludzi nie interesuje to, co robisz. Ludzie chcą wiedzieć, dlaczego to robisz", jak powiedział Simon Sinek.

Misja osobista jest fundamentem marki własnej. To ona powoduje, że inspirujemy innych i wyróżniamy się na rynku. Niektórzy twierdzą, że można wyuczyć się formułek, które będą robić wrażenie na pracodawcach czy klientach. Nic bardziej mylnego. Jeśli wypowiedzi nie płyną z głębi serca, z wewnętrznych przekonań, wrażenie, jakie zrobimy na innych, zajmuje dłuższą chwilę. Również gdy przyjdzie do działania, traci się wiarygodność, a przede wszystkim zapał do tego, co się robi. Sprawdź, jaką reakcję u ludzi wywołuje dobrze przygotowana wypowiedź, która zaczyna się od "wszystko co robię, robię po to, aby...". Jedno zdanie wystarczy, żeby zaintrygować i zainspirować odbiorcę. Podczas jednego ze szkoleń z tematu: "Jak budować własny rozwój?", uczestniczka powiedziała o sobie, że: "Podatki to jej pasja". Pozostali spojrzeli na nią ze zdziwieniem: "Jak można pasjonować się podatkami?". Otóż można! Ponieważ one naprawdę były jej pasją, to owa uczestniczka stała się najwyższej klasy ekspertem od podatków nie tylko w firmie, w której pracuje, ale także w Polsce, pisząc artykuły i publikacje w tym zakresie. Dla firmy, w której pracuje, stała się cennym pracownikiem!

I tu przechodzimy naturalnie do drugiego kroku: do przemyślanej komunikacji - bardzo szeroko rozumianej. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie: "Jak robisz to, co robisz: czyli co jest wyjątkowego w Twoim działaniu i w czym możesz być najlepszy?".

Ten krok to konsekwentne działania, które wykonujesz w kierunku budowania swojej doskonałości oraz komunikacja z otoczeniem. Komunikacja ta dotyczy tego, co komunikujemy i w jaki sposób: przełożonym, współpracownikom, znajomym. Jednak komunikacja to także przemyślana obecność w sieci. Działania w internecie dają zupełnie nowe możliwości nawiązywania kontaktów i kształtowania opinii na rynku. Zasada jest prosta. Albo jesteś liderem i masz jasno określony punkt widzenia, albo podążasz za innymi. Teraz szybki test: poczytaj opinie kolegów, szefów, dyrektorów, prezesów w swojej branży. Czy większość z nich zawiera frazesy? Czy też są wyróżnikiem, czymś niepowtarzalnym, wyjątkowym, co przyciąga uwagę i jest obietnicą dobrej pracy?

Trzeci krok w budowaniu marki osobistej to umiejętność dostosowania się i przygotowania na nowe wyzwania. To spojrzenie na to, jak to, co mam i chcę zaoferować, wpisuje się w potrzeby rynku, firmy, w której pracuję. Nie ma sensu upieranie się przy produkcie czy usłudze, na którą nie ma potrzeby lub tej potrzeby nie potrafimy wykreować. Sukces odniosą Ci, którzy będą w stanie najlepiej działać w przyszłości. Dobra marka to nie produkty i usługi w najniższej cenie. Sukces marki osobistej to sytuacja, gdy ktoś płaci za Twój czas i umiejętności, chociaż mógłby współpracować z inną osobą, która jest tańsza albo jest w stanie wykonać podobny zakres prac. Zatem w tym kroku warto zadać sobie pytanie: "Co konkretnie robisz, żeby to realizować i czego obietnicą jesteś w swojej organizacji, otoczeniu?". Podsumowując, proponuję Państwu wykonanie zadania w najbliższym tygodniu, które polega na odpowiedzeniu sobie na następujące pytania:

1. "Dlaczego robisz to, co robisz i co jest Twoją prawdziwą pasją?"

2. "Jak robisz to, co robisz: czyli co jest wyjątkowego w Twoim działaniu i w czym możesz być najlepszy?"

3. "Co konkretnie robisz, żeby to zrealizować i czego obietnicą jesteś w swojej organizacji, otoczeniu?"

Dobre marki - w tym marki osobiste - nigdy nie są dziełem przypadku. Wyróżnienie na tle innych, adekwatność do potrzeb klienta, firmy, otoczenia to przemyślana komunikacja i gotowość na budowanie wartości w czasie. Przepis jest prosty, ale to nie oznacza, że łatwy w realizacji. Warto zacząć teraz, bo efekty będą się kumulować w czasie. Warto także teraz, bo jest szansa, że konkurencja "jeszcze śpi" albo nie czyta teraz tego artykułu.

Powodzenia w budowaniu własnej marki osobistej!

 

Dorota Kabat - Konsultant Grupy ODiTK

 

 

Autor artykułu
19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....