29.02.2016

Personal Branding - co warto wiedzieć

We wcześniejszych artykułach mieli Państwo okazję czytać o personal brandingu i employer brandingu w procesie rekrutacji. W tym artykule powiem w jaki sposób każdy z nas może świadomie przygotować się do budowania marki własnej.

Personal branding jest podobny do employer brandingu. W jednym i drugim przypadku chodzi o budowanie marki. Tak jak firma buduje swój wizerunek i kształtuje swoją markę, aby osiągać cele biznesowe; tak samo każdy człowiek może kształtować własną markę, która będzie o nim świadczyć jako o przedsiębiorcy, pracowniku, menadżerze czy freelancerze - w zależności od tego, czym się zajmuje. Obecnie coraz częściej i głośniej mówi się o potrzebie pracy nad marką osobistą i budowaniu jej siły. Bo silna marka osobista to dzisiaj główne źródło indywidualnej przewagi. Warto zatem sięgnąć do źródeł i dowiedzieć się, co się za nim kryje i na co zwracać uwagę pod kątem pracy nad własnym wizerunkiem.

Termin personal branding został po raz pierwszy użyty przez Napoleona Hilla w książce "Myśl i bogać się", wydanej w 1937 r.! Oznacza on działania mające na celu takie kreowanie wizerunku własnej osoby, by być postrzeganym jako ekspert danej branży. Inaczej mówiąc, jest to strategia marketingowa inwestowania w budowanie reputacji i zwiększania swojej wartości na rynku pracy.

Personal branding rozpowszechniony jest szczególnie w anglosaskiej tradycji biznesu i budowania wizerunku. Strategia personal branding stosowana była od dawna przez osoby publiczne - polityków, dziennikarzy, aktorów, sportowców, ludzi nauki, a obecnie dotyczy wszystkich innych stanowisk zawodowych. W wielu krajach konsultanci wizerunkowi budujący reputację osób są nieodłączną częścią ich sukcesu. Co zrobić, jeśli sami chcemy świadomie budować swoją markę?

Najprostsza recepta na sukces składa się z trzech kroków.

Krok pierwszy to odpowiedź na pytanie: "Dlaczego?". "Dlaczego robisz to, co robisz i co jest Twoją prawdziwą pasją?".

"Ludzi nie interesuje to, co robisz. Ludzie chcą wiedzieć, dlaczego to robisz", jak powiedział Simon Sinek.

Misja osobista jest fundamentem marki własnej. To ona powoduje, że inspirujemy innych i wyróżniamy się na rynku. Niektórzy twierdzą, że można wyuczyć się formułek, które będą robić wrażenie na pracodawcach czy klientach. Nic bardziej mylnego. Jeśli wypowiedzi nie płyną z głębi serca, z wewnętrznych przekonań, wrażenie, jakie zrobimy na innych, zajmuje dłuższą chwilę. Również gdy przyjdzie do działania, traci się wiarygodność, a przede wszystkim zapał do tego, co się robi. Sprawdź, jaką reakcję u ludzi wywołuje dobrze przygotowana wypowiedź, która zaczyna się od "wszystko co robię, robię po to, aby...". Jedno zdanie wystarczy, żeby zaintrygować i zainspirować odbiorcę. Podczas jednego ze szkoleń z tematu: "Jak budować własny rozwój?", uczestniczka powiedziała o sobie, że: "Podatki to jej pasja". Pozostali spojrzeli na nią ze zdziwieniem: "Jak można pasjonować się podatkami?". Otóż można! Ponieważ one naprawdę były jej pasją, to owa uczestniczka stała się najwyższej klasy ekspertem od podatków nie tylko w firmie, w której pracuje, ale także w Polsce, pisząc artykuły i publikacje w tym zakresie. Dla firmy, w której pracuje, stała się cennym pracownikiem!

I tu przechodzimy naturalnie do drugiego kroku: do przemyślanej komunikacji - bardzo szeroko rozumianej. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie: "Jak robisz to, co robisz: czyli co jest wyjątkowego w Twoim działaniu i w czym możesz być najlepszy?".

Ten krok to konsekwentne działania, które wykonujesz w kierunku budowania swojej doskonałości oraz komunikacja z otoczeniem. Komunikacja ta dotyczy tego, co komunikujemy i w jaki sposób: przełożonym, współpracownikom, znajomym. Jednak komunikacja to także przemyślana obecność w sieci. Działania w internecie dają zupełnie nowe możliwości nawiązywania kontaktów i kształtowania opinii na rynku. Zasada jest prosta. Albo jesteś liderem i masz jasno określony punkt widzenia, albo podążasz za innymi. Teraz szybki test: poczytaj opinie kolegów, szefów, dyrektorów, prezesów w swojej branży. Czy większość z nich zawiera frazesy? Czy też są wyróżnikiem, czymś niepowtarzalnym, wyjątkowym, co przyciąga uwagę i jest obietnicą dobrej pracy?

Trzeci krok w budowaniu marki osobistej to umiejętność dostosowania się i przygotowania na nowe wyzwania. To spojrzenie na to, jak to, co mam i chcę zaoferować, wpisuje się w potrzeby rynku, firmy, w której pracuję. Nie ma sensu upieranie się przy produkcie czy usłudze, na którą nie ma potrzeby lub tej potrzeby nie potrafimy wykreować. Sukces odniosą Ci, którzy będą w stanie najlepiej działać w przyszłości. Dobra marka to nie produkty i usługi w najniższej cenie. Sukces marki osobistej to sytuacja, gdy ktoś płaci za Twój czas i umiejętności, chociaż mógłby współpracować z inną osobą, która jest tańsza albo jest w stanie wykonać podobny zakres prac. Zatem w tym kroku warto zadać sobie pytanie: "Co konkretnie robisz, żeby to realizować i czego obietnicą jesteś w swojej organizacji, otoczeniu?". Podsumowując, proponuję Państwu wykonanie zadania w najbliższym tygodniu, które polega na odpowiedzeniu sobie na następujące pytania:

1. "Dlaczego robisz to, co robisz i co jest Twoją prawdziwą pasją?"

2. "Jak robisz to, co robisz: czyli co jest wyjątkowego w Twoim działaniu i w czym możesz być najlepszy?"

3. "Co konkretnie robisz, żeby to zrealizować i czego obietnicą jesteś w swojej organizacji, otoczeniu?"

Dobre marki - w tym marki osobiste - nigdy nie są dziełem przypadku. Wyróżnienie na tle innych, adekwatność do potrzeb klienta, firmy, otoczenia to przemyślana komunikacja i gotowość na budowanie wartości w czasie. Przepis jest prosty, ale to nie oznacza, że łatwy w realizacji. Warto zacząć teraz, bo efekty będą się kumulować w czasie. Warto także teraz, bo jest szansa, że konkurencja "jeszcze śpi" albo nie czyta teraz tego artykułu.

Powodzenia w budowaniu własnej marki osobistej!

 

Dorota Kabat - Konsultant Grupy ODiTK

 

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]