18/01/2016

Personal Branding w procesie rekrutacji

W procesie rekrutacji świadome budowanie wizerunku odgrywa znaczącą rolę, ma także wpływ na jego przebieg i efektywność.

W poprzednim artykule (Employer Branding w procesie rekrutacji) zajęłam się wizerunkiem pracodawcy, dziś zapraszam do spojrzenia na proces budowania wizerunku od strony potencjalnego pracownika - czyli każdego kto w bliższej lub dalszej przyszłości planuje uczynić kolejny krok na swojej zawodowej ścieżce.

Kiedy pytam osoby poszukujące pracy, jakie działania podejmują, by zostać zauważonym na rynku, większość z nich udziela dwóch następujących odpowiedzi:

  • Przeglądam ogłoszenia i wysyłam odpowiedzi na te z nich, które są spójne z moim ostatnim doświadczeniem zawodowym.
  • Pytam znajomych czy nie słyszeli o jakiejś pracy.

Są i tacy, którzy na to samo pytanie odpowiadają inaczej (wskazując na kilka lub wszystkie z poniższych działań):

  • Przeglądam ogłoszenia tych pracodawców, którzy są dla mnie interesujący, samodzielnie także nawiązuję z nimi kontakt.
  • Przeglądam ogłoszenia spójne z moim profilem zawodowym, dotyczące pracy, którą chcę wykonywać w przyszłości.
  • Zwracam się do znajomych, ich znajomych i osób, z którymi się spotkałem w sytuacjach zawodowych (np. podczas konferencji, szkoleń, wspólnych projektów) z pytaniem, czy nie słyszały o pracy dla osoby o moim profilu zawodowym.
  • Piszę artykuły, udzielam się na forach internetowych, jestem obecny na portalach dotyczących kariery, biorę udział w konferencjach i spotkaniach branżowych.

Jak łatwo zauważyć, druga grupa osób podchodzi do procesu rekrutacji w sposób proaktywny. Zamiast czekać, aż firma stworzy okazję w postaci ogłoszenia naboru, ludzie ci samodzielnie pokazują firmom, że są specjalistami, ekspertami, menedżerami gotowymi do podjęcia nowych zawodowych wyzwań. Żeby jednak podejmowane przez nich działania odniosły skutki, muszą być starannie przygotowane, przemyślane, skierowane do właściwych odbiorców oraz realizowane sukcesywnie i konsekwentnie. Wskazane powyżej działania nazywamy budowaniem osobistej marki na rynku pracy (Personal Branding). Warto, aby były one kontynuowane przez całe zawodowe życie, nie tylko podczas poszukiwania pracy, bowiem to osoby, które w sposób proaktywny podchodzą do kształtowania każdego szczebla własnej kariery, osiągają zamierzone plany zawodowe. Istnieje wiele przykładów spełnionych pracowników, których z pewnością każdy z nas ma w swoim otoczeniu.

Jakie zatem działania należy podjąć, by świadomie budować własny wizerunek?

W pierwszej kolejności należy spojrzeć na całość dotychczasowych dokonań zawodowych i określić:

  • Kompetencje, wiedzę i doświadczenia, jakie posiadam (profil zawodowy),
  • osiągnięcia, sukcesy i przewagi konkurencyjne (co sprawia, że wyróżniam się spośród innych osób o podobnych kwalifikacjach),
  • krótko- i długoterminowe cele zawodowe ujęte w kolejne szczeble kariery zawodowej.

Kolejnym krokiem jest określenie grupy odbiorców, która powinna poznać Ciebie jako specjalistę, eksperta czy menedżera. To ta grupa, na której będą się koncentrować Twoje działania.

To zupełnie tak samo, jak w przypadku każdej innej marki na rynku. Aby odniosła sukces, musi być jasno określona, powinna mieć sprecyzowaną grupę odbiorców a na końcu strategię dotarcia do nich.

Strategia budowania własnej marki to sposób, jakość i częstotliwość komunikowania własnych dokonań zawodowych odpowiednim pracodawcom. Składają się na nie:

  • Obecność w sieci (fora internetowe, portale merytoryczne, profil na portalach dotyczących kariery, własna strona internetowa),
  • aktywność merytoryczna (prowadzenie prezentacji, spotkań, prelekcje),
  • networking (udział w spotkaniach formalnych jak konferencje, spotkania branżowe oraz nieformalnych jak spotkania z dawnymi znajomymi, współpracownikami, szefami, klientami czy dostawcami, by budować sieć kontaktów). Im więcej osób zna Twój profil zawodowy i plany dotyczące kolejnego zawodowego kroku, tym szybciej mogą Cię polecić innym lub wskazać Ci, kto obecnie szuka pracownika,
  • współpraca z agencjami zatrudnienia i head hunterami. Jeśli jesteś w ich bazie kandydatów, zwiększasz swoje szanse na otrzymanie ciekawej oferty.

Wszystkie powyższe działania podejmowane są po to, by pracodawca rozpoznał w Tobie (potencjalnym kandydacie) - pracownika, którego szuka. A przecież w dzisiejszym dynamicznym świecie liczy się jak najszybsze obsadzenie stanowisk osobami o sprawdzonych kompetencjach, pasujących do kultury firmy i zmotywowanych do pracy. Im więcej informacji otrzyma o Tobie pracodawca, tym większe szanse na nawiązanie relacji.

Jeśli pracodawca ma do wyboru:

  • długi proces rekrutacyjny (wiele zaangażowanych osób, wiele godzin przeznaczonych na analizę dokumentacji, spotkania, testy, zadania) z niewiadomym skutkiem (może się okazać, że nawet wśród setek przesłanych aplikacji nie będzie odpowiednich osób)

oraz

  • bezpośrednie działanie, które może skierować do konkretnych osób (poleconych przez innych, obecnych na konferencji czy wypowiadających się merytorycznie na forum)

 - wybierze właśnie to drugie.

Personal Branding to sztuka wyboru. Własną markę buduje się przez całe zawodowe życie. Pracodawcy, z którymi się związujemy, projekty, które realizujemy, zespoły, z którymi współpracujemy, inicjatywy, w które się angażujemy, wypowiedzi merytoryczne, których udzielamy - to wszystko elementy budowania własnej marki.

Personal Branding towarzyszy nam stale. Warto zadbać o jego świadome budowanie, wtedy bowiem mamy znacznie większą szansę na realizację zawodowych planów.

 

Sabina Kwiatkowska - Konsultant GRUPY ODITK

Autor artykułu
19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....