18/01/2016

Personal Branding w procesie rekrutacji

W procesie rekrutacji świadome budowanie wizerunku odgrywa znaczącą rolę, ma także wpływ na jego przebieg i efektywność.

W poprzednim artykule (Employer Branding w procesie rekrutacji) zajęłam się wizerunkiem pracodawcy, dziś zapraszam do spojrzenia na proces budowania wizerunku od strony potencjalnego pracownika - czyli każdego kto w bliższej lub dalszej przyszłości planuje uczynić kolejny krok na swojej zawodowej ścieżce.

Kiedy pytam osoby poszukujące pracy, jakie działania podejmują, by zostać zauważonym na rynku, większość z nich udziela dwóch następujących odpowiedzi:

  • Przeglądam ogłoszenia i wysyłam odpowiedzi na te z nich, które są spójne z moim ostatnim doświadczeniem zawodowym.
  • Pytam znajomych czy nie słyszeli o jakiejś pracy.

Są i tacy, którzy na to samo pytanie odpowiadają inaczej (wskazując na kilka lub wszystkie z poniższych działań):

  • Przeglądam ogłoszenia tych pracodawców, którzy są dla mnie interesujący, samodzielnie także nawiązuję z nimi kontakt.
  • Przeglądam ogłoszenia spójne z moim profilem zawodowym, dotyczące pracy, którą chcę wykonywać w przyszłości.
  • Zwracam się do znajomych, ich znajomych i osób, z którymi się spotkałem w sytuacjach zawodowych (np. podczas konferencji, szkoleń, wspólnych projektów) z pytaniem, czy nie słyszały o pracy dla osoby o moim profilu zawodowym.
  • Piszę artykuły, udzielam się na forach internetowych, jestem obecny na portalach dotyczących kariery, biorę udział w konferencjach i spotkaniach branżowych.

Jak łatwo zauważyć, druga grupa osób podchodzi do procesu rekrutacji w sposób proaktywny. Zamiast czekać, aż firma stworzy okazję w postaci ogłoszenia naboru, ludzie ci samodzielnie pokazują firmom, że są specjalistami, ekspertami, menedżerami gotowymi do podjęcia nowych zawodowych wyzwań. Żeby jednak podejmowane przez nich działania odniosły skutki, muszą być starannie przygotowane, przemyślane, skierowane do właściwych odbiorców oraz realizowane sukcesywnie i konsekwentnie. Wskazane powyżej działania nazywamy budowaniem osobistej marki na rynku pracy (Personal Branding). Warto, aby były one kontynuowane przez całe zawodowe życie, nie tylko podczas poszukiwania pracy, bowiem to osoby, które w sposób proaktywny podchodzą do kształtowania każdego szczebla własnej kariery, osiągają zamierzone plany zawodowe. Istnieje wiele przykładów spełnionych pracowników, których z pewnością każdy z nas ma w swoim otoczeniu.

Jakie zatem działania należy podjąć, by świadomie budować własny wizerunek?

W pierwszej kolejności należy spojrzeć na całość dotychczasowych dokonań zawodowych i określić:

  • Kompetencje, wiedzę i doświadczenia, jakie posiadam (profil zawodowy),
  • osiągnięcia, sukcesy i przewagi konkurencyjne (co sprawia, że wyróżniam się spośród innych osób o podobnych kwalifikacjach),
  • krótko- i długoterminowe cele zawodowe ujęte w kolejne szczeble kariery zawodowej.

Kolejnym krokiem jest określenie grupy odbiorców, która powinna poznać Ciebie jako specjalistę, eksperta czy menedżera. To ta grupa, na której będą się koncentrować Twoje działania.

To zupełnie tak samo, jak w przypadku każdej innej marki na rynku. Aby odniosła sukces, musi być jasno określona, powinna mieć sprecyzowaną grupę odbiorców a na końcu strategię dotarcia do nich.

Strategia budowania własnej marki to sposób, jakość i częstotliwość komunikowania własnych dokonań zawodowych odpowiednim pracodawcom. Składają się na nie:

  • Obecność w sieci (fora internetowe, portale merytoryczne, profil na portalach dotyczących kariery, własna strona internetowa),
  • aktywność merytoryczna (prowadzenie prezentacji, spotkań, prelekcje),
  • networking (udział w spotkaniach formalnych jak konferencje, spotkania branżowe oraz nieformalnych jak spotkania z dawnymi znajomymi, współpracownikami, szefami, klientami czy dostawcami, by budować sieć kontaktów). Im więcej osób zna Twój profil zawodowy i plany dotyczące kolejnego zawodowego kroku, tym szybciej mogą Cię polecić innym lub wskazać Ci, kto obecnie szuka pracownika,
  • współpraca z agencjami zatrudnienia i head hunterami. Jeśli jesteś w ich bazie kandydatów, zwiększasz swoje szanse na otrzymanie ciekawej oferty.

Wszystkie powyższe działania podejmowane są po to, by pracodawca rozpoznał w Tobie (potencjalnym kandydacie) - pracownika, którego szuka. A przecież w dzisiejszym dynamicznym świecie liczy się jak najszybsze obsadzenie stanowisk osobami o sprawdzonych kompetencjach, pasujących do kultury firmy i zmotywowanych do pracy. Im więcej informacji otrzyma o Tobie pracodawca, tym większe szanse na nawiązanie relacji.

Jeśli pracodawca ma do wyboru:

  • długi proces rekrutacyjny (wiele zaangażowanych osób, wiele godzin przeznaczonych na analizę dokumentacji, spotkania, testy, zadania) z niewiadomym skutkiem (może się okazać, że nawet wśród setek przesłanych aplikacji nie będzie odpowiednich osób)

oraz

  • bezpośrednie działanie, które może skierować do konkretnych osób (poleconych przez innych, obecnych na konferencji czy wypowiadających się merytorycznie na forum)

 - wybierze właśnie to drugie.

Personal Branding to sztuka wyboru. Własną markę buduje się przez całe zawodowe życie. Pracodawcy, z którymi się związujemy, projekty, które realizujemy, zespoły, z którymi współpracujemy, inicjatywy, w które się angażujemy, wypowiedzi merytoryczne, których udzielamy - to wszystko elementy budowania własnej marki.

Personal Branding towarzyszy nam stale. Warto zadbać o jego świadome budowanie, wtedy bowiem mamy znacznie większą szansę na realizację zawodowych planów.

 

Sabina Kwiatkowska - Konsultant GRUPY ODITK

Autor artykułu
15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.