18.01.2016

Personal Branding w procesie rekrutacji

W procesie rekrutacji świadome budowanie wizerunku odgrywa znaczącą rolę, ma także wpływ na jego przebieg i efektywność.

W poprzednim artykule (Employer Branding w procesie rekrutacji) zajęłam się wizerunkiem pracodawcy, dziś zapraszam do spojrzenia na proces budowania wizerunku od strony potencjalnego pracownika - czyli każdego kto w bliższej lub dalszej przyszłości planuje uczynić kolejny krok na swojej zawodowej ścieżce.

Kiedy pytam osoby poszukujące pracy, jakie działania podejmują, by zostać zauważonym na rynku, większość z nich udziela dwóch następujących odpowiedzi:

  • Przeglądam ogłoszenia i wysyłam odpowiedzi na te z nich, które są spójne z moim ostatnim doświadczeniem zawodowym.
  • Pytam znajomych czy nie słyszeli o jakiejś pracy.

Są i tacy, którzy na to samo pytanie odpowiadają inaczej (wskazując na kilka lub wszystkie z poniższych działań):

  • Przeglądam ogłoszenia tych pracodawców, którzy są dla mnie interesujący, samodzielnie także nawiązuję z nimi kontakt.
  • Przeglądam ogłoszenia spójne z moim profilem zawodowym, dotyczące pracy, którą chcę wykonywać w przyszłości.
  • Zwracam się do znajomych, ich znajomych i osób, z którymi się spotkałem w sytuacjach zawodowych (np. podczas konferencji, szkoleń, wspólnych projektów) z pytaniem, czy nie słyszały o pracy dla osoby o moim profilu zawodowym.
  • Piszę artykuły, udzielam się na forach internetowych, jestem obecny na portalach dotyczących kariery, biorę udział w konferencjach i spotkaniach branżowych.

Jak łatwo zauważyć, druga grupa osób podchodzi do procesu rekrutacji w sposób proaktywny. Zamiast czekać, aż firma stworzy okazję w postaci ogłoszenia naboru, ludzie ci samodzielnie pokazują firmom, że są specjalistami, ekspertami, menedżerami gotowymi do podjęcia nowych zawodowych wyzwań. Żeby jednak podejmowane przez nich działania odniosły skutki, muszą być starannie przygotowane, przemyślane, skierowane do właściwych odbiorców oraz realizowane sukcesywnie i konsekwentnie. Wskazane powyżej działania nazywamy budowaniem osobistej marki na rynku pracy (Personal Branding). Warto, aby były one kontynuowane przez całe zawodowe życie, nie tylko podczas poszukiwania pracy, bowiem to osoby, które w sposób proaktywny podchodzą do kształtowania każdego szczebla własnej kariery, osiągają zamierzone plany zawodowe. Istnieje wiele przykładów spełnionych pracowników, których z pewnością każdy z nas ma w swoim otoczeniu.

Jakie zatem działania należy podjąć, by świadomie budować własny wizerunek?

W pierwszej kolejności należy spojrzeć na całość dotychczasowych dokonań zawodowych i określić:

  • Kompetencje, wiedzę i doświadczenia, jakie posiadam (profil zawodowy),
  • osiągnięcia, sukcesy i przewagi konkurencyjne (co sprawia, że wyróżniam się spośród innych osób o podobnych kwalifikacjach),
  • krótko- i długoterminowe cele zawodowe ujęte w kolejne szczeble kariery zawodowej.

Kolejnym krokiem jest określenie grupy odbiorców, która powinna poznać Ciebie jako specjalistę, eksperta czy menedżera. To ta grupa, na której będą się koncentrować Twoje działania.

To zupełnie tak samo, jak w przypadku każdej innej marki na rynku. Aby odniosła sukces, musi być jasno określona, powinna mieć sprecyzowaną grupę odbiorców a na końcu strategię dotarcia do nich.

Strategia budowania własnej marki to sposób, jakość i częstotliwość komunikowania własnych dokonań zawodowych odpowiednim pracodawcom. Składają się na nie:

  • Obecność w sieci (fora internetowe, portale merytoryczne, profil na portalach dotyczących kariery, własna strona internetowa),
  • aktywność merytoryczna (prowadzenie prezentacji, spotkań, prelekcje),
  • networking (udział w spotkaniach formalnych jak konferencje, spotkania branżowe oraz nieformalnych jak spotkania z dawnymi znajomymi, współpracownikami, szefami, klientami czy dostawcami, by budować sieć kontaktów). Im więcej osób zna Twój profil zawodowy i plany dotyczące kolejnego zawodowego kroku, tym szybciej mogą Cię polecić innym lub wskazać Ci, kto obecnie szuka pracownika,
  • współpraca z agencjami zatrudnienia i head hunterami. Jeśli jesteś w ich bazie kandydatów, zwiększasz swoje szanse na otrzymanie ciekawej oferty.

Wszystkie powyższe działania podejmowane są po to, by pracodawca rozpoznał w Tobie (potencjalnym kandydacie) - pracownika, którego szuka. A przecież w dzisiejszym dynamicznym świecie liczy się jak najszybsze obsadzenie stanowisk osobami o sprawdzonych kompetencjach, pasujących do kultury firmy i zmotywowanych do pracy. Im więcej informacji otrzyma o Tobie pracodawca, tym większe szanse na nawiązanie relacji.

Jeśli pracodawca ma do wyboru:

  • długi proces rekrutacyjny (wiele zaangażowanych osób, wiele godzin przeznaczonych na analizę dokumentacji, spotkania, testy, zadania) z niewiadomym skutkiem (może się okazać, że nawet wśród setek przesłanych aplikacji nie będzie odpowiednich osób)

oraz

  • bezpośrednie działanie, które może skierować do konkretnych osób (poleconych przez innych, obecnych na konferencji czy wypowiadających się merytorycznie na forum)

 - wybierze właśnie to drugie.

Personal Branding to sztuka wyboru. Własną markę buduje się przez całe zawodowe życie. Pracodawcy, z którymi się związujemy, projekty, które realizujemy, zespoły, z którymi współpracujemy, inicjatywy, w które się angażujemy, wypowiedzi merytoryczne, których udzielamy - to wszystko elementy budowania własnej marki.

Personal Branding towarzyszy nam stale. Warto zadbać o jego świadome budowanie, wtedy bowiem mamy znacznie większą szansę na realizację zawodowych planów.

 

Sabina Węsierska - Konsultant Grupy ODiTK

 

 

 

04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]