W procesie rekrutacji świadome budowanie wizerunku odgrywa znaczącą rolę, ma także wpływ na jego przebieg i efektywność.
W poprzednim artykule (Employer Branding w procesie rekrutacji) zajęłam się wizerunkiem pracodawcy, dziś zapraszam do spojrzenia na proces budowania wizerunku od strony potencjalnego pracownika - czyli każdego kto w bliższej lub dalszej przyszłości planuje uczynić kolejny krok na swojej zawodowej ścieżce.
Kiedy pytam osoby poszukujące pracy, jakie działania podejmują, by zostać zauważonym na rynku, większość z nich udziela dwóch następujących odpowiedzi:
Są i tacy, którzy na to samo pytanie odpowiadają inaczej (wskazując na kilka lub wszystkie z poniższych działań):
Jak łatwo zauważyć, druga grupa osób podchodzi do procesu rekrutacji w sposób proaktywny. Zamiast czekać, aż firma stworzy okazję w postaci ogłoszenia naboru, ludzie ci samodzielnie pokazują firmom, że są specjalistami, ekspertami, menedżerami gotowymi do podjęcia nowych zawodowych wyzwań. Żeby jednak podejmowane przez nich działania odniosły skutki, muszą być starannie przygotowane, przemyślane, skierowane do właściwych odbiorców oraz realizowane sukcesywnie i konsekwentnie. Wskazane powyżej działania nazywamy budowaniem osobistej marki na rynku pracy (Personal Branding). Warto, aby były one kontynuowane przez całe zawodowe życie, nie tylko podczas poszukiwania pracy, bowiem to osoby, które w sposób proaktywny podchodzą do kształtowania każdego szczebla własnej kariery, osiągają zamierzone plany zawodowe. Istnieje wiele przykładów spełnionych pracowników, których z pewnością każdy z nas ma w swoim otoczeniu.
Jakie zatem działania należy podjąć, by świadomie budować własny wizerunek?
W pierwszej kolejności należy spojrzeć na całość dotychczasowych dokonań zawodowych i określić:
Kolejnym krokiem jest określenie grupy odbiorców, która powinna poznać Ciebie jako specjalistę, eksperta czy menedżera. To ta grupa, na której będą się koncentrować Twoje działania.
To zupełnie tak samo, jak w przypadku każdej innej marki na rynku. Aby odniosła sukces, musi być jasno określona, powinna mieć sprecyzowaną grupę odbiorców a na końcu strategię dotarcia do nich.
Strategia budowania własnej marki to sposób, jakość i częstotliwość komunikowania własnych dokonań zawodowych odpowiednim pracodawcom. Składają się na nie:
Wszystkie powyższe działania podejmowane są po to, by pracodawca rozpoznał w Tobie (potencjalnym kandydacie) - pracownika, którego szuka. A przecież w dzisiejszym dynamicznym świecie liczy się jak najszybsze obsadzenie stanowisk osobami o sprawdzonych kompetencjach, pasujących do kultury firmy i zmotywowanych do pracy. Im więcej informacji otrzyma o Tobie pracodawca, tym większe szanse na nawiązanie relacji.
Jeśli pracodawca ma do wyboru:
oraz
- wybierze właśnie to drugie.
Personal Branding to sztuka wyboru. Własną markę buduje się przez całe zawodowe życie. Pracodawcy, z którymi się związujemy, projekty, które realizujemy, zespoły, z którymi współpracujemy, inicjatywy, w które się angażujemy, wypowiedzi merytoryczne, których udzielamy - to wszystko elementy budowania własnej marki.
Personal Branding towarzyszy nam stale. Warto zadbać o jego świadome budowanie, wtedy bowiem mamy znacznie większą szansę na realizację zawodowych planów.
Sabina Kwiatkowska - Konsultant GRUPY ODITK
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...
Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...
Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.
Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...
Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...