27.04.2015

Planowanie rozwoju pracownika

Z czym kojarzy się zazwyczaj pojęcie "działania rozwojowe"? Najczęściej ze szkoleniami, na które firma wysyła pracowników.

W wielu firmach pracownicy, zwykle przy okazji oceny okresowej, są regularnie proszeni o sporządzenie swojego "planu działań rozwojowych". Często nie bardzo wiedzą, co z tym zrobić, więc odsyłają pusty formularz albo wpisują tam dla świętego spokoju jakieś szkolenie z komunikacji, zaś samo "planowanie rozwoju pracowników" traktują jako kolejną zbędną formalność wymyśloną przez HR. Tymczasem nie zdają sobie sprawy, jaka moc tkwi w tym prostym narzędziu!

Większość dużych firm posiada swój firmowy model kompetencji. Niestety często jest tak, że mało kto o nim pamięta na co dzień. Okazuje się jednak, że może on stanowić ogromną pomoc w planowaniu działań rozwojowych. W praktyce może to wyglądać następujący sposób: przełożony ocenia kompetencje pracownika i wspólnie stwierdzają, że w najbliższym czasie pracownik powinien rozwijać, przykładowo - "komunikację i wpływ na innych". Następnie określają, jaki konkretnie obszar tej kompetencji wymaga rozwoju, na przykład niech to będzie "asertywność i umiejętność negocjacji". Następnie do spoglądają do katalogu działań rozwojowych i znajdują tam kilka lub nawet kilkanaście różnych opcji do wyboru. Wśród nich są  zarówno "klasyczne" szkolenia z negocjacji i asertywności, jak i wiele innych propozycji.

Czy działania rozwojowe to tylko szkolenia?

Wszelkie działania rozwojowe można podzielić na trzy kategorie:

  • inicjowane przez firmę (szkolenia, programy rozwojowe, odpłatne konsultacje zewnętrzne, itd.),
  • inicjowane przez przełożonego (np. udział w konkretnym projekcie, realizacja konkretnego wyzwania, mentoring/coaching prowadzony przez przełożonego ),
  • inicjowane przez pracownika (np. uczenie się przez obserwację, sesje pytań i odpowiedzi, lekturę artykułów merytorycznych).

Dobrze skonstruowany katalog działań rozwojowych to nic innego jak zbiór konkretnych "podpowiedzi", jakimi działaniami można rozwijać daną umiejętność opisaną przez model kompetencji.

Ważne jest, aby dla każdej kompetencji działania były sformułowane maksymalnie konkretnie. I tak na przykład, jeśli pracownik ma rozwijać zdolności przywódcze poprzez działania, które sam zainicjuje, wśród proponowanych działań rozwojowych mogą znaleźć się nawet konkretne tytuły książek z zakresu przywództwa, których przeczytanie przyczyni się do rozwoju jego kompetencji. Im bardziej konkretnym językiem są opisane działania rozwojowe, tym łatwiej jest je zrealizować!

Co z tego wynika dla szeregowego pracownika?

"Brak możliwości rozwoju w obecnej firmie" to prawdopodobnie najczęstsza przyczyna chęci zmiany pracy, którą podają kandydaci uczestniczący w rekrutacjach na wszelkie możliwe stanowiska. Dlaczego tak się dzieje? Budżet firmy na szkolenie pracowników zwykle nie wystarcza na to, żeby każdego pracownika przeszkolić ze wszystkich przydatnych tematów. Pula awansów w firmie również jest ograniczona. Stąd bierze się ciągłe poczucie niedosytu. Tymczasem na co dzień zwykle zapominamy, że "rozwój pracownika" może polegać także na działaniach, które nie wymagają wielkich pieniędzy ani wielu dni spędzonych na szkoleniach. Wymagają jednak systematyczności, a więc - wymagają zaplanowania! Dlatego tak ważne jest, aby regularnie tworzyć plan rozwoju pracownika, uwzględniając w nim nie tylko szkolenia, ale też proste, drobne działania, które przy niewielkich nakładach mogą dać ogromny efekt: pracownik wreszcie ma poczucie, że się rozwija. Nawet jeśli w tym roku nie awansował i nie był na żadnym szkoleniu. Miejmy zatem nadzieję, że w przyszłości tworzenie katalogów działań rozwojowych opartych o firmowy model kompetencji stanie się powszechną praktyką.

 

Bartosz Skierkowski - Konsultant Grupy ODiTK

 

Sprawdź również:

 

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]