11/03/2013

Po czym poznać dobrą premię?

Informacje o spowolnieniu gospodarczym, nawet kryzysie, docierają do nas z wielu źródeł. Naturalną reakcją jest zwrócenie szczególnej uwagi na swoje wydatki i zastanawianie się, czy przypadkiem nie warto zacząć odkładać na „czarną godzinę”.

Bardzo podobnym mechanizmom podlegają przedsiębiorstwa. Dyrektorzy finansowi oglądają każdą złotówkę, następuje profilaktyczne cięcie budżetów. Często reakcją na kryzys jest np.: zamrożenie płac. W tym czasie szczególnie warto przyjrzeć się systemom premiowym. Czy odnoszą skutek? Czy na pewno motywują? Co zrobić, żeby premia miała sens zarówno dla organizacji, jak również dla pracownika?

W dzisiejszym artykule omówimy podstawowe cechy dobrej premii - zachęcamy do zwrócenia uwagi na systemy premiowe w Państwa firmach. Często okazuje się, że nawet kosmetyczne modyfikacje mogą wpłynąć korzystnie na ich efektywność.

Zanim zaczniemy - doprecyzujmy pojęcia. Przez premię rozumiemy część zmienną wynagrodzenia pracownika, która uzależniona jest od wyników jego pracy. Wyniki te mogą być mierzone za pomocą wskaźników ilościowych (tak często dzieje się np.: w sprzedaży) bądź też za pomocą celów jakościowych np.: opracowanie procedur związanych
z komunikacją w firmie (przykładowy cel działu PR lub HR), opracowanie nowej technologii do produkcji (przykładowy cel działu badań i rozwoju). Wyniki pracy podlegają ocenie i rozliczeniu np.: w systemie okresowej oceny pracowniczej.
Na podstawie wyników takiej oceny wyliczany jest procent premii.
 

Cechy dobrej premii:

Odpowiedzialność zbiorowa

Chyba nikt z nas nie lubił w szkole sytuacji, kiedy nauczyciel mówił: "Nikt się nie przyznaje? Trudno. Kara jest dla całej klasy". Odpowiedzialność zbiorowa nie wydawała się nam dobrym rozwiązaniem. Tymczasem w kwestii premii warto ją rozważyć. Co mam na myśli? Wiele firm uzależnia wypłatę premii od całościowego wyniku finansowego osiągniętego
w danym roku. Przyjmując takie założenie możemy stanąć w obliczu sytuacji, że pracownicy zrealizowali swoje cząstkowe cele, ale np.: niski popyt na rynku, czy wysokie ceny surowców spowodowały, że firma nie osiągnęła założonego wyniku. Co wtedy? W myśl powiedzenia: "Z pustego i Salomon nie naleje" - nie wypłacamy nikomu premii. Nie mamy na to środków. Konieczne jest, żeby pracownicy dostali taki komunikat odpowiednio wcześniej - taką zasadę można zamieścić np.: w regulaminie premiowym - nie będą wtedy zdziwieni. W sytuacji kryzysowej warto oczywiście zorganizować dodatkową komunikację na ten temat, aby było wiadomo, że nie jest to komfortowe dla żadnej ze stron.
W takiej sytuacji skupiamy się przede wszystkim na przetrwaniu firmy na rynku.

Premia uzależniona od wyniku firmy nie znaczy, że wypłacamy "wszystkim po równo". Ponosimy wspólnie konsekwencje np.: złej koniunktury, ale jeśli firma osiągnęła założony zysk, to pracownikom wypłacamy premię na zasadach indywidualnych. Co zrobić, żeby były one sprawiedliwe?

Wiem za co mi płacą


Kiedy myślimy o wynikach pracy na danym stanowisku, do głowy przychodzi nam mnóstwo kryteriów. Wskaźniki finansowe, cele jakościowe, dobre wykonywanie codziennych obowiązków, a także kompetencje. I nagle okazuje się,
że by dostać premię, pracownik musi spełnić kilkanaście kryteriów. Czy to w ogóle możliwe? Raczej nie. Nie dość, że sam pracownik już się pogubił i nie wie, co ma robić, żeby tę premię dostać, to jeszcze może się okazać, że zrealizuje jakieś poboczne cele zamiast skupiać się na tym, co najważniejsze - a i tak będzie miał prawo do premii. Jak można temu zapobiec? Warto pamiętać, że na premię nie powinny składać się więcej niż 3-4 elementy. Poza tym warto nadać im wagi - niech najwięcej "waży" to kryterium, które jest w danym momencie najistotniejsze dla organizacji. Wtedy pracownik będzie czuł się najbardziej zmotywowany do realizacji najważniejszego celu, a dzięki temu uda się osiągnąć też główne cele organizacyjne - a będą to zapewne środki na premię dla wszystkich.

I najważniejsza rzecz: pracownik musi dobrze rozumieć swoje wskaźniki, żeby wiedzieć, co dokładnie ma robić w celu ich osiągnięcia. Wtedy nie będzie tracił czasu na pozyskiwanie tych informacji, działanie "na oślep" - będzie po prostu efektywnie pracował, co przyniesie firmie zysk, a jemu osobistą korzyść.

Dostaję premię za to, za co odpowiadam

Żeby mieć motywację do działania w jakimś kierunku, trzeba mieć możliwość wpływu na wynik. Zdarza się, że wskaźniki, w oparciu o które wypłacana jest premia, nie leżą w zakresie odpowiedzialności i wpływu danego pracownika. Firmy upraszczając systemy premiowe, dają czasem jeden wskaźnik np.: rentowność zamówień. Co może się zdarzyć? Sprzedaż przynosi zamówienia, ale produkcja nie ma dyscypliny kosztowej. Przychód jest - rentowność jest jednak niska. Skutek? Sprzedaż nie dostaje premii. I ma poczucie pokrzywdzenia - "Przecież tak dużo sprzedaliśmy". Nie wspominając już o tym, że czasem taki wskaźnik dostają również działy wsparcia: księgowość, controlling, HR - tymczasem ich działania nie są w stanie na tę rentowność wpłynąć. Czym to skutkuje? Brakiem motywacji do działania. Poczuciem, że niezależnie od tego, czy pracuję czy nie - i tak nie dostanę premii.

Motywujące cele zespołowe


Są sytuacje, w których najważniejsza jest WSPÓŁPRACA pracowników. Tylko ich wspólne, efektywne działanie jest
w stanie doprowadzić do zrealizowania celu organizacyjnego. Warto wtedy rozważyć uzależnienie przynajmniej części premii od celu zespołowego. Powoduje to, że wszyscy pracownicy się starają i jednocześnie pilnują siebie nawzajem wiedząc, że nie tylko ich indywidualna praca, ale także efektywność pozostałych członków zespołu jest istotna. Może to wyglądać na "wymuszanie współpracy", ale są sytuacje, kiedy to właśnie jej brak powoduje niezrealizowanie celu. Wyobraźmy sobie zespół projektowy, w którym każdy pracuje sam i nie komunikuje się z innymi, nie wykorzystuje ich wyników pracy. Żeby cel zespołowy był motywujący, powinno na niego pracować nie więcej niż kilka osób - inaczej nastąpi rozproszenie odpowiedzialności.


Podsumowując: żeby premia była efektywna powinna być powiązana z wynikiem firmy, uzależniona od tego, za co pracownik rzeczywiście odpowiada, a sposób jej naliczania powinien być zrozumiały dla pracownika. Jest jeszcze jedna bardzo ważna rzecz - a w czasach niepewnych nabiera centralnego znaczenia - realizacja obietnic. Jeśli firma ma obawy, że nie będzie w stanie wypłacić premii pracownikom - lepiej obiecać mniej, ale wywiązać się ze zobowiązań. Jesteśmy po prostu ludźmi i doceniamy tych, którzy traktują nas z szacunkiem. Jestem przekonana, że obiecana i wypłacona premia (nawet niewielka) motywuje znacznie bardziej, niż wiecznie oddalające się "złote góry".

 

Marta Borkowska-Bierć - Konsultant Grupy ODiTK

Autor artykułu
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...