7/10/2014

Podróż na Wschód – wartości organizacyjne w procesie nawigacyjnym N.E.W.S.

Przypomnij sobie, kiedy ostatnio widziałeś w jakiejś firmie wartości organizacyjne wiszące na ścianach? Jak myślisz, jakie znaczenie mają one dla pracowników?

Często są to fenomenalne materiały graficzne, które zwracają uwagę. Po przeczytaniu okazuje się, że przekazują bardzo ważne treści: uczciwość, odwagę, wspieranie w rozwoju. Czy poza estetyką wnoszą do firmy coś jeszcze?

W poprzednim artykule pisaliśmy o roli Północy w procesie nawigacyjnym N.E.W.S. i przyglądaliśmy się kierunkowi, którym chcemy podążać. Dziś pokażemy drugi kierunek procesu - Wschód. Udajemy się tam, żeby odpowiedzieć sobie na pytanie: Dlaczego? Dlaczego my właściwie chcemy udać się w kierunku, który określiliśmy sobie na Północy? Odpowiedź wydaje się dość oczywista - idziemy tam dlatego, że chcemy zarobić pieniądze. Tam są nasze złotonośne pola (albo przynajmniej wydaje nam się, że są).  Z drugiej strony: odpowiedź wcale nie jest  jednoznaczna. Nie chcemy dziś rozmawiać o pieniądzach, chcemy zająć się zupełnie innym wymiarem rzeczywistości. Dziś porozmawiamy o wartościach organizacyjnych.

Odpowiedzieliśmy? Zatem ruszamy.

Teoria zarządzania mówi nam, że posiadanie wartości organizacyjnych jest ważne dla utrzymania motywacji zespołu i pracownika.  Pozwalają one na łączenie różnych elementów motywacji. Nie tylko zarabiam pieniądze, ale też robię to w sposób etyczny i wartościowy (np. jestem uczciwy, odważny, wspieram w rozwoju, dbam o zaufanie, do swojej pracy podchodzę z entuzjazmem). Moja praca sprawia, że staję się nie tylko bogatszy (motywacja zewnętrzna), ale też rozwijam się, jestem lepszym człowiekiem (motywacja wewnętrzna). Żeby ta teoria mogła zadziałać w praktyce kluczowe jest takie wdrożenie wartości w firmie, by były one znane i rozumiane przez każdego, a nie tylko wisiały na ścianie. Każdy w firmie: od Zarządu po pracownika szeregowego powinien wiedzieć,  jakich zachowań się od niego oczekuje w ramach wartości, a jakie są nieakceptowane. Wydawałoby się, że to przerost formy nad treścią. Przecież wszyscy wiemy czym jest odwaga, prawda?

Jeden z naszych Klientów opowiadał, że w trakcie wdrażania wartości organizacyjnych okazało się, że odwaga była przez pracowników bardzo różnie rozumiana. Większość pracowników zrozumiała, że organizacja oczekuje od nich odważnej komunikacji wewnętrznej, czyli dawania informacji zwrotnej (także osobom z wyższych pięter struktury organizacyjnej), mówienia o trudnościach itd... Tymczasem firmie zależało na odważnej komunikacji z Klientem, proponowaniu innowacyjnych rozwiązań, wychodzeniu poza to, co zna rynek.

Jeśli więc myślimy o wdrożeniu wartości organizacyjnych warto włożyć wiele wysiłku w to, żeby były one tak samo rozumiane przez wszystkich pracowników. Unikniemy tym samym dyskusji, czy coś jest "odważne", czy nie. Pracownicy będą w ten sam sposób rozumieli oczekiwania im stawiane, co na pewno ułatwi im ich spełnianie.

Czy to wystarcza? Naszym zdaniem - nie. Widzimy jeszcze dwa problemy związane z wartościami, na które dobrym rozwiązaniem jest właśnie praca w procesie nawigacyjnym N.E.W.S.

1.       Wartości mają się nijak do strategii organizacyjnej.

Jak jest?

Pracownicy wiedzą, jak mają się zachować, ale nie wiedzą po co?

Flagowy przykład (wcale nie taki rzadki): wartością w firmie jest współpraca, a handlowcy są rozliczani z indywidualnych targetów.  Jak wiadomo - indywidualna premia bardziej motywuje. Jak handlowiec ma myśleć o współpracy, jeśli szef zwraca uwagę tylko na wynik? Po co ma pomagać koledze, skoro swój czas chce wykorzystać przede wszystkim  na to, by jak najwięcej zarobić?

Jak może być?

W procesie nawigacyjnym N.E.W.S. wartości omawia się zaraz po ustaleniu kierunku. I mówi się o nich TYLKO w kontekście tego konkretnego kierunku. Nie mówimy o tym, co jest dla nas ważne w ogóle (bo to jasne, że współpraca, otwarta komunikacja i szacunek). Mówimy o tym, co jest dla nas ważne w kontekście tego kierunku, jak chcemy się wobec siebie zachowywać, żeby współpraca dobrze się układała.  Jeśli więc ustalimy kierunek, który zakłada dość agresywne działanie na rynku, to pewnie nie umówimy się na pełną współpracę, tylko raczej na "niepodkładanie świń". Jeśli za dwa lata zdecydujemy o zmianie kierunku - ponownie porozmawiamy o tym, jakie wartości (a przez to i zachowania) będą go wspierały.

2.       Istnieje spory rozdźwięk pomiędzy wartościami, a codziennością w organizacji.

Jak jest?

Wiele razy spotkaliśmy się z sytuacją, w której codzienne działania w organizacji przeczyły wartościom wywieszonym na ścianie. Przykład:  dla organizacji wartością jest otwarta komunikacja, tymczasem wieści o awansach są dla pracowników zaskoczeniem (On? A co on takiego zrobił?), o powodach zwolnień nie wspominając. Są firmy, w których mówi się tylko o sukcesach, a zupełnie przemilcza porażki. Pracownicy widzą tę lukę. Skoro firma się nie stara, żeby postępować zgodnie z własnymi wartościami, dlaczego oni mieliby to robić?

Jak może być?

Praca nad wartościami w N.E.W.S. koncentruje się przede wszystkim na zachowaniach (zaraz po tym jak wybierzemy wartości). Podczas tego modułu warsztatu rozkładamy wybrane przez nas wartości na części pierwsze:

- Jakie zachowania świadczą o przestrzeganiu tej wartości? Jakie zachowania świadczą o tym, że jej nie przestrzegamy?

- W jakich konkretnych sytuacjach powinniśmy zachować się inaczej, niż dotychczas?

- Jakie praktyki w organizacji będą świadczyły o tej wartości?

- Co zrobimy, kiedy ktoś danej wartości nie będzie przestrzegał?

Nie tylko o tym rozmawiamy. Zobowiązujemy się też przed sobą do określonych zachowań w konkretnych sytuacjach. Po co? Żeby wartość nie istniała w naszym umyśle tylko na poziomie definicji. Spójrzmy na dość wyświechtaną "otwartość". W wielu firmach elementem definicji otwartości jest gotowość do przyjęcia informacji zwrotnej. Jakie zachowania mogą się z tym wiązać? Oto przykład, jak je przełożyć na konkretne wskazówki dla osób, które z tymi wartościami będą żyły na co dzień w organizacji:

 - Kiedy następnym razem ktoś udzieli mi negatywnej informacji zwrotnej, to nie zaprzeczę od razu i nie znajdę winnego, tylko zastanowię się, czy może nie ma racji.

 - Jeśli udzieli mi pozytywnej,  to nie będę się zastanawiał, jaki ma w tym interes, tylko uśmiechnę się i podziękuję.

 A praktyki organizacyjne?

- Kiedy następnym razem, w badaniu satysfakcji pracowników okaże się, że ona spadła, to rzetelnie o tym poinformujemy. Weźmiemy na siebie odpowiedzialność i zaplanujemy działania naprawcze.

 Po co to wszystko?

Wartości organizacyjne tworzą kulturę firmy. Jeśli wybierzemy wartości, które są zgodne z naszą strategią - stworzymy podstawy do kultury, która będzie tę strategię wspierała. Codzienne zachowania zgodne z przyjętymi wartościami sprawią, że będziemy mieli kulturę "żywą" zamiast "papierowej". 

 

Peter Drucker powiedział: "Culture eats strategy for breakfast" (tłum. "Kultura zjada strategię na śniadanie"). Warto więc zadbać o kulturę, żeby nie dać się zjeść.

Za tydzień zapraszamy do przeczytania artykułu Michała Grzesika dotyczącego Południa w procesie nawigacyjnym N.E.W.S. Będziemy mówić o przeszkodach i ich przezwyciężaniu.

 

Dorota Kabat i Marta Borkowska-Bierć - Konsultantki Grupy ODiTK

 

 

Materiały powiązane:

Autor artykułu
Dorota Kabat
15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.