15.10.2012

Poszukiwany, poszukiwana – na tropie autorytetu

Tempo zmian niczym rollercoaster porywa w górę nasze pragnienie stabilności, by następnie zepchnąć w dół w poczuciu jego braku. Wyczuleni na zmienność, w jakiej funkcjonujemy, z tym większą troską, zaczynamy szukać stabilności w sobie, zamiast w otoczeniu.

Kryje się za tym głębokie zrozumienie prostego faktu, że największy wpływ mamy na samego siebie. Zatem im większa troska o siebie, tym bardziej charakterystyczne budowanie osobistej wiarygodności. Jedni nazwą to profesjonalnym wizerunkiem, inni siłą charakteru, a jeszcze inni autorytetem. Ci ostatni mogą pokusić się o pytanie: "jaką mamy szansę zbudować osobisty autorytet w okolicznościach tak mocno dziś nie sprzyjających jego budowaniu?".

Siedząc w samolocie, w drodze na szkolenie sięgam po magazyn z kieszeni fotela przede mną, otwieram i cóż widzę - niczym królik z kapelusza wyskakuje artykuł o autorytecie autorstwa prezydenta Lecha Wałęsy. Jego główny wniosek: nie rezygnować z szukania autorytetów. Cóż - temat musi być nośny skoro atakuje mnie na wysokości 8 tysięcy metrów nad ziemią. Pozwólcie zatem, Drodzy Czytelnicy, że przytoczę kilka zdarzeń, które sprowokowały refleksje w temacie autorytetu i zaproszę Was do nadania im znaczenia.

Seria zdarzeń, jakich doświadczyłam ostatnio we współpracy z menadżerami wywołała emocje rozpięte niczym trójkąt bermudzki między rozbawieniem, poczuciem zawodu, a zadziwieniem. Co mnie sprowokowało? Pierwsze zdarzenie, to krótki dialog jaki zarejestrowałam słuchając menedżerów wyższego szczebla podczas warsztatu dla liderów.

Pozwólcie, że zacytuję:
Menedżer 1: - "Dziś Panowie nikt nas nie rozlicza z tego, czy mamy autorytet, czy nie, tylko z tego jakie osiągamy wyniki."
Menedżer 2: - "Moim zdaniem, jak bilans jest dodatni, robisz cyfrę - to Twój autorytet rośnie automatycznie."
Menedżer 3: - "Czy mam rozumieć Panowie, że z uwagi na Wasze bardzo dobre wyniki jesteście dla siebie nawzajem autorytetem?"

Jak domyślasz się Czytelniku, menedżer numer 3 nie doczekał się odpowiedzi...

Kolejne zdarzenie, które wywołało temat autorytetu to przypadek firmy, która postanowiła uzdrowić swoją sytuację. Co ich do tego skłoniło? Brak wyników, duża rotacja, zły PR w środowisku biznesowym i można by tak wymieniać dalej. Zdecydowano, że punktem wyjściowym będzie diagnoza zaistniałej sytuacji. W tym celu zaproszono specjalistów (nie nas niestety), by w sposób gwarantujący każdemu pracownikowi dyskrecję odbyć serię indywidualnych rozmów. Jesteście ciekawi finału? Otóż wkrótce po rozmowach zwolniono jednego z głównych dyrektorów zarządzających. Nie przedstawiono żadnego raportu, który prezentowałby efekty diagnozy. Nie przedstawiono również planów, jakie działania zamierza podjąć firma. Skorzystano z rozwiązania szybkiego i niskobudżetowego.

Pole rażenia tych dwóch ostatnich doświadczeń skłoniło mnie to postawienia tezy, że dziś mamy czasy, w których dominuje swoisty dualizm rozpięty pomiędzy odwiecznym pragnieniem autorytetów, a bardzo łatwym ich kwestionowaniem. To sytuacja z jednej strony popytu, a z drugiej posuchy. Siła krytyczna jest tak duża, że niełatwo dziś o zbudowanie stabilnego autorytetu, bardziej realny w dzisiejszych czasach wydaje się autorytet sytuacyjny. Każda z cytowanych historii pokazuje zapętlenie wokół zjawiska autorytetu zarówno pojedynczego człowieka jak i organizacji. Kiedy na szkoleniu pytam o opinię w tej sprawie w odpowiedzi słyszę: "Wyniki i osiągnięcia są produktem ubocznym posiadanego autorytetu ale nie jego gwarantem". A Ty co o tym sadzisz Czytelniku? W kwestii historii firmy, która wdrożyła skrócony program samoleczenia, a zakończyła na ustanowieniu kozła ofiarnego słyszę opinię: "Ludzie firmę ocenią po czynach, nie słowach, trudno o szacunek tam, gdzie nie ma odpowiedzi na pytanie "po co to wszystko?".

Mając na uwadze padające zewsząd mądrości i moją dość buntowniczą naturę zadałam sobie najpierw pytanie, po co nam autorytety? Od wczesnego dzieciństwa mamy potrzebę wzorowania się na kimś, brania przykładu z kogoś, kogo zachowanie uznajemy za szczególnie cenne. Naukowcy od lat mówią jednym głosem: posiadanie wzorców jest w naszym życiu niezwykle ważne. Z jakich powodów? Ponieważ autorytety kształtują nasz charakter, wpływają na nasze życiowe cele, dodają odwagi do działania. Wyniki badań opinii publicznej w ostatnich latach wykazują, że podobne zdanie ma przeszło 70% Polaków. Reszta wątpi w duże znaczenie autorytetów w życiu człowieka. Czy ta statystyka brzmi obiecująco czy pesymistycznie, ciekawe?

Bycie autorytetem to bycie wzorem, do którego można się odnieść, to rama która konstytuuje naszą potrzebę widzenia określonych zjawisk, zachowań i postaw. Podstawą budowania autorytetu jest szacunek i zaufanie. Ludzie ufają autorytetom i jednocześnie szukają w autorytecie inspiracji i spokoju. W kontaktach ze swoimi przełożonymi potrzebę spokoju deklaruje większość menedżerów w procesach coachingowych. Kiedy pracownicy są pytani: "Co sprawia, że możesz zaufać swojemu szefowi?" Najczęściej słychać jak mantrę dwa powtarzające się zdania: "Mówi wprost o co mu chodzi, a o sprawach które mnie dotyczą rozmawia ze mną"; "Jak mówi, tak robi a jeśli musi zrobić inaczej - zawsze to wyjaśnia".

Z tego, co deklarują pracownicy autorytet menedżera jest budowany i wzmacniany przede wszystkim przez sprawną i adekwatną komunikację.
Numer jeden w drodze po autorytet to zaufanie. Numer dwa: również zaufanie - tyle, że do kompetencji merytorycznych szefa. O autorytecie nie stanowi zasób posiadanej wiedzy a raczej doświadczenie korzystania z niej oraz umiejętność pomnażania wiedzy dla korzyści zespołu. Autorytet w biznesie uczy nas jak tę wiedzę zdobyć i co z nią zrobić. To sytuacja, w której nie podziwiamy "króla" z daleka, lecz działamy w jego otoczeniu - a to zasadnicza różnica. Dla przykładu młody menedżer z produkcji mówi: "chcę żeby moi mistrzowie rozumieli wyniki, które co miesiąc dostajemy. Póki co rozumiem je ja. To za mało. Chcę mieć partnerów do dyskusji, a nie tylko osoby które czekają na mój komentarz do wyników". Autorytet jest hojny w tej materii ponieważ jest spokojny o siebie. Teraz Drogi czytelniku - jeśli jesteś menedżerem warto zadać sobie pytanie do jakiej wiedzy mogę dopuścić moich ludzi?

A co z efektywnością, która stanowi dziś epicentrum wszelkiej oceny? Czy menedżerowie którzy na co dzień osiągają bardzo dobre wyniki są dla nas autorytetem? Z ciekawości zapytałam o to 20 osób, których zdanie sobie cenię - odpowiedź brzmiała "To zależy jak te wyniki osiągają". Cóż - prościej ująć się tego nie da.

Wracając do pytania z początku artykułu, o to jaką mamy szansę zbudować autorytet w niestabilnym otoczeniu. Otóż taką, na jaką sobie pozwolimy - szukając inspiracji w innych ludziach i otwierając się na informacje zwrotne. Pamiętając, że wiarygodność jest tym, co sprzyja stabilności w niestabilnej rzeczywistości. Niezależnie od tego czy jesteś menadżerem, rodzicem lub może po prostu czyimś przyjacielem warto gromadzić na swoim koncie zaufania wpłaty w postaci: dotrzymywania obietnic; uczciwości; myślenia w kategoriach win-win; jasności oczekiwań. Można wówczas powiedzieć, że jesteś na tropie swojego moralnego autorytetu. A kiedy połączysz to z silną kompetencją merytoryczną Twój autorytet zatoczy szersze kręgi w biznesie. Pamiętaj jednak, że z uwagi na pluralizm wartości, trampoliną, która pozwala budować autorytet jest gra w jednej drużynie zasad i wartości - na poziomie organizacji, zespołów i pojedynczych ludzi. W przeciwnym wypadku trudno o budowanie autorytetu, a łatwo o jego kwestionowanie.


Jolanta Blaszkowska-Bastian, Trener

04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Zmianoo(d)porni

Wyobraź sobie, że wybierasz się właśnie na szkolenie z zarządzania zmianą.

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]