15.10.2012

Poszukiwany, poszukiwana – na tropie autorytetu

Tempo zmian niczym rollercoaster porywa w górę nasze pragnienie stabilności, by następnie zepchnąć w dół w poczuciu jego braku. Wyczuleni na zmienność, w jakiej funkcjonujemy, z tym większą troską, zaczynamy szukać stabilności w sobie, zamiast w otoczeniu.

Kryje się za tym głębokie zrozumienie prostego faktu, że największy wpływ mamy na samego siebie. Zatem im większa troska o siebie, tym bardziej charakterystyczne budowanie osobistej wiarygodności. Jedni nazwą to profesjonalnym wizerunkiem, inni siłą charakteru, a jeszcze inni autorytetem. Ci ostatni mogą pokusić się o pytanie: "jaką mamy szansę zbudować osobisty autorytet w okolicznościach tak mocno dziś nie sprzyjających jego budowaniu?".

Siedząc w samolocie, w drodze na szkolenie sięgam po magazyn z kieszeni fotela przede mną, otwieram i cóż widzę - niczym królik z kapelusza wyskakuje artykuł o autorytecie autorstwa prezydenta Lecha Wałęsy. Jego główny wniosek: nie rezygnować z szukania autorytetów. Cóż - temat musi być nośny skoro atakuje mnie na wysokości 8 tysięcy metrów nad ziemią. Pozwólcie zatem, Drodzy Czytelnicy, że przytoczę kilka zdarzeń, które sprowokowały refleksje w temacie autorytetu i zaproszę Was do nadania im znaczenia.

Seria zdarzeń, jakich doświadczyłam ostatnio we współpracy z menadżerami wywołała emocje rozpięte niczym trójkąt bermudzki między rozbawieniem, poczuciem zawodu, a zadziwieniem. Co mnie sprowokowało? Pierwsze zdarzenie, to krótki dialog jaki zarejestrowałam słuchając menedżerów wyższego szczebla podczas warsztatu dla liderów.

Pozwólcie, że zacytuję:
Menedżer 1: - "Dziś Panowie nikt nas nie rozlicza z tego, czy mamy autorytet, czy nie, tylko z tego jakie osiągamy wyniki."
Menedżer 2: - "Moim zdaniem, jak bilans jest dodatni, robisz cyfrę - to Twój autorytet rośnie automatycznie."
Menedżer 3: - "Czy mam rozumieć Panowie, że z uwagi na Wasze bardzo dobre wyniki jesteście dla siebie nawzajem autorytetem?"

Jak domyślasz się Czytelniku, menedżer numer 3 nie doczekał się odpowiedzi...

Kolejne zdarzenie, które wywołało temat autorytetu to przypadek firmy, która postanowiła uzdrowić swoją sytuację. Co ich do tego skłoniło? Brak wyników, duża rotacja, zły PR w środowisku biznesowym i można by tak wymieniać dalej. Zdecydowano, że punktem wyjściowym będzie diagnoza zaistniałej sytuacji. W tym celu zaproszono specjalistów (nie nas niestety), by w sposób gwarantujący każdemu pracownikowi dyskrecję odbyć serię indywidualnych rozmów. Jesteście ciekawi finału? Otóż wkrótce po rozmowach zwolniono jednego z głównych dyrektorów zarządzających. Nie przedstawiono żadnego raportu, który prezentowałby efekty diagnozy. Nie przedstawiono również planów, jakie działania zamierza podjąć firma. Skorzystano z rozwiązania szybkiego i niskobudżetowego.

Pole rażenia tych dwóch ostatnich doświadczeń skłoniło mnie to postawienia tezy, że dziś mamy czasy, w których dominuje swoisty dualizm rozpięty pomiędzy odwiecznym pragnieniem autorytetów, a bardzo łatwym ich kwestionowaniem. To sytuacja z jednej strony popytu, a z drugiej posuchy. Siła krytyczna jest tak duża, że niełatwo dziś o zbudowanie stabilnego autorytetu, bardziej realny w dzisiejszych czasach wydaje się autorytet sytuacyjny. Każda z cytowanych historii pokazuje zapętlenie wokół zjawiska autorytetu zarówno pojedynczego człowieka jak i organizacji. Kiedy na szkoleniu pytam o opinię w tej sprawie w odpowiedzi słyszę: "Wyniki i osiągnięcia są produktem ubocznym posiadanego autorytetu ale nie jego gwarantem". A Ty co o tym sadzisz Czytelniku? W kwestii historii firmy, która wdrożyła skrócony program samoleczenia, a zakończyła na ustanowieniu kozła ofiarnego słyszę opinię: "Ludzie firmę ocenią po czynach, nie słowach, trudno o szacunek tam, gdzie nie ma odpowiedzi na pytanie "po co to wszystko?".

Mając na uwadze padające zewsząd mądrości i moją dość buntowniczą naturę zadałam sobie najpierw pytanie, po co nam autorytety? Od wczesnego dzieciństwa mamy potrzebę wzorowania się na kimś, brania przykładu z kogoś, kogo zachowanie uznajemy za szczególnie cenne. Naukowcy od lat mówią jednym głosem: posiadanie wzorców jest w naszym życiu niezwykle ważne. Z jakich powodów? Ponieważ autorytety kształtują nasz charakter, wpływają na nasze życiowe cele, dodają odwagi do działania. Wyniki badań opinii publicznej w ostatnich latach wykazują, że podobne zdanie ma przeszło 70% Polaków. Reszta wątpi w duże znaczenie autorytetów w życiu człowieka. Czy ta statystyka brzmi obiecująco czy pesymistycznie, ciekawe?

Bycie autorytetem to bycie wzorem, do którego można się odnieść, to rama która konstytuuje naszą potrzebę widzenia określonych zjawisk, zachowań i postaw. Podstawą budowania autorytetu jest szacunek i zaufanie. Ludzie ufają autorytetom i jednocześnie szukają w autorytecie inspiracji i spokoju. W kontaktach ze swoimi przełożonymi potrzebę spokoju deklaruje większość menedżerów w procesach coachingowych. Kiedy pracownicy są pytani: "Co sprawia, że możesz zaufać swojemu szefowi?" Najczęściej słychać jak mantrę dwa powtarzające się zdania: "Mówi wprost o co mu chodzi, a o sprawach które mnie dotyczą rozmawia ze mną"; "Jak mówi, tak robi a jeśli musi zrobić inaczej - zawsze to wyjaśnia".

Z tego, co deklarują pracownicy autorytet menedżera jest budowany i wzmacniany przede wszystkim przez sprawną i adekwatną komunikację.
Numer jeden w drodze po autorytet to zaufanie. Numer dwa: również zaufanie - tyle, że do kompetencji merytorycznych szefa. O autorytecie nie stanowi zasób posiadanej wiedzy a raczej doświadczenie korzystania z niej oraz umiejętność pomnażania wiedzy dla korzyści zespołu. Autorytet w biznesie uczy nas jak tę wiedzę zdobyć i co z nią zrobić. To sytuacja, w której nie podziwiamy "króla" z daleka, lecz działamy w jego otoczeniu - a to zasadnicza różnica. Dla przykładu młody menedżer z produkcji mówi: "chcę żeby moi mistrzowie rozumieli wyniki, które co miesiąc dostajemy. Póki co rozumiem je ja. To za mało. Chcę mieć partnerów do dyskusji, a nie tylko osoby które czekają na mój komentarz do wyników". Autorytet jest hojny w tej materii ponieważ jest spokojny o siebie. Teraz Drogi czytelniku - jeśli jesteś menedżerem warto zadać sobie pytanie do jakiej wiedzy mogę dopuścić moich ludzi?

A co z efektywnością, która stanowi dziś epicentrum wszelkiej oceny? Czy menedżerowie którzy na co dzień osiągają bardzo dobre wyniki są dla nas autorytetem? Z ciekawości zapytałam o to 20 osób, których zdanie sobie cenię - odpowiedź brzmiała "To zależy jak te wyniki osiągają". Cóż - prościej ująć się tego nie da.

Wracając do pytania z początku artykułu, o to jaką mamy szansę zbudować autorytet w niestabilnym otoczeniu. Otóż taką, na jaką sobie pozwolimy - szukając inspiracji w innych ludziach i otwierając się na informacje zwrotne. Pamiętając, że wiarygodność jest tym, co sprzyja stabilności w niestabilnej rzeczywistości. Niezależnie od tego czy jesteś menadżerem, rodzicem lub może po prostu czyimś przyjacielem warto gromadzić na swoim koncie zaufania wpłaty w postaci: dotrzymywania obietnic; uczciwości; myślenia w kategoriach win-win; jasności oczekiwań. Można wówczas powiedzieć, że jesteś na tropie swojego moralnego autorytetu. A kiedy połączysz to z silną kompetencją merytoryczną Twój autorytet zatoczy szersze kręgi w biznesie. Pamiętaj jednak, że z uwagi na pluralizm wartości, trampoliną, która pozwala budować autorytet jest gra w jednej drużynie zasad i wartości - na poziomie organizacji, zespołów i pojedynczych ludzi. W przeciwnym wypadku trudno o budowanie autorytetu, a łatwo o jego kwestionowanie.


Jolanta Blaszkowska-Bastian, Trener

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]