Tempo zmian niczym rollercoaster porywa w górę nasze pragnienie stabilności, by następnie zepchnąć w dół w poczuciu jego braku. Wyczuleni na zmienność, w jakiej funkcjonujemy, z tym większą troską, zaczynamy szukać stabilności w sobie, zamiast w otoczeniu.
Kryje się za tym głębokie zrozumienie prostego faktu, że największy wpływ mamy na samego siebie. Zatem im większa troska o siebie, tym bardziej charakterystyczne budowanie osobistej wiarygodności. Jedni nazwą to profesjonalnym wizerunkiem, inni siłą charakteru, a jeszcze inni autorytetem. Ci ostatni mogą pokusić się o pytanie: "jaką mamy szansę zbudować osobisty autorytet w okolicznościach tak mocno dziś nie sprzyjających jego budowaniu?".
Siedząc w samolocie, w drodze na szkolenie sięgam po magazyn z kieszeni fotela przede mną, otwieram i cóż widzę - niczym królik z kapelusza wyskakuje artykuł o autorytecie autorstwa prezydenta Lecha Wałęsy. Jego główny wniosek: nie rezygnować z szukania autorytetów. Cóż - temat musi być nośny skoro atakuje mnie na wysokości 8 tysięcy metrów nad ziemią. Pozwólcie zatem, Drodzy Czytelnicy, że przytoczę kilka zdarzeń, które sprowokowały refleksje w temacie autorytetu i zaproszę Was do nadania im znaczenia.
Seria zdarzeń, jakich doświadczyłam ostatnio we współpracy z menadżerami wywołała emocje rozpięte niczym trójkąt bermudzki między rozbawieniem, poczuciem zawodu, a zadziwieniem. Co mnie sprowokowało? Pierwsze zdarzenie, to krótki dialog jaki zarejestrowałam słuchając menedżerów wyższego szczebla podczas warsztatu dla liderów.
Pozwólcie, że zacytuję:
Menedżer 1: - "Dziś Panowie nikt nas nie rozlicza z tego, czy mamy autorytet, czy nie, tylko z tego jakie osiągamy wyniki."
Menedżer 2: - "Moim zdaniem, jak bilans jest dodatni, robisz cyfrę - to Twój autorytet rośnie automatycznie."
Menedżer 3: - "Czy mam rozumieć Panowie, że z uwagi na Wasze bardzo dobre wyniki jesteście dla siebie nawzajem autorytetem?"
Jak domyślasz się Czytelniku, menedżer numer 3 nie doczekał się odpowiedzi...
Kolejne zdarzenie, które wywołało temat autorytetu to przypadek firmy, która postanowiła uzdrowić swoją sytuację. Co ich do tego skłoniło? Brak wyników, duża rotacja, zły PR w środowisku biznesowym i można by tak wymieniać dalej. Zdecydowano, że punktem wyjściowym będzie diagnoza zaistniałej sytuacji. W tym celu zaproszono specjalistów (nie nas niestety), by w sposób gwarantujący każdemu pracownikowi dyskrecję odbyć serię indywidualnych rozmów. Jesteście ciekawi finału? Otóż wkrótce po rozmowach zwolniono jednego z głównych dyrektorów zarządzających. Nie przedstawiono żadnego raportu, który prezentowałby efekty diagnozy. Nie przedstawiono również planów, jakie działania zamierza podjąć firma. Skorzystano z rozwiązania szybkiego i niskobudżetowego.
Pole rażenia tych dwóch ostatnich doświadczeń skłoniło mnie to postawienia tezy, że dziś mamy czasy, w których dominuje swoisty dualizm rozpięty pomiędzy odwiecznym pragnieniem autorytetów, a bardzo łatwym ich kwestionowaniem. To sytuacja z jednej strony popytu, a z drugiej posuchy. Siła krytyczna jest tak duża, że niełatwo dziś o zbudowanie stabilnego autorytetu, bardziej realny w dzisiejszych czasach wydaje się autorytet sytuacyjny. Każda z cytowanych historii pokazuje zapętlenie wokół zjawiska autorytetu zarówno pojedynczego człowieka jak i organizacji. Kiedy na szkoleniu pytam o opinię w tej sprawie w odpowiedzi słyszę: "Wyniki i osiągnięcia są produktem ubocznym posiadanego autorytetu ale nie jego gwarantem". A Ty co o tym sadzisz Czytelniku? W kwestii historii firmy, która wdrożyła skrócony program samoleczenia, a zakończyła na ustanowieniu kozła ofiarnego słyszę opinię: "Ludzie firmę ocenią po czynach, nie słowach, trudno o szacunek tam, gdzie nie ma odpowiedzi na pytanie "po co to wszystko?".
Mając na uwadze padające zewsząd mądrości i moją dość buntowniczą naturę zadałam sobie najpierw pytanie, po co nam autorytety? Od wczesnego dzieciństwa mamy potrzebę wzorowania się na kimś, brania przykładu z kogoś, kogo zachowanie uznajemy za szczególnie cenne. Naukowcy od lat mówią jednym głosem: posiadanie wzorców jest w naszym życiu niezwykle ważne. Z jakich powodów? Ponieważ autorytety kształtują nasz charakter, wpływają na nasze życiowe cele, dodają odwagi do działania. Wyniki badań opinii publicznej w ostatnich latach wykazują, że podobne zdanie ma przeszło 70% Polaków. Reszta wątpi w duże znaczenie autorytetów w życiu człowieka. Czy ta statystyka brzmi obiecująco czy pesymistycznie, ciekawe?
Bycie autorytetem to bycie wzorem, do którego można się odnieść, to rama która konstytuuje naszą potrzebę widzenia określonych zjawisk, zachowań i postaw. Podstawą budowania autorytetu jest szacunek i zaufanie. Ludzie ufają autorytetom i jednocześnie szukają w autorytecie inspiracji i spokoju. W kontaktach ze swoimi przełożonymi potrzebę spokoju deklaruje większość menedżerów w procesach coachingowych. Kiedy pracownicy są pytani: "Co sprawia, że możesz zaufać swojemu szefowi?" Najczęściej słychać jak mantrę dwa powtarzające się zdania: "Mówi wprost o co mu chodzi, a o sprawach które mnie dotyczą rozmawia ze mną"; "Jak mówi, tak robi a jeśli musi zrobić inaczej - zawsze to wyjaśnia".
Z tego, co deklarują pracownicy autorytet menedżera jest budowany i wzmacniany przede wszystkim przez sprawną i adekwatną komunikację.
Numer jeden w drodze po autorytet to zaufanie. Numer dwa: również zaufanie - tyle, że do kompetencji merytorycznych szefa. O autorytecie nie stanowi zasób posiadanej wiedzy a raczej doświadczenie korzystania z niej oraz umiejętność pomnażania wiedzy dla korzyści zespołu. Autorytet w biznesie uczy nas jak tę wiedzę zdobyć i co z nią zrobić. To sytuacja, w której nie podziwiamy "króla" z daleka, lecz działamy w jego otoczeniu - a to zasadnicza różnica. Dla przykładu młody menedżer z produkcji mówi: "chcę żeby moi mistrzowie rozumieli wyniki, które co miesiąc dostajemy. Póki co rozumiem je ja. To za mało. Chcę mieć partnerów do dyskusji, a nie tylko osoby które czekają na mój komentarz do wyników". Autorytet jest hojny w tej materii ponieważ jest spokojny o siebie. Teraz Drogi czytelniku - jeśli jesteś menedżerem warto zadać sobie pytanie do jakiej wiedzy mogę dopuścić moich ludzi?
A co z efektywnością, która stanowi dziś epicentrum wszelkiej oceny? Czy menedżerowie którzy na co dzień osiągają bardzo dobre wyniki są dla nas autorytetem? Z ciekawości zapytałam o to 20 osób, których zdanie sobie cenię - odpowiedź brzmiała "To zależy jak te wyniki osiągają". Cóż - prościej ująć się tego nie da.
Wracając do pytania z początku artykułu, o to jaką mamy szansę zbudować autorytet w niestabilnym otoczeniu. Otóż taką, na jaką sobie pozwolimy - szukając inspiracji w innych ludziach i otwierając się na informacje zwrotne. Pamiętając, że wiarygodność jest tym, co sprzyja stabilności w niestabilnej rzeczywistości. Niezależnie od tego czy jesteś menadżerem, rodzicem lub może po prostu czyimś przyjacielem warto gromadzić na swoim koncie zaufania wpłaty w postaci: dotrzymywania obietnic; uczciwości; myślenia w kategoriach win-win; jasności oczekiwań. Można wówczas powiedzieć, że jesteś na tropie swojego moralnego autorytetu. A kiedy połączysz to z silną kompetencją merytoryczną Twój autorytet zatoczy szersze kręgi w biznesie. Pamiętaj jednak, że z uwagi na pluralizm wartości, trampoliną, która pozwala budować autorytet jest gra w jednej drużynie zasad i wartości - na poziomie organizacji, zespołów i pojedynczych ludzi. W przeciwnym wypadku trudno o budowanie autorytetu, a łatwo o jego kwestionowanie.
Jolanta Blaszkowska-Bastian, Trener
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...
Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...
Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.