Prezentuj jak Steve Jobs
Popularność storytellingu, prezi, myślenia wizualnego pokazuje, że chcemy prezentować tak, aby nas słuchano, a nasze prezentacje zapadały w pamięć i serca słuchaczy.
Kiedy uczestniczę w kolejnej prezentacji, która ma mnie olśnić, rzucić na kolana czy zaintrygować, nieodmiennie przypomina mi się "Ferdydurke" Gombrowicza i nieśmiertelny cytat: "Jak to nie zachwyca Gałkiewicza, jeśli tysiąc razy tłumaczyłem Gałkiewiczowi, że go zachwyca". Co możemy zrobić, aby przynajmniej nie zanudzić na śmierć? - spójrzmy na mój, subiektywny przegląd sprawdzonych zasad inspirowanych między innymi genialnym Stevem Jobsem.
Znaj odpowiedź na najważniejsze pytanie
Twoi słuchacze zadają sobie nieustająco tylko jedno pytanie: "Dlaczego miałoby mnie to obchodzić?" Jeżeli zignorujesz to pytanie, publiczność zignoruje Ciebie.
Prawo trzech
W jednej prezentacji możesz przekazać do trzech głównych myśli. Zanotuj dwie, trzy najważniejsze informacje, jakie chcesz przekazać odbiorcom prezentacji. Pamięć krótkoterminowa naszego odbiorcy jest w stanie pomieścić na raz jedynie trzy do czterech rzeczy! Twój kierunek to jasność i prostota przekazu. W tym względzie weź sobie do serca cytat Einsteina: "Jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić - to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz".
Reguła 10 minut
Po dziesięciu minutach publiczność przestaje słuchać. Nowe badania pokazują, że ludzki mózg nudzi się coraz szybciej. Nie zostawiaj czasu na nudę - pomyśl o demonstracji, drugim mówcy, video, gadżetach.
Twitterowe nagłówki
Portal społecznościowy Twitter odmienił sposób, w jaki się komunikujemy. Umiejętność tworzenia nagłówków mieszczących się w limicie 140 znaków pozwoli Ci bardziej przekonująco sprzedawać pomysły. Opracowany przez Jobsa opis MacBook Air zawiera 30 znaków (wliczając kropkę): "The world's thinnest notebook".
Siła Obrazu
Prezentacja inspiruje słuchaczy, jeżeli jest angażująca wizualnie. Slajdy powinny być proste, zorientowane na efekt wizualny. Przegadane slajdy odwracają uwagę od uczestnictwa w tym co się dzieje. Proste slajdy pozwalają skupić się na prezenterze. Lepiej jest wyjaśniać za pomocą słów i obrazów niż tylko słowami. Badania nad efektem wyższości obrazu (picture superiority effect) pokazują, że ludzka pamięć jest niezwykle wyczulona na obrazy, symbole. Po 72 godzinach od Twojej prezentacji tylko 10 % uczestników zapamięta kluczowe dla Ciebie słowo. Jeżeli wesprzesz je obrazem, możesz liczyć na ten efekt u 65% odbiorców. W prezentacjach Steva znajduje się niewiele słów. Jobs nie używał nieśmiertelnych bulletpointów. Jeżeli już musisz ich używać - to bezwzględnie nie więcej niż 3-4. Tekst zorganizowany w punkty nie jest najbardziej efektywnym sposobem prezentowania. To opowieść i narracja, a nie slajdy, są tym co pobudza wyobraźnię!
Liczby w ładnej oprawie
Bez kontekstu dane nie maja znaczenia. Tchnij życie w statystyki, rozmawiaj o liczbach w kontekście, który jest istotny dla publiczności np.: "5 GB to dość miejsca, by zapisać 1000 piosenek". Kiedy mówię klientom o skali naszej firmy - realizujemy średnio 2700 dni szkoleniowych w ciągu roku, zawsze dodaję: "to znaczy, że w ciągu 1 dnia roboczego realizujemy 10 szkoleń". Ostatnio przemówiło do mnie osadzenie liczb w kontekście kosztów systemu informatycznego pewnej instytucji, która wydała 2,2 mld na system informatyczny - "...to kwota, która pozwala na wysłanie statku kosmicznego z pełną załogą na Marsa i z powrotem". Im większa liczba, tym ważniejsze jest, by osadzić ją w zrozumiałym kontekście.
Metafory i analogie
Metafora, czyli zestawienie dwóch pozornie nie związanych ze sobą rzeczy, to narzędzie perswazji stosowane przez najlepszych speców od marketingu. Jobs używał metafor np.: "Komputer jest moim zdaniem jednym z najbardziej niezwykłych narzędzi, jakie kiedykolwiek wynaleziono. Dla naszych umysłów to odpowiednik roweru". Sprzedaż uwielbia metafory sportowe: "To nie jest sparing, walczymy na poważnie". Metafory sportowe znakomicie się sprawdzają, ale lepiej nie używaj sformułowań, których publiczność może się spodziewać. Analogie to bliskie kuzynki metafor. Dzięki nim łatwiej zrozumieć ideę, która może być nam obca. Dla firm produkujących komputery, analogią dobrze tłumaczącą, czym się firma zajmuje, jest zdanie: "produkowany przez nas mikroprocesor jest mózgiem twego komputera".
Nie jesteśmy tacy sami!
Pamiętaj o percepcji, czyli subiektywnym sposobie postrzegania otaczającego świata (można powiedzieć osobistej mapie poznawczej). Poszczególne typy osobowości mają odrębne sposoby postrzegania rzeczy, zjawisk, zdarzeń, a ponieważ nie postrzegają ich jednakowo, to także nie reagują jednakowo. Zadbaj aby Twoja prezentacja dotarła także do tych osób, które postrzegają inaczej niż Ty! Dla osób nastawionych na cele prezentuj z przekonaniem i pewnością siebie. Na poparcie swoich słów przedstaw konkretne, udokumentowane dowody i analizy przypadków. Dla tych nastawionych na relacje wejdź w interakcję, wnieś energię i entuzjazm i koniecznie pamiętaj o "fajerwerkach". Mogą to być zabawne zdjęcia, przyciągające nazwy/ hasła. Działaj przez zaskoczenie. Na poparcie swoich słów przytocz opinie innych, stałych klientów, autorytetów.
W Grupie ODiTK hołdujemy metodzie małych kroków. Wybierz jedną, dwie z tych reguł. Może nie od razu będziesz prezentował jak Steve, czy zostaniesz zaproszony jako mówca na TED-exa, ale może uda Ci się zachwycić Gałkiewicza.
Iwona Skiba - Wiceprezes Zarządu, Trener Grupy ODiTK
Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]