17.10.2016

Prezentuj jak Steve Jobs

Popularność storytellingu, prezi, myślenia wizualnego pokazuje, że chcemy prezentować tak, aby nas słuchano, a nasze prezentacje zapadały w pamięć i serca słuchaczy.

Kiedy uczestniczę w kolejnej prezentacji, która ma mnie olśnić, rzucić na kolana czy zaintrygować, nieodmiennie przypomina mi się "Ferdydurke" Gombrowicza i nieśmiertelny cytat: "Jak to nie zachwyca Gałkiewicza, jeśli tysiąc razy tłumaczyłem Gałkiewiczowi, że go zachwyca". Co możemy zrobić, aby przynajmniej nie zanudzić na śmierć? - spójrzmy na mój, subiektywny przegląd sprawdzonych zasad inspirowanych między innymi genialnym Stevem Jobsem.

Znaj odpowiedź na najważniejsze pytanie

Twoi słuchacze zadają sobie nieustająco tylko jedno pytanie: "Dlaczego miałoby mnie to obchodzić?" Jeżeli zignorujesz to pytanie, publiczność zignoruje Ciebie.

Prawo trzech

W jednej prezentacji możesz przekazać do trzech głównych myśli. Zanotuj dwie, trzy najważniejsze informacje, jakie chcesz przekazać odbiorcom prezentacji. Pamięć krótkoterminowa naszego odbiorcy jest w stanie pomieścić na raz jedynie trzy do czterech rzeczy! Twój kierunek to jasność i prostota przekazu. W tym względzie weź sobie do serca cytat Einsteina: "Jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić - to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz".

Reguła 10 minut

Po dziesięciu minutach publiczność przestaje słuchać. Nowe badania pokazują, że ludzki mózg nudzi się coraz szybciej. Nie zostawiaj czasu na nudę - pomyśl o demonstracji, drugim mówcy, video, gadżetach.

Twitterowe nagłówki

Portal społecznościowy Twitter odmienił sposób, w jaki się komunikujemy. Umiejętność tworzenia nagłówków mieszczących się w limicie 140 znaków pozwoli Ci bardziej przekonująco sprzedawać pomysły. Opracowany przez Jobsa opis MacBook Air zawiera 30 znaków (wliczając kropkę): "The world's thinnest notebook".

Siła Obrazu

Prezentacja inspiruje słuchaczy, jeżeli jest angażująca wizualnie. Slajdy powinny być proste, zorientowane na efekt wizualny. Przegadane slajdy odwracają uwagę od uczestnictwa w tym co się dzieje. Proste slajdy pozwalają skupić się na prezenterze. Lepiej jest wyjaśniać za pomocą słów i obrazów niż tylko słowami. Badania nad efektem wyższości obrazu (picture superiority effect) pokazują, że ludzka pamięć jest niezwykle wyczulona na obrazy, symbole. Po 72 godzinach od Twojej prezentacji tylko 10 % uczestników zapamięta kluczowe dla Ciebie słowo. Jeżeli wesprzesz je obrazem, możesz liczyć na ten efekt u 65% odbiorców. W prezentacjach Steva znajduje się niewiele słów. Jobs nie używał nieśmiertelnych bulletpointów. Jeżeli już musisz ich używać - to bezwzględnie nie więcej niż 3-4. Tekst zorganizowany w punkty nie jest najbardziej efektywnym sposobem prezentowania. To opowieść i narracja, a nie slajdy, są tym co pobudza wyobraźnię!

Liczby w ładnej oprawie

Bez kontekstu dane nie maja znaczenia. Tchnij życie w statystyki, rozmawiaj o liczbach w kontekście, który jest istotny dla publiczności np.: "5 GB to dość miejsca, by zapisać 1000 piosenek". Kiedy mówię klientom o skali naszej firmy  - realizujemy średnio 2700 dni szkoleniowych w ciągu roku, zawsze dodaję: "to znaczy, że w ciągu 1 dnia roboczego realizujemy 10 szkoleń". Ostatnio przemówiło do mnie osadzenie liczb w kontekście kosztów systemu informatycznego pewnej instytucji, która wydała 2,2 mld na system informatyczny - "...to kwota, która pozwala na wysłanie statku kosmicznego z pełną załogą na Marsa i z powrotem". Im większa liczba, tym ważniejsze jest, by osadzić ją w zrozumiałym kontekście.

Metafory i analogie

Metafora, czyli zestawienie dwóch pozornie nie związanych ze sobą rzeczy, to narzędzie perswazji stosowane przez najlepszych speców od marketingu. Jobs używał metafor np.: "Komputer jest moim zdaniem jednym z najbardziej niezwykłych narzędzi, jakie kiedykolwiek wynaleziono. Dla naszych umysłów to odpowiednik roweru". Sprzedaż uwielbia metafory sportowe: "To nie jest sparing, walczymy na poważnie". Metafory sportowe znakomicie się sprawdzają, ale lepiej nie używaj sformułowań, których publiczność może się spodziewać. Analogie to bliskie kuzynki metafor. Dzięki nim łatwiej zrozumieć ideę, która może być nam obca. Dla firm produkujących komputery, analogią dobrze tłumaczącą, czym się firma zajmuje, jest zdanie: "produkowany przez nas mikroprocesor jest mózgiem twego komputera".

Nie jesteśmy tacy sami!

Pamiętaj o percepcji, czyli subiektywnym sposobie postrzegania otaczającego świata (można powiedzieć osobistej mapie poznawczej). Poszczególne typy osobowości mają odrębne sposoby postrzegania rzeczy, zjawisk, zdarzeń, a ponieważ nie postrzegają ich jednakowo, to także nie reagują jednakowo. Zadbaj aby Twoja prezentacja dotarła także do tych osób, które postrzegają inaczej niż Ty! Dla osób nastawionych na cele prezentuj z przekonaniem i pewnością siebie. Na poparcie swoich słów przedstaw konkretne, udokumentowane dowody i analizy przypadków. Dla tych nastawionych na relacje wejdź w interakcję, wnieś energię i entuzjazm i koniecznie pamiętaj o "fajerwerkach". Mogą to być zabawne zdjęcia, przyciągające nazwy/ hasła. Działaj przez zaskoczenie. Na poparcie swoich słów przytocz opinie innych, stałych klientów, autorytetów.

W Grupie ODiTK hołdujemy metodzie małych kroków. Wybierz jedną, dwie z tych reguł. Może nie od razu będziesz prezentował jak Steve, czy zostaniesz zaproszony jako mówca na TED-exa, ale może uda Ci się zachwycić Gałkiewicza.

 

Iwona Skiba - Wiceprezes Zarządu, Trener Grupy ODiTK

 

 

 

27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]