17/10/2016

Prezentuj jak Steve Jobs

Popularność storytellingu, prezi, myślenia wizualnego pokazuje, że chcemy prezentować tak, aby nas słuchano, a nasze prezentacje zapadały w pamięć i serca słuchaczy.

Kiedy uczestniczę w kolejnej prezentacji, która ma mnie olśnić, rzucić na kolana czy zaintrygować, nieodmiennie przypomina mi się "Ferdydurke" Gombrowicza i nieśmiertelny cytat: "Jak to nie zachwyca Gałkiewicza, jeśli tysiąc razy tłumaczyłem Gałkiewiczowi, że go zachwyca". Co możemy zrobić, aby przynajmniej nie zanudzić na śmierć? - spójrzmy na mój, subiektywny przegląd sprawdzonych zasad inspirowanych między innymi genialnym Stevem Jobsem.

Znaj odpowiedź na najważniejsze pytanie

Twoi słuchacze zadają sobie nieustająco tylko jedno pytanie: "Dlaczego miałoby mnie to obchodzić?" Jeżeli zignorujesz to pytanie, publiczność zignoruje Ciebie.

Prawo trzech

W jednej prezentacji możesz przekazać do trzech głównych myśli. Zanotuj dwie, trzy najważniejsze informacje, jakie chcesz przekazać odbiorcom prezentacji. Pamięć krótkoterminowa naszego odbiorcy jest w stanie pomieścić na raz jedynie trzy do czterech rzeczy! Twój kierunek to jasność i prostota przekazu. W tym względzie weź sobie do serca cytat Einsteina: "Jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić - to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz".

Reguła 10 minut

Po dziesięciu minutach publiczność przestaje słuchać. Nowe badania pokazują, że ludzki mózg nudzi się coraz szybciej. Nie zostawiaj czasu na nudę - pomyśl o demonstracji, drugim mówcy, video, gadżetach.

Twitterowe nagłówki

Portal społecznościowy Twitter odmienił sposób, w jaki się komunikujemy. Umiejętność tworzenia nagłówków mieszczących się w limicie 140 znaków pozwoli Ci bardziej przekonująco sprzedawać pomysły. Opracowany przez Jobsa opis MacBook Air zawiera 30 znaków (wliczając kropkę): "The world's thinnest notebook".

Siła Obrazu

Prezentacja inspiruje słuchaczy, jeżeli jest angażująca wizualnie. Slajdy powinny być proste, zorientowane na efekt wizualny. Przegadane slajdy odwracają uwagę od uczestnictwa w tym co się dzieje. Proste slajdy pozwalają skupić się na prezenterze. Lepiej jest wyjaśniać za pomocą słów i obrazów niż tylko słowami. Badania nad efektem wyższości obrazu (picture superiority effect) pokazują, że ludzka pamięć jest niezwykle wyczulona na obrazy, symbole. Po 72 godzinach od Twojej prezentacji tylko 10 % uczestników zapamięta kluczowe dla Ciebie słowo. Jeżeli wesprzesz je obrazem, możesz liczyć na ten efekt u 65% odbiorców. W prezentacjach Steva znajduje się niewiele słów. Jobs nie używał nieśmiertelnych bulletpointów. Jeżeli już musisz ich używać - to bezwzględnie nie więcej niż 3-4. Tekst zorganizowany w punkty nie jest najbardziej efektywnym sposobem prezentowania. To opowieść i narracja, a nie slajdy, są tym co pobudza wyobraźnię!

Liczby w ładnej oprawie

Bez kontekstu dane nie maja znaczenia. Tchnij życie w statystyki, rozmawiaj o liczbach w kontekście, który jest istotny dla publiczności np.: "5 GB to dość miejsca, by zapisać 1000 piosenek". Kiedy mówię klientom o skali naszej firmy  - realizujemy średnio 2700 dni szkoleniowych w ciągu roku, zawsze dodaję: "to znaczy, że w ciągu 1 dnia roboczego realizujemy 10 szkoleń". Ostatnio przemówiło do mnie osadzenie liczb w kontekście kosztów systemu informatycznego pewnej instytucji, która wydała 2,2 mld na system informatyczny - "...to kwota, która pozwala na wysłanie statku kosmicznego z pełną załogą na Marsa i z powrotem". Im większa liczba, tym ważniejsze jest, by osadzić ją w zrozumiałym kontekście.

Metafory i analogie

Metafora, czyli zestawienie dwóch pozornie nie związanych ze sobą rzeczy, to narzędzie perswazji stosowane przez najlepszych speców od marketingu. Jobs używał metafor np.: "Komputer jest moim zdaniem jednym z najbardziej niezwykłych narzędzi, jakie kiedykolwiek wynaleziono. Dla naszych umysłów to odpowiednik roweru". Sprzedaż uwielbia metafory sportowe: "To nie jest sparing, walczymy na poważnie". Metafory sportowe znakomicie się sprawdzają, ale lepiej nie używaj sformułowań, których publiczność może się spodziewać. Analogie to bliskie kuzynki metafor. Dzięki nim łatwiej zrozumieć ideę, która może być nam obca. Dla firm produkujących komputery, analogią dobrze tłumaczącą, czym się firma zajmuje, jest zdanie: "produkowany przez nas mikroprocesor jest mózgiem twego komputera".

Nie jesteśmy tacy sami!

Pamiętaj o percepcji, czyli subiektywnym sposobie postrzegania otaczającego świata (można powiedzieć osobistej mapie poznawczej). Poszczególne typy osobowości mają odrębne sposoby postrzegania rzeczy, zjawisk, zdarzeń, a ponieważ nie postrzegają ich jednakowo, to także nie reagują jednakowo. Zadbaj aby Twoja prezentacja dotarła także do tych osób, które postrzegają inaczej niż Ty! Dla osób nastawionych na cele prezentuj z przekonaniem i pewnością siebie. Na poparcie swoich słów przedstaw konkretne, udokumentowane dowody i analizy przypadków. Dla tych nastawionych na relacje wejdź w interakcję, wnieś energię i entuzjazm i koniecznie pamiętaj o "fajerwerkach". Mogą to być zabawne zdjęcia, przyciągające nazwy/ hasła. Działaj przez zaskoczenie. Na poparcie swoich słów przytocz opinie innych, stałych klientów, autorytetów.

W Grupie ODiTK hołdujemy metodzie małych kroków. Wybierz jedną, dwie z tych reguł. Może nie od razu będziesz prezentował jak Steve, czy zostaniesz zaproszony jako mówca na TED-exa, ale może uda Ci się zachwycić Gałkiewicza.

 

Iwona Skiba - Wiceprezes Zarządu, Trener Grupy ODiTK

 

 

 

Autor artykułu
Iwona Skiba
15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.