10/06/2014

Proces nawigacyjny N.E.W.S. czyli rozwiązana zagadka Trójkąta Bermudzkiego w strategii firmy

Trójkąt Bermudzki jest wielką zagadką żeglugi morskiej i powietrznej. Jego zła sława i jakaś tajemnicza właściwość ma powodować, że wkraczając w jego obszar można niepostrzeżenie zejść z wyznaczonego kursu i długo nie móc go odnaleźć. Czasem można zabłądzić do tego stopnia, że znika się zupełnie bez wieści. Podobnie bywa ze strategią firmy w realnym biznesie.

 

Proces nawigacyjny N.E.W.S.

Są sytuacje, w których nawet dobrze zaplanowana ścieżka realizacji kolejnych celów strategicznych firmy (albo też celów postawionych przed jakimś wewnętrznym zespołem) prowadzi na kompletnie nieznane wody, gdzie czujemy się zupełnie zdezorientowani. Zwieramy szyki, kierujemy się do najbliższego portu, który zdaje się być już w zasięgu wzroku i... nie potrafimy tam dotrzeć przez wiele kolejnych, długich tygodni czy miesięcy.

Ciekawą próbą odpowiedzi na takie sytuacje jest model nawigacyjny N.E.W.S. Pod tą nazwą kryje się nowa koncepcja nawigowania zespołem wewnątrz firmy albo też firmą po "oceanie rynku". Skoro mówimy o nawigowaniu - nie dziwi nas fakt, że model wziął swoją nazwę od kierunków na kompasie. Każdy z nich dotyczy jednej z cech skutecznego zespołu i organizacji:

  • North (północ) to wyznaczenie azymutu, kierunku, w którym podążamy, ogólnej strategii działania.
  • East (wschód) to wartości, które integrują zespół.
  • South (południe) to przeszkody, które zespół napotka w trakcie żeglugi.
  • West (zachód) to szczegółowa mapa rejsu, plan działania, który doprowadzi zespół do celu.

Proces nawigacyjny N.E.W.S. - cykl praktycznych warsztatów zespołowych będzie niezastąpiony przy całościowym przeglądzie, przy tworzeniu strategii firmy (lub zespołu) - do tego został stworzony. Ja chciałbym się jednak skupić na sytuacjach, gdy mamy już jasną wizję (North) i precyzyjny plan działania (West), ale nie jesteśmy w tym miejscu, w którym powinniśmy być zgodnie z planem żeglugi. Syndrom żeglowania w Trójkącie Bermudzkim pojawia się gdy:

  • Wartości organizacyjne nie zostały uwzględnione w planie żeglugi.
  • Zabrakło otwartości przy określaniu barier, niedoszacowano ryzyka wybranego kierunku żeglugi.
  • Źle określiliśmy pozycję startową naszego statku.

 

Wartości organizacyjne a skuteczna strategia firmy i zespołu

Częstą przyczyną braku postępu w osiąganiu kolejnych celów jest konflikt na linii wartości organizacyjnych - osobistego systemu wartości ludzi realizujących konkretne strategie i plany.

Współpracowałem kiedyś z firmą z branży spożywczej, która przejęła jednego ze swoich konkurentów. Problemowa okazała się jedynie integracja zespołów badawczo rozwojowych  opracowujących i optymalizujących receptury produktów.

Było to o tyle dziwne, że przejęty zespół spontanicznie deklarował swoją gotowość do udziału we wspólnych projektach i chętnie dzielił się wcześniejszymi doświadczeniami. Mocno też inspirował swoich nowych kolegów. Początkowy entuzjazm jednak szybko opadł, a przejęci pracownicy coraz częściej stawali się w swoich zespołach malkontentami uprzykrzającymi kolejne przedsięwzięcia. Nikt nie rozumiał dlaczego wcześniej aktywni pracownicy coraz bardziej odpuszczają sobie ważne projekty.

Więcej światła rzuciły na tę sprawę dopiero wywiady z odchodzącymi pracownikami. Okazało się, że to właśnie rozbieżne wartości organizacyjne były przyczyną nieefektywności. Problem powstał, gdy ludziom tworzącym wcześniej od podstaw nowe produkty zaczęto zlecać optymalizację kosztową innych. Ludzi, którzy całą swoją satysfakcję czerpali z możliwości tworzenia czegoś nowego, nie istniejącego jeszcze na rynku, wsadzono w wąskie ramy zadań optymalizacyjnych. Zareagowali (nie do końca nawet uświadomionym) oporem na monotonię i ograniczenie ich kreatywności. Wiązało się to z walką o kolejne 0,2 grosza oszczędności na kilogramie ciastek.

Gdy problem zdiagnozowano - odwieszono w trybie pilnym kilka wstrzymanych projektów rozwojowych i obsadzono je odpowiednimi osobami. Dzięki temu pozostałą część zespołu udało się ostatecznie zatrzymać, ale taki nieuporządkowany przebieg działań kosztował firmę znacznie więcej niż mogło kosztować podejście oparte o proces N.E.W.S.. Niewielka korekta kierunku (North) i planu działania (West) pozwoliłaby wyeliminować lukę pomiędzy wartościami organizacyjnymi (East) i osobistymi w ważnym dla firmy zespole.

 

Bariery i ograniczenia w realizacji strategii firmy

Niewypowiedziane a istniejące bariery w realizacji strategii firmy stanowią drugie ramię Trójkąta Bermudzkiego. Przekroczenie tej granicy to wpłynięcie na wody, dla których nie istnieją aktualne mapy. Silne prądy i podwodne skały mogą zaskoczyć naszą łódź w dowolnej chwili rejsu.

Wiele strategii firm i strategii zespołów zawiera w sobie nierealne założenia. Często wydaje nam się, że wystarczy postawić jakiś cel, wyznaczyć kolejny port, a nasz statek niezawodnie do niego dopłynie, bo "wszyscy tego chcieli" i "nikt nie zgłosił zastrzeżeń". Narysowanie bardziej realnej mapy naszych wód jest możliwe, jeśli otworzymy dyskusję nad tym, co nas ogranicza jako firmę lub zespół, jakie przekonania czy utarte sposoby działania spowodowały, że wcześniejsze próby wejścia do ważnego portu nie powiodły się.

Proces nawigacyjny N.E.W.S. nie tylko umożliwia, ale także konkretyzuje taką właśnie dyskusję. Utrzymuje ją w ryzach i sprawia, że efektem jest naniesienie na mapę przypuszczalnych raf. Bywa, że po szczerej rozmowie okazuje się, że jakiś cel jest nierealny i trzeba go usunąć lub przeformułować. Częściej jednak udaje się znaleźć sposób na to jak do wymarzonego portu dopłynąć, lub przejść bezpiecznie przez wąską cieśninę. Od czego w końcu są holowniki!

 

Czy wiesz gdzie zaczynasz swój rejs - czyli trzecie ramię trójkąta

Twój dotychczasowy rejs to tysiąc mil żeglugi na południe, kolejne tysiąc mil na zachód i w końcu tysiąc na północ. Nawet bez kartki i ołówka wiadomo, że po tych manewrach jesteś o tysiąc mil na zachód od punktu startu, prawda?

No chyba, że zaczynasz... na biegunie! Wówczas wracasz do punktu wyjścia. Powiem więcej - wystarczy, że zaczynasz w jego pobliżu, aby rezultat takiego rejsu nie przekraczał kilkudziesięciu mil - zachęcam do eksperymentu na globusie. Jeśli nie wiesz skąd wyruszasz, nie dopłyniesz tam dokąd zamierzasz!

W biznesie nie wystarczy telefon z GPS i dwie współrzędne. Dlatego proces N.E.W.S. poprzez precyzyjną ankietę, wywiady i sporą pracę warsztatową całego zespołu pozwala dobrze określić pozycję startową. Oczekiwania interesariuszy, umiejętności przywódcze, rynek i konkurenci, sprawność procesów, kompetencje załogi - to wybrane "współrzędne", które definiują punkt startu. Teraz możesz bezpiecznie wyznaczyć właściwy kurs i zacząć żeglugę.

Pomyślnych wiatrów!

 

Przemysław Dybek - Konsultant Grupy ODiTK

 

 

Materiały powiązane:

Autor artykułu
21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...