10.10.2016

Profil kandydata - jak zmiana podejścia w tworzeniu opisów wpłynęła na sukces rekrutacji

W coraz większej liczbie branż rynek pracy staje się rynkiem pracownika. Relatywnie trudniej jest znaleźć odpowiedniego kandydata do pracy, a czas i środki poświęcane na rekrutację zarówno przez rekruterów jak i menadżerów, rosną w większości firm. Co można z tym zrobić, by życie stało się prostsze?

Znacie Państwo Kalambury? - zabawę, w której jedna osoba pokazuje hasło na migi, a inni zgadują. Im bardziej syntetyczne hasło, tym łatwiej o poprawną odpowiedź.

Ostatnio zostałam poproszona o podsumowanie moich doświadczeń z warsztatów, w których brałam udział, w zaledwie kilku słowach. Swoją drogą to ciekawy trend mobilizujący do syntezy i wydobywania "sedna sprawy". Kiedy więc usłyszałam pytanie - co z tą rekrutacją? Na co postawić, żeby była skuteczna? Podążając za trendem, wskazałam w dwóch słowach na: profil kandydata.

Skuteczność procesu rekrutacji i zmiany, jakie należy wprowadzić to wyzwanie, z jakim spotykam się u wielu Klientów. Zauważam też, że profil kandydata to taka dźwignia, która dobrze przygotowana może w znaczący sposób wpłynąć na przebieg całego procesu rekrutacyjnego.

Profil kandydata wydaje się być czymś już tak często omawianym i oczywistym, że osoby w organizacji w małym stopniu się nad nim pochylają. Często HR dostaje informację ze strony biznesu - potrzebujemy kolejnego specjalisty. I machina rusza: standardowe ogłoszenie, zbieranie aplikacji, telefony, spotkania. Dobrze, jeśli liczba aplikacji nas zadowala i są wśród nich kandydaci, z którymi chcemy się spotkać. Zachwycają nas podczas rozmowy i chcą z nami pracować, a potem bez kłopotu przyjmują nasze warunki.

Gorzej, jeśli:

  • Dostajemy zbyt dużo aplikacji od osób, których profil nie pasuje do naszych oczekiwań (bo podaliśmy zbyt ogólne informacje w ogłoszeniu, prezentując profil i firmę), a my spędzamy godziny analizując dokumenty,
  • dostajemy mało aplikacji, a osoby i tak nie spełniają naszych oczekiwań (bo podany profil jest zbyt wąski i nieprecyzyjny), w rezultacie uruchamiamy proces po raz kolejny,
  • dostajemy ciekawe aplikacje kandydatów, ale na etapie decyzji okazuje się, że ich oczekiwania znacznie odbiegają od tego, co jako firma mamy do zaoferowania (zarówno jeśli chodzi o charakter pracy, jak i świadczenia finansowe i pozafinansowe).

By lepiej zrozumieć temat przyjrzyjmy się następującym sytuacjom.

Sytuacja 1. Firma z branży produkcyjnej, która miała kłopot z zatrudnieniem kandydatów na stanowiska produkcyjne - kandydaci się zgłaszali, przechodzili przez wymagający proces rekrutacyjny, ale ostatecznie nie byli zatrudniani.

Po interwencji Konsultantów (w formie rozmów z każdą ze stron, przeglądu dokumentów i procesu rekrutacji) okazało się, że zbyt ogólnie zdefiniowany profil kandydata był dla każdej z zaangażowanych w proces stron (HR i działu produkcji) czym innym. Dział HR szukał przede wszystkim osób z doświadczeniem w pracy produkcyjnej, gotowych od razu efektywnie pracować, ze znajomością języka angielskiego. Kierownicy liniowi doceniali znajomość języka i gotowość do pracy, ale szukali przede wszystkim osób, które mogłyby objąć stanowiska liderów na poszczególnych maszynach.

Skutecznym rozwiązaniem okazało się stworzenie szczegółowych profili wyróżniających kluczowe kompetencje i kompetencje mile widziane dla dwóch stanowisk: pracownika produkcyjnego i lidera maszyn. Następnie zmodyfikowano proces rekrutacji pod kątem obu profili.

Sytuacja 2. Długo trwające poszukiwania analityka w obszarze HR do firmy usługowej. Poszukiwania wśród specjalistów HR (w wymaganiach były studia o profilu HR lub pokrewnym) i doświadczenie w obszarze HR powodowały, że zgłaszały się osoby z wysoko rozwiniętymi umiejętnościami w obszarze HR, jednak niewystarczającymi umiejętnościami analitycznymi. Co więcej, oczekiwania tych osób koncentrowały się na zadaniach z zakresu miękkiego HR, a analitykę chciały traktować jako dodatek.

Dopiero zdecydowana zmiana profilu kandydata, w którym na pierwszy plan wysunięto umiejętności analityczne i niemalże całkowicie zrezygnowano z obszaru HR (jedynie w zakresie chęci poznania tego obszaru) oraz publikacja ogłoszeń w nowych miejscach i pod innymi hasłami spowodowały, że na rozmowy zaczęli przychodzić analitycy znudzeni pracą w logistyce czy bankowości, chcący doświadczyć czegoś nowego. Dzisiejszy pracownik, właśnie z obszaru logistyki, wprowadził do analityki HR w firmie wiele nowych narzędzi i praktyk i doskonale się rozwija.

Sytuacja trzecia dotyczy branży IT. Poszukiwania programistów są dzisiaj największym wyzwaniem tych firm. Konkurowanie z liderami na rynku stanowi dużą trudność dla średniej wielkości firm, których wynagrodzenia i oferowane świadczenia są mniejsze.
Rozwiązaniem dla jednej z nich było wyjście na rynek z ofertą pokazującą, jak wygląda praca w firmie, za co cenią ją pracownicy, i jakie osoby najchętniej się w niej odnajdują. To pomogło zróżnicować ofertę firmy, nie tylko na poziomie poszukiwanego kandydata, ale także oferty firmy. Dodatkowo opublikowanie w jednym z materiałów informacji o przedziale wynagrodzeń spowodowało, że zgłaszali się do firmy głównie Ci kandydaci, którzy świadomie wybierali ją na swojego pracodawcę. Firma odetchnęła, kiedy było znacznie mniej prowadzonych procesów rekrutacji, ale ich jakość (można było pojedynczej osobie poświęcić więcej czasu) i skuteczność znacznie wzrosły.

Ostatnia sytuacja dotyczy publikowania przez firmę nieustannie tych samych ogłoszeń, na te same stanowiska. Na rynku skutkowało to pytaniami: "Czy tam nikt za długo nie wytrzymuje?" Dopiero gdy za rekomendacją Konsultantów ogłoszenia zostały zróżnicowane: ze względu na obsługiwany rynek, zespół do którego dołącza kandydat, dodano informacje o rozwoju firmy, kierunku zmian i skali nowych działań - kandydaci z nową energią podeszli do aplikowania na wybrane stanowiska.

Wybrane spośród wielu przykłady pokazują, jak duże znaczenie ma dbałość o precyzyjne prowadzenie działań rekrutacyjnych od momentu budowania profilu kandydata, poprzez budowanie ogłoszenia i kierowanie go do odpowiedniej grupy docelowej oraz budowanie spójnej komunikacji prezentującej firmę jako pracodawcę.

Dobrymi praktykami są zatem:

  • Włączenie do procesu tworzenia profilu kandydata wszystkich zainteresowanych stron.
  • Tworzenie precyzyjnych ofert prezentujących aktualną sytuację stanowiska w organizacji.
  • Budowanie procesu rekrutacji wokół określonego profilu - dobór narzędzi, czas trwania procesu rekrutacji, udzielania informacji zwrotnej.
  • Kierowanie oferty do tych grup, gdzie prawdopodobieństwo zainteresowania jest największe. To czasem oznacza przecieranie zupełnie nowych ścieżek, poznawanie nowych branż czy korzystanie z mediów dotychczas w firmie nieznanych.

Podsumowując, zachęcam do ponownego, krytycznego przyjrzenia się publikowanym profilom, by na rynku pracownika być skutecznym graczem.

Warto zacząć od znalezienia odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Czy informacje umieszczone w profilu w sposób precyzyjny opisują osobę, której szukamy do danego zespołu/miejsca w organizacji?
  • Czy podane zostały wszystkie niezbędne wymagania i tylko one?
  • Czy wymagania dodatkowe zostały w ten sposób nazwane?
  • Czy informacje o firmie i stanowisku zostały przedstawione w sposób zwięzły i zachęcający? Czy są one spójne z informacjami o firmie podawanymi w innych miejscach (strona internetowa/profil firmy)?

Konsultanci Grupy ODiTK często towarzyszą firmom w definiowaniu procesu rekrutacyjnego, budowaniu nowych rozwiązań. Wsparcie przy tworzeniu profili kandydatów jest jednym z elementów tego procesu.

Przygotowanie dobrego profilu kandydata wpłynie na skuteczność prowadzonych w firmach działań rekrutacyjnych. Może też przyczynić się do oszczędności czasu - a ten można przyjemnie i efektywnie spożytkować z obecnymi pracownikami - na przykład grając w Kalambury w strefie relaksu Państwa biura.

 

Sabina Węsierska - Konsultant Grupy ODiTK

 

 

04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]