2/02/2015

Program dla talentów – jak uniknąć nieporozumień

Pewien pracownik dostał zaproszenie na sesję DC. Będzie miał potem szansę trafić do grupy Hi Po, w której czeka go specjalny Program dla Talentów. Pracownik czyta zaproszenie pełne enigmatycznych haseł typu: „planowanie sukcesji”, „Hi Po”, „DC” czy „rozwój kompetencji”.

Niewiele z tego rozumie, gdyż na co dzień nie zajmuje się HR-em. Uderzają go jednak trzy magiczne słowa: "szansa na awans"... Dalej już nie czyta. Myśli: "Skoro tak, to wchodzę w to!". Jak przedstawiona sytuacja wpłynie na jego postawę? Poniższy artykuł mówi o tym, w jaki sposób rozwój talentów postrzegają pracownicy i co zrobić, aby uniknąć nieporozumień. Jest on adresowany zarówno do działów HR, jak i do uczestników programów talentowych.

Myślę, że nie trzeba nikogo przekonywać, jak kluczowe jest postrzeganie programu talentowego w firmie. Zaangażowanie w program dla talentów jak i w codzienną pracę, lojalność wobec firmy, atmosfera w grupie talentów i poza nią - to tylko kilka najważniejszych powodów.

Rozwój talentów - ale po co?

 "W jakim celu to jest robione?" - takie pytanie zadaje sobie prawie każdy pracownik, gdy usłyszy, że w firmie rusza program dla talentów. Bez względu na to, czy został do niego zaproszony czy też nie. Jeśli odpowiedź na to pytanie jest niejasna, część zaproszonych pomyśli z pewnością: "nie wiem, o co chodzi, ale raczej mogę zyskać". Część zaś może pomyśleć: "mam unikalne umiejętności, może firma chce mi stworzyć iluzję perspektyw rozwoju, żebym tu jeszcze dwa-trzy lata posiedział... nie dam się podejść!". Albo: "pewnie to jest podkładka do awansowania kilku ulubieńców... a ja nie jestem niczyim ulubieńcem, chyba załapałem się przez pomyłkę... lepiej nie będę się wychylać!". Przykłady takich nieporozumień można by mnożyć.

Wśród pracowników, którzy nie biorą udziału w programie, też nie będzie lepiej. W najlepszym razie potraktują sprawę obojętnie: "to tylko jakieś HR-owe formalności", w najgorszym - stracą zaufanie do swoich utalentowanych kolegów, poczują się skrzywdzeni przez los albo zaczną obmyślać plan, jak by tu tym talentom "podłożyć nogę".

Aby uniknąć podobnych problemów, ważne jest udzielenie jasnej i jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: "po co to robimy?". Na tak postawione pytanie trzeba odpowiedzieć aż trzykrotnie:

· Najpierw konieczne jest uspójnienie odpowiedzi w rozmowach ze sponsorami programu, niezbędne jest jasne zdefiniowanie mierzalnych celów. Przykładowo: celem może być zabezpieczenie obsady kluczowych stanowisk, a miernikiem - zero rekrutacji zewnętrznych na te stanowiska w kolejnych 5 latach.

· Następnie trzeba zadać sobie to pytanie, planując działania rozwojowe w ramach programu: jaki związek ma każde z planowanych działań z tym, co chcemy osiągnąć?

· Na koniec pozostaje "już tylko" napisanie jasnej, zwięzłej i przekonującej komunikacji do pracowników, w której podamy konkretne, autentyczne i wiarygodne powody uruchomienia programu.

Rozwój kompetencji - a co to?

"Udział w programie wspiera rozwój kompetencji" - bez tej frazy trudno opisać jakikolwiek program dla talentów. Na początku programu uczestnicy tworzą sobie wyobrażenie o tym, co ich czeka. Zdarza się, iż to wyobrażenie ogranicza się do przekonania, że "będzie dużo ciekawych szkoleń". To może rodzić postawę roszczeniową, a gdy działania rozwojowe zaczną wymagać szczególnego zaangażowania (np. realizacja oddolnych projektów na rzecz usprawnień w firmie), uczestnicy mogą te działania jawnie lub niejawnie bojkotować.

Zadaniem opiekunów programu jest zatem uświadomienie uczestnikom, że rozwój kompetencji to nie tylko szkolenia. Ważne jest wyjaśnienie, na czym będą polegać poszczególne działania. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy działania te są nowością dla większości pracowników. Jeśli nikt nigdy w firmie nie był niczyim "oficjalnym" mentorem, wyjaśnienie uczestnikom, czym jest mentoring, będzie trudne. Warto opisać takie działania językiem faktów i konkretów, jasno określić, co będzie ich wartością dodaną i jakie są ich ramy organizacyjne.

A co z pracownikami, których nie obejmuje program dla talentów? Często dociera do nich tylko hasłowa informacja o zakresie programu. Jeśli zapytać statystycznego pracownika, co robią talenty, powie, że "ciągle się szkolą". Być może doda, że "robią coś tam jeszcze, chyba jakieś projekty". Niewiedza pracowników o tym, co ich utalentowani koledzy robią w ramach programu, jest w firmach powszechna. Oczywiście rodzi to przestrzeń dla plotek. W pewnej firmie program dla talentów obejmował trzy 2-dniowe szkolenia w ośrodku nieopodal siedziby firmy. Jednak większość pracowników sądziła, że szkolenia odbywają się za granicą, że jest ich 10 a każdy uczestnik ma dodatkowo cykl indywidualnych spotkań z członkami zarządów z różnych krajów.

Jak tego uniknąć? Kluczowe jest zaangażowanie uczestników w informowanie innych o przebiegu programu. Wzięli udział w szkoleniu lub mentoringu? Mogą przekazać część zdobytej wiedzy zainteresowanym kolegom w formie krótkiej prezentacji. Realizują projekty? W pierwszej kolejności niech opowiedzą o nich kolegom z działu. Warto zachęcić uczestników, by nie krępowali się mówić otwarcie o tym, co robią w programie.

Planowanie sukcesji - czy "talent" równa się "awans"?

Wyjaśnienie pracownikom, jaki związek ma program dla talentów z planowaniem sukcesji, bywa trudne, gdyż związek ten często jest złożony lub niejasno zdefiniowany. Zasugerowanie "automatycznego" związku między udziałem w programie a awansem obniży motywację uczestników - zachęci do "odhaczania" kolejnych etapów, program stanie się dla nich wyłącznie "czekaniem na awans". Pozostałych pracowników również zniechęci - "skoro nie jestem w programie, to na awans nie mam co liczyć". Z kolei zasugerowanie, że bycie talentem w niewielkim stopniu wpływa na planowanie sukcesji, również obniży motywację uczestników ("nie wiem, czy to mi coś da"), zaś nastrojów pozostałych pracowników wcale nie polepszy.

Gdzie leży zatem złoty środek? Pamiętajmy o trzech rzeczach. Jeśli faktyczne zasady awansowania pracowników odbiegają od oficjalnie deklarowanych, trzeba zająć się tym problemem przed uruchomieniem programu talentowego, a nie w trakcie. Jeśli zasady awansowania są różne w różnych działach, można dopasować do nich zasady programu talentowego, zamiast starać się je na siłę ujednolicić. Wreszcie - warto uwzględnić dotychczasowy jak i prognozowany poziom rotacji na kluczowych stanowiskach w poszczególnych działach i adekwatnie do niego określić maksymalną liczbę uczestników z poszczególnych obszarów. Nadmiar talentów może być równie szkodliwy, jak ich brak.

Podsumowanie

Na postrzeganie programu talentowego przez pracowników warto wpływać w sposób świadomy. Pozwoli to uniknąć wielu problemów. Oprócz czytelnej komunikacji ważne jest też odpowiednie planowanie oraz właściwa współpraca z uczestnikami na różnych etapach programu.

 

Bartosz Skierkowski - Konsultant Grupy ODiTK

 

 

 

Autor artykułu
BARTOSZ SKIERKOWSKI
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...