"Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko." A. Mickiewicz
Aby zainicjować projekt z obszaru HR (czy będzie to cykl szkoleniowy, system oceny okresowej czy też program dla talentów) konieczne są szerokie spojrzenie i "czucie" potrzeb biznesu. Nasza praktyka konsultingowa pokazuje jednak, że to co "zabija" później wspaniałe projekty to brak "szkiełka i oka" - metodyki zarządzania projektami na etapie ich realizacji. Dlatego przyjrzymy się trzem sprawdzonym technikom znanych z "twardych" metodyk zarządzania projektami, które mogą zwiększyć efektywność tychże projektów.
Wiele projektów HR ma bardzo zaangażowanego kierownika projektu. Brakuje jednak sponsora czy też swoistego patrona biznesowego projektu. Słowo sponsor kojarzy nam się z osobą, która wykłada środki (finansowe czy ludzkie) na projekt. Przede wszystkim jest to ktoś, kto ma prawo oczekiwać, że działania projektowe przyniosą oczekiwane efekty biznesowe. Sponsor na czas projektu nadaje kierownikowi projektu cześć swoich uprawnień decyzyjnych i "władzy" nad zasobami firmy - staje się przez to również czasowym szefem dla PMa.
Po co projektowi Sponsor? W trudnych sytuacjach projektowych może pomóc tam, gdzie działania PMa nie odnoszą skutku, gdyż brakuje mu wystarczającej siły w organizacji. Sponsor będąc zazwyczaj wysoko w hierarchii firmy, aby chciał zadziałać, musi być żywotnie zainteresowany efektami projektu. A czy zawsze jest? Weźmy pod uwagę przykład sponsoratu w osobie Prezesa. Wszak prezes wielkiej firmy jako sponsor nie będzie miał czasu i uwagi, aby wspierać mały, liniowy projekt. Jak widać odnalezienie właściwego sponsora może być sporym wyzwaniem!
Myśląc o celu projektu zazwyczaj skupiamy się tak naprawdę na samym zadaniu, które chcemy wykonać (np. przeprowadzić szkolenie, stworzyć system oceny pracy). W metodyce projektowej nazywamy to produktem projektu. To bardzo ważne. Ale produkt sam w sobie nie tworzy wartości dla firmy. Wartość przyniesie to, co z tego produktu wyniknie/nie wyniknie dla firmy. To właśnie korzyści biznesowe są celem projektu HR. A więc to, czy szkolenie pomoże pracownikom w ich realizacji ich codziennych celów a system oceny - czy zwiększy efekty pracy bądź podniesie zaangażowanie. O ile produkt projektu widać od razu, o tyle cel i jego parametry można zweryfikować dopiero w jakiś czas po zakończeniu projektu.
Kluczowe jest więc, aby na początku projektu wspólnie ze sponsorem określić i spisać obok produktów projektu właśnie oczekiwane rezultaty biznesowe. Pamiętajmy przy tym, aby były one wymierne i weryfikowalne, czyli określone liczbowo za pomocą mierników/KPI.
Przykład: Produkt projektu to seria szkoleń dla sprzedawców. Cel biznesowy byłby wzrost kompetencji działu handlowego. Jak to zmierzyć? W zależności od specyfiki procesu sprzedaży:
Ustalenie celu działa magicznie: mobilizuje Sponsora, adresata oraz samego kierownika do pamiętania o nim i osiągnięcia go.
Choć projekty HR są "dla ludzi", to właśnie oni często stają się przyczyną ich niepowodzeń. Warto więc potraktować ich jako interesariuszy projektu.
Interesariusz projektu to każda osoba, grupa (formalna lub nie) czy też firma/instytucja która ma wpływ na projekt. Myśleć tu powinniśmy bardzo szeroko, aby naszej percepcji nie wymknęły się osoby, które mogą choćby pośrednio oddziaływać na nasze przedsięwzięcie.
Każdy z tych interesariuszy będzie czegoś chciał od projektu - choćby był to przysłowiowy święty spokój. Z drugiej strony projekt też czegoś od takiego interesariusza będzie oczekiwał. Warto dla każdego z interesariuszy określić jakie są wzajemne oczekiwania.
Następnie analizujemy interesariuszy pod kątem ich nastawienia do projektu i potencjalnego wypływu. Najważniejsze są dla nas osoby, które mają duży wpływ i są lub mogą być negatywnie nastawione. To potencjalni killerzy projektu. Takimi osobami trzeba się szczególnie zająć i wysłuchać ich potrzeb na etapie planowania projektu. Im wcześniej to zrobimy (nawet przed projektem) tym lepiej.
Podsumowując: aby "czucie i wiara działały mocniej.." warto jednak użyć "mędrca szkiełka i oka", by projekt tworzył harmonijną i efektywną całość.
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...
Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...
Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.
Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...
Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....