17.05.2016

Projekty HR przez szkiełko i oko metodyki

"Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko." A. Mickiewicz

Aby zainicjować projekt z obszaru HR (czy będzie to cykl szkoleniowy, system oceny okresowej czy też program dla talentów) konieczne są szerokie spojrzenie i "czucie" potrzeb biznesu. Nasza praktyka konsultingowa pokazuje jednak, że to co "zabija" później wspaniałe projekty to brak "szkiełka i oka" - metodyki zarządzania projektami na etapie ich realizacji. Dlatego przyjrzymy się trzem sprawdzonym technikom znanych z "twardych" metodyk zarządzania projektami, które mogą zwiększyć efektywność tychże projektów.


Po pierwsze odnajdź sponsora projektu.

Wiele projektów HR ma bardzo zaangażowanego kierownika projektu. Brakuje jednak sponsora czy też swoistego patrona biznesowego projektu. Słowo sponsor kojarzy nam się z osobą, która wykłada środki (finansowe czy ludzkie) na projekt. Przede wszystkim jest to ktoś, kto ma prawo oczekiwać, że działania projektowe przyniosą oczekiwane efekty biznesowe. Sponsor na czas projektu nadaje kierownikowi projektu cześć swoich uprawnień decyzyjnych i "władzy" nad zasobami firmy - staje się przez to również czasowym szefem dla PMa.

Po co projektowi Sponsor? W trudnych sytuacjach projektowych może pomóc tam, gdzie działania PMa nie odnoszą skutku, gdyż brakuje mu wystarczającej siły w organizacji. Sponsor będąc zazwyczaj wysoko w hierarchii firmy, aby chciał zadziałać, musi być żywotnie zainteresowany efektami projektu. A czy zawsze jest? Weźmy pod uwagę przykład sponsoratu w osobie Prezesa. Wszak prezes wielkiej firmy jako sponsor nie będzie miał czasu i uwagi, aby wspierać mały, liniowy projekt. Jak widać odnalezienie właściwego sponsora może być sporym wyzwaniem!


Po drugie określ cele biznesowe.

Myśląc o celu projektu zazwyczaj skupiamy się tak naprawdę na samym zadaniu, które chcemy wykonać (np. przeprowadzić szkolenie, stworzyć system oceny pracy). W metodyce projektowej nazywamy to produktem projektu. To bardzo ważne. Ale produkt sam w sobie nie tworzy wartości dla firmy. Wartość przyniesie to, co z tego produktu wyniknie/nie wyniknie dla firmy. To właśnie korzyści biznesowe są celem projektu HR. A więc to, czy szkolenie pomoże pracownikom w ich realizacji ich codziennych celów a system oceny - czy zwiększy efekty pracy bądź podniesie zaangażowanie. O ile produkt projektu widać od razu, o tyle cel i jego parametry można zweryfikować dopiero w jakiś czas po zakończeniu projektu.

Kluczowe jest więc, aby na początku projektu wspólnie ze sponsorem określić i spisać obok produktów projektu właśnie oczekiwane rezultaty biznesowe. Pamiętajmy przy tym, aby były one wymierne i weryfikowalne, czyli określone liczbowo za pomocą mierników/KPI.

Przykład:
Produkt projektu to seria szkoleń dla sprzedawców. Cel biznesowy byłby wzrost kompetencji działu handlowego. Jak to zmierzyć? W zależności od specyfiki procesu sprzedaży:
• oceną jakości pracy przy ocenie okresowej (badania TK/JK)
• ilością klientów obsługiwanych przez sprzedawcę
• spadkiem ilości utraconych klientów.

Ustalenie celu działa magicznie: mobilizuje Sponsora, adresata oraz samego kierownika do pamiętania o nim i osiągnięcia go.


Po trzecie odnajdź interesariuszy i zajmij się nimi.

Choć projekty HR są "dla ludzi", to właśnie oni często stają się przyczyną ich niepowodzeń. Warto więc potraktować ich jako interesariuszy projektu.

Interesariusz projektu to każda osoba, grupa (formalna lub nie) czy też firma/instytucja która ma wpływ na projekt. Myśleć tu powinniśmy bardzo szeroko, aby naszej percepcji nie wymknęły się osoby, które mogą choćby pośrednio oddziaływać na nasze przedsięwzięcie.

Każdy z tych interesariuszy będzie czegoś chciał od projektu - choćby był to przysłowiowy święty spokój. Z drugiej strony projekt też czegoś od takiego interesariusza będzie oczekiwał. Warto dla każdego z interesariuszy określić jakie są wzajemne oczekiwania.

Następnie analizujemy interesariuszy pod kątem ich nastawienia do projektu i potencjalnego wypływu. Najważniejsze są dla nas osoby, które mają duży wpływ i są lub mogą być negatywnie nastawione. To potencjalni killerzy projektu. Takimi osobami trzeba się szczególnie zająć i wysłuchać ich potrzeb na etapie planowania projektu. Im wcześniej to zrobimy (nawet przed projektem) tym lepiej.

Podsumowując: aby "czucie i wiara działały mocniej.." warto jednak użyć "mędrca szkiełka i oka", by projekt tworzył harmonijną i efektywną całość.


Danuta Dunajska, Prezes Zarządu ODiTK Consulting

Konrad Klepacki, Trener Grupy ODiTK

27.11.2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

[więcej]
18.11.2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

[więcej]
22.10.2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

[więcej]
30.09.2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

[więcej]
28.09.2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

[więcej]
04.09.2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

[więcej]
02.09.2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

[więcej]
22.08.2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

[więcej]
04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]