Projekty HR przez szkiełko i oko metodyki
"Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko." A. Mickiewicz
Aby zainicjować projekt z obszaru HR (czy będzie to cykl szkoleniowy, system oceny okresowej czy też program dla talentów) konieczne są szerokie spojrzenie i "czucie" potrzeb biznesu. Nasza praktyka konsultingowa pokazuje jednak, że to co "zabija" później wspaniałe projekty to brak "szkiełka i oka" - metodyki zarządzania projektami na etapie ich realizacji. Dlatego przyjrzymy się trzem sprawdzonym technikom znanych z "twardych" metodyk zarządzania projektami, które mogą zwiększyć efektywność tychże projektów.
Po pierwsze odnajdź sponsora projektu.
Wiele projektów HR ma bardzo zaangażowanego kierownika projektu. Brakuje jednak sponsora czy też swoistego patrona biznesowego projektu. Słowo sponsor kojarzy nam się z osobą, która wykłada środki (finansowe czy ludzkie) na projekt. Przede wszystkim jest to ktoś, kto ma prawo oczekiwać, że działania projektowe przyniosą oczekiwane efekty biznesowe. Sponsor na czas projektu nadaje kierownikowi projektu cześć swoich uprawnień decyzyjnych i "władzy" nad zasobami firmy - staje się przez to również czasowym szefem dla PMa.
Po co projektowi Sponsor? W trudnych sytuacjach projektowych może pomóc tam, gdzie działania PMa nie odnoszą skutku, gdyż brakuje mu wystarczającej siły w organizacji. Sponsor będąc zazwyczaj wysoko w hierarchii firmy, aby chciał zadziałać, musi być żywotnie zainteresowany efektami projektu. A czy zawsze jest? Weźmy pod uwagę przykład sponsoratu w osobie Prezesa. Wszak prezes wielkiej firmy jako sponsor nie będzie miał czasu i uwagi, aby wspierać mały, liniowy projekt. Jak widać odnalezienie właściwego sponsora może być sporym wyzwaniem!
Po drugie określ cele biznesowe.
Myśląc o celu projektu zazwyczaj skupiamy się tak naprawdę na samym zadaniu, które chcemy wykonać (np. przeprowadzić szkolenie, stworzyć system oceny pracy). W metodyce projektowej nazywamy to produktem projektu. To bardzo ważne. Ale produkt sam w sobie nie tworzy wartości dla firmy. Wartość przyniesie to, co z tego produktu wyniknie/nie wyniknie dla firmy. To właśnie korzyści biznesowe są celem projektu HR. A więc to, czy szkolenie pomoże pracownikom w ich realizacji ich codziennych celów a system oceny - czy zwiększy efekty pracy bądź podniesie zaangażowanie. O ile produkt projektu widać od razu, o tyle cel i jego parametry można zweryfikować dopiero w jakiś czas po zakończeniu projektu.
Kluczowe jest więc, aby na początku projektu wspólnie ze sponsorem określić i spisać obok produktów projektu właśnie oczekiwane rezultaty biznesowe. Pamiętajmy przy tym, aby były one wymierne i weryfikowalne, czyli określone liczbowo za pomocą mierników/KPI.
Przykład:
Produkt projektu to seria szkoleń dla sprzedawców. Cel biznesowy byłby wzrost kompetencji działu handlowego. Jak to zmierzyć? W zależności od specyfiki procesu sprzedaży:
• oceną jakości pracy przy ocenie okresowej (badania TK/JK)
• ilością klientów obsługiwanych przez sprzedawcę
• spadkiem ilości utraconych klientów.
Ustalenie celu działa magicznie: mobilizuje Sponsora, adresata oraz samego kierownika do pamiętania o nim i osiągnięcia go.
Po trzecie odnajdź interesariuszy i zajmij się nimi.
Choć projekty HR są "dla ludzi", to właśnie oni często stają się przyczyną ich niepowodzeń. Warto więc potraktować ich jako interesariuszy projektu.
Interesariusz projektu to każda osoba, grupa (formalna lub nie) czy też firma/instytucja która ma wpływ na projekt. Myśleć tu powinniśmy bardzo szeroko, aby naszej percepcji nie wymknęły się osoby, które mogą choćby pośrednio oddziaływać na nasze przedsięwzięcie.
Każdy z tych interesariuszy będzie czegoś chciał od projektu - choćby był to przysłowiowy święty spokój. Z drugiej strony projekt też czegoś od takiego interesariusza będzie oczekiwał. Warto dla każdego z interesariuszy określić jakie są wzajemne oczekiwania.
Następnie analizujemy interesariuszy pod kątem ich nastawienia do projektu i potencjalnego wypływu. Najważniejsze są dla nas osoby, które mają duży wpływ i są lub mogą być negatywnie nastawione. To potencjalni killerzy projektu. Takimi osobami trzeba się szczególnie zająć i wysłuchać ich potrzeb na etapie planowania projektu. Im wcześniej to zrobimy (nawet przed projektem) tym lepiej.
Podsumowując: aby "czucie i wiara działały mocniej.." warto jednak użyć "mędrca szkiełka i oka", by projekt tworzył harmonijną i efektywną całość.
Danuta Dunajska, Prezes Zarządu ODiTK Consulting
Konrad Klepacki, Trener Grupy ODiTK
Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]