24/11/2014

Przywództwo wszechstronne - czy potrafisz grać prawą i lewą ręką?

Emerson powiedział, że „człowiek musi (…) czuć pewien respekt przed swoim talentem”. To zdanie niczym reflektor kieruje uwagę na sposób, w jaki dziś świat biznesu korzysta ze swoich talentów.

Dla większości menadżerów mocne strony są jak trampolina do sukcesu. Siła, która z nich wynika stwarza poczucie azylu, w którym czujemy się sprawnie i bezpiecznie. Mamy zatem skłonność, by umiejętności i postawy, które doprowadzały nas do efektywności w jednych obszarach odruchowo aplikować do innych. To polityka hojności, w której dominuje zjawisko "im więcej tym lepiej".

Jakie są tego konsekwencje?

Okazuje się, że nadużywanie swoich mocnych stron może być tak samo ryzykowne jak ich niewystarczające wykorzystanie. Co więcej nadużywanie którejkolwiek z mocnych stron prowadzi do zepchnięcia komplementarnej do niej umiejętności na dalszy plan. W rezultacie tracimy równowagę. Dlaczego tak się dzieje? Większość menadżerów może nieadekwatnie oceniać swoje atuty, co prowadzi do "przegięć" na tym polu. Ponadto proces ten najczęściej odbywa się poza świadomością i jest moderowany przez wcześniejsze doświadczenia. Co to oznacza w praktyce? Jeśli jestem nastawiona na idee i pomysły moich pracowników, to tym samym będę unikała narzucania im gotowych rozwiązań. Jeśli natomiast jestem odważna i ekspansywna, to nie wypada mi się wycofać. Odkrycia amerykańskiej firmy Kaplan DeVries pokazują, że liderzy pięciokrotnie częściej wykorzystują nadmiernie swoje mocne strony niż jakiekolwiek inne cechy czy umiejętności. Przypomina to jazdę z zepsutym prędkościomierzem, gdy nie jesteś w stanie ocenić prędkości z jaką poruszasz się na autostradzie.

W drodze do przywództwa wszechstronnego

To jak liderzy korzystają ze swojej siły stało się inspiracją dla dwóch amerykańskich badaczy - Boba Kaplana i Roba Kaisera, którzy wypracowali model przywództwa wszechstronnego. Badacze pokazali kompetencje menadżera na dwóch osiach jako dopełniające się pary umiejętności. Po jednej stronie osi przywództwo strategiczne versus operacyjne a po drugiej aktywizujące versus forsujące. Przywództwa: forsujące i operacyjne dotyczą tego jak ludzie wykonują swoja pracę. Mówiąc najprościej przywództwo forsujące oznacza bezpośrednie przewodzenie - a aktywizujące dzielenie się przewodzeniem z podwładnymi.  W przywództwie strategicznym i operacyjnym chodzi o to, czym ludzie zajmują się w pracy. W wymiarze strategicznym chodzi o działania ukierunkowane na średnio i długoterminową perspektywę. W operacyjnym - na wynik krótkoterminowy. Każdy z 4 wymiarów jest tak samo cenny i posiada niekwestionowaną wartość. To nie są przeciwstawne obozy, co do których lider musi określić swoja przynależność. A często tak właśnie się dzieje. Badacze amerykańscy odkryli, że większość menadżerów w praktyce przejawia skłonność do faworyzowania jednego kosztem drugiego.

Model przywództwa wszechstronnego odwołuje się do kalibrowania sił lidera w każdym z 4 wymiarów, w taki sposób, by mógł osiągać równowagę niezbędną do efektywnego działania. Dlatego jego istotą jest zintegrowanie dwóch pozornie przeciwstawnych kompetencji oraz nienadużywanie żadnej z nich. Nie ma tu kombinacji lepszych czy gorszych. Model ten raczej stawia ważne pytania:

  • Które wymiary przywództwa są nam potrzebne do realizacji naszych celów strategicznych?

  • Które z wymiarów wspiera, a które eliminuje nasza kultura organizacyjna? Na ile nam to służy?

  • Co w ramach każdego z wymiarów przywództwa potrzebujemy rozwijać, a co wyhamowywać? Jaki ma nam to dać rezultat?

Dlaczego dziś warto sięgnąć po ten model?

Ostatnio dużo miejsca poświęca się efektywności przywództwa w czasach kryzysu zaufania i deficytu zaangażowania ( 11% osób w Polsce deklaruje zaufanie do innych osób niż rodzina; a według badań Gallupa maksymalnie 30% pracowników jest zaangażowanych w swoją pracę). To stawia wyzwanie nie tylko menadżerom ale również zarządom firm. Rozwój modelu przywództwa wszechstronnego jest efektywny wówczas gdy kaskadowo przechodzi od kierunku strategicznego, wartości i celów firmy, do poziomu kalibracji niezbędnych umiejętności. Wyobraźmy sobie organizację nastawioną na krótkoterminowe wysokie wyniki. To zrozumiałe, że dominuje w niej przywództwo forsująco-operacyjne. Gdybyśmy teraz weszli do takiej organizacji chcąc rozwijać komplementarne wymiary przywództwa (aktywizujące i strategiczne) z dużym prawdopodobieństwem usłyszelibyśmy od menadżerów - " u nas nie ma na to miejsca i czasu. My musimy wykręcać wynik".

Pozostaje zatem zrobić krok wstecz i zapytać o przyszłą konkurencyjność tej firmy zarówno wśród klientów jak i wśród pracowników. Co zrobią kiedy konkurencja wprowadzi nowe, atrakcyjne rozwiązanie? Będą ją gonić? Zwiększą ilość wizyt handlowców, by utrzymać lojalność klientów? Co zrobią kiedy rotacja pracowników utrudni realizację operacyjnych zadań? Lub gdy wzrośnie ilość zwolnień lekarskich? Przemodelują system motywacyjny...?

Jeśli chcemy włączyć w organizacji inne wymiary przywództwa zacznijmy od pytania: do czego nam jest to potrzebne? Rozwój wszechstronnego przywództwa jest ekonomiczny, gdy idzie w parze ze strategią i kierunkiem działania firmy. Następnie wchodzi na poziom kadry menadżerskiej jako całej grupy, by ostatecznie zejść do poziomu pojedynczych menadżerów i ich osobistych umiejętności. Niektóre organizacje często posiadają zdefiniowane kompetencje - warto się przyjrzeć jak te kompetencje wpisują się w model przywództwa wszechstronnego, które wymiary wspierają bardziej, które mniej?

Indywidualny rozwój menadżerów w kierunku modelu wszechstronnego

Indywidualny rozwój przywództwa wszechstronnego dzieje się na dwóch płaszczyznach. Pierwsza narzędziowa. Wiąże się z gotowością i umiejętnością stosowania narzędzi menadżerskich w każdym z 4 wymiarów, co ułatwi zmianę zachowań. Druga, bardziej wymagająca, wiąże się z pracą wewnętrzną menadżera. W pracy wewnętrznej bardzo pomocne jest badanie stopnia wykorzystania swoich mocnych stron w 4 wymiarach przywództwa. Jeśli menadżer wie, gdzie są punkty "przegięcia" może zacząć nad tym pracować. Jednym z ważnych elementów tej pracy jest namierzanie nawyków myślowych, które determinują nadmiarowe korzystanie ze swoich mocnych stron. Odkrywanie przyczyn polaryzacji, pomaga ją opanować i opracować wartościowy zamiennik.

Wszechstronny - czy to znaczy nijaki?

Niektórzy menadżerowie mogą postrzegać potrzebę kalibrowania swoich mocnych stron jako zagrożenie dla wyrazistości swojego przywództwa. Zapominamy, że forsujący menadżer, który rozwinął w sobie zdolność do aktywizowania nie utracił tym samym zdolności do rozwiązań siłowych. Kluczowe jest to, by odróżniać sytuacje, w których stosowanie skrajności jest niezbędne od tych, w których jest zbędne lub szkodliwe. Lider o silnej potrzebie współdziałania z innymi nie musi wyrzekać się tego potencjału, a jedynie nauczyć się używać go bardziej selektywnie.

Podsumowując, pytanie do każdego menadżera brzmi: Jeśli jesteś praworęczny a nauczyłbyś się posługiwać lewą ręką, to czy Twoja prawa ręka na tym traci?

 Jolanta Blaszkowska-Bastian, Trener

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...