17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie narobić”, „nie ma serca do tej roboty” – to kolokwialne określenia, które według szefów pasują do szeroko komentowanego ostatnio trendu quiet quitting (z angielskiego „ciche odejście”/„cicha rezygnacja”).

Tym terminem określa się postawę pracowników, którzy w pracy skupiają się na dostarczaniu minimum, robieniu tylko tyle, by przetrwać. Szefowie określają, że są to pracownicy na "autopilocie".

Pracownicy rezygnują z wykonywania dodatkowych zadań. Zajmują się wyłącznie tymi obowiązkami, które zostaną im bezpośrednio powierzone w umowie. Nie pomagają przy projektach, które ich nie dotyczą. Nie biorą odpowiedzialności za dodatkowe zadania, które wykraczają poza ich obowiązki. Paradoks sytuacji polega na tym, że ciche odejście nie oznacza faktycznego odejścia. Może, ale nie musi go zapowiadać.

Nowy trend czy modna nowa nazwa niezadowolenia?

Można powiedzieć - o co tyle hałasu, przecież problem stary jak świat. Pełna zgoda, teraz jednak zaskakuje skala wyzwania i łączenie go z najmłodszym pokoleniem pracowników - Zetkami. Dla nich postawa ta jest wynikiem buntu przeciwko wyzyskiwaniu (rozumianym jako oczekiwanie ekstra wysiłku bez dodatkowego wynagrodzenia). W quiet quitting chodzi także o to, by przestać angażować się emocjonalnie w pracę po to, by uniknąć nadmiernego stresu spowodowanego ogromną liczbą obowiązków, często przewyższających możliwości. "Quiet Quitters" sumiennie wykonują swoje obowiązki, ale bez specjalnego wychylania się, emocjonalnego przywiązania do miejsca pracy, brania na siebie niepłatnych nadgodzin, sprawdzania maila w czasie wolnym i innych dodatkowych aktywności.

Za miejsce narodzin trendu uważa się USA, choć niektórzy twierdzą, że rok wcześniej w Chinach pojawiło się i zostało opisane podobne zjawisko nazwane "lying flat" (leżenie na płasko). Według ankiety Gallupa przeprowadzonej w czerwcu 2022 w USA wśród pracowników w wieku 18 +, "quiet quitters" stanowią co najmniej 50% siły roboczej Stanów Zjednoczonych.

Najczęstszymi powodami niezadowolenia pracowników obecnie jest: przeciążenie pracą przy jednoczesnym braku narzędzi i wsparcia potrzebnego do osiągnięcia sukcesu, praca zdalna, która odcina relacje i więzi, nietraktowanie priorytetowo w organizacji kwestii balansu praca - życie, praca polegająca na monotonnych zadaniach bez motywujących wyzwań.

Sygnały ostrzegawcze

Po czym można poznać quiet quitting? Absencja na nieobowiązkowych spotkaniach, spóźnianie się na spotkania, zmniejszona produktywność, brak entuzjazmu, wzrost liczby niedotrzymanych terminów, izolowanie się od zespołu, niepodejmowanie się rozwiązywania i adresowania problemów - to między innymi znaki ostrzegawcze, na które należy zwrócić uwagę.

Jeżeli te symptomy brzmią znajomo, to znaczy, że przed Tobą, Liderem, stoi wyzwanie - potraktowanie quiet quitting jako okazji do poprawienia czy też ulepszenia kwestii, które nie działają dobrze w zespole czy też całej firmie.

Quiet quitting - test dla przywództwa

W artykule opublikowanym w Harvard Business Review z sierpnia 2022 r. konsultanci rozwoju przywództwa Jack Zenger i Joseph Folkman doradzają menedżerom, aby najpierw zbadali własne zachowanie. "Załóżmy, że masz wielu pracowników, o których sądzisz, że po cichu odchodzą. W takim przypadku doskonałym pytaniem, które można sobie zadać, jest: czy jest to problem z moimi podwładnymi, czy jest to problem ze mną i moimi zdolnościami przywódczymi?".

Co warto, żebyś robił jako Lider, aby zapobiegać quiet quitting?

  • Jak śpiewała nieodżałowana Kora "...po prostu bądź". Zwróć szczególną uwagę na to, czy Twoi pracownicy wiedzą, że drzwi do Twojego gabinetu są zawsze otwarte? Angażuj się w rozmowy z zespołem, a jeżeli nadal pracujecie zdalnie, pamiętaj o tym, żeby planować i odbywać regularnie sesje 1:1. To sprawi, że będziesz wydawał się bardziej przystępny i będzie bardziej prawdopodobne, że przyjdą do Ciebie, gdy będą potrzebować Twojej pomocy.
  • Nie uciekaj od kwestii przeciążenia pracą. Nie bój się pytać pracowników: Jakie zadania lubią najbardziej? W czym potrzebują więcej wsparcia? Czy mają wszystkie narzędzia, których potrzebują, aby pomyślnie wykonywać swoje zadania? Żeby wspierać, musisz rozumieć, w czym tkwi problem lub czego aktualnie potrzebują Twoi ludzie.
  • Zachęcaj do dbania o równowagę między życiem a pracą i co naprawdę trudne... bądź role model w temacie!
  • Dawaj regularny feedback i przede wszystkim doceniaj swoich ludzi - nie tylko wyniki, ale wysiłek jaki wkładają w pracę oraz ich samych jako osoby. Więcej praktycznych wskazówek znajdziesz tutaj.
  • Nie bój się rozmawiać z pracownikami o rozwoju ich kariery, o ich ambicjach i przyszłych celach zawodowych. Wspieraj rozwój ich kwalifikacji. Wielu menedżerów się tego boi i kieruje się myśleniem życzeniowym, że jak o tym nie rozmawia, to problemu nie ma.

Niezależnie od tego czy quiet quitting to nowy trend czy stare zjawisko, które potrzebowało nowego terminu, poziom zaangażowania pracowników także w kraju nad Wisłą nie jest wysoki. A na zaangażowanie pracowników mają wpływ niezmiennie dwa czynniki: kultura organizacyjna oraz działania i zaniechania bezpośredniego przełożonego. Jak powiedziała Tsedal Neeley prof. Harvard Business School wymowa great resignation i quiet quitting jest taka, że pracownicy oczekują lepszego miejsca pracy, chcą lepszego uposażenia i benefitów, potrzebują lepszych menedżerów.

Iwona Skiba, Dyrektor obszaru psychologii biznesu, GRUPA ODITK

 

 

Autor artykułu
Iwona Skiba
21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...