Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie narobić”, „nie ma serca do tej roboty” – to kolokwialne określenia, które według szefów pasują do szeroko komentowanego ostatnio trendu quiet quitting (z angielskiego „ciche odejście”/„cicha rezygnacja”).
Tym terminem określa się postawę pracowników, którzy w pracy skupiają się na dostarczaniu minimum, robieniu tylko tyle, by przetrwać. Szefowie określają, że są to pracownicy na "autopilocie".
Pracownicy rezygnują z wykonywania dodatkowych zadań. Zajmują się wyłącznie tymi obowiązkami, które zostaną im bezpośrednio powierzone w umowie. Nie pomagają przy projektach, które ich nie dotyczą. Nie biorą odpowiedzialności za dodatkowe zadania, które wykraczają poza ich obowiązki. Paradoks sytuacji polega na tym, że ciche odejście nie oznacza faktycznego odejścia. Może, ale nie musi go zapowiadać.
Można powiedzieć - o co tyle hałasu, przecież problem stary jak świat. Pełna zgoda, teraz jednak zaskakuje skala wyzwania i łączenie go z najmłodszym pokoleniem pracowników - Zetkami. Dla nich postawa ta jest wynikiem buntu przeciwko wyzyskiwaniu (rozumianym jako oczekiwanie ekstra wysiłku bez dodatkowego wynagrodzenia). W quiet quitting chodzi także o to, by przestać angażować się emocjonalnie w pracę po to, by uniknąć nadmiernego stresu spowodowanego ogromną liczbą obowiązków, często przewyższających możliwości. "Quiet Quitters" sumiennie wykonują swoje obowiązki, ale bez specjalnego wychylania się, emocjonalnego przywiązania do miejsca pracy, brania na siebie niepłatnych nadgodzin, sprawdzania maila w czasie wolnym i innych dodatkowych aktywności.
Za miejsce narodzin trendu uważa się USA, choć niektórzy twierdzą, że rok wcześniej w Chinach pojawiło się i zostało opisane podobne zjawisko nazwane "lying flat" (leżenie na płasko). Według ankiety Gallupa przeprowadzonej w czerwcu 2022 w USA wśród pracowników w wieku 18 +, "quiet quitters" stanowią co najmniej 50% siły roboczej Stanów Zjednoczonych.
Najczęstszymi powodami niezadowolenia pracowników obecnie jest: przeciążenie pracą przy jednoczesnym braku narzędzi i wsparcia potrzebnego do osiągnięcia sukcesu, praca zdalna, która odcina relacje i więzi, nietraktowanie priorytetowo w organizacji kwestii balansu praca - życie, praca polegająca na monotonnych zadaniach bez motywujących wyzwań.
Po czym można poznać quiet quitting? Absencja na nieobowiązkowych spotkaniach, spóźnianie się na spotkania, zmniejszona produktywność, brak entuzjazmu, wzrost liczby niedotrzymanych terminów, izolowanie się od zespołu, niepodejmowanie się rozwiązywania i adresowania problemów - to między innymi znaki ostrzegawcze, na które należy zwrócić uwagę.
Jeżeli te symptomy brzmią znajomo, to znaczy, że przed Tobą, Liderem, stoi wyzwanie - potraktowanie quiet quitting jako okazji do poprawienia czy też ulepszenia kwestii, które nie działają dobrze w zespole czy też całej firmie.
W artykule opublikowanym w Harvard Business Review z sierpnia 2022 r. konsultanci rozwoju przywództwa Jack Zenger i Joseph Folkman doradzają menedżerom, aby najpierw zbadali własne zachowanie. "Załóżmy, że masz wielu pracowników, o których sądzisz, że po cichu odchodzą. W takim przypadku doskonałym pytaniem, które można sobie zadać, jest: czy jest to problem z moimi podwładnymi, czy jest to problem ze mną i moimi zdolnościami przywódczymi?".
Co warto, żebyś robił jako Lider, aby zapobiegać quiet quitting?
Niezależnie od tego czy quiet quitting to nowy trend czy stare zjawisko, które potrzebowało nowego terminu, poziom zaangażowania pracowników także w kraju nad Wisłą nie jest wysoki. A na zaangażowanie pracowników mają wpływ niezmiennie dwa czynniki: kultura organizacyjna oraz działania i zaniechania bezpośredniego przełożonego. Jak powiedziała Tsedal Neeley prof. Harvard Business School wymowa great resignation i quiet quitting jest taka, że pracownicy oczekują lepszego miejsca pracy, chcą lepszego uposażenia i benefitów, potrzebują lepszych menedżerów.
Iwona Skiba, Dyrektor obszaru psychologii biznesu, GRUPA ODITK
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...
Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...
Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.
Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...
Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.