21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur, jestem pewna, że praca zdalna/hybrydowa zostanie z nami na dłużej. Świadczą o tym także wyniki badań.

Według danych Pracuj.pl 86% Polaków pracujących zdalnie chce móc nadal wykonywać swoją pracę zdalnie lub przynajmniej częściowo spoza biura. Deloitte w swoim raporcie "Stan pracy hybrydowej w Polsce" wskazuje, że blisko połowa respondentów (46%) deklaruje, że decyzja pracodawcy o zwiększeniu dni obowiązkowej obecności w biurze skłoniłaby ich do zmiany pracy.

Kiedy zestawimy to oczekiwanie z powszechnie widocznym spadkiem zaangażowania, z trendem "wielkiej rezygnacji" i "quiet quitting", widzimy, że liderzy potrzebują nauczyć się pracować atrakcyjną wizją przyszłości, angażować pracowników, łączyć ich z organizacją niezależnie od miejsca świadczenia pracy. Praca hybrydowa wymaga intencjonalnego działania ze strony kadry menadżerskiej, która musi planować różnego rodzaju interakcje.

Tsedal Neeley, Profesor z Harvard Business School, w swojej książce "Remote work revolution" pisze, że sposobem na zwiększanie efektywności zespołów w pracy zdalnej i hybrydowej jest "relaunch", rozumiany jako ponowne uruchomienie zespołu co 6-8 tygodni.

Zdaniem prof. Neeley w pracy hybrydowej kluczowe jest upewnianie się, że wszyscy jesteśmy "po tej samej stronie", mamy wspólne normy i sposób komunikacji, zasady współpracy oraz trzymamy "ręce na pulsie" w kontekście dominujących w zespole emocji.

Pewnie w wielu menadżerskich głowach pojawia się teraz myśl: "Nie mam/y na to czasu!". To nie jest tak przerażające, jak się wydaje. Zwykle relaunch to maksymalnie 2-godzinne spotkanie, podczas którego lider ma za zadanie osiągnąć zgodność z tymi wspólnymi normami, wspólnymi celami i zasobami. A takie spotkania, poświęcone nie na bieżące sprawy a na budowanie więzi emocjonalnej i włączanie pracowników, są bardzo ważne z punktu widzenia psychologicznego poczucia bezpieczeństwa, zaangażowania i lojalności.

Gra jest warta świeczki, bo bazując na pracy socjologa Richarda Hackmana, regularny relaunch może zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu zespołu o 30% lub więcej.

Relaunch może być też pomysłem na zagospodarowanie "Dni Zespołu", o których mówi we wspomnianym już badaniu Deloitte jako praktyce, która zwiększa efektywność i satysfakcję z pracy hybrydowej.

Relaunch - best practices

Jak przeprowadzić relaunch i czym on się różni od znanego ze zwinnych metodyk zarządzania retro? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek i najlepszych praktyk, które pomogą Ci zaprojektować własne ponowne uruchomienie zespołu.

Warto zapamiętać, że relaunch powinien działać jak reset, nowe otwarcie. Szef wspólnie ze swoim teamem ocenia, jak radzi sobie zespół, a także odnosi się do tego, co można poprawić. Warto, żeby takie spotkanie zawierało co najmniej dwa elementy:

1. Sprawdźmy wspólne rozumienie celu, wspierających go zasad i modelu pracy w zespole na kolejny okres.

2. Porozmawiajmy o "why", o powodach, dla których robimy to, co robimy - dotykamy tu ducha i kultury zespołu/organizacji oraz dominujących w zespole emocji.

Spinanie zespołu z celami

Pierwszy aspekt relaunchu jest dla liderów łatwiejszy, bo jest bliższy pracy operacyjnej. Chodzi o wspólne rozumienie celu, zakontraktowanie modelu pracy i sposobu osiągania celów na kolejne tygodnie.

Cel tej części spotkania to upewnienie się, że w zespole panuje zgoda/zrozumienie co do sposobu pracy i wykorzystywanych narzędzi. To czas na przegląd i podjęcie decyzji, co działa i powinno zostać, a co warto zmienić (ta część relaunchu jest tożsama z retrospektywą).

Relaunch to też przestrzeń do uczenia zespołu odpowiedzialności i odwagi. Można to robić w ten sposób, że Lider moderuje dyskusję trudnym pytaniem w stylu "Czy gdybyś zobaczył sytuację X (niezgodną z wartościami i zasadami zespołu), powiedziałbyś o tym głośno?". I nie oczekuje na nie odpowiedzi na forum - w myśl zasady "ludzie nie lubią być przekonywani, lubią przekonać się sami". Co nam to da jako teamowi, jeżeli odpowiedź byłaby twierdząca, a co, jeżeli przecząca?

Pytania pomocne do tej części spotkania:

  • Jakie są Wasze frustracje lub punkty bólu?
  • Jak nasz zespół mógłby działać lepiej?
  • Co sprawiłoby, że praca byłaby dla Ciebie lepsza lub bardziej efektywna?
  • Czy nasz model komunikacji się sprawdza? Co musimy zmienić?
  • Które z naszych zasad wymagają dookreślenia?

WHY?

Dla wielu menadżerów wyzwanie stanowi ten drugi element dotyczący ducha zespołu i znalezienia połączenia emocjonalnego poprzez poszukanie części wspólnej "why" zespołu/organizacji z "why" pracownika. Dobrze to rozumiem, bo sama "dorastałam" i stawiałam pierwsze menadżerskie kroki z przekonaniami w stylu: "W pracy nie chodzi o to, żeby było miło", "To jakieś psychologiczne drobnostki", "Ludzie pracują dla pieniędzy" itp.

O co chodzi z tym "why"? Praca coraz częściej przestaje być już tylko sposobem na dochód, a staje się także polem do samorealizacji i rozwoju. Pracownicy chcą mieć poczucie sensu, celowości, kontrybuowania w czymś większym niż tylko zarabianie pieniędzy. Chcą mieć głębszy powód, dla którego robią to, co robią.

Najbardziej efektywne zespoły to takie, w których tego powodu szuka się na wielu płaszczyznach. Po pierwsze na płaszczyźnie osobistej, indywidulanej każdego członka zespołu, np.: "robię to dla moich dzieci", "chcę mieć wkład w zmianę podejścia do klientów", "nasze rozwiązania poprawiają bezpieczeństwo", "moja praca przyczynia się do budowania lepszej przyszłości dla ludzi starszych". Osobiste "why" powinno być maksymalnie emocjonalne, szczegółowe, a także powinno dodawać energii potrzebnej w chwilach zwątpienia. Lider powinien stworzyć na spotkaniu przestrzeń do poszukania/modyfikacji osobistego "why". Oczywiście poszczególni członkowie zespołu nie muszą go ujawniać czy wypowiadać na głos.

Druga płaszczyzna to "why" zespołowe, czyli znalezienie odpowiedzi/przypomnienie sobie, "co staramy się osiągnąć i jak najlepiej służyć naszym interesariuszom i klientom obecnie?". "Why" zespołu wymaga jasnego i wspólnego wyrażenia (najlepiej zapisania) i, co chyba najtrudniejsze, powinno odnosić się do celu organizacyjnego/misji firmy (ostatnia płaszczyzna). Celem istnienia zespołu doskonałego, wg twórcy metodologii N.E.W.S.® Aviada Goza, jest "spełnianie większości potrzeb kluczowych interesariuszy przez większość czasu". I tu zasadnicza rola Lidera, który powinien skupić myślenie zespołu na potrzebach kluczowych interesariuszy - końcowym kliencie, czy też kliencie wewnętrznym, zarządzie, innym zespole w organizacji, dla którego zespół tworzy produkt lub usługę.

Zaufanie i poczucie bezpieczeństwa

Fundamentem wysokoefektywnych zespołów jest zaufanie (Pratic Lencioni, "5 dysfunkcji pracy zespołowej" ). Relaunch może być też szansą na wzmacnianie zaufania emocjonalnego, które opiera się na przekonaniu, że współpracownicy i menadżerowie otaczają nas opieką i troską. Empatyczne słowa i działania, pokazywanie siebie, które pojawiają się na spotkaniu, w wiadomościach e-mail, czatach, mogą wzmacniać zaufanie emocjonalne. Spotkanie typu relaunch to także okazja na włączenie pulsometru w zespole, sprawdzenie "Jakie nastroje dominują?" oraz czas na wzajemne docenienie i dostrzeżenie wkładu każdego członka zespołu. Więcej o budowaniu w zespole poczucia bezpieczeństwa w tym artykule.

Planując relaunch, pamiętaj o kardynalnej zasadzie spotkań w środowisku hybrydowym: "Jeśli jeden jest online, to wszyscy są online". To oznacza, że w sytuacji, gdy choćby jeden z członków zespołu nie jest w pokoju, spotkanie powinno być zdalne, by było efektywne.

Relaunch nie jest panaceum na wszystkie Twoje problemy, nie sprawi, że 100% członków zespołu będzie miało postawę, o jakiej marzysz. Ale jest świetnym narzędziem, kiedy przed Twoim zespołem czas pełen wyzwań lub dostrzegasz spadek wydajności, zaangażowania czy też znużenie w zespole.

Iwona Skiba, Dyrektor obszaru Psychologii Biznesu, GRUPA ODITK

 

Posłuchaj odcinka naszego podcastu "GO UP!"

"Lider po nowemu - o czym dziś jest przywództwo?"

Rozmawiamy m.in. o kwestiach:

  • Dlaczego i jak zmienia się leadership?
  • Jakich liderów potrzebują dziś zespoły i organizacje?
  • Jak obrać dobry kurs na skuteczne przywództwo?

    Sprawdź!


Autor artykułu
Iwona Skiba
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.