Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur, jestem pewna, że praca zdalna/hybrydowa zostanie z nami na dłużej. Świadczą o tym także wyniki badań.
Według danych Pracuj.pl 86% Polaków pracujących zdalnie chce móc nadal wykonywać swoją pracę zdalnie lub przynajmniej częściowo spoza biura. Deloitte w swoim raporcie "Stan pracy hybrydowej w Polsce" wskazuje, że blisko połowa respondentów (46%) deklaruje, że decyzja pracodawcy o zwiększeniu dni obowiązkowej obecności w biurze skłoniłaby ich do zmiany pracy.
Kiedy zestawimy to oczekiwanie z powszechnie widocznym spadkiem zaangażowania, z trendem "wielkiej rezygnacji" i "quiet quitting", widzimy, że liderzy potrzebują nauczyć się pracować atrakcyjną wizją przyszłości, angażować pracowników, łączyć ich z organizacją niezależnie od miejsca świadczenia pracy. Praca hybrydowa wymaga intencjonalnego działania ze strony kadry menadżerskiej, która musi planować różnego rodzaju interakcje.
Tsedal Neeley, Profesor z Harvard Business School, w swojej książce "Remote work revolution" pisze, że sposobem na zwiększanie efektywności zespołów w pracy zdalnej i hybrydowej jest "relaunch", rozumiany jako ponowne uruchomienie zespołu co 6-8 tygodni.
Zdaniem prof. Neeley w pracy hybrydowej kluczowe jest upewnianie się, że wszyscy jesteśmy "po tej samej stronie", mamy wspólne normy i sposób komunikacji, zasady współpracy oraz trzymamy "ręce na pulsie" w kontekście dominujących w zespole emocji.
Pewnie w wielu menadżerskich głowach pojawia się teraz myśl: "Nie mam/y na to czasu!". To nie jest tak przerażające, jak się wydaje. Zwykle relaunch to maksymalnie 2-godzinne spotkanie, podczas którego lider ma za zadanie osiągnąć zgodność z tymi wspólnymi normami, wspólnymi celami i zasobami. A takie spotkania, poświęcone nie na bieżące sprawy a na budowanie więzi emocjonalnej i włączanie pracowników, są bardzo ważne z punktu widzenia psychologicznego poczucia bezpieczeństwa, zaangażowania i lojalności.
Gra jest warta świeczki, bo bazując na pracy socjologa Richarda Hackmana, regularny relaunch może zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu zespołu o 30% lub więcej.
Relaunch może być też pomysłem na zagospodarowanie "Dni Zespołu", o których mówi we wspomnianym już badaniu Deloitte jako praktyce, która zwiększa efektywność i satysfakcję z pracy hybrydowej.
Jak przeprowadzić relaunch i czym on się różni od znanego ze zwinnych metodyk zarządzania retro? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek i najlepszych praktyk, które pomogą Ci zaprojektować własne ponowne uruchomienie zespołu.
Warto zapamiętać, że relaunch powinien działać jak reset, nowe otwarcie. Szef wspólnie ze swoim teamem ocenia, jak radzi sobie zespół, a także odnosi się do tego, co można poprawić. Warto, żeby takie spotkanie zawierało co najmniej dwa elementy:
1. Sprawdźmy wspólne rozumienie celu, wspierających go zasad i modelu pracy w zespole na kolejny okres.
2. Porozmawiajmy o "why", o powodach, dla których robimy to, co robimy - dotykamy tu ducha i kultury zespołu/organizacji oraz dominujących w zespole emocji.
Pierwszy aspekt relaunchu jest dla liderów łatwiejszy, bo jest bliższy pracy operacyjnej. Chodzi o wspólne rozumienie celu, zakontraktowanie modelu pracy i sposobu osiągania celów na kolejne tygodnie.
Cel tej części spotkania to upewnienie się, że w zespole panuje zgoda/zrozumienie co do sposobu pracy i wykorzystywanych narzędzi. To czas na przegląd i podjęcie decyzji, co działa i powinno zostać, a co warto zmienić (ta część relaunchu jest tożsama z retrospektywą).
Relaunch to też przestrzeń do uczenia zespołu odpowiedzialności i odwagi. Można to robić w ten sposób, że Lider moderuje dyskusję trudnym pytaniem w stylu "Czy gdybyś zobaczył sytuację X (niezgodną z wartościami i zasadami zespołu), powiedziałbyś o tym głośno?". I nie oczekuje na nie odpowiedzi na forum - w myśl zasady "ludzie nie lubią być przekonywani, lubią przekonać się sami". Co nam to da jako teamowi, jeżeli odpowiedź byłaby twierdząca, a co, jeżeli przecząca?
Pytania pomocne do tej części spotkania:
Dla wielu menadżerów wyzwanie stanowi ten drugi element dotyczący ducha zespołu i znalezienia połączenia emocjonalnego poprzez poszukanie części wspólnej "why" zespołu/organizacji z "why" pracownika. Dobrze to rozumiem, bo sama "dorastałam" i stawiałam pierwsze menadżerskie kroki z przekonaniami w stylu: "W pracy nie chodzi o to, żeby było miło", "To jakieś psychologiczne drobnostki", "Ludzie pracują dla pieniędzy" itp.
O co chodzi z tym "why"? Praca coraz częściej przestaje być już tylko sposobem na dochód, a staje się także polem do samorealizacji i rozwoju. Pracownicy chcą mieć poczucie sensu, celowości, kontrybuowania w czymś większym niż tylko zarabianie pieniędzy. Chcą mieć głębszy powód, dla którego robią to, co robią.
Najbardziej efektywne zespoły to takie, w których tego powodu szuka się na wielu płaszczyznach. Po pierwsze na płaszczyźnie osobistej, indywidulanej każdego członka zespołu, np.: "robię to dla moich dzieci", "chcę mieć wkład w zmianę podejścia do klientów", "nasze rozwiązania poprawiają bezpieczeństwo", "moja praca przyczynia się do budowania lepszej przyszłości dla ludzi starszych". Osobiste "why" powinno być maksymalnie emocjonalne, szczegółowe, a także powinno dodawać energii potrzebnej w chwilach zwątpienia. Lider powinien stworzyć na spotkaniu przestrzeń do poszukania/modyfikacji osobistego "why". Oczywiście poszczególni członkowie zespołu nie muszą go ujawniać czy wypowiadać na głos.
Druga płaszczyzna to "why" zespołowe, czyli znalezienie odpowiedzi/przypomnienie sobie, "co staramy się osiągnąć i jak najlepiej służyć naszym interesariuszom i klientom obecnie?". "Why" zespołu wymaga jasnego i wspólnego wyrażenia (najlepiej zapisania) i, co chyba najtrudniejsze, powinno odnosić się do celu organizacyjnego/misji firmy (ostatnia płaszczyzna). Celem istnienia zespołu doskonałego, wg twórcy metodologii N.E.W.S.® Aviada Goza, jest "spełnianie większości potrzeb kluczowych interesariuszy przez większość czasu". I tu zasadnicza rola Lidera, który powinien skupić myślenie zespołu na potrzebach kluczowych interesariuszy - końcowym kliencie, czy też kliencie wewnętrznym, zarządzie, innym zespole w organizacji, dla którego zespół tworzy produkt lub usługę.
Fundamentem wysokoefektywnych zespołów jest zaufanie (Pratic Lencioni, "5 dysfunkcji pracy zespołowej" ). Relaunch może być też szansą na wzmacnianie zaufania emocjonalnego, które opiera się na przekonaniu, że współpracownicy i menadżerowie otaczają nas opieką i troską. Empatyczne słowa i działania, pokazywanie siebie, które pojawiają się na spotkaniu, w wiadomościach e-mail, czatach, mogą wzmacniać zaufanie emocjonalne. Spotkanie typu relaunch to także okazja na włączenie pulsometru w zespole, sprawdzenie "Jakie nastroje dominują?" oraz czas na wzajemne docenienie i dostrzeżenie wkładu każdego członka zespołu. Więcej o budowaniu w zespole poczucia bezpieczeństwa w tym artykule.
Planując relaunch, pamiętaj o kardynalnej zasadzie spotkań w środowisku hybrydowym: "Jeśli jeden jest online, to wszyscy są online". To oznacza, że w sytuacji, gdy choćby jeden z członków zespołu nie jest w pokoju, spotkanie powinno być zdalne, by było efektywne.
Relaunch nie jest panaceum na wszystkie Twoje problemy, nie sprawi, że 100% członków zespołu będzie miało postawę, o jakiej marzysz. Ale jest świetnym narzędziem, kiedy przed Twoim zespołem czas pełen wyzwań lub dostrzegasz spadek wydajności, zaangażowania czy też znużenie w zespole.
Iwona Skiba, Dyrektor obszaru Psychologii Biznesu, GRUPA ODITK
Rozmawiamy m.in. o kwestiach:
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...