30.09.2014

Rozmowy o Północy – kierunek strategiczny w procesie nawigacyjnym N.E.W.S.

Czy wiesz, jak wiele firm w Polsce nie posiada strategii? A czy spotkałeś się z organizacją, w której jest to zwykły bełkot, z którego niewiele wynika? A może doświadczyłeś sytuacji, w której pomimo jasnej strategii firmy brak widocznych rezultatów jej wdrażania?

No właśnie. Z moich doświadczeń konsultanta wynika, że wiele firm w Polsce nie zabiera się  za tworzenie strategii (chyba, że wymusza to EFS na potrzeby wniosku o dofinansowanie). Niektóre zaś firmy posiadają strategię, ale niestety, niewiele z tego  wynika. Dlaczego tak się dzieje?

 

Spójrz proszę na poniższy rysunek

Zastanów się proszę, co w tym obrazie bardziej Cię porywa? Przestrzeń i bezkres wody, czy może latarnia?

W mojej opinii podobnie dzieje się z celami. Pociąga nas to, co odległe, czasem niezmierzone i nienazwane, ale konieczność kwantyfikacji powoduje, że ostatecznie rezygnujemy z tego, co niesprecyzowane na rzecz substytutu.  Jawi się on wyraźnie, da się punktowo umiejscowić w czasie i opisać liczbami.

Otóż, według mnie, przystępując do definiowania celów strategicznych ludzie zbyt często myślą właśnie punktowo. Dostrzegają latarnię, która sama w sobie nie porywa, ale łatwo ją zdefiniować i stanowi dobry punkt widokowy, z którego rozpościera się widok na upragnioną przestrzeń. 

Jak zatem sięgać po te cele, które początkowo jawią się jako zbyt odległe? W mojej opinii doskonałym rozwiązaniem powyższego dylematu jest proces nawigacyjny N.E.W.S., o którym chcę dziś opowiedzieć.

Czym jest proces nawigacyjny N.E.W.S.?

N.E.W.S. jest sprawdzonym w trzydziestu krajach świata sposobem na poprawę efektywności zespołów i całej organizacji. Prowadzi on do wdrożenia zmian zarówno tych istotnych dla przetrwania, jak i tych przełomowych.

N.E.W.S. to akronim kierunków świata, gdzie:                                                                                

 N - oznacza North,                                                             

 E - to East,

 W - czyli West, oraz

 S - South.

Każdy z kierunków to symbol, który odzwierciedla kluczowe pytania, na jakie musi odpowiedzieć sobie użytkownik modelu wyznaczając swój strategiczny kierunek.

Proces oparty jest, w swoich założeniach, na niwelowaniu najczęściej napotykanych w biznesie problemów, które blokują realizację działań strategicznych.

Dziś przybliżę jeden z kierunków procesu - zapraszam na Północ.

North - krok pierwszy w procesie N.E.W.S.

Północ to punkt wyjścia i odniesienia dla wszystkich pozostałych kierunków. Tak jak kompas pozwala zdefiniować północ, a dopiero potem w odniesieniu do niej - pozostałe kierunki świata, tak procesl N.E.W.S rozpoczyna prowadzenie użytkownika od tego właśnie kierunku.

·  Strategiczny kierunek czy strategiczne cele - co kryje się na Północy?

Północ to pytanie "dokąd"?

Dokąd podąża zespół? Dokąd zmierza Zarząd?  Gdzie zmierzam ja, jako osoba?

I to już? - rodzi się pytanie. Przecież "quo vadis" to żadna rewolucja w myśleniu! Godzę się z tym, ale jednocześnie chcę pokazać jaką nową jakość  wnosi ten element modelu do procesu myślenia o kierunkach strategicznych firmy.

1. Północ  pozwala nie myśleć SMART.

Co takiego? - zapytasz. Przecież SMART jest konieczne i bez tego ani rusz... Owszem, ale po kolei.

Wyobraź sobie rejs po morzu, siebie  za sterem jachtu czy okrętu. Co w tym obrazie bardziej Cię porywa: przestrzeń i bezkres wody, czy może widok portu, latarnia?

Zazwyczaj pociąga nas to, co odległe, czasem niezmierzone i nienazwane. Konieczność kwantyfikacji powoduje, że ostatecznie rezygnujemy z tego, co niesprecyzowane na rzecz substytutu. Tego, co jawi się wyraźnie i co da się punktowo umiejscowić w czasie i opisać liczbami. W mojej opinii podobnie dzieje się z celami.

Północ w ramach procesu nawigacyjnego N.E.W.S. pozwala właśnie sięgać po niesprecyzowane wyzwania. Zakłada, że SMART należy włączyć, ale dopiero w ostatnim z etapów procesu. Północ wyznacza bowiem kierunek strategiczny, w jakim chce podążać firma/zespół/człowiek. Jest jak wizja miejsca, w którym docelowo chcemy być, choć jeszcze nie zaplanowaliśmy w szczegółach drogi podróży. Takie myślenie motywuje i inspiruje.

Ciekawe jak zmieniłaby się strategia Twojej firmy, gdyby zacząć od ustalenia strategicznego kierunku, a dopiero potem zająć się celami?

2. Północ nie jest wyryta w skale - warto ją rewidować.

Z pewnością słyszałeś, że w dzisiejszych czasach studenci już na trzecim roku danego kierunku mają nieaktualną wiedzę? I domyślam się, że zdajesz sobie sprawę z tego, że przygotowujemy uczniów do zawodów, które jeszcze nie istnieją? Na tle tak zmiennej rzeczywistości dość trudno zrozumieć, jak można definiować strategiczne cele w firmie w perspektywie kilku lat i ich nie weryfikować ? Dziś już, co prawda, coraz więcej organizacji definiuję strategię na rok, dwa, a nie na przykład na pięć lat, choć pytaniem pozostaje, jak wiele z nich rewiduje swoje założenia w trakcie?

Północ w procesie N.E.W.S. zakłada, że kierunek jest zmienny. Może  zmieniać się  już w trakcie procesu nawigowania. Zdefiniowane - "dokąd chcemy zmierzać?" jest też  ważnym punktem odniesienia dla wszelkich pozostałych ustaleń. Tak jak na morzu zmienia się pogoda, w biznesie pojawiają się zmiany w zachowaniach konkurentów czy klientów, na które warto reagować on line. Dlatego, w procesie N.E.W.S. za każdym razem planując zadajemy sobie pytanie:  Czy to, co robimy nadal prowadzi nas tam, gdzie chcemy być? Procedura pracy zakłada stałą rewizję Północy. Czy dziś nadal chcemy być tam, gdzie to zaplanowaliśmy i czy nasze priorytety niezmiennie wspierają nas w dążeniu do zaplanowanego celu?

Ciekawe jak wyglądałaby strategia twojej firmy,  gdyby ponownie postawić sobie te pytania?

3. Północ ma różnych interesariuszy.

Dlaczego wszyscy "kochają" IT? Czym zakupowcy tak bardzo drażnią  dział operacji? Takie antagonizmy środowiskowe w firmach można by mnożyć.  A czemu tak się dzieje? Przecież, z założenia, wszyscy  powinni grać do tej samej bramki.

Otóż, północ w procesie N.E.W.S. zakłada, że definiując kierunek strategiczny firmy czy zespołu, koniecznym jest uwzględnienie interesów kluczowych interesariuszy. Kim oni mogą być? Często są to klienci zewnętrzni albo dostawcy  bądź też inne działy w samej firmie. Mogą to być także jej pracownicy.

Zbyt często budujemy strategię firmy pomijając potrzeby jej interesariuszy. Brak możliwości zaspokojenia ich potrzeb wiąże się w konsekwencji z porażką i koniecznością zmiany kierunku. Bowiem firma/ zespół są na tyle doskonałe, na ile zaspokajają potrzeby swoich interesariuszy.

·         Co jest wytworem Północy?

Analizę pierwszego z kierunków procesu nawigacyjnego  N.E.W.S. kończy wypracowanie nowego kierunku strategicznego. Stanowić on będzie bazę i punkt odniesienia w dalszych pracach.

Ale o tym już w następnym naszym newsletterze...  Za tydzień zapraszam na Wschód.

 

Joanna Tomicka - Konsultant Grupy ODiTK

 

 

 

 

Materiały powiązane:

15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]