30/09/2014

Rozmowy o Północy – kierunek strategiczny w procesie nawigacyjnym N.E.W.S.

Czy wiesz, jak wiele firm w Polsce nie posiada strategii? A czy spotkałeś się z organizacją, w której jest to zwykły bełkot, z którego niewiele wynika? A może doświadczyłeś sytuacji, w której pomimo jasnej strategii firmy brak widocznych rezultatów jej wdrażania?

No właśnie. Z moich doświadczeń konsultanta wynika, że wiele firm w Polsce nie zabiera się  za tworzenie strategii (chyba, że wymusza to EFS na potrzeby wniosku o dofinansowanie). Niektóre zaś firmy posiadają strategię, ale niestety, niewiele z tego  wynika. Dlaczego tak się dzieje?

 

Spójrz proszę na poniższy rysunek

Zastanów się proszę, co w tym obrazie bardziej Cię porywa? Przestrzeń i bezkres wody, czy może latarnia?

W mojej opinii podobnie dzieje się z celami. Pociąga nas to, co odległe, czasem niezmierzone i nienazwane, ale konieczność kwantyfikacji powoduje, że ostatecznie rezygnujemy z tego, co niesprecyzowane na rzecz substytutu.  Jawi się on wyraźnie, da się punktowo umiejscowić w czasie i opisać liczbami.

Otóż, według mnie, przystępując do definiowania celów strategicznych ludzie zbyt często myślą właśnie punktowo. Dostrzegają latarnię, która sama w sobie nie porywa, ale łatwo ją zdefiniować i stanowi dobry punkt widokowy, z którego rozpościera się widok na upragnioną przestrzeń. 

Jak zatem sięgać po te cele, które początkowo jawią się jako zbyt odległe? W mojej opinii doskonałym rozwiązaniem powyższego dylematu jest proces nawigacyjny N.E.W.S., o którym chcę dziś opowiedzieć.

Czym jest proces nawigacyjny N.E.W.S.?

N.E.W.S. jest sprawdzonym w trzydziestu krajach świata sposobem na poprawę efektywności zespołów i całej organizacji. Prowadzi on do wdrożenia zmian zarówno tych istotnych dla przetrwania, jak i tych przełomowych.

N.E.W.S. to akronim kierunków świata, gdzie:                                                                                

 N - oznacza North,                                                             

 E - to East,

 W - czyli West, oraz

 S - South.

Każdy z kierunków to symbol, który odzwierciedla kluczowe pytania, na jakie musi odpowiedzieć sobie użytkownik modelu wyznaczając swój strategiczny kierunek.

Proces oparty jest, w swoich założeniach, na niwelowaniu najczęściej napotykanych w biznesie problemów, które blokują realizację działań strategicznych.

Dziś przybliżę jeden z kierunków procesu - zapraszam na Północ.

North - krok pierwszy w procesie N.E.W.S.

Północ to punkt wyjścia i odniesienia dla wszystkich pozostałych kierunków. Tak jak kompas pozwala zdefiniować północ, a dopiero potem w odniesieniu do niej - pozostałe kierunki świata, tak procesl N.E.W.S rozpoczyna prowadzenie użytkownika od tego właśnie kierunku.

·  Strategiczny kierunek czy strategiczne cele - co kryje się na Północy?

Północ to pytanie "dokąd"?

Dokąd podąża zespół? Dokąd zmierza Zarząd?  Gdzie zmierzam ja, jako osoba?

I to już? - rodzi się pytanie. Przecież "quo vadis" to żadna rewolucja w myśleniu! Godzę się z tym, ale jednocześnie chcę pokazać jaką nową jakość  wnosi ten element modelu do procesu myślenia o kierunkach strategicznych firmy.

1. Północ  pozwala nie myśleć SMART.

Co takiego? - zapytasz. Przecież SMART jest konieczne i bez tego ani rusz... Owszem, ale po kolei.

Wyobraź sobie rejs po morzu, siebie  za sterem jachtu czy okrętu. Co w tym obrazie bardziej Cię porywa: przestrzeń i bezkres wody, czy może widok portu, latarnia?

Zazwyczaj pociąga nas to, co odległe, czasem niezmierzone i nienazwane. Konieczność kwantyfikacji powoduje, że ostatecznie rezygnujemy z tego, co niesprecyzowane na rzecz substytutu. Tego, co jawi się wyraźnie i co da się punktowo umiejscowić w czasie i opisać liczbami. W mojej opinii podobnie dzieje się z celami.

Północ w ramach procesu nawigacyjnego N.E.W.S. pozwala właśnie sięgać po niesprecyzowane wyzwania. Zakłada, że SMART należy włączyć, ale dopiero w ostatnim z etapów procesu. Północ wyznacza bowiem kierunek strategiczny, w jakim chce podążać firma/zespół/człowiek. Jest jak wizja miejsca, w którym docelowo chcemy być, choć jeszcze nie zaplanowaliśmy w szczegółach drogi podróży. Takie myślenie motywuje i inspiruje.

Ciekawe jak zmieniłaby się strategia Twojej firmy, gdyby zacząć od ustalenia strategicznego kierunku, a dopiero potem zająć się celami?

2. Północ nie jest wyryta w skale - warto ją rewidować.

Z pewnością słyszałeś, że w dzisiejszych czasach studenci już na trzecim roku danego kierunku mają nieaktualną wiedzę? I domyślam się, że zdajesz sobie sprawę z tego, że przygotowujemy uczniów do zawodów, które jeszcze nie istnieją? Na tle tak zmiennej rzeczywistości dość trudno zrozumieć, jak można definiować strategiczne cele w firmie w perspektywie kilku lat i ich nie weryfikować ? Dziś już, co prawda, coraz więcej organizacji definiuję strategię na rok, dwa, a nie na przykład na pięć lat, choć pytaniem pozostaje, jak wiele z nich rewiduje swoje założenia w trakcie?

Północ w procesie N.E.W.S. zakłada, że kierunek jest zmienny. Może  zmieniać się  już w trakcie procesu nawigowania. Zdefiniowane - "dokąd chcemy zmierzać?" jest też  ważnym punktem odniesienia dla wszelkich pozostałych ustaleń. Tak jak na morzu zmienia się pogoda, w biznesie pojawiają się zmiany w zachowaniach konkurentów czy klientów, na które warto reagować on line. Dlatego, w procesie N.E.W.S. za każdym razem planując zadajemy sobie pytanie:  Czy to, co robimy nadal prowadzi nas tam, gdzie chcemy być? Procedura pracy zakłada stałą rewizję Północy. Czy dziś nadal chcemy być tam, gdzie to zaplanowaliśmy i czy nasze priorytety niezmiennie wspierają nas w dążeniu do zaplanowanego celu?

Ciekawe jak wyglądałaby strategia twojej firmy,  gdyby ponownie postawić sobie te pytania?

3. Północ ma różnych interesariuszy.

Dlaczego wszyscy "kochają" IT? Czym zakupowcy tak bardzo drażnią  dział operacji? Takie antagonizmy środowiskowe w firmach można by mnożyć.  A czemu tak się dzieje? Przecież, z założenia, wszyscy  powinni grać do tej samej bramki.

Otóż, północ w procesie N.E.W.S. zakłada, że definiując kierunek strategiczny firmy czy zespołu, koniecznym jest uwzględnienie interesów kluczowych interesariuszy. Kim oni mogą być? Często są to klienci zewnętrzni albo dostawcy  bądź też inne działy w samej firmie. Mogą to być także jej pracownicy.

Zbyt często budujemy strategię firmy pomijając potrzeby jej interesariuszy. Brak możliwości zaspokojenia ich potrzeb wiąże się w konsekwencji z porażką i koniecznością zmiany kierunku. Bowiem firma/ zespół są na tyle doskonałe, na ile zaspokajają potrzeby swoich interesariuszy.

·         Co jest wytworem Północy?

Analizę pierwszego z kierunków procesu nawigacyjnego  N.E.W.S. kończy wypracowanie nowego kierunku strategicznego. Stanowić on będzie bazę i punkt odniesienia w dalszych pracach.

Ale o tym już w następnym naszym newsletterze...  Za tydzień zapraszam na Wschód.

 

Joanna Tomicka-Siemborska - Konsultant Grupy ODiTK

 

 

 

 

Materiały powiązane:

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.