8/10/2012

Spójrz w „lustro” – dowiedz się co myślą o tobie inni

Co przychodzi ci do głowy, gdy słyszysz słowo: wizerunek? Wygląd? Marketingowe zabiegi?

Tematy związane z kreowaniem wizerunku są bardzo popularne, co nasuwa wniosek, że dla wielu osób są po prostu ważne. Dlaczego? Każdy z nas lubi zajmować się sobą. To naturalne. W dbałości o wygląd, czy inne aspekty tzw. wizerunku kryje się także inna potrzeba: chcemy mieć wpływ na to, jak postrzegają nas inni. I tej potrzebie pofolgujemy w dzisiejszym artykule.

Jak chcę być widziany? I jak wpłynąć na innych, by mnie tak właśnie postrzegali?

Te pytania pozostawiają nas w przyjemnej iluzji, że można zamanipulować opinią innych ludzi. A jakie są fakty? Pewnie, że można. Ale na krótko. W biznesie, gdzie relacje siłą rzeczy budujemy na lata a nie na tygodnie - kluczowa dla wizerunku staje się wiarygodność. Aby o nią zadbać warto zadać sobie pytania: jak jest?/ jakimi wartościami się kieruję?/jakie relacje z ludźmi chcę budować? Te właśnie pytania i odpowiedzi na nie pozwalają nam się rozwijać i osiągnąć wiarygodność - bez której nie nawiążemy trwałych biznesowych relacji.

Wyobraź sobie, że wybierasz się na ważne spotkanie. Co robisz? Po mniej lub bardziej starannych zabiegach związanych z przygotowaniem się do spotkania przystępujesz do ... no właśnie. Przeglądasz się w lustrze. Chcesz ocenić swój wizerunek - czy jesteś sam z siebie zadowolony. Jeśli nie - robisz jeszcze ostatnie poprawki, starasz się coś zmienić. Lustro jest użyteczne. Trudno byłoby samodzielnie ocenić wygląd bez niego. Ale to tylko jedna płaszczyzna wizerunku.

Niejednokrotnie ulegamy iluzji, że dobry wygląd = dobry wizerunek. Ale de facto staranny wygląd "broni" nas tylko przed negatywnym pierwszym wrażeniem. Podczas ważnego, biznesowego spotkania, znaczenia nabiorą inne elementy wizerunku i to one zadecydują, jak w końcowym efekcie zostaniemy odebrani. Mogą to być:

  • Treść przytoczonych przez nas argumentów.
  • Sposób w jaki zabieraliśmy głos.
  • Sposób w jaki polemizowaliśmy z innymi o ile była rozbieżność zdań.

Po spotkaniu dokonamy pewnie samooceny, opierając się na swoich wyobrażeniach, jak to wypadło.
Jednak samoocena jest subiektywna, a dodatkowo zwykle nieco zawyżona.

I teraz właśnie przydałoby się inne lustro. Bo aby wiedzieć jak jesteśmy odbierani przez ważne dla nas osoby, potrzebujemy ich opinii. Ludzie w firmie - nasz szef, współpracownicy, zespół - są dla nas również lustrami. Widzą to, czego sami nie potrafimy zobaczyć, ponieważ mają inną perspektywę. Obserwują na co dzień nasze zachowanie, to jak pracujemy i wykorzystujemy swoje kompetencje. Ich opinia na temat naszej pracy jest bardzo istotna. Zdarza się bowiem, że samoocena mija się z tym, co sądzą o nas inni. Dzięki informacjom zwrotnym od innych ludzi mamy wiedzę i świadomość tego, co warto poprawić. Dzięki nim możemy się w sposób ukierunkowany rozwijać.

Pamiętając o tym, że w firmie każda osoba to inne lustro, warto zapytać się tych kluczowych o opinię na temat współpracy z nami. Jak to robić?
Proponujemy:

1. Bezpośrednio - proś ważne dla ciebie osoby o feedback


Praktyczne wskazówki:

  • pytaj o konkretne sytuacje, które miały miejsce,
  • mów, po co pytasz, podając swoje intencje: "chcę się rozwijać, dlatego zależy mi na twojej opinii o.."

Metoda klasyczna, dobra na każdą pogodę. Wada: sporo ludzi ma kłopot z mówieniem wprost drugiej osobie o niej. Co innego powiedzieliby, gdyby Ciebie nie było.
Co ciekawe niektórzy "zapomną" powiedzieć ci, co im się nie spodobało w twoim zachowaniu, a inni - odwrotnie. Skupią się na słabościach, nie zawsze mówiąc o nich w sposób, który jasno wskazuje ci, co masz dalej robić.

Dlatego warto ukierunkowywać ludzi pytaniami, na przykład:

  • "co ci się podobało?"
  • "co byś zmienił?"

Taki feedback jest nieoceniony we współpracy. Buduje atmosferę otwartej komunikacji i pozwala rozwijać się. Zapewnia nam też wiarygodność.

2. Pośrednio - tu z pomocą przychodzi badanie ankietowe, zwane oceną 360 stopni.


Na czym polega? Na zabraniu opinii od osób współpracujących w formie anonimowej ankiety, którą zazwyczaj odbywa się on-line. Nazwa 360 stopni bierze się z faktu, że zbiera się opinie możliwie wszystkich perspektyw - Twoją, Twojego szefa, Twoich współpracowników i Twoich podwładnych ( o ile ich masz).

Zalet w tym przypadku jest więcej niż w metodzie 1.

  1. Anonimowość badania
    Badanie jest anonimowe, co sprzyja temu, abyś został oceniony w taki sposób, w jaki rzeczywiście jesteś przez innych postrzegany. Jeśli Twój kolega chciałby ocenić Ciebie krytycznie, to za pomocą ankiety jest większa szansa, aby to zrobił. Nawet jeśli jego opinia zaboli, to znowu ukierunkuje Twój rozwój.
     
  2. Ocena pochodzi z wielu źródeł
    Ankietę wypełniają ludzie, z którymi na co dzień pracujesz. Odpowiadają na pytania odnośnie Twojego zachowania w pracy. Metoda 360 stopni polega na uzyskaniu opinii z 4 źródeł: przełożony, współpracownicy, podwładni oraz osoba badana (samoocena). Wszystkie osoby odpowiadają na te same pytania. Przykłady: "Komunikuje się w sposób precyzyjny i zrozumiały", "Dba o wymianę wiedzy i doświadczeń w zespole" lub "Wykorzystuje potencjał i możliwości swoich pracowników". Wyniki ankiety można porównać między grupami. Dzięki temu otrzymujesz uśredniony wynik tego, jak widzą ciebie inni, a dodatkowo możesz sprawdzić na ile odpowiedzi z poszczególnych źródeł są zbieżne (np. współpracownicy oceniają Ciebie inaczej niż podwładni). Im więcej osób Cię oceni, tym więcej informacji na swój temat zdobędziesz.
     
  3. Nowa wiedza o sobie
    Wzięcie udziału w badaniu daje wiele informacji na temat własnego zachowania. Jako osoba badana zyskujesz wiedzę na temat siebie, co do tej pory mogło nie być dla ciebie oczywiste. Dodatkowo, samoocenę konfrontuje się z opiniami się może, że np. współpracownicy oceniają komunikację nisko, natomiast samoocena jest bardzo wysoka. Taka wiedza często jest odkrywcza i skłania do podjęcia zmian.
     
  4. Wykorzystanie oceny do rozwoju czyli co dalej można z tym zrobić


Wyniki raportu mogą być dla Ciebie zaskakujące albo niezrozumiałe, dlatego dodatkowy ustny feedback bywa przydatny. Feedbacku zwyczajowo udziela osoba z zewnątrz organizacji, która w sposób bezstronny interpretuje wspólnie z Tobą wyniki. Wyniki badania służą wtedy nie tylko do zorientowania jak inni cię widzą, lecz do zaplanowania rozwoju przez szkolenia, awanse, otrzymanie nowych zadań. Dzięki temu, że informacja zwrotna odnosi się do codziennych zachowań, można je stosunkowo łatwo zmieniać.

Zdarza się, że wyniki są zaskakujące jak w tym przypadku. Pewnemu menedżerowi firma zaproponowała indywidualny program rozwojowy. Obejmował on coaching w zakresie kompetencji menedżerskich. Aby zdiagnozować ich ówczesny poziom zostało przeprowadzone badanie 360 stopni. Poproszono o opinię podwładnych, współpracowników, szefa menedżera oraz samego menedżera. Przed rozpoczęciem badania były sygnały, że ludzie boją się o anonimowość, szczególnie wśród podwładnych. Wyniki pokazały wyraźną różnicę pomiędzy ocenami poszczególnych perspektyw. O tyle ciekawą, że kompetencje jak zarządzanie zespołem, komunikacja i rozwój pracowników zostały ocenione najsłabiej przez podwładnych, czyli kluczową grupę - odbiorców tych kompetencji. Natomiast samoocena i ocena szefa była bardzo zbieżna - niemal wszystkie pytania ocenione na maksymalną notę. W tym case study lustro z perspektywy podwładnych dało istotne informacje o tym, gdzie jest najpilniejsza potrzeba rozwoju.

Obecnie wiele zewnętrznych firm doradczych oferuje projekty rozwojowe oparte na badaniu 360 stopni. Istotne we współpracy jest wykorzystanie know-how w zakresie metodologii badania oraz przeprowadzenie sesji informacji zwrotnych. Obiektywny feedback udzielony przez osobę z zewnątrz pomaga budować wizerunek. Jest on też bardziej wiarygodny, a właśnie wiarygodności tu szukamy.

Aby dowiedzieć się więcej o własnym wizerunku potrzebujemy lustra. Jednak takiego, które da nam informacje nie tylko o zewnętrznym wyglądzie (często powierzchownym), ale też o zachowaniu. To daje nam ważne przesłanki do zmian i rozwoju. Dlatego warto, abyś pozyskiwał i cenił opinie innych o sobie.



Danuta Dunajska - Prezes Zarządu ODiTK Consulting,

Marta Sawicka - Konsultant Grupy ODiTK

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...