Co przychodzi ci do głowy, gdy słyszysz słowo: wizerunek? Wygląd? Marketingowe zabiegi?
Tematy związane z kreowaniem wizerunku są bardzo popularne, co nasuwa wniosek, że dla wielu osób są po prostu ważne. Dlaczego? Każdy z nas lubi zajmować się sobą. To naturalne. W dbałości o wygląd, czy inne aspekty tzw. wizerunku kryje się także inna potrzeba: chcemy mieć wpływ na to, jak postrzegają nas inni. I tej potrzebie pofolgujemy w dzisiejszym artykule.
Jak chcę być widziany? I jak wpłynąć na innych, by mnie tak właśnie postrzegali?
Te pytania pozostawiają nas w przyjemnej iluzji, że można zamanipulować opinią innych ludzi. A jakie są fakty? Pewnie, że można. Ale na krótko. W biznesie, gdzie relacje siłą rzeczy budujemy na lata a nie na tygodnie - kluczowa dla wizerunku staje się wiarygodność. Aby o nią zadbać warto zadać sobie pytania: jak jest?/ jakimi wartościami się kieruję?/jakie relacje z ludźmi chcę budować? Te właśnie pytania i odpowiedzi na nie pozwalają nam się rozwijać i osiągnąć wiarygodność - bez której nie nawiążemy trwałych biznesowych relacji.
Wyobraź sobie, że wybierasz się na ważne spotkanie. Co robisz? Po mniej lub bardziej starannych zabiegach związanych z przygotowaniem się do spotkania przystępujesz do ... no właśnie. Przeglądasz się w lustrze. Chcesz ocenić swój wizerunek - czy jesteś sam z siebie zadowolony. Jeśli nie - robisz jeszcze ostatnie poprawki, starasz się coś zmienić. Lustro jest użyteczne. Trudno byłoby samodzielnie ocenić wygląd bez niego. Ale to tylko jedna płaszczyzna wizerunku.
Niejednokrotnie ulegamy iluzji, że dobry wygląd = dobry wizerunek. Ale de facto staranny wygląd "broni" nas tylko przed negatywnym pierwszym wrażeniem. Podczas ważnego, biznesowego spotkania, znaczenia nabiorą inne elementy wizerunku i to one zadecydują, jak w końcowym efekcie zostaniemy odebrani. Mogą to być:
Po spotkaniu dokonamy pewnie samooceny, opierając się na swoich wyobrażeniach, jak to wypadło.
Jednak samoocena jest subiektywna, a dodatkowo zwykle nieco zawyżona.
I teraz właśnie przydałoby się inne lustro. Bo aby wiedzieć jak jesteśmy odbierani przez ważne dla nas osoby, potrzebujemy ich opinii. Ludzie w firmie - nasz szef, współpracownicy, zespół - są dla nas również lustrami. Widzą to, czego sami nie potrafimy zobaczyć, ponieważ mają inną perspektywę. Obserwują na co dzień nasze zachowanie, to jak pracujemy i wykorzystujemy swoje kompetencje. Ich opinia na temat naszej pracy jest bardzo istotna. Zdarza się bowiem, że samoocena mija się z tym, co sądzą o nas inni. Dzięki informacjom zwrotnym od innych ludzi mamy wiedzę i świadomość tego, co warto poprawić. Dzięki nim możemy się w sposób ukierunkowany rozwijać.
Pamiętając o tym, że w firmie każda osoba to inne lustro, warto zapytać się tych kluczowych o opinię na temat współpracy z nami. Jak to robić?
Proponujemy:
Praktyczne wskazówki:
Metoda klasyczna, dobra na każdą pogodę. Wada: sporo ludzi ma kłopot z mówieniem wprost drugiej osobie o niej. Co innego powiedzieliby, gdyby Ciebie nie było.
Co ciekawe niektórzy "zapomną" powiedzieć ci, co im się nie spodobało w twoim zachowaniu, a inni - odwrotnie. Skupią się na słabościach, nie zawsze mówiąc o nich w sposób, który jasno wskazuje ci, co masz dalej robić.
Dlatego warto ukierunkowywać ludzi pytaniami, na przykład:
Taki feedback jest nieoceniony we współpracy. Buduje atmosferę otwartej komunikacji i pozwala rozwijać się. Zapewnia nam też wiarygodność.
Na czym polega? Na zabraniu opinii od osób współpracujących w formie anonimowej ankiety, którą zazwyczaj odbywa się on-line. Nazwa 360 stopni bierze się z faktu, że zbiera się opinie możliwie wszystkich perspektyw - Twoją, Twojego szefa, Twoich współpracowników i Twoich podwładnych ( o ile ich masz).
Zalet w tym przypadku jest więcej niż w metodzie 1.
Wyniki raportu mogą być dla Ciebie zaskakujące albo niezrozumiałe, dlatego dodatkowy ustny feedback bywa przydatny. Feedbacku zwyczajowo udziela osoba z zewnątrz organizacji, która w sposób bezstronny interpretuje wspólnie z Tobą wyniki. Wyniki badania służą wtedy nie tylko do zorientowania jak inni cię widzą, lecz do zaplanowania rozwoju przez szkolenia, awanse, otrzymanie nowych zadań. Dzięki temu, że informacja zwrotna odnosi się do codziennych zachowań, można je stosunkowo łatwo zmieniać.
Zdarza się, że wyniki są zaskakujące jak w tym przypadku. Pewnemu menedżerowi firma zaproponowała indywidualny program rozwojowy. Obejmował on coaching w zakresie kompetencji menedżerskich. Aby zdiagnozować ich ówczesny poziom zostało przeprowadzone badanie 360 stopni. Poproszono o opinię podwładnych, współpracowników, szefa menedżera oraz samego menedżera. Przed rozpoczęciem badania były sygnały, że ludzie boją się o anonimowość, szczególnie wśród podwładnych. Wyniki pokazały wyraźną różnicę pomiędzy ocenami poszczególnych perspektyw. O tyle ciekawą, że kompetencje jak zarządzanie zespołem, komunikacja i rozwój pracowników zostały ocenione najsłabiej przez podwładnych, czyli kluczową grupę - odbiorców tych kompetencji. Natomiast samoocena i ocena szefa była bardzo zbieżna - niemal wszystkie pytania ocenione na maksymalną notę. W tym case study lustro z perspektywy podwładnych dało istotne informacje o tym, gdzie jest najpilniejsza potrzeba rozwoju.
Obecnie wiele zewnętrznych firm doradczych oferuje projekty rozwojowe oparte na badaniu 360 stopni. Istotne we współpracy jest wykorzystanie know-how w zakresie metodologii badania oraz przeprowadzenie sesji informacji zwrotnych. Obiektywny feedback udzielony przez osobę z zewnątrz pomaga budować wizerunek. Jest on też bardziej wiarygodny, a właśnie wiarygodności tu szukamy.
Aby dowiedzieć się więcej o własnym wizerunku potrzebujemy lustra. Jednak takiego, które da nam informacje nie tylko o zewnętrznym wyglądzie (często powierzchownym), ale też o zachowaniu. To daje nam ważne przesłanki do zmian i rozwoju. Dlatego warto, abyś pozyskiwał i cenił opinie innych o sobie.
Danuta Dunajska - Prezes Zarządu ODiTK Consulting,
Marta Sawicka - Konsultant Grupy ODiTK
Czy zdarzyło Ci się utknąć na trudnym problemie technicznym, a jego rozwiązanie wydawało się...
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...