08.10.2012

Spójrz w „lustro” – dowiedz się co myślą o tobie inni

Co przychodzi ci do głowy, gdy słyszysz słowo: wizerunek? Wygląd? Marketingowe zabiegi?

Tematy związane z kreowaniem wizerunku są bardzo popularne, co nasuwa wniosek, że dla wielu osób są po prostu ważne. Dlaczego? Każdy z nas lubi zajmować się sobą. To naturalne. W dbałości o wygląd, czy inne aspekty tzw. wizerunku kryje się także inna potrzeba: chcemy mieć wpływ na to, jak postrzegają nas inni. I tej potrzebie pofolgujemy w dzisiejszym artykule.

Jak chcę być widziany? I jak wpłynąć na innych, by mnie tak właśnie postrzegali?

Te pytania pozostawiają nas w przyjemnej iluzji, że można zamanipulować opinią innych ludzi. A jakie są fakty? Pewnie, że można. Ale na krótko. W biznesie, gdzie relacje siłą rzeczy budujemy na lata a nie na tygodnie - kluczowa dla wizerunku staje się wiarygodność. Aby o nią zadbać warto zadać sobie pytania: jak jest?/ jakimi wartościami się kieruję?/jakie relacje z ludźmi chcę budować? Te właśnie pytania i odpowiedzi na nie pozwalają nam się rozwijać i osiągnąć wiarygodność - bez której nie nawiążemy trwałych biznesowych relacji.

Wyobraź sobie, że wybierasz się na ważne spotkanie. Co robisz? Po mniej lub bardziej starannych zabiegach związanych z przygotowaniem się do spotkania przystępujesz do ... no właśnie. Przeglądasz się w lustrze. Chcesz ocenić swój wizerunek - czy jesteś sam z siebie zadowolony. Jeśli nie - robisz jeszcze ostatnie poprawki, starasz się coś zmienić. Lustro jest użyteczne. Trudno byłoby samodzielnie ocenić wygląd bez niego. Ale to tylko jedna płaszczyzna wizerunku.

Niejednokrotnie ulegamy iluzji, że dobry wygląd = dobry wizerunek. Ale de facto staranny wygląd "broni" nas tylko przed negatywnym pierwszym wrażeniem. Podczas ważnego, biznesowego spotkania, znaczenia nabiorą inne elementy wizerunku i to one zadecydują, jak w końcowym efekcie zostaniemy odebrani. Mogą to być:

  • Treść przytoczonych przez nas argumentów.
  • Sposób w jaki zabieraliśmy głos.
  • Sposób w jaki polemizowaliśmy z innymi o ile była rozbieżność zdań.

Po spotkaniu dokonamy pewnie samooceny, opierając się na swoich wyobrażeniach, jak to wypadło.
Jednak samoocena jest subiektywna, a dodatkowo zwykle nieco zawyżona.

I teraz właśnie przydałoby się inne lustro. Bo aby wiedzieć jak jesteśmy odbierani przez ważne dla nas osoby, potrzebujemy ich opinii. Ludzie w firmie - nasz szef, współpracownicy, zespół - są dla nas również lustrami. Widzą to, czego sami nie potrafimy zobaczyć, ponieważ mają inną perspektywę. Obserwują na co dzień nasze zachowanie, to jak pracujemy i wykorzystujemy swoje kompetencje. Ich opinia na temat naszej pracy jest bardzo istotna. Zdarza się bowiem, że samoocena mija się z tym, co sądzą o nas inni. Dzięki informacjom zwrotnym od innych ludzi mamy wiedzę i świadomość tego, co warto poprawić. Dzięki nim możemy się w sposób ukierunkowany rozwijać.

Pamiętając o tym, że w firmie każda osoba to inne lustro, warto zapytać się tych kluczowych o opinię na temat współpracy z nami. Jak to robić?
Proponujemy:

1. Bezpośrednio - proś ważne dla ciebie osoby o feedback


Praktyczne wskazówki:

  • pytaj o konkretne sytuacje, które miały miejsce,
  • mów, po co pytasz, podając swoje intencje: "chcę się rozwijać, dlatego zależy mi na twojej opinii o.."

Metoda klasyczna, dobra na każdą pogodę. Wada: sporo ludzi ma kłopot z mówieniem wprost drugiej osobie o niej. Co innego powiedzieliby, gdyby Ciebie nie było.
Co ciekawe niektórzy "zapomną" powiedzieć ci, co im się nie spodobało w twoim zachowaniu, a inni - odwrotnie. Skupią się na słabościach, nie zawsze mówiąc o nich w sposób, który jasno wskazuje ci, co masz dalej robić.

Dlatego warto ukierunkowywać ludzi pytaniami, na przykład:

  • "co ci się podobało?"
  • "co byś zmienił?"

Taki feedback jest nieoceniony we współpracy. Buduje atmosferę otwartej komunikacji i pozwala rozwijać się. Zapewnia nam też wiarygodność.

2. Pośrednio - tu z pomocą przychodzi badanie ankietowe, zwane oceną 360 stopni.


Na czym polega? Na zabraniu opinii od osób współpracujących w formie anonimowej ankiety, którą zazwyczaj odbywa się on-line. Nazwa 360 stopni bierze się z faktu, że zbiera się opinie możliwie wszystkich perspektyw - Twoją, Twojego szefa, Twoich współpracowników i Twoich podwładnych ( o ile ich masz).

Zalet w tym przypadku jest więcej niż w metodzie 1.

  1. Anonimowość badania
    Badanie jest anonimowe, co sprzyja temu, abyś został oceniony w taki sposób, w jaki rzeczywiście jesteś przez innych postrzegany. Jeśli Twój kolega chciałby ocenić Ciebie krytycznie, to za pomocą ankiety jest większa szansa, aby to zrobił. Nawet jeśli jego opinia zaboli, to znowu ukierunkuje Twój rozwój.
     
  2. Ocena pochodzi z wielu źródeł
    Ankietę wypełniają ludzie, z którymi na co dzień pracujesz. Odpowiadają na pytania odnośnie Twojego zachowania w pracy. Metoda 360 stopni polega na uzyskaniu opinii z 4 źródeł: przełożony, współpracownicy, podwładni oraz osoba badana (samoocena). Wszystkie osoby odpowiadają na te same pytania. Przykłady: "Komunikuje się w sposób precyzyjny i zrozumiały", "Dba o wymianę wiedzy i doświadczeń w zespole" lub "Wykorzystuje potencjał i możliwości swoich pracowników". Wyniki ankiety można porównać między grupami. Dzięki temu otrzymujesz uśredniony wynik tego, jak widzą ciebie inni, a dodatkowo możesz sprawdzić na ile odpowiedzi z poszczególnych źródeł są zbieżne (np. współpracownicy oceniają Ciebie inaczej niż podwładni). Im więcej osób Cię oceni, tym więcej informacji na swój temat zdobędziesz.
     
  3. Nowa wiedza o sobie
    Wzięcie udziału w badaniu daje wiele informacji na temat własnego zachowania. Jako osoba badana zyskujesz wiedzę na temat siebie, co do tej pory mogło nie być dla ciebie oczywiste. Dodatkowo, samoocenę konfrontuje się z opiniami się może, że np. współpracownicy oceniają komunikację nisko, natomiast samoocena jest bardzo wysoka. Taka wiedza często jest odkrywcza i skłania do podjęcia zmian.
     
  4. Wykorzystanie oceny do rozwoju czyli co dalej można z tym zrobić


Wyniki raportu mogą być dla Ciebie zaskakujące albo niezrozumiałe, dlatego dodatkowy ustny feedback bywa przydatny. Feedbacku zwyczajowo udziela osoba z zewnątrz organizacji, która w sposób bezstronny interpretuje wspólnie z Tobą wyniki. Wyniki badania służą wtedy nie tylko do zorientowania jak inni cię widzą, lecz do zaplanowania rozwoju przez szkolenia, awanse, otrzymanie nowych zadań. Dzięki temu, że informacja zwrotna odnosi się do codziennych zachowań, można je stosunkowo łatwo zmieniać.

Zdarza się, że wyniki są zaskakujące jak w tym przypadku. Pewnemu menedżerowi firma zaproponowała indywidualny program rozwojowy. Obejmował on coaching w zakresie kompetencji menedżerskich. Aby zdiagnozować ich ówczesny poziom zostało przeprowadzone badanie 360 stopni. Poproszono o opinię podwładnych, współpracowników, szefa menedżera oraz samego menedżera. Przed rozpoczęciem badania były sygnały, że ludzie boją się o anonimowość, szczególnie wśród podwładnych. Wyniki pokazały wyraźną różnicę pomiędzy ocenami poszczególnych perspektyw. O tyle ciekawą, że kompetencje jak zarządzanie zespołem, komunikacja i rozwój pracowników zostały ocenione najsłabiej przez podwładnych, czyli kluczową grupę - odbiorców tych kompetencji. Natomiast samoocena i ocena szefa była bardzo zbieżna - niemal wszystkie pytania ocenione na maksymalną notę. W tym case study lustro z perspektywy podwładnych dało istotne informacje o tym, gdzie jest najpilniejsza potrzeba rozwoju.

Obecnie wiele zewnętrznych firm doradczych oferuje projekty rozwojowe oparte na badaniu 360 stopni. Istotne we współpracy jest wykorzystanie know-how w zakresie metodologii badania oraz przeprowadzenie sesji informacji zwrotnych. Obiektywny feedback udzielony przez osobę z zewnątrz pomaga budować wizerunek. Jest on też bardziej wiarygodny, a właśnie wiarygodności tu szukamy.

Aby dowiedzieć się więcej o własnym wizerunku potrzebujemy lustra. Jednak takiego, które da nam informacje nie tylko o zewnętrznym wyglądzie (często powierzchownym), ale też o zachowaniu. To daje nam ważne przesłanki do zmian i rozwoju. Dlatego warto, abyś pozyskiwał i cenił opinie innych o sobie.



Danuta Dunajska - Prezes Zarządu ODiTK Consulting,

Marta Sawicka - Konsultant Grupy ODiTK

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]