W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale rozwijać się. Natomiast pracownicy chcą poczuć się częścią organizacji i coraz silniej oczekują działań wokół budowania ich poczucia przynależności.
Według badania Global Human Capital Trends aż 95% ankietowanych firm w Polsce (globalnie 93%) odpowiedziało, że przynależność ma pozytywny wpływ na wyniki organizacji. Co więcej 79 % firm deklaruje, że budowanie przynależności to ważne zadanie w najbliższym czasie (1 - 1,5 roku), jednak tylko 13% firm czuje, że jest gotowa do działań w tym zakresie. Jest to ogromna różnica między przekonaniami a deklarowanym działaniem.
Dlaczego?
Nowa rzeczywistość niesie nowe wyzwania dla budowania poczucia przynależności i nie dotyczą one wyłącznie pracy hybrydowej.
W nowej rzeczywistości pojawia się potrzeba tworzenia i integrowania społeczności (w tym wirtualnych), które skupiają ludzi wokół wspólnych tematów. Dawniej społeczność była rozumiana jako wspólnota - coś trwałego, stałego i opierającego się na silnych więzach. Jednak zmiana modelu pracy (i związana z tym dezinformacja) pokazuje, jak bardzo potrzeba nowych sposobów działania i nowych narzędzi. Ograniczone kontakty społeczne (np. brak rozmów w windzie czy wspólnego lunchu), potęgują potrzebę przepływu informacji.
Obecnie społeczności są powoływane na określony czas, zmieniają się w kontekście stawianych przed nimi i organizacjami celów. Opierają się na zaadresowaniu jednej z najważniejszych aktualnie potrzeb pracowników, czyli potrzebie przynależności.
Czasowe angażowanie zespołu pracowników reprezentujących zróżnicowane perspektywy patrzenia na wyzwania (wynikające choćby z pozycji, którą zajmują w strukturze organizacyjnej czy poziomu ekspertyzy lub zdobytych doświadczeń) uwalnia synergię. Realny staje się efekt 2+2=5 w kontekście wielu realizowanych równolegle zadań. Tak zorganizowane społeczności pozwalają w pełni czerpać z potencjału tkwiącego w interdyscyplinarnej, crossowej współpracy.
Najnowsze publikacje (m.in. Deloitte) pokazują, że w przynależności wcale nie chodzi o zgodność poglądów (religijnych, politycznych) ani pochodzenie. Wręcz przeciwnie: to właśnie różnorodność uwalnia synergię i prowadzi do konsensusu. Innymi słowy umożliwia wypracowanie nowej jakości rozwiązań, które wykraczają ponad oczekiwane rezultaty.
1. Aktywują pracowników i korzystają z różnorodności - budują przekonanie, że różnice umacniają, mamy wspólny cel i razem możemy więcej osiągnąć.
2. Stymulują procesy uczenia się, czyli efektywnego transferu wiedzy w organizacji.
Przykładem obrazującym specyfikę społeczności może być grupa nowo mianowanych liderów. Społeczność ta będzie powoływana wokół wspólnego celu lub zintegrowana wokół wspólnych zadań. Załóżmy, że uczestniczą oni w programie rozwojowym. To pokazuje, że możliwe jest tworzenie społeczności na określony czas, do momentu osiągnięcia założonych efektów. Istotą sprawnego funkcjonowania wspólnot jest wewnętrzna wymiana wiedzy i doświadczeń. Obserwujemy, że wyróżnikami społeczności są: wspólne wartości, relacje oraz poczucie przynależności.
Jeśli już teraz budujecie społeczności, jesteś w gronie wspominanych na początku artykułu 13 % firm - gratulujemy:) Badania wskazują, że te firmy mają 2-krotnie większe szanse osiągnięcia celów finansowych, 3 - krotnie większą szansę na pozycję lidera i 6 - krotnie większą szansę na wdrożenie innowacji i zwinnych rozwiązań. Dodatkowo te organizacje odnotowują niższy poziom rotacji, z uwagi na to, że pracownicy reprezentujący wysoki poziom poczucia przynależności rzadziej odchodzą z pracy.
Podsumowując, strategia zorientowana na wyprzedzanie w kryzysowych czasach jest możliwa dzięki silnym, uczącym społecznościom zintegrowanym wokół wspólnych celów. Czerpanie z różnorodności i dbanie o skuteczny transfer wiedzy pozwala organizacjom rozwijać swój potencjał i osiągać ponad oczekiwane rezultaty, co potwierdza sukces takich marek jak Google, T-Mobile czy IBM.
Nasze doświadczenie płynące ze współpracy z klientami potwierdza, że warto inwestować czas i energię w tworzenie różnorodnych społeczności oraz wspierać się nimi podczas wdrażania projektów transformujących wiedzę. W tym artykule skupiłyśmy się na pokazaniu korzyści z budowania społeczności.
W kolejnych publikacjach pogłębimy temat i pokażemy przykłady jak budować społeczności, które czerpią z różnorodności oraz rozwijają się dzięki transferowi wiedzy. Podzielimy się przykładami wykorzystania społeczności w projektach transformacyjnych. Podpowiemy również jak skutecznie sięgać po społeczności na drodze do budowania organizacji uczącej się.
Adriana Krzysztof, Konsultant i trener GRUPY ODITK
Marta Szulińska, Koordynator projektów rozwojowych
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...