17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale rozwijać się. Natomiast pracownicy chcą poczuć się częścią organizacji i coraz silniej oczekują działań wokół budowania ich poczucia przynależności.

Według badania Global Human Capital Trends aż 95% ankietowanych firm w Polsce (globalnie 93%) odpowiedziało, że przynależność ma pozytywny wpływ na wyniki organizacji. Co więcej 79 % firm deklaruje, że budowanie przynależności to ważne zadanie w najbliższym czasie (1 - 1,5 roku), jednak tylko 13% firm czuje, że jest gotowa do działań w tym zakresie. Jest to ogromna różnica między przekonaniami a deklarowanym działaniem.

Dlaczego?

Nowa rzeczywistość niesie nowe wyzwania dla budowania poczucia przynależności i nie dotyczą one wyłącznie pracy hybrydowej.

Czym dziś są społeczności?

W nowej rzeczywistości pojawia się potrzeba tworzenia i integrowania społeczności (w tym wirtualnych), które skupiają ludzi wokół wspólnych tematów. Dawniej społeczność była rozumiana jako wspólnota - coś trwałego, stałego i opierającego się na silnych więzach. Jednak zmiana modelu pracy (i związana z tym dezinformacja) pokazuje, jak bardzo potrzeba nowych sposobów działania i nowych narzędzi. Ograniczone kontakty społeczne (np. brak rozmów w windzie czy wspólnego lunchu), potęgują potrzebę przepływu informacji.

Obecnie społeczności są powoływane na określony czas, zmieniają się w kontekście stawianych przed nimi i organizacjami celów. Opierają się na zaadresowaniu jednej z najważniejszych aktualnie potrzeb pracowników, czyli potrzebie przynależności.

Efekt synergii

Czasowe angażowanie zespołu pracowników reprezentujących zróżnicowane perspektywy patrzenia na wyzwania (wynikające choćby z pozycji, którą zajmują w strukturze organizacyjnej czy poziomu ekspertyzy lub zdobytych doświadczeń) uwalnia synergię. Realny staje się efekt 2+2=5 w kontekście wielu realizowanych równolegle zadań. Tak zorganizowane społeczności pozwalają w pełni czerpać z potencjału tkwiącego w interdyscyplinarnej, crossowej współpracy.

Najnowsze publikacje (m.in. Deloitte) pokazują, że w przynależności wcale nie chodzi o zgodność poglądów (religijnych, politycznych) ani pochodzenie. Wręcz przeciwnie: to właśnie różnorodność uwalnia synergię i prowadzi do konsensusu. Innymi słowy umożliwia wypracowanie nowej jakości rozwiązań, które wykraczają ponad oczekiwane rezultaty.

Co dają silne i zintegrowane społeczności?

1. Aktywują pracowników i korzystają z różnorodności - budują przekonanie, że różnice umacniają, mamy wspólny cel i razem możemy więcej osiągnąć.

2. Stymulują procesy uczenia się, czyli efektywnego transferu wiedzy w organizacji.

Kiedy pojawiają się naturalne okazje do budowania społeczności?

Przykładem obrazującym specyfikę społeczności może być grupa nowo mianowanych liderów. Społeczność ta będzie powoływana wokół wspólnego celu lub zintegrowana wokół wspólnych zadań. Załóżmy, że uczestniczą oni w programie rozwojowym. To pokazuje, że możliwe jest tworzenie społeczności na określony czas, do momentu osiągnięcia założonych efektów. Istotą sprawnego funkcjonowania wspólnot jest wewnętrzna wymiana wiedzy i doświadczeń. Obserwujemy, że wyróżnikami społeczności są: wspólne wartości, relacje oraz poczucie przynależności.

A jak jest w Twojej firmie?

Jeśli już teraz budujecie społeczności, jesteś w gronie wspominanych na początku artykułu 13 % firm - gratulujemy:) Badania wskazują, że te firmy mają 2-krotnie większe szanse osiągnięcia celów finansowych, 3 - krotnie większą szansę na pozycję lidera i 6 - krotnie większą szansę na wdrożenie innowacji i zwinnych rozwiązań. Dodatkowo te organizacje odnotowują niższy poziom rotacji, z uwagi na to, że pracownicy reprezentujący wysoki poziom poczucia przynależności rzadziej odchodzą z pracy.

Podsumowując, strategia zorientowana na wyprzedzanie w kryzysowych czasach jest możliwa dzięki silnym, uczącym społecznościom zintegrowanym wokół wspólnych celów. Czerpanie z różnorodności i dbanie o skuteczny transfer wiedzy pozwala organizacjom rozwijać swój potencjał i osiągać ponad oczekiwane rezultaty, co potwierdza sukces takich marek jak Google, T-Mobile czy IBM.

Nasze doświadczenie płynące ze współpracy z klientami potwierdza, że warto inwestować czas i energię w tworzenie różnorodnych społeczności oraz wspierać się nimi podczas wdrażania projektów transformujących wiedzę. W tym artykule skupiłyśmy się na pokazaniu korzyści z budowania społeczności.

W kolejnych publikacjach pogłębimy temat i pokażemy przykłady jak budować społeczności, które czerpią z różnorodności oraz rozwijają się dzięki transferowi wiedzy. Podzielimy się przykładami wykorzystania społeczności w projektach transformacyjnych. Podpowiemy również jak skutecznie sięgać po społeczności na drodze do budowania organizacji uczącej się.

 

Adriana Krzysztof, Konsultant i trener GRUPY ODITK
Marta Szulińska, Koordynator projektów rozwojowych

 

 

Autor artykułu
Marta Szulińska
19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...