17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale rozwijać się. Natomiast pracownicy chcą poczuć się częścią organizacji i coraz silniej oczekują działań wokół budowania ich poczucia przynależności.

Według badania Global Human Capital Trends aż 95% ankietowanych firm w Polsce (globalnie 93%) odpowiedziało, że przynależność ma pozytywny wpływ na wyniki organizacji. Co więcej 79 % firm deklaruje, że budowanie przynależności to ważne zadanie w najbliższym czasie (1 - 1,5 roku), jednak tylko 13% firm czuje, że jest gotowa do działań w tym zakresie. Jest to ogromna różnica między przekonaniami a deklarowanym działaniem.

Dlaczego?

Nowa rzeczywistość niesie nowe wyzwania dla budowania poczucia przynależności i nie dotyczą one wyłącznie pracy hybrydowej.

Czym dziś są społeczności?

W nowej rzeczywistości pojawia się potrzeba tworzenia i integrowania społeczności (w tym wirtualnych), które skupiają ludzi wokół wspólnych tematów. Dawniej społeczność była rozumiana jako wspólnota - coś trwałego, stałego i opierającego się na silnych więzach. Jednak zmiana modelu pracy (i związana z tym dezinformacja) pokazuje, jak bardzo potrzeba nowych sposobów działania i nowych narzędzi. Ograniczone kontakty społeczne (np. brak rozmów w windzie czy wspólnego lunchu), potęgują potrzebę przepływu informacji.

Obecnie społeczności są powoływane na określony czas, zmieniają się w kontekście stawianych przed nimi i organizacjami celów. Opierają się na zaadresowaniu jednej z najważniejszych aktualnie potrzeb pracowników, czyli potrzebie przynależności.

Efekt synergii

Czasowe angażowanie zespołu pracowników reprezentujących zróżnicowane perspektywy patrzenia na wyzwania (wynikające choćby z pozycji, którą zajmują w strukturze organizacyjnej czy poziomu ekspertyzy lub zdobytych doświadczeń) uwalnia synergię. Realny staje się efekt 2+2=5 w kontekście wielu realizowanych równolegle zadań. Tak zorganizowane społeczności pozwalają w pełni czerpać z potencjału tkwiącego w interdyscyplinarnej, crossowej współpracy.

Najnowsze publikacje (m.in. Deloitte) pokazują, że w przynależności wcale nie chodzi o zgodność poglądów (religijnych, politycznych) ani pochodzenie. Wręcz przeciwnie: to właśnie różnorodność uwalnia synergię i prowadzi do konsensusu. Innymi słowy umożliwia wypracowanie nowej jakości rozwiązań, które wykraczają ponad oczekiwane rezultaty.

Co dają silne i zintegrowane społeczności?

1. Aktywują pracowników i korzystają z różnorodności - budują przekonanie, że różnice umacniają, mamy wspólny cel i razem możemy więcej osiągnąć.

2. Stymulują procesy uczenia się, czyli efektywnego transferu wiedzy w organizacji.

Kiedy pojawiają się naturalne okazje do budowania społeczności?

Przykładem obrazującym specyfikę społeczności może być grupa nowo mianowanych liderów. Społeczność ta będzie powoływana wokół wspólnego celu lub zintegrowana wokół wspólnych zadań. Załóżmy, że uczestniczą oni w programie rozwojowym. To pokazuje, że możliwe jest tworzenie społeczności na określony czas, do momentu osiągnięcia założonych efektów. Istotą sprawnego funkcjonowania wspólnot jest wewnętrzna wymiana wiedzy i doświadczeń. Obserwujemy, że wyróżnikami społeczności są: wspólne wartości, relacje oraz poczucie przynależności.

A jak jest w Twojej firmie?

Jeśli już teraz budujecie społeczności, jesteś w gronie wspominanych na początku artykułu 13 % firm - gratulujemy:) Badania wskazują, że te firmy mają 2-krotnie większe szanse osiągnięcia celów finansowych, 3 - krotnie większą szansę na pozycję lidera i 6 - krotnie większą szansę na wdrożenie innowacji i zwinnych rozwiązań. Dodatkowo te organizacje odnotowują niższy poziom rotacji, z uwagi na to, że pracownicy reprezentujący wysoki poziom poczucia przynależności rzadziej odchodzą z pracy.

Podsumowując, strategia zorientowana na wyprzedzanie w kryzysowych czasach jest możliwa dzięki silnym, uczącym społecznościom zintegrowanym wokół wspólnych celów. Czerpanie z różnorodności i dbanie o skuteczny transfer wiedzy pozwala organizacjom rozwijać swój potencjał i osiągać ponad oczekiwane rezultaty, co potwierdza sukces takich marek jak Google, T-Mobile czy IBM.

Nasze doświadczenie płynące ze współpracy z klientami potwierdza, że warto inwestować czas i energię w tworzenie różnorodnych społeczności oraz wspierać się nimi podczas wdrażania projektów transformujących wiedzę. W tym artykule skupiłyśmy się na pokazaniu korzyści z budowania społeczności.

W kolejnych publikacjach pogłębimy temat i pokażemy przykłady jak budować społeczności, które czerpią z różnorodności oraz rozwijają się dzięki transferowi wiedzy. Podzielimy się przykładami wykorzystania społeczności w projektach transformacyjnych. Podpowiemy również jak skutecznie sięgać po społeczności na drodze do budowania organizacji uczącej się.

 

Adriana Krzysztof, Konsultant i trener GRUPY ODITK
Marta Szulińska, Koordynator projektów rozwojowych

 

 

Autor artykułu
Marta Szulińska
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.