Przypomnij sobie swoją ostatnią przeprowadzkę. Często jest to wytęskniony moment, upragniona chwila - nowa rzeczywistość. Wchodzisz. Ekipa remontująca wyszła, media podłączone, na środku kartony, dużo kartonów i…
Co wtedy myślisz? Jakie masz uczucia?
Większość ludzi ma wtedy przejściowe obniżenie poczucia bezpieczeństwa. To, co postanowione, a przy tym łatwe i bliskie, teraz na moment staje pod znakiem zapytania. No bo trzeba rozpakować kartony. Ale jak przepakować przeszłość do nowej rzeczywistości? Jak zmienić schematy, które działały w starym mieszkaniu, które przecież zdecydowaliśmy się zmienić? Ile rzeczy trzeba przemyśleć - co gdzie włożyć, żeby działało? Jak spowodować, żeby nam wszystkim było wygodnie? Znani mi rekordziści jeszcze po roku od przeprowadzki nadal hołubią swoją przeszłość - nie rozpakowują swoich kartonów. Zmiany organizacyjne podlegają podobnemu cyklowi. Nawet gdy zmiana jest wytęskniona (awans, nowa, wymarzona praca), przynosi ona przejściowy czas chaosu i niższej produktywności. Wiele osób wtedy poszukuje i bada nowe granice, co pochłania sporo energii. Podejmowane próby spakowania się w stary, sprawdzony sposób udają się z różnym skutkiem. Póki co, nowego porządku jeszcze nie ma, więc może się uda? Nie udało się, no cóż...
W naszych newsletterach wiele już powiedzieliśmy o emocjonalnym kontekście zmian. W tym artykule chcę poruszyć temat zmiany w bardzo praktycznej, przyziemnej naturze - od strony organizacyjnej - czyli rozpakowywania kartonów. Skorzystam z logiki, którą wyznacza proces nawigacyjny N.E.W.S.®
Przypomnij sobie ostatnią zmianę organizacyjną. Wiesz już mniej więcej, co się zdarzy. Zaczynasz powoli wierzyć w to, co się nie zdarzy, a czego się bałeś. Godzina zero minęła - wchodzisz do nowej rzeczywistości.
Oczywiście zabierasz swoje kartony, czyli dotychczasowe doświadczenie, wypracowane dobre praktyki, zwyczaje, wiedzę o tym: co, z kim i dlaczego. Wszedłeś. Kartony na środku.
Co z tymi kartonami?
Najchętniej przepakowalibyśmy teraz stare rzeczy do nowych szuflad w ten sam sposób, jak do tej pory leżały. Ale czy tak się da? Czy ta szuflada jest jeszcze moja?
W wielu zmianach organizacyjnych ten moment przynosi wiele strat w bieżącej efektywności. Ludziom mocno brakuje wtedy starego ładu, który, nawet gdy uwierał, dawał potrzebną do działania przewidywalność. A nowego ładu jeszcze nie ma.
Choć wiemy już: CO, to mamy raczej blade pojęcie: JAK to zorganizować. Typowe pytania to: jak mam to teraz robić? Z kim mam to konsultować? Od kogo dostanę potrzebne mi wsparcie albo dane? Kiedy mam to robić? Czego nie mam robić? Jak będziemy sobie przekazywać informacje? Jak będzie wyglądał teraz proces? Nie wiem. Po prostu faza chaosu.
Z tego właśnie powodu większość organizacji odnotowuje przejściowy spadek efektywności bezpośrednio po zmianie. Organizacje czy zespoły, które potrafią sprawnie pokonać tę fizjologiczną fazę chaosu, zajmą miejsce "na pudle".
I odwrotnie. Organizacje, które ignorują tę fazę: mają zwycięską strategię na dużym poziomie ogólności, ale nie poświęcają uwagi przełożeniu jej na codzienne konkrety, będą mieć problemy w jej wdrożeniu. Z mojego doświadczenia wynika, że ten scenariusz jest dość częsty. Strategię i zmiany kreuje się na szczeblu Zarządu, gdzie nie widać większości praktycznych kwestii związanych z prozaicznymi, ale fundamentalnymi kwestiami - jak na przykład: kto? z kim? jak? komu? kiedy?
Jakoś automatycznie wychodzi się z założenia, że te rzeczy same się ułożą. Ok, ale czy można to zrobić szybciej? Po co kartony mają stać na środku przez rok, skoro można je przepakować?
Proces Nawigacyjny N.E.W.S® a faza chaosu
"Create the future together" - to hasło N.E.W.S® (globalnego procesu rozwojowego). Co to oznacza dla naszego tematu? Jeśli chcesz skrócić fazę chaosu, zaproś zespół i wspólnie obmyślcie porządek, w którym teraz będziecie działać. Jeśli zmiana objęła różne działy, które współpracują w ramach jednego procesu, ustalcie to razem.
Na warsztacie nawigacyjnym N.E.W.S. ® mamy żelazną logikę: najpierw ustal Północ, czyli kierunek - dokąd właściwie chcesz płynąć? (CO chcesz osiągnąć na dużym poziomie ogólności), ale potem poświęć cały swój czas na zaplanowanie: JAK to zrobisz? (Zachód).
Obserwuję, że ustalenie Północy, czyli kierunku zmiany, bardziej skupia uwagę: ekscytuje, jednoczy i daje poczucie mocy - jak zakup nowego mieszkania/domu. Nie to, co rozpakowywanie kartonów - nikomu się nie chce, o to można się co najwyżej pokłócić. Dlatego w "newsowej" nawigacji nadajemy nowe znaczenie zdyscyplinowanemu planowaniu, czyli Zachodowi. Dzięki temu faza chaosu ma szansę być krótsza, czyli de facto skrócić można czas strat, który demotywuje i kosztuje konkretne pieniądze.
Sam proces nawigacyjny zakłada, że kierunek zmiany ustala się raz - na początku. Wtedy też robi się ogólny plan działania. Wiemy, dokąd płyniemy? To płyńmy. Jednak podróż przynosi zwykle niespodzianki. Dlatego do planu działania wracamy jeszcze 3 razy podczas krótkich spotkań follow up. Wzajemnie się dyscyplinujemy i dokonujemy potrzebnych zmian w planie.
Prowadząc warsztaty nawigacyjne N.E.W.S. ®, z niesłabnącą ciekawością obserwuję zespoły, w jaki sposób radzą sobie z Zachodem, czyli zdyscyplinowanym planowaniem. Jedne mają wyraźny "fun" przy planowaniu. Inne - odwrotnie - ewidentnie liczą "siły na zamiary" i plan nie jest realny albo mają spadek mocy i przestój, bo planowanie nie jest ekscytujące. Nie jest - jeśli pomyślimy o samej czynności. Jednak ci pierwsi najwyraźniej znają i lubią to uczucie, gdy kartony są już rozpakowane i można cieszyć się z sukcesu. Co z moich obserwacji różni potem te dwa zespoły? Fakty są brutalne: wyniki. Wyniki tych pierwszych zespołów są znacząco wyższe.
Podsumowując, zmiany organizacyjne dotykają zespołów w wymiarze ich codziennej pracy. Od tego, jak sprawnie te zespoły na nowo określą swoje role, odpowiedzialności, przebieg procesów, zależy czas trwania fazy chaosu. A faza chaosu kosztuje: emocje i pieniądze.
Może więc warto zaprosić lokatorów nowego mieszkania, by razem ustalić i podzielić role, żeby wszystkim było możliwie wygodnie? Jednym z dobrych sposobów na to jest Proces Nawigacyjny N.E.W.S. ®.
Danuta Dunajska - Konsultant Grupy ODiTK, Facylitator N.E.W.S. ®
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...