Sposób na zmianę organizacyjną
Przypomnij sobie swoją ostatnią przeprowadzkę. Często jest to wytęskniony moment, upragniona chwila - nowa rzeczywistość. Wchodzisz. Ekipa remontująca wyszła, media podłączone, na środku kartony, dużo kartonów i…
Co wtedy myślisz? Jakie masz uczucia?
Większość ludzi ma wtedy przejściowe obniżenie poczucia bezpieczeństwa. To, co postanowione, a przy tym łatwe i bliskie, teraz na moment staje pod znakiem zapytania. No bo trzeba rozpakować kartony. Ale jak przepakować przeszłość do nowej rzeczywistości? Jak zmienić schematy, które działały w starym mieszkaniu, które przecież zdecydowaliśmy się zmienić? Ile rzeczy trzeba przemyśleć - co gdzie włożyć, żeby działało? Jak spowodować, żeby nam wszystkim było wygodnie? Znani mi rekordziści jeszcze po roku od przeprowadzki nadal hołubią swoją przeszłość - nie rozpakowują swoich kartonów. Zmiany organizacyjne podlegają podobnemu cyklowi. Nawet gdy zmiana jest wytęskniona (awans, nowa, wymarzona praca), przynosi ona przejściowy czas chaosu i niższej produktywności. Wiele osób wtedy poszukuje i bada nowe granice, co pochłania sporo energii. Podejmowane próby spakowania się w stary, sprawdzony sposób udają się z różnym skutkiem. Póki co, nowego porządku jeszcze nie ma, więc może się uda? Nie udało się, no cóż...
W naszych newsletterach wiele już powiedzieliśmy o emocjonalnym kontekście zmian. W tym artykule chcę poruszyć temat zmiany w bardzo praktycznej, przyziemnej naturze - od strony organizacyjnej - czyli rozpakowywania kartonów. Skorzystam z logiki, którą wyznacza proces nawigacyjny N.E.W.S.®
Przypomnij sobie ostatnią zmianę organizacyjną. Wiesz już mniej więcej, co się zdarzy. Zaczynasz powoli wierzyć w to, co się nie zdarzy, a czego się bałeś. Godzina zero minęła - wchodzisz do nowej rzeczywistości.
Oczywiście zabierasz swoje kartony, czyli dotychczasowe doświadczenie, wypracowane dobre praktyki, zwyczaje, wiedzę o tym: co, z kim i dlaczego. Wszedłeś. Kartony na środku.
Co z tymi kartonami?
Najchętniej przepakowalibyśmy teraz stare rzeczy do nowych szuflad w ten sam sposób, jak do tej pory leżały. Ale czy tak się da? Czy ta szuflada jest jeszcze moja?
W wielu zmianach organizacyjnych ten moment przynosi wiele strat w bieżącej efektywności. Ludziom mocno brakuje wtedy starego ładu, który, nawet gdy uwierał, dawał potrzebną do działania przewidywalność. A nowego ładu jeszcze nie ma.
Choć wiemy już: CO, to mamy raczej blade pojęcie: JAK to zorganizować. Typowe pytania to: jak mam to teraz robić? Z kim mam to konsultować? Od kogo dostanę potrzebne mi wsparcie albo dane? Kiedy mam to robić? Czego nie mam robić? Jak będziemy sobie przekazywać informacje? Jak będzie wyglądał teraz proces? Nie wiem. Po prostu faza chaosu.
Z tego właśnie powodu większość organizacji odnotowuje przejściowy spadek efektywności bezpośrednio po zmianie. Organizacje czy zespoły, które potrafią sprawnie pokonać tę fizjologiczną fazę chaosu, zajmą miejsce "na pudle".
I odwrotnie. Organizacje, które ignorują tę fazę: mają zwycięską strategię na dużym poziomie ogólności, ale nie poświęcają uwagi przełożeniu jej na codzienne konkrety, będą mieć problemy w jej wdrożeniu. Z mojego doświadczenia wynika, że ten scenariusz jest dość częsty. Strategię i zmiany kreuje się na szczeblu Zarządu, gdzie nie widać większości praktycznych kwestii związanych z prozaicznymi, ale fundamentalnymi kwestiami - jak na przykład: kto? z kim? jak? komu? kiedy?
Jakoś automatycznie wychodzi się z założenia, że te rzeczy same się ułożą. Ok, ale czy można to zrobić szybciej? Po co kartony mają stać na środku przez rok, skoro można je przepakować?
Proces Nawigacyjny N.E.W.S® a faza chaosu
"Create the future together" - to hasło N.E.W.S® (globalnego procesu rozwojowego). Co to oznacza dla naszego tematu? Jeśli chcesz skrócić fazę chaosu, zaproś zespół i wspólnie obmyślcie porządek, w którym teraz będziecie działać. Jeśli zmiana objęła różne działy, które współpracują w ramach jednego procesu, ustalcie to razem.
Na warsztacie nawigacyjnym N.E.W.S. ® mamy żelazną logikę: najpierw ustal Północ, czyli kierunek - dokąd właściwie chcesz płynąć? (CO chcesz osiągnąć na dużym poziomie ogólności), ale potem poświęć cały swój czas na zaplanowanie: JAK to zrobisz? (Zachód).
Obserwuję, że ustalenie Północy, czyli kierunku zmiany, bardziej skupia uwagę: ekscytuje, jednoczy i daje poczucie mocy - jak zakup nowego mieszkania/domu. Nie to, co rozpakowywanie kartonów - nikomu się nie chce, o to można się co najwyżej pokłócić. Dlatego w "newsowej" nawigacji nadajemy nowe znaczenie zdyscyplinowanemu planowaniu, czyli Zachodowi. Dzięki temu faza chaosu ma szansę być krótsza, czyli de facto skrócić można czas strat, który demotywuje i kosztuje konkretne pieniądze.
Sam proces nawigacyjny zakłada, że kierunek zmiany ustala się raz - na początku. Wtedy też robi się ogólny plan działania. Wiemy, dokąd płyniemy? To płyńmy. Jednak podróż przynosi zwykle niespodzianki. Dlatego do planu działania wracamy jeszcze 3 razy podczas krótkich spotkań follow up. Wzajemnie się dyscyplinujemy i dokonujemy potrzebnych zmian w planie.
Prowadząc warsztaty nawigacyjne N.E.W.S. ®, z niesłabnącą ciekawością obserwuję zespoły, w jaki sposób radzą sobie z Zachodem, czyli zdyscyplinowanym planowaniem. Jedne mają wyraźny "fun" przy planowaniu. Inne - odwrotnie - ewidentnie liczą "siły na zamiary" i plan nie jest realny albo mają spadek mocy i przestój, bo planowanie nie jest ekscytujące. Nie jest - jeśli pomyślimy o samej czynności. Jednak ci pierwsi najwyraźniej znają i lubią to uczucie, gdy kartony są już rozpakowane i można cieszyć się z sukcesu. Co z moich obserwacji różni potem te dwa zespoły? Fakty są brutalne: wyniki. Wyniki tych pierwszych zespołów są znacząco wyższe.
Podsumowując, zmiany organizacyjne dotykają zespołów w wymiarze ich codziennej pracy. Od tego, jak sprawnie te zespoły na nowo określą swoje role, odpowiedzialności, przebieg procesów, zależy czas trwania fazy chaosu. A faza chaosu kosztuje: emocje i pieniądze.
Może więc warto zaprosić lokatorów nowego mieszkania, by razem ustalić i podzielić role, żeby wszystkim było możliwie wygodnie? Jednym z dobrych sposobów na to jest Proces Nawigacyjny N.E.W.S. ®.
Danuta Dunajska - Konsultant Grupy ODiTK, Facylitator N.E.W.S. ®
Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]