12.01.2015

Spotkania, które inspirują – "Poranna porcja wiedzy z Grupą ODiTK"

Jedno z bardziej popularnych pytań ostatniej dekady brzmi: „Jakich zmian w przywództwie potrzebują organizacje?”. Wynika to z traktowania przywództwa jak rodzaju paliwa, którego jakość ma wpływ na efektywność organizacji.

Poszukiwanie nowatorskich idei jest wpisane w DNA zarządzania. O wartości każdej nowej idei decyduje jej konfrontacja z codziennością i pragmatyczne zastosowanie. Do rozmowy o tym, jak adaptować nowe idee w organizacjach zaprosiliśmy naszych klientów. W grudniu odbyła się trzecia poranna porcja wiedzy z Grupą ODiTK. Tym razem na warsztat wzięliśmy ideę przywództwa wszechstronnego. Sprawdzaliśmy jej wartość dla organizacji, diagnozowaliśmy przeszkody we wdrażaniu oraz szukaliśmy dostępnych rozwiązań. Dziękując naszym gościom za udział i dzielenie się doświadczeniem prezentujemy Państwu wnioski ze spotkania.

Arystoteles powiedział: "Jesteśmy tym, co w życiu powtarzamy". Interpretujemy rzeczywistość przez pryzmat nas samych, a źródłem odniesienia są nasze unikalne doświadczenia. Nasz układ nerwowy jest pełen utartych ścieżek, które przypominają wygodne autostrady. Poruszanie się po nich jest po prostu łatwiejsze, mniej kosztowne i przewidywalne. Lubimy myśleć, że dysponujemy swobodą w wyborze zachowań. Tymczasem, gdy dochodzi do działania najczęściej włącza się nam autopilot. Tak jest w wielu dziedzinach, między innymi w przywództwie. To była pierwsza myśl, która pociągnęła nas do zajęcia się bliżej ideą przywództwa wszechstronnego. Zacznijmy jednak od podstaw i przypomnijmy kilka kluczowych kwestii. Czym jest wszechstronne przywództwo? Najkrócej mówiąc to metoda kalibrowania sił lidera tak, aby mógł osiągnąć równowagę niezbędną do efektywnego działania. (Szczegółowo piszę o tym w artykule Przywództwo wszechstronne - czy potrafisz grać prawą i lewą ręką?)

Dlaczego uczyniliśmy tę ideę bohaterem spotkania?

Po pierwsze:

  • Do tej pory dużo uwagi poświęcono namierzaniu i wzmacnianiu silnych stron lidera. Przywództwo wszechstronne, trochę przekornie, zagląda w tej sprawie na drugą stronę lustra. Okazuje się, że jako liderzy mamy skłonność do nadużywania mocnych stron. W rezultacie "przeginamy" i to, co było naszą siłą, staje się słabością. Zacytowane wcześniej przez mnie zdanie Arystotelesa jest wciąż aktualne. Liderzy korzystają ze swoich mocnych stron wielokrotnie częściej, bo działają jak na autopilocie.

Po drugie:

  • · Nadużywanie mocnych stron prowadzi do marginalizowania cech do nich komplementarnych. Metaforycznie przypomina to sytuację, w której rozwijamy jedynie określoną partię mięśni z pominięciem pozostałych.

 Po trzecie:

  • 90% badań o przywództwie dotyczy kwestii przywództwa forsującego i angażującego. Niezwykle zaniedbana jest druga para oddziaływań lidera, czyli relacja między zdolnością strategicznego myślenia a umiejętnością operacyjnego zarządzania. Przywództwo wszechstronne pokazuje, że w dzisiejszych realiach rynkowych nie powinniśmy identyfikować tych wymiarów jedynie ze stanowiskiem w organizacji, jak to często jest robione.      

Wspólnie z naszymi gośćmi próbowaliśmy odpowiedzieć na kilka pytań, które dotyczą adaptacji idei przywództwa wszechstronnego. Zaczęliśmy od tego: Jaka jest wartość przywództwa wszechstronnego dla organizacji? Następnie diagnozowaliśmy: Jakie widzimy dylematy bądź przeszkody we wdrożeniu przywództwa wszechstronnego w organizacji? By na koniec zapytać: Jak możemy sobie radzić z wybranymi przeszkodami?                                                                                            

Oto kilka odpowiedzi:

1. Jaka jest wartość przywództwa wszechstronnego dla organizacji?

  • Pozwala organizacji zachować równowagę między krótkoterminową realizacją celów a szukaniem szans biznesowych i ich wykorzystywaniem w przyszłości.

  • Pozwala pracownikom rozumieć jak strategia organizacji przekłada się na jej operacyjne działania. Z czego wynikają decyzje i do czego mają doprowadzić. To prowadzi do wzrostu zaangażowania pracowników.

  • Odpowiada na złożoną rzeczywistość - różne generacje, odmienne kultury w jednym środowisku, w którym dominuje szybkie tempo zmian.  

2. Jakie są dylematy bądź przeszkody we wdrożeniu przywództwa wszechstronnego w organizacji?

Wśród dylematów pojawiły się ciekawe pytania: "Jak sprawić, by rozwój był postrzegany jako ważny cel w organizacji? Jak potraktować rozwój organizacji w kategoriach jakości, a nie jedynie wyniku? Jak "sprzedać" ideę przywództwa wszechstronnego w firmie? Jak pogłębiać świadomość znaczenia i wpływu idei przywództwa wszechstronnego na osiągane rezultaty?".

Namierzono również przeszkody - oto niektóre z nich, wybrane przeze mnie i podzielone na dwie kategorie:

  • Po stronie organizacji: kultura organizacyjna, wiek organizacji, różnice kulturowe, kontekst polityczny, brak planu długoterminowego, brak czasu i konsekwencji we wdrażaniu.

  • Po stronie kadry menadżerskiej: brak lidera, rozproszona odpowiedzialność, aktualny styl liderów, nawyki menadżerów, opór przed zmianą, niechęć tłumaczona często brakiem czasu na zdobywanie wiedzy.

3. Jakie możemy podjąć kroki, by zacząć sobie radzić z wybranymi przeszkodami?

Poniżej przedstawiam główne wnioski, które pojawiły się w grupach dyskusyjnych:

Dla uczestników warunkiem efektywności jest powiązanie idei przywództwa wszechstronnego ze strategią i kierunkiem działania firmy. To pozwoli zobaczyć jak czerpać z 4 wymiarów przywództwa w sposób celowany i adekwatny zarówno do celów, jak i problemów, z którymi  zmaga się firma. Kolejny ważny wniosek to zaplanowanie działań, które dotyczą wszystkich szczebli menadżerskich w oparciu o rzetelną diagnozę. Zdaniem naszych gości, dla zwiększenia świadomości wagi tematu, potrzebna jest promocja dobrych praktyk zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych w organizacji. W tym procesie HR ma pełnić rolę INSPIRATORA, a Biznes - REALIZATORA.  Kluczowy jest sojusz HR i Biznesu. To wymaga silnej, choć mało eksponowanej (przez to niedocenianej) pracy HR nad zaangażowaniem w proces menadżerów.  Biznes jest pragmatyczny - potrzebuje dowodów, żywej ilustracji, która mówi, że zmiana jest możliwa i daje efekty. Dla HR to wyzwanie, by pozyskać inspirujących menadżerów, dla których transformacja przywództwa jest wpisana w sprawowanie funkcji zarządczych. To dzięki nim możliwe jest uruchomienie procesu mentoringu postrzeganego przez naszych gości jako szansa rozwoju jakości przywództwa.

Podsumowując, wszyscy goście zgodnie przyznali, że warunkiem powodzenia jest potraktowanie rozwoju przywództwa wszechstronnego jako procesu, a nie akcji. Człowiek, którego cenię mawia: "Szukaj głębi, nie doskonałości". Dlatego życzę Państwu w Nowym Roku inspirujących spotkań, które pogłębią Państwa wiedzę o sobie i o innych.

Jolanta Blaszkowska-Bastian, Trener

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]