W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł się 8-latek, którego przychód w 2018 roku wyniósł 22 miliony dolarów (!). Zgromadził ponad 17 milionów subskrybentów, a jego filmy zostały odtworzone 26 miliardów razy.
Wynik tego rankingu dowodzi, że tworzenie materiałów video stało się powszechnie dostępne, jak i oczekiwane. Do wykorzystania siły przekazu video wystarczy dziś dobry pomysł i odrobina realizacyjnej determinacji.
Szczególną popularnością cieszy się storywatching, czyli przekaz video zabarwiony osobistymi elementami. Ja lubię nazywać go storytellingiem na video sterydach :)
Za popularność tego środka przekazu w dużej mierze odpowiada nasza biologia. 90% informacji docierających do mózgu stanowią treści wizualne. Są one przetwarzane 60 razy szybciej niż tekst. Są też znacznie lepiej zapamiętywane (z przekazu video zapamiętujemy 80%, z czytanego tekstu jedynie 20%).
Dodatkowo nasza uważność spłyca się - dekoncentrujemy się już po 8 sekundach (badania Microsoft Corp). W natłoku informacji wybieramy zatem zdjęcia, infografiki, ale najlepiej reagujemy na filmy.
Komunikacja video nie stanowi już przejawu ekstrawagancji. Jest odpowiedzią na otaczającą rzeczywistość. Nic więc dziwnego, że z jej siły coraz chętniej korzystają specjaliści HR. Jak to robią?
58% pracowników preferuje naukę z miejsca pracy. 49% chce się uczyć dokładnie wtedy, kiedy danej wiedzy potrzebuje. Kontent video daje taką możliwość. W zasobach firmowych pojawia się coraz więcej dedykowanych pigułek wiedzy oraz mini e-learningów tworzonych właśnie w oparciu o tę formę.
Najczęściej realizacje obejmują:
Forma video jest w tych kwestiach o niebo lepsza od tradycyjnego przekazu tekstowego, który często jest dla mózgu zwyczajnie nudny.
Warto jednak zauważyć, że źle zrealizowany, za długi film potrafi zmęczyć odbiorcę równie skutecznie, co słowo pisane. Dlatego zadbaj, by materiał został podzielony na krótkie, 2-3 minutowe video odcinki.
Odpowiednio przygotowane klipy video mogą służyć takim celom jak integracja pracowników, wzmocnienie relacji na różnych szczeblach organizacji, wymiana doświadczeń i czerpanie z nich inspiracji czy też budowanie silniejszych relacji z otoczeniem rynkowym.
Video zaproszenie
Badania pokazują, że chętniej otwieramy e-maile i komunikaty, które w tytule zawierają słowo "video". Krótkie filmy coraz częściej towarzyszą komunikatom dotyczącym np. programów rozwojowych. Z całą pewnością dobrze skonstruowany film pozostawi w pamięci odbiorcy trwalszy ślad niż słowo pisane. Ale go nie zastąpi.
Receptą na sukces jest połączenie tradycyjnych praktyk z nowymi możliwościami. Dlatego np. do e-maila z zaproszeniem do udziału w programie rozwojowym dołącz krótki film, który spotęguje moc przekazu.
Video wizytówka - wdrożenie nowego pracownika
Prosty film przedstawiający nowego pracownika doskonale sprawdza się w większych zespołach pracowniczych. To nowy członek zespołu jest autorem scenariusza i realizatorem video. Nie chodzi tu przecież o perfekcję techniczną, a o autentyzm przekazu. W materiale często pojawia się informacja o wcześniejszych doświadczeniach zawodowych, cechach charakteru czy też pasjach.
Praktyka pokazuje, że "starzy" członkowie zespołu z dużą przyjemnością poznają w tej formie nowego pracownika i szybciej mentalnie wcielą go do zespołu.
Video bios - przybliżenie menadżerów
Ciekawym sposobem na przybliżenie sylwetek menadżerów i budowanie relacji między różnymi poziomami organizacji jest zastąpienie prostych biosów tekstowych biosami video. Ten prosty zabieg sprawia, że środowisko pracy staje się bardziej przyjazne. Przybliża ludzką stronę każdej osoby tworzącej siłę danej organizacji. Filmowa wizytówka może podkreślać spójność wartości kierownictwa z wartościami wyznawanymi w firmie. Wspiera chęć podążania za charyzmatycznym liderem, który jest przy tym "taki jak ja". Wzmacnia, a jednocześnie oswaja siłę przykładu idącego z tzw. góry.
Video "stopki"
Podobnie w podpisach e-mailowych pojawiają się filmy, które pomagają w opisaniu ról ludzi bądź promowaniu inicjatyw, aby porwać serca i umysły odbiorców. Zabieg ten niesie w sobie element zaskoczenia i świeżości, stąd materiał jest chętnie "klikany" i oglądany.
Video CV
Video wizytówki, które prezentują kandydata, oszczędzają czas obu stron procesu rekrutacyjnego. Warto tu zaznaczyć, że podobnie jak CV, muszą one zawierać klauzulę RODO, gdyż sam wizerunek kandydata jest jego prawnie chronionym dobrem.
Video summary
Z coraz większą odwagą filmy wykorzystywane są do tego, by przekazywać ważne streszczenia, podsumowania, zamierzenia, by mówić o trendach czy też dzielić się ważnymi doświadczeniami realizacyjnymi. W ten sposób wykorzystujemy szansę przekazania ważnych rzeczy, szanując czas naszych odbiorców.
Sprawdź, jak wygląda video podsumowanie tego artykułu, które przygotowałam dla Ciebie. Czy uważasz, że jest skuteczniejsze od tekstu? A może istotnie wsparło zapamiętanie zawartych w nim treści?
Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych GRUPY ODITK
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...
Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...
Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.
Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...
Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...