9/01/2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł się 8-latek, którego przychód w 2018 roku wyniósł 22 miliony dolarów (!). Zgromadził ponad 17 milionów subskrybentów, a jego filmy zostały odtworzone 26 miliardów razy.

Wynik tego rankingu dowodzi, że tworzenie materiałów video stało się powszechnie dostępne, jak i oczekiwane. Do wykorzystania siły przekazu video wystarczy dziś dobry pomysł i odrobina realizacyjnej determinacji.

Szczególną popularnością cieszy się storywatching, czyli przekaz video zabarwiony osobistymi elementami. Ja lubię nazywać go storytellingiem na video sterydach :)

Garść faktów

Za popularność tego środka przekazu w dużej mierze odpowiada nasza biologia. 90% informacji docierających do mózgu stanowią treści wizualne. Są one przetwarzane 60 razy szybciej niż tekst. Są też znacznie lepiej zapamiętywane (z przekazu video zapamiętujemy 80%, z czytanego tekstu jedynie 20%).

Dodatkowo nasza uważność spłyca się - dekoncentrujemy się już po 8 sekundach (badania Microsoft Corp). W natłoku informacji wybieramy zatem zdjęcia, infografiki, ale najlepiej reagujemy na filmy.

Komunikacja video nie stanowi już przejawu ekstrawagancji. Jest odpowiedzią na otaczającą rzeczywistość. Nic więc dziwnego, że z jej siły coraz chętniej korzystają specjaliści HR. Jak to robią?

Pigułki wiedzy, mini e-learningi, instruktarze

58% pracowników preferuje naukę z miejsca pracy. 49% chce się uczyć dokładnie wtedy, kiedy danej wiedzy potrzebuje. Kontent video daje taką możliwość. W zasobach firmowych pojawia się coraz więcej dedykowanych pigułek wiedzy oraz mini e-learningów tworzonych właśnie w oparciu o tę formę.

Najczęściej realizacje obejmują:

  • wizualizację standardów obsługi klientów,
  • rozpowszechnienie wiedzy o obowiązujących procedurach wewnętrznych,
  • wiedzę o regułach wspólnej pracy,
  • wiedzę produktową.

Forma video jest w tych kwestiach o niebo lepsza od tradycyjnego przekazu tekstowego, który często jest dla mózgu zwyczajnie nudny.

Warto jednak zauważyć, że źle zrealizowany, za długi film potrafi zmęczyć odbiorcę równie skutecznie, co słowo pisane. Dlatego zadbaj, by materiał został podzielony na krótkie, 2-3 minutowe video odcinki.

Wachlarz możliwości

Odpowiednio przygotowane klipy video mogą służyć takim celom jak integracja pracowników, wzmocnienie relacji na różnych szczeblach organizacji, wymiana doświadczeń i czerpanie z nich inspiracji czy też budowanie silniejszych relacji z otoczeniem rynkowym.

Video zaproszenie

Badania pokazują, że chętniej otwieramy e-maile i komunikaty, które w tytule zawierają słowo "video". Krótkie filmy coraz częściej towarzyszą komunikatom dotyczącym np. programów rozwojowych. Z całą pewnością dobrze skonstruowany film pozostawi w pamięci odbiorcy trwalszy ślad niż słowo pisane. Ale go nie zastąpi.

Receptą na sukces jest połączenie tradycyjnych praktyk z nowymi możliwościami. Dlatego np. do e-maila z zaproszeniem do udziału w programie rozwojowym dołącz krótki film, który spotęguje moc przekazu.

Video wizytówka - wdrożenie nowego pracownika

Prosty film przedstawiający nowego pracownika doskonale sprawdza się w większych zespołach pracowniczych. To nowy członek zespołu jest autorem scenariusza i realizatorem video. Nie chodzi tu przecież o perfekcję techniczną, a o autentyzm przekazu. W materiale często pojawia się informacja o wcześniejszych doświadczeniach zawodowych, cechach charakteru czy też pasjach.

Praktyka pokazuje, że "starzy" członkowie zespołu z dużą przyjemnością poznają w tej formie nowego pracownika i szybciej mentalnie wcielą go do zespołu.

Video bios - przybliżenie menadżerów

Ciekawym sposobem na przybliżenie sylwetek menadżerów i budowanie relacji między różnymi poziomami organizacji jest zastąpienie prostych biosów tekstowych biosami video. Ten prosty zabieg sprawia, że środowisko pracy staje się bardziej przyjazne. Przybliża ludzką stronę każdej osoby tworzącej siłę danej organizacji. Filmowa wizytówka może podkreślać spójność wartości kierownictwa z wartościami wyznawanymi w firmie. Wspiera chęć podążania za charyzmatycznym liderem, który jest przy tym "taki jak ja". Wzmacnia, a jednocześnie oswaja siłę przykładu idącego z tzw. góry.

Video "stopki"

Podobnie w podpisach e-mailowych pojawiają się filmy, które pomagają w opisaniu ról ludzi bądź promowaniu inicjatyw, aby porwać serca i umysły odbiorców. Zabieg ten niesie w sobie element zaskoczenia i świeżości, stąd materiał jest chętnie "klikany" i oglądany.

Video CV

Video wizytówki, które prezentują kandydata, oszczędzają czas obu stron procesu rekrutacyjnego. Warto tu zaznaczyć, że podobnie jak CV, muszą one zawierać klauzulę RODO, gdyż sam wizerunek kandydata jest jego prawnie chronionym dobrem.

Video summary

Z coraz większą odwagą filmy wykorzystywane są do tego, by przekazywać ważne streszczenia, podsumowania, zamierzenia, by mówić o trendach czy też dzielić się ważnymi doświadczeniami realizacyjnymi. W ten sposób wykorzystujemy szansę przekazania ważnych rzeczy, szanując czas naszych odbiorców.

Sprawdź, jak wygląda video podsumowanie tego artykułu, które przygotowałam dla Ciebie. Czy uważasz, że jest skuteczniejsze od tekstu? A może istotnie wsparło zapamiętanie zawartych w nim treści?

 

 

 

 

Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych GRUPY ODITK

 

 

Autor artykułu
Joanna Parchem
20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

15/11/2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

28/10/2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...