09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł się 8-latek, którego przychód w 2018 roku wyniósł 22 miliony dolarów (!). Zgromadził ponad 17 milionów subskrybentów, a jego filmy zostały odtworzone 26 miliardów razy.

Wynik tego rankingu dowodzi, że tworzenie materiałów video stało się powszechnie dostępne, jak i oczekiwane. Do wykorzystania siły przekazu video wystarczy dziś dobry pomysł i odrobina realizacyjnej determinacji.

Szczególną popularnością cieszy się storywatching, czyli przekaz video zabarwiony osobistymi elementami. Ja lubię nazywać go storytellingiem na video sterydach :)

Garść faktów

Za popularność tego środka przekazu w dużej mierze odpowiada nasza biologia. 90% informacji docierających do mózgu stanowią treści wizualne. Są one przetwarzane 60 razy szybciej niż tekst. Są też znacznie lepiej zapamiętywane (z przekazu video zapamiętujemy 80%, z czytanego tekstu jedynie 20%).

Dodatkowo nasza uważność spłyca się - dekoncentrujemy się już po 8 sekundach (badania Microsoft Corp). W natłoku informacji wybieramy zatem zdjęcia, infografiki, ale najlepiej reagujemy na filmy.

Komunikacja video nie stanowi już przejawu ekstrawagancji. Jest odpowiedzią na otaczającą rzeczywistość. Nic więc dziwnego, że z jej siły coraz chętniej korzystają specjaliści HR. Jak to robią?

Pigułki wiedzy, mini e-learningi, instruktarze

58% pracowników preferuje naukę z miejsca pracy. 49% chce się uczyć dokładnie wtedy, kiedy danej wiedzy potrzebuje. Kontent video daje taką możliwość. W zasobach firmowych pojawia się coraz więcej dedykowanych pigułek wiedzy oraz mini e-learningów tworzonych właśnie w oparciu o tę formę.

Najczęściej realizacje obejmują:

  • wizualizację standardów obsługi klientów,
  • rozpowszechnienie wiedzy o obowiązujących procedurach wewnętrznych,
  • wiedzę o regułach wspólnej pracy,
  • wiedzę produktową.

Forma video jest w tych kwestiach o niebo lepsza od tradycyjnego przekazu tekstowego, który często jest dla mózgu zwyczajnie nudny.

Warto jednak zauważyć, że źle zrealizowany, za długi film potrafi zmęczyć odbiorcę równie skutecznie, co słowo pisane. Dlatego zadbaj, by materiał został podzielony na krótkie, 2-3 minutowe video odcinki.

Wachlarz możliwości

Odpowiednio przygotowane klipy video mogą służyć takim celom jak integracja pracowników, wzmocnienie relacji na różnych szczeblach organizacji, wymiana doświadczeń i czerpanie z nich inspiracji czy też budowanie silniejszych relacji z otoczeniem rynkowym.

Video zaproszenie

Badania pokazują, że chętniej otwieramy e-maile i komunikaty, które w tytule zawierają słowo "video". Krótkie filmy coraz częściej towarzyszą komunikatom dotyczącym np. programów rozwojowych. Z całą pewnością dobrze skonstruowany film pozostawi w pamięci odbiorcy trwalszy ślad niż słowo pisane. Ale go nie zastąpi.

Receptą na sukces jest połączenie tradycyjnych praktyk z nowymi możliwościami. Dlatego np. do e-maila z zaproszeniem do udziału w programie rozwojowym dołącz krótki film, który spotęguje moc przekazu.

Video wizytówka - wdrożenie nowego pracownika

Prosty film przedstawiający nowego pracownika doskonale sprawdza się w większych zespołach pracowniczych. To nowy członek zespołu jest autorem scenariusza i realizatorem video. Nie chodzi tu przecież o perfekcję techniczną, a o autentyzm przekazu. W materiale często pojawia się informacja o wcześniejszych doświadczeniach zawodowych, cechach charakteru czy też pasjach.

Praktyka pokazuje, że "starzy" członkowie zespołu z dużą przyjemnością poznają w tej formie nowego pracownika i szybciej mentalnie wcielą go do zespołu.

Video bios - przybliżenie menadżerów

Ciekawym sposobem na przybliżenie sylwetek menadżerów i budowanie relacji między różnymi poziomami organizacji jest zastąpienie prostych biosów tekstowych biosami video. Ten prosty zabieg sprawia, że środowisko pracy staje się bardziej przyjazne. Przybliża ludzką stronę każdej osoby tworzącej siłę danej organizacji. Filmowa wizytówka może podkreślać spójność wartości kierownictwa z wartościami wyznawanymi w firmie. Wspiera chęć podążania za charyzmatycznym liderem, który jest przy tym "taki jak ja". Wzmacnia, a jednocześnie oswaja siłę przykładu idącego z tzw. góry.

Video "stopki"

Podobnie w podpisach e-mailowych pojawiają się filmy, które pomagają w opisaniu ról ludzi bądź promowaniu inicjatyw, aby porwać serca i umysły odbiorców. Zabieg ten niesie w sobie element zaskoczenia i świeżości, stąd materiał jest chętnie "klikany" i oglądany.

Video CV

Video wizytówki, które prezentują kandydata, oszczędzają czas obu stron procesu rekrutacyjnego. Warto tu zaznaczyć, że podobnie jak CV, muszą one zawierać klauzulę RODO, gdyż sam wizerunek kandydata jest jego prawnie chronionym dobrem.

Video summary

Z coraz większą odwagą filmy wykorzystywane są do tego, by przekazywać ważne streszczenia, podsumowania, zamierzenia, by mówić o trendach czy też dzielić się ważnymi doświadczeniami realizacyjnymi. W ten sposób wykorzystujemy szansę przekazania ważnych rzeczy, szanując czas naszych odbiorców.

Sprawdź, jak wygląda video podsumowanie tego artykułu, które przygotowałam dla Ciebie. Czy uważasz, że jest skuteczniejsze od tekstu? A może istotnie wsparło zapamiętanie zawartych w nim treści?

 

 

 

 

Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych GRUPY ODITK

 

 

27.11.2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

[więcej]
18.11.2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

[więcej]
22.10.2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

[więcej]
30.09.2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

[więcej]
28.09.2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

[więcej]
04.09.2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

[więcej]
02.09.2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

[więcej]
22.08.2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

[więcej]
04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]