09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł się 8-latek, którego przychód w 2018 roku wyniósł 22 miliony dolarów (!). Zgromadził ponad 17 milionów subskrybentów, a jego filmy zostały odtworzone 26 miliardów razy.

Wynik tego rankingu dowodzi, że tworzenie materiałów video stało się powszechnie dostępne, jak i oczekiwane. Do wykorzystania siły przekazu video wystarczy dziś dobry pomysł i odrobina realizacyjnej determinacji.

Szczególną popularnością cieszy się storywatching, czyli przekaz video zabarwiony osobistymi elementami. Ja lubię nazywać go storytellingiem na video sterydach :)

Garść faktów

Za popularność tego środka przekazu w dużej mierze odpowiada nasza biologia. 90% informacji docierających do mózgu stanowią treści wizualne. Są one przetwarzane 60 razy szybciej niż tekst. Są też znacznie lepiej zapamiętywane (z przekazu video zapamiętujemy 80%, z czytanego tekstu jedynie 20%).

Dodatkowo nasza uważność spłyca się - dekoncentrujemy się już po 8 sekundach (badania Microsoft Corp). W natłoku informacji wybieramy zatem zdjęcia, infografiki, ale najlepiej reagujemy na filmy.

Komunikacja video nie stanowi już przejawu ekstrawagancji. Jest odpowiedzią na otaczającą rzeczywistość. Nic więc dziwnego, że z jej siły coraz chętniej korzystają specjaliści HR. Jak to robią?

Pigułki wiedzy, mini e-learningi, instruktarze

58% pracowników preferuje naukę z miejsca pracy. 49% chce się uczyć dokładnie wtedy, kiedy danej wiedzy potrzebuje. Kontent video daje taką możliwość. W zasobach firmowych pojawia się coraz więcej dedykowanych pigułek wiedzy oraz mini e-learningów tworzonych właśnie w oparciu o tę formę.

Najczęściej realizacje obejmują:

  • wizualizację standardów obsługi klientów,
  • rozpowszechnienie wiedzy o obowiązujących procedurach wewnętrznych,
  • wiedzę o regułach wspólnej pracy,
  • wiedzę produktową.

Forma video jest w tych kwestiach o niebo lepsza od tradycyjnego przekazu tekstowego, który często jest dla mózgu zwyczajnie nudny.

Warto jednak zauważyć, że źle zrealizowany, za długi film potrafi zmęczyć odbiorcę równie skutecznie, co słowo pisane. Dlatego zadbaj, by materiał został podzielony na krótkie, 2-3 minutowe video odcinki.

Wachlarz możliwości

Odpowiednio przygotowane klipy video mogą służyć takim celom jak integracja pracowników, wzmocnienie relacji na różnych szczeblach organizacji, wymiana doświadczeń i czerpanie z nich inspiracji czy też budowanie silniejszych relacji z otoczeniem rynkowym.

Video zaproszenie

Badania pokazują, że chętniej otwieramy e-maile i komunikaty, które w tytule zawierają słowo "video". Krótkie filmy coraz częściej towarzyszą komunikatom dotyczącym np. programów rozwojowych. Z całą pewnością dobrze skonstruowany film pozostawi w pamięci odbiorcy trwalszy ślad niż słowo pisane. Ale go nie zastąpi.

Receptą na sukces jest połączenie tradycyjnych praktyk z nowymi możliwościami. Dlatego np. do e-maila z zaproszeniem do udziału w programie rozwojowym dołącz krótki film, który spotęguje moc przekazu.

Video wizytówka - wdrożenie nowego pracownika

Prosty film przedstawiający nowego pracownika doskonale sprawdza się w większych zespołach pracowniczych. To nowy członek zespołu jest autorem scenariusza i realizatorem video. Nie chodzi tu przecież o perfekcję techniczną, a o autentyzm przekazu. W materiale często pojawia się informacja o wcześniejszych doświadczeniach zawodowych, cechach charakteru czy też pasjach.

Praktyka pokazuje, że "starzy" członkowie zespołu z dużą przyjemnością poznają w tej formie nowego pracownika i szybciej mentalnie wcielą go do zespołu.

Video bios - przybliżenie menadżerów

Ciekawym sposobem na przybliżenie sylwetek menadżerów i budowanie relacji między różnymi poziomami organizacji jest zastąpienie prostych biosów tekstowych biosami video. Ten prosty zabieg sprawia, że środowisko pracy staje się bardziej przyjazne. Przybliża ludzką stronę każdej osoby tworzącej siłę danej organizacji. Filmowa wizytówka może podkreślać spójność wartości kierownictwa z wartościami wyznawanymi w firmie. Wspiera chęć podążania za charyzmatycznym liderem, który jest przy tym "taki jak ja". Wzmacnia, a jednocześnie oswaja siłę przykładu idącego z tzw. góry.

Video "stopki"

Podobnie w podpisach e-mailowych pojawiają się filmy, które pomagają w opisaniu ról ludzi bądź promowaniu inicjatyw, aby porwać serca i umysły odbiorców. Zabieg ten niesie w sobie element zaskoczenia i świeżości, stąd materiał jest chętnie "klikany" i oglądany.

Video CV

Video wizytówki, które prezentują kandydata, oszczędzają czas obu stron procesu rekrutacyjnego. Warto tu zaznaczyć, że podobnie jak CV, muszą one zawierać klauzulę RODO, gdyż sam wizerunek kandydata jest jego prawnie chronionym dobrem.

Video summary

Z coraz większą odwagą filmy wykorzystywane są do tego, by przekazywać ważne streszczenia, podsumowania, zamierzenia, by mówić o trendach czy też dzielić się ważnymi doświadczeniami realizacyjnymi. W ten sposób wykorzystujemy szansę przekazania ważnych rzeczy, szanując czas naszych odbiorców.

Sprawdź, jak wygląda video podsumowanie tego artykułu, które przygotowałam dla Ciebie. Czy uważasz, że jest skuteczniejsze od tekstu? A może istotnie wsparło zapamiętanie zawartych w nim treści?

 

 

 

 

Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych GRUPY ODITK

 

 

06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]