9/01/2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł się 8-latek, którego przychód w 2018 roku wyniósł 22 miliony dolarów (!). Zgromadził ponad 17 milionów subskrybentów, a jego filmy zostały odtworzone 26 miliardów razy.

Wynik tego rankingu dowodzi, że tworzenie materiałów video stało się powszechnie dostępne, jak i oczekiwane. Do wykorzystania siły przekazu video wystarczy dziś dobry pomysł i odrobina realizacyjnej determinacji.

Szczególną popularnością cieszy się storywatching, czyli przekaz video zabarwiony osobistymi elementami. Ja lubię nazywać go storytellingiem na video sterydach :)

Garść faktów

Za popularność tego środka przekazu w dużej mierze odpowiada nasza biologia. 90% informacji docierających do mózgu stanowią treści wizualne. Są one przetwarzane 60 razy szybciej niż tekst. Są też znacznie lepiej zapamiętywane (z przekazu video zapamiętujemy 80%, z czytanego tekstu jedynie 20%).

Dodatkowo nasza uważność spłyca się - dekoncentrujemy się już po 8 sekundach (badania Microsoft Corp). W natłoku informacji wybieramy zatem zdjęcia, infografiki, ale najlepiej reagujemy na filmy.

Komunikacja video nie stanowi już przejawu ekstrawagancji. Jest odpowiedzią na otaczającą rzeczywistość. Nic więc dziwnego, że z jej siły coraz chętniej korzystają specjaliści HR. Jak to robią?

Pigułki wiedzy, mini e-learningi, instruktarze

58% pracowników preferuje naukę z miejsca pracy. 49% chce się uczyć dokładnie wtedy, kiedy danej wiedzy potrzebuje. Kontent video daje taką możliwość. W zasobach firmowych pojawia się coraz więcej dedykowanych pigułek wiedzy oraz mini e-learningów tworzonych właśnie w oparciu o tę formę.

Najczęściej realizacje obejmują:

  • wizualizację standardów obsługi klientów,
  • rozpowszechnienie wiedzy o obowiązujących procedurach wewnętrznych,
  • wiedzę o regułach wspólnej pracy,
  • wiedzę produktową.

Forma video jest w tych kwestiach o niebo lepsza od tradycyjnego przekazu tekstowego, który często jest dla mózgu zwyczajnie nudny.

Warto jednak zauważyć, że źle zrealizowany, za długi film potrafi zmęczyć odbiorcę równie skutecznie, co słowo pisane. Dlatego zadbaj, by materiał został podzielony na krótkie, 2-3 minutowe video odcinki.

Wachlarz możliwości

Odpowiednio przygotowane klipy video mogą służyć takim celom jak integracja pracowników, wzmocnienie relacji na różnych szczeblach organizacji, wymiana doświadczeń i czerpanie z nich inspiracji czy też budowanie silniejszych relacji z otoczeniem rynkowym.

Video zaproszenie

Badania pokazują, że chętniej otwieramy e-maile i komunikaty, które w tytule zawierają słowo "video". Krótkie filmy coraz częściej towarzyszą komunikatom dotyczącym np. programów rozwojowych. Z całą pewnością dobrze skonstruowany film pozostawi w pamięci odbiorcy trwalszy ślad niż słowo pisane. Ale go nie zastąpi.

Receptą na sukces jest połączenie tradycyjnych praktyk z nowymi możliwościami. Dlatego np. do e-maila z zaproszeniem do udziału w programie rozwojowym dołącz krótki film, który spotęguje moc przekazu.

Video wizytówka - wdrożenie nowego pracownika

Prosty film przedstawiający nowego pracownika doskonale sprawdza się w większych zespołach pracowniczych. To nowy członek zespołu jest autorem scenariusza i realizatorem video. Nie chodzi tu przecież o perfekcję techniczną, a o autentyzm przekazu. W materiale często pojawia się informacja o wcześniejszych doświadczeniach zawodowych, cechach charakteru czy też pasjach.

Praktyka pokazuje, że "starzy" członkowie zespołu z dużą przyjemnością poznają w tej formie nowego pracownika i szybciej mentalnie wcielą go do zespołu.

Video bios - przybliżenie menadżerów

Ciekawym sposobem na przybliżenie sylwetek menadżerów i budowanie relacji między różnymi poziomami organizacji jest zastąpienie prostych biosów tekstowych biosami video. Ten prosty zabieg sprawia, że środowisko pracy staje się bardziej przyjazne. Przybliża ludzką stronę każdej osoby tworzącej siłę danej organizacji. Filmowa wizytówka może podkreślać spójność wartości kierownictwa z wartościami wyznawanymi w firmie. Wspiera chęć podążania za charyzmatycznym liderem, który jest przy tym "taki jak ja". Wzmacnia, a jednocześnie oswaja siłę przykładu idącego z tzw. góry.

Video "stopki"

Podobnie w podpisach e-mailowych pojawiają się filmy, które pomagają w opisaniu ról ludzi bądź promowaniu inicjatyw, aby porwać serca i umysły odbiorców. Zabieg ten niesie w sobie element zaskoczenia i świeżości, stąd materiał jest chętnie "klikany" i oglądany.

Video CV

Video wizytówki, które prezentują kandydata, oszczędzają czas obu stron procesu rekrutacyjnego. Warto tu zaznaczyć, że podobnie jak CV, muszą one zawierać klauzulę RODO, gdyż sam wizerunek kandydata jest jego prawnie chronionym dobrem.

Video summary

Z coraz większą odwagą filmy wykorzystywane są do tego, by przekazywać ważne streszczenia, podsumowania, zamierzenia, by mówić o trendach czy też dzielić się ważnymi doświadczeniami realizacyjnymi. W ten sposób wykorzystujemy szansę przekazania ważnych rzeczy, szanując czas naszych odbiorców.

Sprawdź, jak wygląda video podsumowanie tego artykułu, które przygotowałam dla Ciebie. Czy uważasz, że jest skuteczniejsze od tekstu? A może istotnie wsparło zapamiętanie zawartych w nim treści?

 

 

 

 

Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych GRUPY ODITK

 

 

Autor artykułu
Joanna Parchem
2/12/2024

Psychometria w akcji: Jak testy psychometryczne pomagają w działaniach rozwojowych?

Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...

18/11/2024

„Daj z siebie wszystko”, „Pospiesz się”, a może „Zadowalaj innych” – jaki jest Twój styl pracy?

Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...

24/06/2024

Samoświadomość, odwaga i ciągła nauka - czyli leadership po nowemu

„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....