28/01/2014

Sukcesja czy obsesja?

Sukcesor. To brzmi dumnie. Znacznie dumniej niż po prostu: następca. Rzeczywistość jednak nierzadko ograbia to słowo z patosu.

Celem tego artykułu jest zwrócenie uwagi na kilka kwestii związanych z sukcesją na kluczowych stanowiskach w firmie. Podstawowym celem planowania sukcesji jest doprowadzenie do płynnego przejmowania takich stanowisk w sytuacji zmiany osoby, która je zajmuje. Ryzyko utraty ciągłości zarządzania jest przecież istotne dla każdej firmy. Dotyczy Zarządów, kluczowych stanowisk menedżerskich a także wysokiej klasy specjalistów (to ostatnie okazuje się rosnącym trendem na rynku).

Pamiętamy, że temat jest delikatny, bo w większości polskich firm nie ma kultury sukcesji. Panuje za to zmowa milczenia, wszyscy wiedzą, że odejście (albo pozostanie) jakiejś osoby na kluczowym stanowisku stanowi duże ryzyko dla firmy, ale lepiej czekać na rozwój wypadków. W naszej opinii temat wymaga przestawienia się na odważny i otwarty dialog o możliwości i potrzebie sukcesji oraz kształtowanie w firmie sprzyjającego jej klimatu.

 


 

Przede wszystkim: wyjmij trupa z szafy
Mały test: jaka jest kultura firmy w której pracujesz? Czy można otwarcie (uwaga: czyli w obecności danej osoby) rozmawiać o tym, co się stanie, gdy ona nie będzie piastowała swego stanowiska? Czy dotyczy to również członków zarządu bądź wyższej kadry?

Jeśli tak, to jest to dobry start do budowania kultury organizacyjnej nastawionej na dialog w temacie sukcesji. Taki dialog obejmuje omówienie kilku tematów:

1. Co może spowodować utratę/wakat na uznanym za kluczowe stanowisku?


To pytanie jest ważne, bo być może są tematy, którymi można zarządzić zanim dojdzie do zmiany na danym stanowisku.

Np. wysokiej klasy ekspert, który jest przeciążany różnymi zadaniami wynikającymi z jego pozycji w firmie. Fakt jest taki, że z tego powodu nie zachowuje work-life balance i potrzebowałby realnego wsparcia w swojej organizacji, a z biegiem lat sytuacja zaczyna go na tyle męczyć, że nie chce już tak funkcjonować. Rozgląda się za nową pracą. Gdyby z nim po prostu porozmawiać, można byłoby podjąć działania prewencyjne.

W swojej pracy doradczej spotykam się z przekonaniem, że rozmowa z ważną osobą o możliwości jej odejścia może tylko spowodować podejrzliwość albo roszczeniowość, bo pokaże jej, jaka jest ważna. W mojej opinii milczenie jest raczej kiepskim sposobem na zarządzanie roszczeniami bądź podejrzeniami. Rozmowa może podziałać oczyszczająco i być początkiem nowego. A na pewno jest warunkiem podjęcia skutecznego działania.

2. Co zrobimy, gdy to się stanie?


Pytanie to wyznacza kierunek działania - czy i gdzie będziemy szukać następcy?
Dotyczy to także zarządów, w których - co cieszy - z roku na rok temat jest poruszany częściej. Może się to wydawać dziwne, ale w wielu firmach, nawet tam, gdzie zarządy są kadencyjne, zmowa milczenia obowiązywała albo nadal obowiązuje. Na przykład w firmach rodzinnych wprowadzeniu do firmy nowego członka rodziny (np. dziecka właściciela) towarzyszy milcząca zgoda na jego błędy i braki. Nie ma za to rozmowy o tym, jak tę osobę wdrożyć do nowych zadań i przygotować do zarządzania firmą w perspektywie lat 5 czy 15. A temat jest strategiczny, bo przecież nikt nie rodzi się prezesem, a piastujący ten obowiązek właściciel za kilka lat wejdzie w wiek emerytalny. Trudno jest rozmawiać na ten temat, ale milczenie wydaje się bardziej ryzykowne.

Odpowiedź na wyżej zadane pytanie: co wtedy, gdy... jest możliwa po rzetelnej analizie zagrożeń i szans związanych z tą sytuacją. Z praktyki wiem, że znacznie częściej analizuje się zagrożenia niż szanse. A przecież zmiana stanowi też szansę.

Bo może utoruje ona drogę do koniecznych zmian w firmie? Jednak szansą może się stać najczęściej wtedy, gdy się do niej przygotujemy. "Szczęście sprzyja przygotowanym". Warto analizować ryzyka z obu stron. I planować reakcje na nie.

Zatem postawienie pytania otwiera bramę do rozmowy czy i gdzie poszukamy oraz...

3. Jak się do tego przygotujemy?/ Jak to zrobimy?


Temat pozornie nie interesuje już naszego rozmówcy, który zwalniając swoje stanowisko straci przecież nim zainteresowanie. Ale czy na pewno? Większość osób zajmujących kluczowe stanowiska jest żywotnie zainteresowana tym, by ich dzieło było kontynuowane. Ma tu miejsce potrzeba zostawienia po sobie trwałego śladu (odsyłam do myśli Frankla). Wiele osób chce ten ślad zostawić i jest skłonna - jeśli ma na to szansę - zabezpieczyć płynne przejęcie swojego stanowiska.

To paradoksalnie może im ułatwić a nie utrudnić sytuację.
Jakie przykładowe działania wchodzą w grę?

  • opracowanie awaryjnej procedury np. rekrutacji,
  • uruchomienie procesu mentoringu,
  • decentralizacja zarządzania bądź wąskich specjalizacji.


Wszystko to jest łatwiejsze, gdy zainteresowany (czyli osoba na kluczowym dla organizacji stanowisku) wie o tym i jest zaangażowana w tworzenie planu awaryjnego. W przeciwnym wypadku łatwo o sytuację, z którą zetknęłam się w ostatnim kwartale: prezes zarządu w zagranicznej firmie właścicielskiej zbliża się do wieku emerytalnego. Właściciel wybiera więc zdolnego, dużo młodszego sukcesora, który osiąga sukcesy w firmie. Jednak nie mówi o tym dotychczasowemu prezesowi - nikt mu nie mówi, że wiek stanowi barierę i że z czasem (np. w okresie 3 lat) zanosi się na zmiany na jego stanowisku. Zmowa milczenia. Jednak prezes po kilku miesiącach, widząc na co się zanosi, zaczyna pałać do sukcesora szczerą niechęcią. Zamiast wspierać - dyskredytuje przy każdej okazji, a w końcu zawiązuje koalicję przeciw niemu. Dopiero po prawie roku właściciel decyduje się na rozmowę z dotychczasowym prezesem.
Skutki: podziały w firmie i duża frustracja obu osób, a także - co najgorsze - na tyle utrwalona niechęć, że o współpracy można już tylko pomarzyć. Każdy chciał dobrze, ale wyszło jak wyszło. A gdyby tak cofnąć czas? Jak potoczyłaby się sytuacja, gdyby właściciel zaczął od zadania trzech wyżej wymienionych pytań dotychczasowemu prezesowi: co może spowodować wakat na twoim stanowisku? Co zrobimy, gdy to się stanie? Jak się do tego przygotujemy?

Podsumowując: plan sukcesji jest skutkiem dialogu, jego produktem. Nie rozwiąże on żadnych problemów, jeśli nie towarzyszy mu otwarte i uczciwe omawianie tematów związanych z sukcesją. Od tego warto zacząć.

 

Danuta Dunajska - Dyrektor obszarów Consulting i Szkolenia specjalistyczne, GRUPA ODITK

Autor artykułu
Danuta Dunajska
24/06/2024

Samoświadomość, odwaga i ciągła nauka - czyli leadership po nowemu

„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...