09.09.2014

Technologie informatyczne i rozwój pracowników – HR nowej generacji

Czy alians świata IT ze światem HR przy realizacji procesów rozwojowych rzeczywiście jest w stanie poprawić jego efektywność?

Warto na początek odpowiedzieć sobie na bardzo rzeczywiste, biznesowe pytanie czy łączenie sprawdzonych form warsztatów z elementami nauczania zdalnego (e-learningi, webinaria, symulacje) jest efektywne z punktu widzenia postawionego celu rozwojowego?

Badania "The Real ROI of Leadership Development: Comparing Classroom vs. Online vs Blended Delivery" przeprowadzone na grupie 2000 osób, które przeszły szkolenie z zakresu przywództwa niezależnie w 3 formach: wyłącznie tradycyjnej, wyłącznie w formie e-learningu, w formie blended learning (łączące obie formy) wykazały, że TAK.

Badanie przeprowadzono zgodnie z modelem Kirkpatricka:

  • Poziom 1. zadowolenie uczestnika szkolenia;
  • Poziom 2. zdobyta wiedza;
  • Poziom 3. zmiana zachowań;
  • Poziom 4. efektywność: ROI wskaźnik rentowności.

Na poziomie 1 oraz 2 zaobserwowano wprawdzie brak znaczących różnic: każda z form szkolenia generowała podobną samoocenę ankietową (poziom 1) oraz podobne wyniki pozyskanej wiedzy zbadane na podstawie testów (poziom 2). Jednakże na poziomie 3 zbadana po kilku miesiącach zmiana zachowań (w oparciu o ocenę 360 stopni) wykazała, że najbardziej skuteczną pod tym względem formą rozwojową jest podejście blended learningowe. "Istotną" lub "wyjątkową" zmianę zachowań zanotowało 32% uczestników e-szkolenia, 42% uczestników szkolenia tradycyjnego oraz aż 51% uczestników szkolenia blended learningowego.

 

Jeżeli łączenie szkoleń tradycyjnych z formami zdalnymi jest tak efektywne dla organizacji, to dlaczego nie łamać barier stosowania nowoczesnych rozwiązań dla poprawy postawionych celów rozwojowych?

Jako inspirację pozostawiam poniższe przykłady niestandardowego łączenia działań tradycyjnych z nowymi technologicznie rozwiązaniami w obszarach, za które odpowiadają działy HR.

 

Inspiracja I

Wirtualne wdrożenia pracownicze

Firma "Y" w obliczu dużej rotacji pracowników wynikającej ze specyfiki branży, poszukując sposobu usprawnienia procesu wdrożeń pracowniczych, stworzyła wirtualne lustro. Wirtualna firma ma swojego nie proszącego o podwyżki,  nie żądającego przerw, a w dodatku mającego cudowną moc multiplikowania swego bytu wirtualnego opiekuna odpowiedzialnego za wstępne wdrożenie nowych pracowników. Z niewzruszoną cierpliwością pokazuje on jak poruszać się po firmie, wyjaśnia obowiązujące zasady, przedstawia ludzi, wdraża w arkany procedur spisanych i zwyczajowo obowiązujących wszystkich pracowników. Ochoczo rozprawia się również z obyczajowymi, niewygodnymi wątkami, jakim są np. znikające prywatne mleko do kawy z służbowej lodówki, głośne rozmowy telefoniczne w systemie pracy open space, czy przerwy na papierosa.

Po procesie wdrożenia zadaniem wirtualnego opiekuna jest sprawdzenie, czy nowy pracownik już samodzielnie, sprawnie porusza się po firmie. Wirtualny świat i panujący w nim wirtualny opiekun nie zastępuje rzeczywistego opiekuna w tzw. realu, jednak w znakomitej części oszczędza czas.

 

Inspiracja II

E-learning w systemach compliance - bezpieczeństwo dla firmy

Zadaniem systemu compliance jest zapewnienie zgodności działań pracowników danej organizacji z obowiązującym prawem i poprzez to zmniejszenie ryzyka związanego z prowadzeniem działalności.

Firma "X" w ramach polityki compliance udostępniła dla wszystkich pracowników e-learning z zakresu przeciwdziałania mobbingowi. Każdemu pracownikowi stworzono warunki do przejścia e-learningu i narzucono obowiązek zdania testu wiedzy na platformie e-learningowej w tym zakresie na poziomie min. 70%. Co dzięki temu uzyskała Firma "X"? Realizacja e-learningu w tym zakresie nie tylko poprawiła świadomość potencjalnych mobbujących, jak i mobbowanych poprawiając tym samym klimat pracy, ale także stworzyła silny, udokumentowany argument ostatecznie mogący zwolnić firmę z odpowiedzialności w przypadku sporów w sądzie na tym tle.

 

Inspiracja III 

Zostawiamy ślad dla potomnych

Firma działająca w branży usług finansowych zdecydowała się na warsztaty z obszaru skutecznego prowadzenia rozmów z klientami. Zależało jej na tym by na sali, w trakcie warsztatu, koncentrować się wyłącznie na ćwiczeniu umiejętności, a wiedzę przekazać pracownikom w innej formie. Firma zdecydowała się wykorzystać webinaria by w skuteczny sposób, przed warsztatem, przekazać uczestnikom wiedzę na temat standardu obsługi, zaprezentować casy poprawnych rozmów i tych, które wymagają korekty. Zgodnie z jej zamysłem webinaria posłużyły nie tylko przekazaniu niezbędnej wiedzy, lecz przede wszystkim jako nagrany materiał filmowy miały wzbogacić firmową bazę wiedzy, stanowiąc źródło wzorcowej rozmowy z klientami dla przyszłych pracowników. Stanowiły także narzędzie dla menadżerów, które pomagało w procesach monitorowania pracy podległych im sprzedawców.

 

Inspiracja IV

"Zabawna" rekrutacja

Firma "Z" wykorzystała zjawisko grywalizacji w procesie rekrutacji. Przygotowała prostą zabawę on-line opartą na idei konkursu wiedzy na temat leżący bezpośrednio w obszarze oczekiwanych kompetencji kandydatów. Skuteczność zastosowanego pomysłu przewyższyła oczekiwania jej autorów. Innowacyjność, tak przecież prostego pomysłu, zaskutkowała olbrzymim zainteresowaniem potencjalnych pracowników, co dało firmie możliwość wybrania rzeczywiście najlepszych kandydatów. Dodatkowo sam mechanizm gry skonstruowany został w taki sposób by automatycznie odsiewać te osoby, z którymi nie warto było podejmować rozmów na kolejnym etapie rekrutacji. Pozytywnym efektem ubocznym był również społecznościowy rozgłos, który towarzyszył niestandardowemu procesowi rekrutacji. Firma efekt ten przełożyła na poprawę wizerunku swoich marek.

 

Jest jeszcze wiele innych firm w Polsce, których działy HR mogą dostarczyć przykłady skutecznego wykorzystywania nowych technologii w realizacji postawionych im celów.

W obliczu zmiany postrzegania rzeczywistości, jakie wywiera chociażby rosnące w siłę pokolenie Y, kierunek ten jest nieunikniony. Odwaga, otwartość, kreatywność i gotowość do wykonania organicznej pracy w projektach wykorzystujących nowe technologie, otwiera przestrzeń do tworzenia HR nowej generacji. Czy jesteście gotowi by z niej korzystać?

 

Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych Grupy ODiTK

 

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]