Już wszystko gotowe. Materiały ułożone, rzutnik mruczy nisko w takt szumu klimatyzacji, a spokojna muzyka sączy się leniwie. Za chwilę rozpocznie się warsztat. Czekam niecierpliwie na przybycie grupy. Zapytacie „dlaczego?”.
Otóż zapowiada się, iż będzie to bardzo intrygująca grupa. Powiedziano mi, że w końcu spotkam zespół. Taki z prawdziwego zdarzenia. Działający jak jeden mąż albo nawet jak jeden za wszystkich i wszyscy za jednego. Taki, co to już przeszedł wszelkie fazy procesu grupowego - formowanie, sztormowanie, normowanie i osiągnął stan nie tylko synergii, ale wręcz umysłu zbiorowego. Dlatego, kiedy pierwsza osoba wchodzi do sali, staram się jej uważnie, acz nienachalnie przyglądać. Osoba ta siada, wyjmuje 6 krawatów, każdy w innym, dość zdecydowanym kolorze i w zamyśleniu przygląda się im dłuższy czas, zupełnie jakby nie mogła się zdecydować, który ubrać. Po chwili podnosi niebieski krawat z triumfem do góry mówiąc "teraz ten!". Nie muszę chyba dodawać, że każda następna wchodząca osoba ma na sobie identyczny niebieski krawat.
Jednak od początku... Korporacja do której mnie zaproszono, a z której pochodziły osoby w niebieskich krawatach, zaangażowała olbrzymie pokłady energii i finansów, by budować jak najbardziej efektywne zespoły projektowe. Niestety, pomimo wielu podjętych działań, czasem bardzo kreatywnych i odważnych, notowała tylko generowany przez nie wzrost kosztów, nie doczekała się natomiast zamierzonego efektu. Szukała więc przyczyn tego stanu rzeczy. Pamiętacie
6 różnokolorowych krawatów? Wiecie już dlaczego?
Sukces projektu zależy od wielu zmiennych. Czynnik ludzki postrzega się tu jako jeden z istotniejszych determinantów. Zespoły projektowe to specyficzne grupy, powoływane czasowo w celu realizacji przedsięwzięć. Jednak, aby mogły spełnić pokładane w nich nadzieje, muszą mieć stworzone warunki wspomagające i stymulujące proces grupowy.
Aby z grupy faktycznie powstał zespół o jakim pisałam wcześniej, organizacja musi zapewnić następujące elementy:
Zaproponowana kolejność odwzorowuje częstość realizowania danych aktywności przez firmy. Z moich obserwacji wynika, iż najwięcej organizacji zdecydowanie dba o jasność przekazywanych celów i ról. Natomiast mniej uwagi poświęca się kwestii interakcji między ludźmi, zwłaszcza tej nieformalnej. Ostatnie miejsce, o ile w ogóle, zajmuje budowanie spójności grupy. Zespoły często nie mają wspólnych miejsc pracy, własnej specyficznej nazwy, znaku graficznego, spisanych norm grupowych czy innych, wyraźnych elementów budujących tożsamość.
Może właśnie dlatego tak niecierpliwie czekałam wówczas na przedstawicieli teamu, którego organizacja twierdziła,
że rozwija intensywnie wszystkie cztery poziomy budowania zespołów. Ich tok myślenia był następujący: "Wszak jeśli damy ludziom cel, ustalimy kto jest kim w grupie, stworzymy przestrzeń do interakcji i zapoczątkujemy budowanie spójności to powinniśmy być skazani na sukces!". A jednak nie. Organizacja ta tylko myślała, że ma spójne zespoły, tymczasem ludzie ciągnąc przysłowiowe "kilka srok za ogon" nie byli w stanie poczuć jakiejkolwiek spójności
z którymkolwiek z zespołów. Kiedy zaczęłam rozmawiać z grupą w niebieskich krawatach, zrozumiałam, że jej członkowie są w bardzo trudnej sytuacji. Każdy pracuje tam w pięciu lub sześciu różnych projektach, w których używa się specyficznych kolorów i emblematów pomagających identyfikować dany zespół. Z podziału obowiązków wynika, że co kilka godzin zmieniają oni pracę - z jednego na rzecz innego projektu, a co za tym idzie, często zmieniają miejsce wykonywania zadań, emblematy, zasady i kolory. To powoduje frustrację, zniechęcenie i kłopoty z koncentracją. Oni nie narzekają na samą formę budowania spójności w grupach. To, co ich "wykańcza", to liczba grup. Ponoć są w ich firmie strategiczne projekty, w których pracuje się na wyłączność. Tam spójność podnosi motywację, zaangażowanie
i efektywność zespołu. Podobne zależności zauważyłam również w innych organizacjach, w których miałam możliwość szkolić lub współtworzyć projekty.
W moim odczuciu trudność w budowaniu zespołów, zwłaszcza projektowych, okazuje się polegać na tym, iż w świecie rzeczywistym ludzie należą jednocześnie do kilku zespołów! A nie - jak powinno być w świecie idealnym - do jednego! Implikuje to bardzo oczywiste wnioski:
Jak więc budować efektywne zespoły? A może powinnam zapytać: jak efektywnie budować zespoły? Odpowiedzią może być model adaptacji i rozwoju. Organizacja, która chce budować zespoły musi najpierw zrozumieć siebie: po co buduje zespoły? Co chce przez to osiągnąć? Potem konieczne jest zrozumienie innych: czy ludzie będą chcieli pracować zespołowo? Co zrobić, by ich do tego zmotywować? Kiedy to odkryjemy, możemy przejść do adaptacji, czyli dostosowania. W praktyce oznacza to, że organizacja, która nie może sobie z pewnych przyczyn pozwolić na to, by dany pracownik był wyłącznym zasobem jednego projektu, nie będzie nadużywała narzędzi budowania spójności. Oznacza to dokonanie świadomego wyboru pomiędzy dwiema możliwościami:
Zamiast 6 kolorowych krawatów, 6 logo i nazw, 6 spisów norm grupowych i 6 szefów.... Może lepiej zrobić jedną tęczę?
Monika Szczerbińska-Inglot, Trener Grupy ODiTK
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...