17/12/2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu pędzi.

Równo rok temu popełniłam artykuł z HR-owym podsumowaniem roku i prognozą na rok kolejny ("Co było i co będzie - trendy w HR 2017-2018").

Tekst spotkał się z Państwa miłą reakcją, więc idąc za ciosem, kontynuuję tę tradycję. Zapraszam do lektury przeglądu trendów w działaniach rozwojowych.

Trendy rozwojowe 2018

W mijającym roku mieliśmy okazję realizować dla naszych klientów bardzo ciekawe projekty rozwojowe. Obserwujemy kształtowanie się zupełnie nowego kierunku działań rozwojowych, który obejmuje:

1. Podejście procesowe w rozwoju

Działania rozwojowe to proces, w którym szkolenia poprzedza diagnoza i preworki, a zwieńczeniem są działania wdrożeniowe.

2. Wzmocnienie form digitalnych

Rozwój wspierany jest za pomocą zdalnych form digitalnych: webinariów, pigułek wiedzy, quizów itp. (zgodnie z trendem microlearningu).

3. Kafeteryjność

Uczestnicy projektów rozwojowych coraz częściej mogą wybierać spośród różnych propozycji działań rozwojowych (zgodnie z moją zeszłoroczną prognozą co do rozwoju trendu personalizacji i nauki just-in-time).

4. Wykorzystanie zasady 70-20-10

Zdecydowanie częściej działania rozwojowe konstruowane są w oparciu o zasadę 70-20-10 (więcej o jej założeniach w artykule "Programy rozwojowe i model 70-20-10 - historia z happy endem"). W projekty rozwojowe wkomponowuje się action learning, shadowing, projekty cross obszarowe i zadania wdrożeniowe.

Co jeszcze można było zauważyć w trakcie tego roku i co przyniesie 2019?

Pracownik w centrum uwagi

Trzeba powiedzieć, że personalizacja działań rozwojowych jest wyzwaniem. Historycznie HR bardzo skupiało się na standaryzacji, realizując założenie "One Size Fits All". Zmiana podejścia na takie, w którym indywidualne potrzeby, życzenia i możliwości kandydatów i pracowników są punktem wyjścia, jest trudne, bo dotychczas wiele praktyk HR jako punkt startu obierało potrzeby organizacji. Przykład: większość procesów wdrażania jest zaprojektowana z góry na dół: co chcemy, aby nowi pracownicy wiedzieli, kiedy wchodzą do organizacji? Odwrotne pytanie prawie nigdy nie jest zadawane: czego możemy się nauczyć od nowych pracowników, którzy wchodzą do organizacji?

Z uwagi na rynek pracownika rok 2018 był czasem koncentracji na poprawie doświadczenia pracowników, szczególnie w procesie rekrutacji i onboardingu. Wysiłki te odcisnęły swe piętno także na tematach rozwojowych, skupionych na budowaniu kultury feedbacku i zaufania, transformacji przywództwa w kierunku partycypacji.

Kwestia zaufania

Sadzę, że tworzenie i wzmacnianie kultury zaufania będzie szczególnie ważne w 2019 roku. Niedawne globalne badanie Ernst & Young ("Trust in a work place") wykazało, że tylko niespełna połowa respondentów ma "duże zaufanie" do swoich obecnych pracodawców, szefów lub zespołu/współpracowników.

Z kolei wyniki corocznego, światowego Barometru Zaufania Edelmana (Edelman Trust Barometer) za 2018 pokazują, że 72% pracowników wierzy swoim pracodawcom, że "robią to, co słuszne". W Polsce pracodawcom ufa 68% zatrudnionych. Co prawda wyniki wzrosły o 12 punktów w stosunku do badania 2016, jednak nadal jest to obszar do poprawy.

Zaufanie do szefów i współpracowników ma bezpośredni wpływ na otwartość, komunikację i w konsekwencji wydajność. Tym bardziej działania związane ze wzmacnianiem poczucia zaufania u pracowników powinny się znaleźć w agendzie na 2019 rok.

Mniej znaczy więcej

Spotykając się z klientami, widzę wysiłki HR i naprawdę fajne projekty. Niestety często też słyszę od nich, że projekty te są niedocenianie przez pracowników. Zarówno pracownicy, jak i kadra kierownicza, oczekują większego wpływu, w tym na kształt i cele działań rozwojowych, jednocześnie bez wysiłku. Co to oznacza dla działań rozwojowych? Otóż lepiej zaplanować mniej działań rozwojowych, ale mądrze (patrz wyżej). Wspierając obecne wyzwania biznesowe i koniecznie uwzględniając ich harmonogram (!).

Koniec roku to czas podsumowań, celebracji sukcesów czy też (oby rzadziej!) wyciągania lekcji z porażek. To czas planowania nowego i konstruowania zwycięskich strategii. Korzystając z okazji, chciałabym podziękować Klientom za zaufanie, Współpracownikom za zaangażowanie i inspirowanie się nawzajem, a wszystkim nam życzyć zdrowia i "wiatru w żagle" w 2019 roku.

Iwona Skiba - Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK

Autor artykułu
Iwona Skiba
19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....