Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?
I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu pędzi.
Równo rok temu popełniłam artykuł z HR-owym podsumowaniem roku i prognozą na rok kolejny ("Co było i co będzie - trendy w HR 2017-2018").
Tekst spotkał się z Państwa miłą reakcją, więc idąc za ciosem, kontynuuję tę tradycję. Zapraszam do lektury przeglądu trendów w działaniach rozwojowych.
Trendy rozwojowe 2018
W mijającym roku mieliśmy okazję realizować dla naszych klientów bardzo ciekawe projekty rozwojowe. Obserwujemy kształtowanie się zupełnie nowego kierunku działań rozwojowych, który obejmuje:
1. Podejście procesowe w rozwoju
Działania rozwojowe to proces, w którym szkolenia poprzedza diagnoza i preworki, a zwieńczeniem są działania wdrożeniowe.
2. Wzmocnienie form digitalnych
Rozwój wspierany jest za pomocą zdalnych form digitalnych: webinariów, pigułek wiedzy, quizów itp. (zgodnie z trendem microlearningu).
3. Kafeteryjność
Uczestnicy projektów rozwojowych coraz częściej mogą wybierać spośród różnych propozycji działań rozwojowych (zgodnie z moją zeszłoroczną prognozą co do rozwoju trendu personalizacji i nauki just-in-time).
4. Wykorzystanie zasady 70-20-10
Zdecydowanie częściej działania rozwojowe konstruowane są w oparciu o zasadę 70-20-10 (więcej o jej założeniach w artykule "Programy rozwojowe i model 70-20-10 - historia z happy endem"). W projekty rozwojowe wkomponowuje się action learning, shadowing, projekty cross obszarowe i zadania wdrożeniowe.
Co jeszcze można było zauważyć w trakcie tego roku i co przyniesie 2019?
Pracownik w centrum uwagi
Trzeba powiedzieć, że personalizacja działań rozwojowych jest wyzwaniem. Historycznie HR bardzo skupiało się na standaryzacji, realizując założenie "One Size Fits All". Zmiana podejścia na takie, w którym indywidualne potrzeby, życzenia i możliwości kandydatów i pracowników są punktem wyjścia, jest trudne, bo dotychczas wiele praktyk HR jako punkt startu obierało potrzeby organizacji. Przykład: większość procesów wdrażania jest zaprojektowana z góry na dół: co chcemy, aby nowi pracownicy wiedzieli, kiedy wchodzą do organizacji? Odwrotne pytanie prawie nigdy nie jest zadawane: czego możemy się nauczyć od nowych pracowników, którzy wchodzą do organizacji?
Z uwagi na rynek pracownika rok 2018 był czasem koncentracji na poprawie doświadczenia pracowników, szczególnie w procesie rekrutacji i onboardingu. Wysiłki te odcisnęły swe piętno także na tematach rozwojowych, skupionych na budowaniu kultury feedbacku i zaufania, transformacji przywództwa w kierunku partycypacji.
Kwestia zaufania
Sadzę, że tworzenie i wzmacnianie kultury zaufania będzie szczególnie ważne w 2019 roku. Niedawne globalne badanie Ernst & Young ("Trust in a work place") wykazało, że tylko niespełna połowa respondentów ma "duże zaufanie" do swoich obecnych pracodawców, szefów lub zespołu/współpracowników.
Z kolei wyniki corocznego, światowego Barometru Zaufania Edelmana (Edelman Trust Barometer) za 2018 pokazują, że 72% pracowników wierzy swoim pracodawcom, że "robią to, co słuszne". W Polsce pracodawcom ufa 68% zatrudnionych. Co prawda wyniki wzrosły o 12 punktów w stosunku do badania 2016, jednak nadal jest to obszar do poprawy.
Zaufanie do szefów i współpracowników ma bezpośredni wpływ na otwartość, komunikację i w konsekwencji wydajność. Tym bardziej działania związane ze wzmacnianiem poczucia zaufania u pracowników powinny się znaleźć w agendzie na 2019 rok.
Mniej znaczy więcej
Spotykając się z klientami, widzę wysiłki HR i naprawdę fajne projekty. Niestety często też słyszę od nich, że projekty te są niedocenianie przez pracowników. Zarówno pracownicy, jak i kadra kierownicza, oczekują większego wpływu, w tym na kształt i cele działań rozwojowych, jednocześnie bez wysiłku. Co to oznacza dla działań rozwojowych? Otóż lepiej zaplanować mniej działań rozwojowych, ale mądrze (patrz wyżej). Wspierając obecne wyzwania biznesowe i koniecznie uwzględniając ich harmonogram (!).
Koniec roku to czas podsumowań, celebracji sukcesów czy też (oby rzadziej!) wyciągania lekcji z porażek. To czas planowania nowego i konstruowania zwycięskich strategii. Korzystając z okazji, chciałabym podziękować Klientom za zaufanie, Współpracownikom za zaangażowanie i inspirowanie się nawzajem, a wszystkim nam życzyć zdrowia i "wiatru w żagle" w 2019 roku.
Iwona Skiba - Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK
Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem
Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...
[więcej]Leadership w nowej normalności
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
[więcej]Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]