17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu pędzi.

Równo rok temu popełniłam artykuł z HR-owym podsumowaniem roku i prognozą na rok kolejny ("Co było i co będzie - trendy w HR 2017-2018").

Tekst spotkał się z Państwa miłą reakcją, więc idąc za ciosem, kontynuuję tę tradycję. Zapraszam do lektury przeglądu trendów w działaniach rozwojowych.

Trendy rozwojowe 2018

W mijającym roku mieliśmy okazję realizować dla naszych klientów bardzo ciekawe projekty rozwojowe. Obserwujemy kształtowanie się zupełnie nowego kierunku działań rozwojowych, który obejmuje:

1. Podejście procesowe w rozwoju

Działania rozwojowe to proces, w którym szkolenia poprzedza diagnoza i preworki, a zwieńczeniem są działania wdrożeniowe.

2. Wzmocnienie form digitalnych

Rozwój wspierany jest za pomocą zdalnych form digitalnych: webinariów, pigułek wiedzy, quizów itp. (zgodnie z trendem microlearningu).

3. Kafeteryjność

Uczestnicy projektów rozwojowych coraz częściej mogą wybierać spośród różnych propozycji działań rozwojowych (zgodnie z moją zeszłoroczną prognozą co do rozwoju trendu personalizacji i nauki just-in-time).

4. Wykorzystanie zasady 70-20-10

Zdecydowanie częściej działania rozwojowe konstruowane są w oparciu o zasadę 70-20-10 (więcej o jej założeniach w artykule "Programy rozwojowe i model 70-20-10 - historia z happy endem"). W projekty rozwojowe wkomponowuje się action learning, shadowing, projekty cross obszarowe i zadania wdrożeniowe.

Co jeszcze można było zauważyć w trakcie tego roku i co przyniesie 2019?

Pracownik w centrum uwagi

Trzeba powiedzieć, że personalizacja działań rozwojowych jest wyzwaniem. Historycznie HR bardzo skupiało się na standaryzacji, realizując założenie "One Size Fits All". Zmiana podejścia na takie, w którym indywidualne potrzeby, życzenia i możliwości kandydatów i pracowników są punktem wyjścia, jest trudne, bo dotychczas wiele praktyk HR jako punkt startu obierało potrzeby organizacji. Przykład: większość procesów wdrażania jest zaprojektowana z góry na dół: co chcemy, aby nowi pracownicy wiedzieli, kiedy wchodzą do organizacji? Odwrotne pytanie prawie nigdy nie jest zadawane: czego możemy się nauczyć od nowych pracowników, którzy wchodzą do organizacji?

Z uwagi na rynek pracownika rok 2018 był czasem koncentracji na poprawie doświadczenia pracowników, szczególnie w procesie rekrutacji i onboardingu. Wysiłki te odcisnęły swe piętno także na tematach rozwojowych, skupionych na budowaniu kultury feedbacku i zaufania, transformacji przywództwa w kierunku partycypacji.

Kwestia zaufania

Sadzę, że tworzenie i wzmacnianie kultury zaufania będzie szczególnie ważne w 2019 roku. Niedawne globalne badanie Ernst & Young ("Trust in a work place") wykazało, że tylko niespełna połowa respondentów ma "duże zaufanie" do swoich obecnych pracodawców, szefów lub zespołu/współpracowników.

Z kolei wyniki corocznego, światowego Barometru Zaufania Edelmana (Edelman Trust Barometer) za 2018 pokazują, że 72% pracowników wierzy swoim pracodawcom, że "robią to, co słuszne". W Polsce pracodawcom ufa 68% zatrudnionych. Co prawda wyniki wzrosły o 12 punktów w stosunku do badania 2016, jednak nadal jest to obszar do poprawy.

Zaufanie do szefów i współpracowników ma bezpośredni wpływ na otwartość, komunikację i w konsekwencji wydajność. Tym bardziej działania związane ze wzmacnianiem poczucia zaufania u pracowników powinny się znaleźć w agendzie na 2019 rok.

Mniej znaczy więcej

Spotykając się z klientami, widzę wysiłki HR i naprawdę fajne projekty. Niestety często też słyszę od nich, że projekty te są niedocenianie przez pracowników. Zarówno pracownicy, jak i kadra kierownicza, oczekują większego wpływu, w tym na kształt i cele działań rozwojowych, jednocześnie bez wysiłku. Co to oznacza dla działań rozwojowych? Otóż lepiej zaplanować mniej działań rozwojowych, ale mądrze (patrz wyżej). Wspierając obecne wyzwania biznesowe i koniecznie uwzględniając ich harmonogram (!).

Koniec roku to czas podsumowań, celebracji sukcesów czy też (oby rzadziej!) wyciągania lekcji z porażek. To czas planowania nowego i konstruowania zwycięskich strategii. Korzystając z okazji, chciałabym podziękować Klientom za zaufanie, Współpracownikom za zaangażowanie i inspirowanie się nawzajem, a wszystkim nam życzyć zdrowia i "wiatru w żagle" w 2019 roku.

Iwona Skiba - Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK

17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]