I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu pędzi.
Równo rok temu popełniłam artykuł z HR-owym podsumowaniem roku i prognozą na rok kolejny ("Co było i co będzie - trendy w HR 2017-2018").
Tekst spotkał się z Państwa miłą reakcją, więc idąc za ciosem, kontynuuję tę tradycję. Zapraszam do lektury przeglądu trendów w działaniach rozwojowych.
W mijającym roku mieliśmy okazję realizować dla naszych klientów bardzo ciekawe projekty rozwojowe. Obserwujemy kształtowanie się zupełnie nowego kierunku działań rozwojowych, który obejmuje:
1. Podejście procesowe w rozwoju
Działania rozwojowe to proces, w którym szkolenia poprzedza diagnoza i preworki, a zwieńczeniem są działania wdrożeniowe.
2. Wzmocnienie form digitalnych
Rozwój wspierany jest za pomocą zdalnych form digitalnych: webinariów, pigułek wiedzy, quizów itp. (zgodnie z trendem microlearningu).
3. Kafeteryjność
Uczestnicy projektów rozwojowych coraz częściej mogą wybierać spośród różnych propozycji działań rozwojowych (zgodnie z moją zeszłoroczną prognozą co do rozwoju trendu personalizacji i nauki just-in-time).
4. Wykorzystanie zasady 70-20-10
Zdecydowanie częściej działania rozwojowe konstruowane są w oparciu o zasadę 70-20-10 (więcej o jej założeniach w artykule "Programy rozwojowe i model 70-20-10 - historia z happy endem"). W projekty rozwojowe wkomponowuje się action learning, shadowing, projekty cross obszarowe i zadania wdrożeniowe.
Co jeszcze można było zauważyć w trakcie tego roku i co przyniesie 2019?
Trzeba powiedzieć, że personalizacja działań rozwojowych jest wyzwaniem. Historycznie HR bardzo skupiało się na standaryzacji, realizując założenie "One Size Fits All". Zmiana podejścia na takie, w którym indywidualne potrzeby, życzenia i możliwości kandydatów i pracowników są punktem wyjścia, jest trudne, bo dotychczas wiele praktyk HR jako punkt startu obierało potrzeby organizacji. Przykład: większość procesów wdrażania jest zaprojektowana z góry na dół: co chcemy, aby nowi pracownicy wiedzieli, kiedy wchodzą do organizacji? Odwrotne pytanie prawie nigdy nie jest zadawane: czego możemy się nauczyć od nowych pracowników, którzy wchodzą do organizacji?
Z uwagi na rynek pracownika rok 2018 był czasem koncentracji na poprawie doświadczenia pracowników, szczególnie w procesie rekrutacji i onboardingu. Wysiłki te odcisnęły swe piętno także na tematach rozwojowych, skupionych na budowaniu kultury feedbacku i zaufania, transformacji przywództwa w kierunku partycypacji.
Sadzę, że tworzenie i wzmacnianie kultury zaufania będzie szczególnie ważne w 2019 roku. Niedawne globalne badanie Ernst & Young ("Trust in a work place") wykazało, że tylko niespełna połowa respondentów ma "duże zaufanie" do swoich obecnych pracodawców, szefów lub zespołu/współpracowników.
Z kolei wyniki corocznego, światowego Barometru Zaufania Edelmana (Edelman Trust Barometer) za 2018 pokazują, że 72% pracowników wierzy swoim pracodawcom, że "robią to, co słuszne". W Polsce pracodawcom ufa 68% zatrudnionych. Co prawda wyniki wzrosły o 12 punktów w stosunku do badania 2016, jednak nadal jest to obszar do poprawy.
Zaufanie do szefów i współpracowników ma bezpośredni wpływ na otwartość, komunikację i w konsekwencji wydajność. Tym bardziej działania związane ze wzmacnianiem poczucia zaufania u pracowników powinny się znaleźć w agendzie na 2019 rok.
Spotykając się z klientami, widzę wysiłki HR i naprawdę fajne projekty. Niestety często też słyszę od nich, że projekty te są niedocenianie przez pracowników. Zarówno pracownicy, jak i kadra kierownicza, oczekują większego wpływu, w tym na kształt i cele działań rozwojowych, jednocześnie bez wysiłku. Co to oznacza dla działań rozwojowych? Otóż lepiej zaplanować mniej działań rozwojowych, ale mądrze (patrz wyżej). Wspierając obecne wyzwania biznesowe i koniecznie uwzględniając ich harmonogram (!).
Koniec roku to czas podsumowań, celebracji sukcesów czy też (oby rzadziej!) wyciągania lekcji z porażek. To czas planowania nowego i konstruowania zwycięskich strategii. Korzystając z okazji, chciałabym podziękować Klientom za zaufanie, Współpracownikom za zaangażowanie i inspirowanie się nawzajem, a wszystkim nam życzyć zdrowia i "wiatru w żagle" w 2019 roku.
Iwona Skiba - Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....