Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z nami na długo, może na zawsze. Tę samą rewolucję przechodzą aktywności rozwojowe towarzyszące życiu zawodowemu menadżerów.
Zmieniają się formy i przedmiot rozwoju. W tym artykule skupię się na formie.
Pandemia pokazała, że formy online mogą być bardzo efektywne i przyjazne kosztowo. Menadżerowie podkreślają przede wszystkim efektywność czasową - nie ma konieczności dojazdu na szkolenia, co daje możliwość spędzania większej ilości czasu w domu. Dlatego programy rozwojowe dla kadry menadżerskiej już teraz są komponowane w formule blended i ten trend będzie się nasilał: niezbędne moduły, wymagające zmiany postaw i zachowań, "commitment", wspólnego przegadania i rozumienia tematu, będą stacjonarne.
Natomiast wszystkie elementy "wiedzowe" przejdą do online (część do form asynchronicznych), by proces był "odmiejscowiony" i zindywidualizowany oraz oderwany od konkretnego czasu, w którym menadżer konsumuje poszczególne etapy działań rozwojowych.
Digitalna forma rozwoju sprawia, że dużo łatwiej można zorganizować działania rozwojowe, dlatego prymat rozwojowy to praktyczna wiedza i umiejętności, potrzebne menadżerom "tu i teraz" - obserwujemy coraz mniej podejścia "just in case".
Silną preferencją jest, żeby rozwój "dział się" w trakcie pracy, by nie był oderwanym, pojedynczym wydarzeniem. Coraz częściej działania rozwojowe dedykowane menadżerom są powiązane z konkretnym organizacyjnym powodem, tj. wdrożeniem nowej strategii czy nowego modelu zarządzania i mają bezpośrednio wesprzeć daną zmianę organizacyjną.
Od wielu lat programy rozwojowe się skracają - szczególnie dotyka to tej grupy zawodowej. Coraz częściej mówimy o programach 6-miesięcznych, a 9-miesięczne uchodzą za długie (jeszcze 3 lata temu programy rozwojowe trwały nawet 2 lata...).
Natomiast w samych programach dominują formy 2-4-godzinne w online (nie częściej niż raz na 2 tygodnie) oraz 4-godzinne lub 1-dniowe realizowane stacjonarnie. Menadżerowie idą za tym trendem, bo pozwala on im się rozwijać i jednocześnie "popychać" pilne biznesowo tematy, mieć "rękę na pulsie". Obawiam się, że przyszłość będzie w tym obszarze jeszcze bardziej wymagająca.
Podobnie jest w kwestii materiałów wspierających rozwój. To już nie e-learningi a "digitalne pigułki", mniej artykułów a więcej krótkich podcastów, videocastów, one pagerów. Obserwujemy jak zmieniają się podręczniki szkoleniowe - z 30 stron do 3-8 stron, gdzie rządzi obraz, minimum treści podanej w formie praktycznych ściąg i schematów. I coraz mniej papieru - z szacunku do naszej planety.
Upraszczanie i skracanie wszystkiego oraz założenie, by proces rozwojowy, w tym dostępność do materiałów wspomagających proces uczenia, był "user friendly" - bez logowania, pobierania, nowych platform - to silny kierunek.
Kolejny trend to "less is more" - praca nad konkretnymi narzędziami, zachowaniami, wyzwaniami biznesowymi. Metodologia przed technologią, bo nadmiar, także cyfrowych narzędzi, może wywołać odwrotny efekt.
Od lat mówi się o rozwoju wokół modelu 70-20-10, gdzie 70% to rozwojowe doświadczenia, 20% uczenie się od innych, a tylko 10% to szkolenia i samorozwój. Obecnie ta zasada staje się mniej życzeniowa i częściej przyświeca komponowaniu programów rozwojowych. Do programów zaszywa się konkretne działania wdrożeniowe - realizowane w miejscu i godzinach pracy menadżera, podczas codziennych zadań. W programach pojawiają się warsztaty action learning, które są platformą do tworzenia i wymiany best practises.
Trendem jest zmiana proporcji w programach - relatywnie zwiększa się liczba działań pozaszkoleniowych. Nadal jednak w większości programy są odległe od wspomnianej proporcji 70-20-10. W GRUPIE ODITK obserwujemy bardziej spektakularne rezultaty tam, gdzie organizacje podejmują wysiłek komponowania programów rozwojowych wokół tej zasady. Możemy wtedy mówić o pewnym zwrocie z inwestycji (ROI). Przyszłość należy właśnie do takich programów.
Aktualnie programom towarzyszy całościowe spojrzenie na powiązania w organizacji. Jeśli chcemy rozwijać umiejętności przywódcze u kadry kierowniczej, to pojawia się pytanie: Jaki wpływ na ten rozwój mają ich przełożeni? Co da sam program rozwojowy, kiedy nie włączymy do niego przełożonych? Wcześniej o tym tylko mówiliśmy, a teraz to się dzieje. Właściwie nie realizujemy już programów bez angażowania przełożonych. Dodatkowo - ich rola jest coraz bardziej aktywna, a mniej kurtuazyjna. Oddziałuje to znacząco na wpływ programów na kulturę zarządzania w organizacji. Program realizujemy dla szczebla X, ale rozwój dotyczy także wyższego poziomu.
Webinary i szkolenia online kojarzyły się dla wielu z wysłuchiwaniem wykładów wspomaganych prezentacją w PowerPoincie i krótkimi video. Tego już nikt nie chce. Formy online stają się coraz bardziej angażujące. W szkoleniach dominują MS Teams oraz ZOOM, które umożliwiają pełną interakcję z uczestnikami, także realizację ćwiczeń w podgrupach. Trenerzy korzystają z metody angażowania, aktywizacji i zarządzania uwagą uczestników z pomocą np. chatów, arkuszy odpowiedzi, pytań sprawdzających uważność. W GRUPIE ODITK korzystamy w czasie szkoleń online z quizów, ankiet, tablic do wspólnej pracy, dysków w chmurze (np. Mentimeter, Jamboard, Mural, Wordwall, Quizizz, Poll Everywhere). Obserwuję, że wybrane narzędzia trenerzy chętnie wykorzystują w pracy na salach szkoleniowych.
Zmieniające się trendy rozwoju menadżerów dotyczą nie tylko formy, ale i obszarów, których ten rozwój dotyczy. Opisaniem zmian w przedmiocie działań rozwojowych zajmiemy się w kolejnym, osobnym artykule. Chociaż ja sama zawsze przedkładam treść nad formę rozwoju, to uważam, że ta ostatnia mądrze dobrana i idąca z duchem czasu może podnosić jakość i przyjemność uczenia się.
Iwona Skiba, Dyrektor obszaru psychologii biznesu, GRUPA ODITK
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...
Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...