Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
To wybór, który łączy się z rozwojem własnych kompetencji i z konkretnymi aktywnościami, w czasie pandemii skupionymi wokół wirtualnego leadershipu. Co mam na myśli używając tego terminu?
Przywództwo wirtualne to prowadzenie zespołu jako całości, kiedy możliwa jest przede wszystkim komunikacja online. To przywództwo realizowane w angażującym stylu, zapewniającym „buy in” i „alignment”, pomimo działania w rozproszeniu.
W czasach zmian przywódcy muszą prowadzić swoje zespoły w elastyczny i zwinny sposób. Muszę powiedzieć, że jestem pod wrażeniem, jak szybko polskie organizacje, liderzy i zespoły przeszły na home office i wykorzystywanie narzędzi online. I nie jest to tylko moje subiektywne odczucie, potwierdzają je badania "Kryzysometr - komunikacja w czasach pandemii", przeprowadzone przez Alert Media Communications w kwietniu 2020. Pokazują one pozytywne doświadczenia związane z pracą zdalną, w tym sprawność komunikacji za pomocą nowych technologii i przestawienie się na home office. ZOOM, Skype, Microsoft Teams, Google Team, Blue Jeans, wcześniej używane raczej przez zespoły działające w rozproszeniu (często globalnym), zagościły "pod strzechami" prawie każdej polskiej firmy.
Liderzy czasu pandemicznego to tacy, których sposób myślenia, umiejętności i narzędzia skupione są wokół proaktywnego wirtualnego przywództwa. To liderzy bardziej uważni, partycypacyjni, elastyczni i odporni, świadomie podejmujący ryzyko, którzy:
Liderzy co prawda zaczęli "ogarniać się" technologicznie dzięki pandemii, ale przed nimi nauka, jak korzystać z wirtualnych spotkań jako skutecznej platformy przywództwa. Kluczowe wyzwanie w tym względzie, to jak sprawić podczas spotkania online, by pojawił się "duch zespołu", żeby ludzie poczuli, że razem tworzą rozwiązania. Ważne, by istniał dialog lider-cały zespół, a nie lider-poszczególne osoby, "gwiazdy" czy "słabe punkty", oraz by te spotkania nie zajmowały za dużo czasu. Jak wiadomo, praktyka co do spotkań biznesowych jest taka, że są długie i nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, a w online powinny być krótkie, bo ludzie szybciej męczą się w takiej interakcji.
Trudność polega na tym, że o ile na prowadzenie poszczególnych osób przez lidera są sprawdzone patenty typu przywództwo sytuacyjne Blancharda czy metodologia coachingowa, to w zakresie leadershipu zespołowego, w zasadzie jedynym, powszechnie znanym narzędziem jest expose (oraz już mniej powszechne praktyki stosowane w zwinnej pracy projektowej). Tyle, że lider mówi tu, czego oczekuje, ale nie nawiązuje dialogu. A w obliczu obecnych zmian, rotacji pracowników, niezwykle ważne jest, aby lider potrafił pracować z całym zespołem, bo wtedy pojawia się oddolna odpowiedzialność i samoorganizacja wokół celu, wskazanych priorytetów. Dlatego proponuję przyjrzeć się metodologiom międzynarodowym, w tym N.E.W.S.®, która w mojej opinii najlepiej adresuje dzisiejsze wyzwania (w ostatnim czasie została zresztą uznana "Best Crisis Recovery Coaching and Training Business" przez Corporate Vision Magazine).
Metodologia N.E.W.S.® wyróżnia się tym, że adresuje wymienione wcześniej obszary kompetencji oraz daje gotowe rozwiązania, sprawdzone modele, które podpowiadają liderowi, jak wirtualnie prowadzić zespół wokół trzech filarów: Tworzenia rozwiązań, Angażowania i Zarządzania.
W ramach każdego z tych filarów pokazuje, co w praktyce lider powinien robić. Na jakie pytania potrzebuje sobie odpowiedzieć, jakimi sposobami sprawić, by dane rozwiązanie zostało przyjęte, a później doskonalone przez zespół. Wyjaśnia, jak wyłapać oporujących i jak wsłuchać się w ten opór. Często jest przecież tak, że pracownicy mają inną perspektywę niż lider, widzą inne bolączki i mogą wnieść coś ciekawego. Następnie lider dowiaduje się, jak sprawić, żeby plany zostały zamienione na zadania i by były realizowane. Kiedy liderzy komunikują oczekiwania, nie dając ludziom konkretnego planu/celu, to temat zwyczajnie "utyka". Metodologia N.E.W.S.® daje receptę, jak taki plan stworzyć. Przykładowo: wyjaśnia, na jakie pytania musi sobie odpowiedzieć lider, żeby zdecydować, jak będzie wyglądał następny krok działania zespołu.
Gdybym miała opisać tę metodologię w trzech punktach - jest: bardzo praktyczna i osadzona na celach biznesowych, pragmatyczna i sprawdzona. Mamy takie doświadczenia, że menadżerowie szybko "załapują" N.E.W.S.'a®, bo jest dla nich intuicyjny i jest blisko biznesu. Cała metodologia opiera się na znalezieniu odpowiedzi na cztery kluczowe braki, przez które organizacje/zespoły/osoby nie osiągają celów. Kiedy lider wie, jakie one są, to łatwo mu w oparciu o to pracować. I tak, jak wspomniałam, modele/schematy, których dostarcza, nie są czasochłonne, np. rozmowy z pracownikami 1 na 1 trwają 20 minut.
O czasach VUCA mówi się od dawna - tego akronimu po raz pierwszy użyto w 1987 roku. Ale to pandemia koronawirusa naprawdę pokazała, co to znaczy zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność. Angażowanie i rozwijanie ludzi było wyzwaniem ostatnich kilku lat z uwagi m.in. na wymianę pokoleniową i rynek pracownika. Lockdown i wynikające z niego przymusowe rozproszenie, lęk, wyhamowanie gospodarek tylko podbiły stawkę.
Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....