02.09.2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

To wybór, który łączy się z rozwojem własnych kompetencji i z konkretnymi aktywnościami, w czasie pandemii skupionymi wokół wirtualnego leadershipu. Co mam na myśli używając tego terminu?

Przywództwo wirtualne to prowadzenie zespołu jako całości, kiedy możliwa jest przede wszystkim komunikacja online. To przywództwo realizowane w angażującym stylu, zapewniającym „buy in” i „alignment”, pomimo działania w rozproszeniu.

W czasach zmian przywódcy muszą prowadzić swoje zespoły w elastyczny i zwinny sposób. Muszę powiedzieć, że jestem pod wrażeniem, jak szybko polskie organizacje, liderzy i zespoły przeszły na home office i wykorzystywanie narzędzi online. I nie jest to tylko moje subiektywne odczucie, potwierdzają je badania "Kryzysometr - komunikacja w czasach pandemii", przeprowadzone przez Alert Media Communications w kwietniu 2020. Pokazują one pozytywne doświadczenia związane z pracą zdalną, w tym sprawność komunikacji za pomocą nowych technologii i przestawienie się na home office. ZOOM, Skype, Microsoft Teams, Google Team, Blue Jeans, wcześniej używane raczej przez zespoły działające w rozproszeniu (często globalnym), zagościły "pod strzechami" prawie każdej polskiej firmy.

Lider na czas wyzwań

Liderzy czasu pandemicznego to tacy, których sposób myślenia, umiejętności i narzędzia skupione są wokół proaktywnego wirtualnego przywództwa. To liderzy bardziej uważni, partycypacyjni, elastyczni i odporni, świadomie podejmujący ryzyko, którzy:

  • Pokazują kierunek strategiczny - tak, by ludzie wiedzieli, jaka jest nasza droga.
  • Są skupieni na priorytetach - funkcjonujemy w rzeczywistości biznesowej, w której wszystko jest ważne i pilne. Rolą lidera jest wskazanie zespołowi priorytetów i celów krytycznych. Kiedy ludzie będą wiedzieli co jest ważne, z czasem sami będą potrafili określić, na czym trzeba się skupić.
  • Angażują ludzi - odwołują się do ich wewnętrznej, głębokiej motywacji. Do tego, co lubią robić i w czym są dobrzy, by "spiąć" ich z celami i potrzebami organizacji i by chcieli się rozwijać.
  • Rozwijają - lider powinien wiedzieć, co jest blokadą organizacji/zespołu/danej osoby i umieć doprowadzić do przełomu.
  • Egzekwują - liderzy często działają skrajnie: nadmiernie monitorują lub nie monitorują wcale, zlecają wszystko albo nie delegują niczego. A chodzi przecież o to, by idee, plany zostały przełożone na rzeczywistość.

Liderzy co prawda zaczęli "ogarniać się" technologicznie dzięki pandemii, ale przed nimi nauka, jak korzystać z wirtualnych spotkań jako skutecznej platformy przywództwa. Kluczowe wyzwanie w tym względzie, to jak sprawić podczas spotkania online, by pojawił się "duch zespołu", żeby ludzie poczuli, że razem tworzą rozwiązania. Ważne, by istniał dialog lider-cały zespół, a nie lider-poszczególne osoby, "gwiazdy" czy "słabe punkty", oraz by te spotkania nie zajmowały za dużo czasu. Jak wiadomo, praktyka co do spotkań biznesowych jest taka, że są długie i nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, a w online powinny być krótkie, bo ludzie szybciej męczą się w takiej interakcji.

Trudność polega na tym, że o ile na prowadzenie poszczególnych osób przez lidera są sprawdzone patenty typu przywództwo sytuacyjne Blancharda czy metodologia coachingowa, to w zakresie leadershipu zespołowego, w zasadzie jedynym, powszechnie znanym narzędziem jest expose (oraz już mniej powszechne praktyki stosowane w zwinnej pracy projektowej). Tyle, że lider mówi tu, czego oczekuje, ale nie nawiązuje dialogu. A w obliczu obecnych zmian, rotacji pracowników, niezwykle ważne jest, aby lider potrafił pracować z całym zespołem, bo wtedy pojawia się oddolna odpowiedzialność i samoorganizacja wokół celu, wskazanych priorytetów. Dlatego proponuję przyjrzeć się metodologiom międzynarodowym, w tym N.E.W.S.®, która w mojej opinii najlepiej adresuje dzisiejsze wyzwania (w ostatnim czasie została zresztą uznana "Best Crisis Recovery Coaching and Training Business" przez Corporate Vision Magazine).

Tworzenie rozwiązań, Angażowanie, Zarządzanie

Metodologia N.E.W.S.® wyróżnia się tym, że adresuje wymienione wcześniej obszary kompetencji oraz daje gotowe rozwiązania, sprawdzone modele, które podpowiadają liderowi, jak wirtualnie prowadzić zespół wokół trzech filarów: Tworzenia rozwiązań, Angażowania i Zarządzania.

W ramach każdego z tych filarów pokazuje, co w praktyce lider powinien robić. Na jakie pytania potrzebuje sobie odpowiedzieć, jakimi sposobami sprawić, by dane rozwiązanie zostało przyjęte, a później doskonalone przez zespół. Wyjaśnia, jak wyłapać oporujących i jak wsłuchać się w ten opór. Często jest przecież tak, że pracownicy mają inną perspektywę niż lider, widzą inne bolączki i mogą wnieść coś ciekawego. Następnie lider dowiaduje się, jak sprawić, żeby plany zostały zamienione na zadania i by były realizowane. Kiedy liderzy komunikują oczekiwania, nie dając ludziom konkretnego planu/celu, to temat zwyczajnie "utyka". Metodologia N.E.W.S.® daje receptę, jak taki plan stworzyć. Przykładowo: wyjaśnia, na jakie pytania musi sobie odpowiedzieć lider, żeby zdecydować, jak będzie wyglądał następny krok działania zespołu.

Gdybym miała opisać tę metodologię w trzech punktach - jest: bardzo praktyczna i osadzona na celach biznesowych, pragmatyczna i sprawdzona. Mamy takie doświadczenia, że menadżerowie szybko "załapują" N.E.W.S.'a®, bo jest dla nich intuicyjny i jest blisko biznesu. Cała metodologia opiera się na znalezieniu odpowiedzi na cztery kluczowe braki, przez które organizacje/zespoły/osoby nie osiągają celów. Kiedy lider wie, jakie one są, to łatwo mu w oparciu o to pracować. I tak, jak wspomniałam, modele/schematy, których dostarcza, nie są czasochłonne, np. rozmowy z pracownikami 1 na 1 trwają 20 minut.

O czasach VUCA mówi się od dawna - tego akronimu po raz pierwszy użyto w 1987 roku. Ale to pandemia koronawirusa naprawdę pokazała, co to znaczy zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność. Angażowanie i rozwijanie ludzi było wyzwaniem ostatnich kilku lat z uwagi m.in. na wymianę pokoleniową i rynek pracownika. Lockdown i wynikające z niego przymusowe rozproszenie, lęk, wyhamowanie gospodarek tylko podbiły stawkę.

Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK

ADVANCED VIRTUAL LEADERSHIP ACADEMY - 7 października 2020 startuje otwarta Akademia, której program w całości opiera się na N.E.W.S.® Compass™ - modelu praktycznego leadershipu. Akademia składa się z 8 spotkań szkoleniowych online (spotykamy się raz w tygodniu na 4 godziny), "pigułek wiedzy" pomiędzy spotkaniami (np. krótkie wideo, artykuł czy podcast) oraz indywidualnej sesji z konsultantem. Zapraszamy do udziału doświadczonych menadżerów, którzy pragną stać się skutecznymi liderami czasu wyzwań.

04.09.2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

[więcej]
22.08.2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

[więcej]
04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]