02.09.2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

To wybór, który łączy się z rozwojem własnych kompetencji i z konkretnymi aktywnościami, w czasie pandemii skupionymi wokół wirtualnego leadershipu. Co mam na myśli używając tego terminu?

Przywództwo wirtualne to prowadzenie zespołu jako całości, kiedy możliwa jest przede wszystkim komunikacja online. To przywództwo realizowane w angażującym stylu, zapewniającym „buy in” i „alignment”, pomimo działania w rozproszeniu.

W czasach zmian przywódcy muszą prowadzić swoje zespoły w elastyczny i zwinny sposób. Muszę powiedzieć, że jestem pod wrażeniem, jak szybko polskie organizacje, liderzy i zespoły przeszły na home office i wykorzystywanie narzędzi online. I nie jest to tylko moje subiektywne odczucie, potwierdzają je badania "Kryzysometr - komunikacja w czasach pandemii", przeprowadzone przez Alert Media Communications w kwietniu 2020. Pokazują one pozytywne doświadczenia związane z pracą zdalną, w tym sprawność komunikacji za pomocą nowych technologii i przestawienie się na home office. ZOOM, Skype, Microsoft Teams, Google Team, Blue Jeans, wcześniej używane raczej przez zespoły działające w rozproszeniu (często globalnym), zagościły "pod strzechami" prawie każdej polskiej firmy.

Lider na czas wyzwań

Liderzy czasu pandemicznego to tacy, których sposób myślenia, umiejętności i narzędzia skupione są wokół proaktywnego wirtualnego przywództwa. To liderzy bardziej uważni, partycypacyjni, elastyczni i odporni, świadomie podejmujący ryzyko, którzy:

  • Pokazują kierunek strategiczny - tak, by ludzie wiedzieli, jaka jest nasza droga.
  • Są skupieni na priorytetach - funkcjonujemy w rzeczywistości biznesowej, w której wszystko jest ważne i pilne. Rolą lidera jest wskazanie zespołowi priorytetów i celów krytycznych. Kiedy ludzie będą wiedzieli co jest ważne, z czasem sami będą potrafili określić, na czym trzeba się skupić.
  • Angażują ludzi - odwołują się do ich wewnętrznej, głębokiej motywacji. Do tego, co lubią robić i w czym są dobrzy, by "spiąć" ich z celami i potrzebami organizacji i by chcieli się rozwijać.
  • Rozwijają - lider powinien wiedzieć, co jest blokadą organizacji/zespołu/danej osoby i umieć doprowadzić do przełomu.
  • Egzekwują - liderzy często działają skrajnie: nadmiernie monitorują lub nie monitorują wcale, zlecają wszystko albo nie delegują niczego. A chodzi przecież o to, by idee, plany zostały przełożone na rzeczywistość.

Liderzy co prawda zaczęli "ogarniać się" technologicznie dzięki pandemii, ale przed nimi nauka, jak korzystać z wirtualnych spotkań jako skutecznej platformy przywództwa. Kluczowe wyzwanie w tym względzie, to jak sprawić podczas spotkania online, by pojawił się "duch zespołu", żeby ludzie poczuli, że razem tworzą rozwiązania. Ważne, by istniał dialog lider-cały zespół, a nie lider-poszczególne osoby, "gwiazdy" czy "słabe punkty", oraz by te spotkania nie zajmowały za dużo czasu. Jak wiadomo, praktyka co do spotkań biznesowych jest taka, że są długie i nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, a w online powinny być krótkie, bo ludzie szybciej męczą się w takiej interakcji.

Trudność polega na tym, że o ile na prowadzenie poszczególnych osób przez lidera są sprawdzone patenty typu przywództwo sytuacyjne Blancharda czy metodologia coachingowa, to w zakresie leadershipu zespołowego, w zasadzie jedynym, powszechnie znanym narzędziem jest expose (oraz już mniej powszechne praktyki stosowane w zwinnej pracy projektowej). Tyle, że lider mówi tu, czego oczekuje, ale nie nawiązuje dialogu. A w obliczu obecnych zmian, rotacji pracowników, niezwykle ważne jest, aby lider potrafił pracować z całym zespołem, bo wtedy pojawia się oddolna odpowiedzialność i samoorganizacja wokół celu, wskazanych priorytetów. Dlatego proponuję przyjrzeć się metodologiom międzynarodowym, w tym N.E.W.S.®, która w mojej opinii najlepiej adresuje dzisiejsze wyzwania (w ostatnim czasie została zresztą uznana "Best Crisis Recovery Coaching and Training Business" przez Corporate Vision Magazine).

Tworzenie rozwiązań, Angażowanie, Zarządzanie

Metodologia N.E.W.S.® wyróżnia się tym, że adresuje wymienione wcześniej obszary kompetencji oraz daje gotowe rozwiązania, sprawdzone modele, które podpowiadają liderowi, jak wirtualnie prowadzić zespół wokół trzech filarów: Tworzenia rozwiązań, Angażowania i Zarządzania.

W ramach każdego z tych filarów pokazuje, co w praktyce lider powinien robić. Na jakie pytania potrzebuje sobie odpowiedzieć, jakimi sposobami sprawić, by dane rozwiązanie zostało przyjęte, a później doskonalone przez zespół. Wyjaśnia, jak wyłapać oporujących i jak wsłuchać się w ten opór. Często jest przecież tak, że pracownicy mają inną perspektywę niż lider, widzą inne bolączki i mogą wnieść coś ciekawego. Następnie lider dowiaduje się, jak sprawić, żeby plany zostały zamienione na zadania i by były realizowane. Kiedy liderzy komunikują oczekiwania, nie dając ludziom konkretnego planu/celu, to temat zwyczajnie "utyka". Metodologia N.E.W.S.® daje receptę, jak taki plan stworzyć. Przykładowo: wyjaśnia, na jakie pytania musi sobie odpowiedzieć lider, żeby zdecydować, jak będzie wyglądał następny krok działania zespołu.

Gdybym miała opisać tę metodologię w trzech punktach - jest: bardzo praktyczna i osadzona na celach biznesowych, pragmatyczna i sprawdzona. Mamy takie doświadczenia, że menadżerowie szybko "załapują" N.E.W.S.'a®, bo jest dla nich intuicyjny i jest blisko biznesu. Cała metodologia opiera się na znalezieniu odpowiedzi na cztery kluczowe braki, przez które organizacje/zespoły/osoby nie osiągają celów. Kiedy lider wie, jakie one są, to łatwo mu w oparciu o to pracować. I tak, jak wspomniałam, modele/schematy, których dostarcza, nie są czasochłonne, np. rozmowy z pracownikami 1 na 1 trwają 20 minut.

O czasach VUCA mówi się od dawna - tego akronimu po raz pierwszy użyto w 1987 roku. Ale to pandemia koronawirusa naprawdę pokazała, co to znaczy zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność. Angażowanie i rozwijanie ludzi było wyzwaniem ostatnich kilku lat z uwagi m.in. na wymianę pokoleniową i rynek pracownika. Lockdown i wynikające z niego przymusowe rozproszenie, lęk, wyhamowanie gospodarek tylko podbiły stawkę.

Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK

ADVANCED VIRTUAL LEADERSHIP ACADEMY - 7 października 2020 startuje otwarta Akademia, której program w całości opiera się na N.E.W.S.® Compass™ - modelu praktycznego leadershipu. Akademia składa się z 8 spotkań szkoleniowych online (spotykamy się raz w tygodniu na 4 godziny), "pigułek wiedzy" pomiędzy spotkaniami (np. krótkie wideo, artykuł czy podcast) oraz indywidualnej sesji z konsultantem. Zapraszamy do udziału doświadczonych menadżerów, którzy pragną stać się skutecznymi liderami czasu wyzwań.

27.11.2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

[więcej]
18.11.2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

[więcej]
22.10.2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

[więcej]
30.09.2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

[więcej]
28.09.2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

[więcej]
04.09.2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

[więcej]
22.08.2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

[więcej]
04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]