29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

To wybór, który łączy się z rozwojem własnych kompetencji i z konkretnymi aktywnościami, w czasie pandemii skupionymi wokół wirtualnego leadershipu. Co mam na myśli używając tego terminu?

Przywództwo wirtualne to prowadzenie zespołu jako całości, kiedy możliwa jest przede wszystkim komunikacja online. To przywództwo realizowane w angażującym stylu, zapewniającym „buy in” i „alignment”, pomimo działania w rozproszeniu.

W czasach zmian przywódcy muszą prowadzić swoje zespoły w elastyczny i zwinny sposób. Muszę powiedzieć, że jestem pod wrażeniem, jak szybko polskie organizacje, liderzy i zespoły przeszły na home office i wykorzystywanie narzędzi online. I nie jest to tylko moje subiektywne odczucie, potwierdzają je badania "Kryzysometr - komunikacja w czasach pandemii", przeprowadzone przez Alert Media Communications w kwietniu 2020. Pokazują one pozytywne doświadczenia związane z pracą zdalną, w tym sprawność komunikacji za pomocą nowych technologii i przestawienie się na home office. ZOOM, Skype, Microsoft Teams, Google Team, Blue Jeans, wcześniej używane raczej przez zespoły działające w rozproszeniu (często globalnym), zagościły "pod strzechami" prawie każdej polskiej firmy.

Lider na czas wyzwań

Liderzy czasu pandemicznego to tacy, których sposób myślenia, umiejętności i narzędzia skupione są wokół proaktywnego wirtualnego przywództwa. To liderzy bardziej uważni, partycypacyjni, elastyczni i odporni, świadomie podejmujący ryzyko, którzy:

  • Pokazują kierunek strategiczny - tak, by ludzie wiedzieli, jaka jest nasza droga.
  • Są skupieni na priorytetach - funkcjonujemy w rzeczywistości biznesowej, w której wszystko jest ważne i pilne. Rolą lidera jest wskazanie zespołowi priorytetów i celów krytycznych. Kiedy ludzie będą wiedzieli co jest ważne, z czasem sami będą potrafili określić, na czym trzeba się skupić.
  • Angażują ludzi - odwołują się do ich wewnętrznej, głębokiej motywacji. Do tego, co lubią robić i w czym są dobrzy, by "spiąć" ich z celami i potrzebami organizacji i by chcieli się rozwijać.
  • Rozwijają - lider powinien wiedzieć, co jest blokadą organizacji/zespołu/danej osoby i umieć doprowadzić do przełomu.
  • Egzekwują - liderzy często działają skrajnie: nadmiernie monitorują lub nie monitorują wcale, zlecają wszystko albo nie delegują niczego. A chodzi przecież o to, by idee, plany zostały przełożone na rzeczywistość.

Liderzy co prawda zaczęli "ogarniać się" technologicznie dzięki pandemii, ale przed nimi nauka, jak korzystać z wirtualnych spotkań jako skutecznej platformy przywództwa. Kluczowe wyzwanie w tym względzie, to jak sprawić podczas spotkania online, by pojawił się "duch zespołu", żeby ludzie poczuli, że razem tworzą rozwiązania. Ważne, by istniał dialog lider-cały zespół, a nie lider-poszczególne osoby, "gwiazdy" czy "słabe punkty", oraz by te spotkania nie zajmowały za dużo czasu. Jak wiadomo, praktyka co do spotkań biznesowych jest taka, że są długie i nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, a w online powinny być krótkie, bo ludzie szybciej męczą się w takiej interakcji.

Trudność polega na tym, że o ile na prowadzenie poszczególnych osób przez lidera są sprawdzone patenty typu przywództwo sytuacyjne Blancharda czy metodologia coachingowa, to w zakresie leadershipu zespołowego, w zasadzie jedynym, powszechnie znanym narzędziem jest expose (oraz już mniej powszechne praktyki stosowane w zwinnej pracy projektowej). Tyle, że lider mówi tu, czego oczekuje, ale nie nawiązuje dialogu. A w obliczu obecnych zmian, rotacji pracowników, niezwykle ważne jest, aby lider potrafił pracować z całym zespołem, bo wtedy pojawia się oddolna odpowiedzialność i samoorganizacja wokół celu, wskazanych priorytetów. Dlatego proponuję przyjrzeć się metodologiom międzynarodowym, w tym N.E.W.S.®, która w mojej opinii najlepiej adresuje dzisiejsze wyzwania (w ostatnim czasie została zresztą uznana "Best Crisis Recovery Coaching and Training Business" przez Corporate Vision Magazine).

Tworzenie rozwiązań, Angażowanie, Zarządzanie

Metodologia N.E.W.S.® wyróżnia się tym, że adresuje wymienione wcześniej obszary kompetencji oraz daje gotowe rozwiązania, sprawdzone modele, które podpowiadają liderowi, jak wirtualnie prowadzić zespół wokół trzech filarów: Tworzenia rozwiązań, Angażowania i Zarządzania.

W ramach każdego z tych filarów pokazuje, co w praktyce lider powinien robić. Na jakie pytania potrzebuje sobie odpowiedzieć, jakimi sposobami sprawić, by dane rozwiązanie zostało przyjęte, a później doskonalone przez zespół. Wyjaśnia, jak wyłapać oporujących i jak wsłuchać się w ten opór. Często jest przecież tak, że pracownicy mają inną perspektywę niż lider, widzą inne bolączki i mogą wnieść coś ciekawego. Następnie lider dowiaduje się, jak sprawić, żeby plany zostały zamienione na zadania i by były realizowane. Kiedy liderzy komunikują oczekiwania, nie dając ludziom konkretnego planu/celu, to temat zwyczajnie "utyka". Metodologia N.E.W.S.® daje receptę, jak taki plan stworzyć. Przykładowo: wyjaśnia, na jakie pytania musi sobie odpowiedzieć lider, żeby zdecydować, jak będzie wyglądał następny krok działania zespołu.

Gdybym miała opisać tę metodologię w trzech punktach - jest: bardzo praktyczna i osadzona na celach biznesowych, pragmatyczna i sprawdzona. Mamy takie doświadczenia, że menadżerowie szybko "załapują" N.E.W.S.'a®, bo jest dla nich intuicyjny i jest blisko biznesu. Cała metodologia opiera się na znalezieniu odpowiedzi na cztery kluczowe braki, przez które organizacje/zespoły/osoby nie osiągają celów. Kiedy lider wie, jakie one są, to łatwo mu w oparciu o to pracować. I tak, jak wspomniałam, modele/schematy, których dostarcza, nie są czasochłonne, np. rozmowy z pracownikami 1 na 1 trwają 20 minut.

O czasach VUCA mówi się od dawna - tego akronimu po raz pierwszy użyto w 1987 roku. Ale to pandemia koronawirusa naprawdę pokazała, co to znaczy zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność. Angażowanie i rozwijanie ludzi było wyzwaniem ostatnich kilku lat z uwagi m.in. na wymianę pokoleniową i rynek pracownika. Lockdown i wynikające z niego przymusowe rozproszenie, lęk, wyhamowanie gospodarek tylko podbiły stawkę.

Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK

 

 

Autor artykułu
Iwona Skiba
19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...