15/09/2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

Na Stack Overflow, najpopularniejszym w sieci miejscu, gdzie deweloperzy IT poszukują wiedzy, Fiona z Wielkiej Brytanii zadała pytanie, które odzwierciedla wyzwania, z jakimi spotyka się wiele zespołów pracujących w metodykach zwinnych:

"Nasz zespół deweloperski od jakiegoś czasu pracuje w SCRUMie. Mamy spriorytetyzowany backlog, który dzielimy na sprinty i śledzimy na wykresie burndown. W teorii wszystko wygląda świetnie. Problem zaczyna się, gdy menadżerowie, którzy zbierają wymagania, dostarczają nam je na kilka dni przed sprintem. Musimy je przejrzeć i zastanowić się, co jest możliwe do zrobienia, tak pod kątem technicznym, jak i ekonomii realizacji. Wtedy zmodyfikowane wymagania są odsyłane do osób zarządzających. I oczywiście kolejni interesariusze wprowadzają zmiany w detalach. A to zabiera sporo czasu. W międzyczasie nadchodzi data kolejnego sprintu, a zatwierdzonych wymagań nie ma, realizujemy więc to, o czym sądzimy, że jest w miarę stabilne. Gdy ukończymy "pewne" funkcjonalności, to zaczynamy pracę z tymi mniej stabilnymi, ale pojawiające się ciągłe modyfikacje bardzo mocno spowalniają nam pracę. Mam wrażenie, że źle tym zarządzamy, próbując wpasować waterfallowe wymagania w zwinny proces. Co z tym zrobić?"

Dobre praktyki i anty-wzorce

Sytuacja opisana na wstępie jest smutną codziennością wielu organizacji, które na fali popularności metod zwinnych zdecydowały się przejść na tę formę pracy projektowej. Niestety samo wdrożenie pracy w sprintach oraz deklaracja, że teraz jesteśmy "Agile", nie wystarcza. W szczególności zaś problem dotyczy wymagań projektowych. Jak więc podejść do tematu wymagań, by sprawnie realizować pracę w zwinnym środowisku?

Właściciele produktu (Product Owner/PO), którzy wychowali się na metodykach klasycznych, często koncentrują się na doprecyzowaniu wszelkich detali w specyfikacji (a potem trzymają kciuki, że wyspecyfikowali właściwe rzeczy). Wymagania zwinne oczekują natomiast wspólnego zrozumienia potrzeb klienta poprzez PO, architektów/designerów i zespół deweloperski. Taka, można rzec, empatia dla docelowego odbiorcy/klienta naszego produktu zdecydowanie zwiększa wydajność pracy z wymaganiami. PO może w takiej sytuacji skoncentrować się na wymaganiach wysokopoziomowych, podczas gdy szczegółami implementacji zajmuje się zespół deweloperski. I zespół zrobi to właściwie właśnie dzięki dobremu rozumieniu potrzeb i specyfiki klienta oraz użytkowników. Słowem: kiedy mamy to samo w głowach, to spisywanie szczegółowych wymagań po prostu nie jest potrzebne.

Wspólne zrozumienie potrzeb klienta nie pojawi się jednak samo. Co zrobić, żeby je zbudować?

a) Postaw na komunikację bezpośrednią. Kiedy realizowane są spotkania z klientem, zaproś na nie reprezentanta designu i zespołu deweloperskiego. Niech poznają wymagania odbiorcy bezpośrednio, a nie przez notatki PO. To nie tylko zbuduje świadomość potrzeb, ale także da możliwość bardzo cennego, natychmiastowego feedbacku dla klienta. Nie mówiąc już o tworzeniu poczucia przejrzystości i zaufania.

b) Zespołowo stwórz i pracuj z personami. Koncepcja person, jako krótkich opisów/modeli zachowań użytkowników systemu, może wydawać się na początku nieco dziwna. Ale praktyka pokazuje, że zrozumienie kilku kluczowych cech użytkowników systemu zdecydowanie przyczynia się do trafnych decyzji indywidualnych i zespołowych.

c) Nie oszczędzaj na zespołowym groomingu. Spotkania z PO i innymi interesariuszami oraz ciągłe dbanie, by wszyscy tak samo rozumieli backlog i jego priorytetyzację, jest fundamentem sprawnej realizacji wymagań.

d) Trzymaj wszystkie wymagania na jednej stronie. Utrzymuj centralny, prosty i przejrzysty backlog dostępny dla wszystkich. Gdy zespół jest w jednej lokacji, może to być po prostu kartka papieru czy tablica naścienna. Kiedy musisz pracować z wieloma lokacjami, rozwiązania takie jak Confluence, Jive czy Lithium przyjdą z pomocą.

Jednocześnie wystrzegaj się anty-wzorców co do tworzenia wymagań. Przykłady?

a) Wymagania są tworzone i spisywane przez właściciela produktu bez zaangażowania zespołu.

b) Cały projekt jest szczegółowo wyspecyfikowany, zanim zacznie się implementacja. To, co jest jak najbardziej prawdziwe w waterfallu, teraz zabija zwinność.

c) Oczekiwane jest, że wymagania będą podpisywane przez wszystkich, zanim w ogóle zacznie się praca.

d) Zespół deweloperski nie wie, kiedy ostatnio zaktualizowano wymagania.

e) W ogóle nie aktualizuje się wymagań ("Przecież zostały podpisane, pamiętasz?").

Jeśli zauważysz któreś z tych zachowań, to "wiedz, że coś się dzieje" i warto pochylić się nad przebiegiem procesu związanego z wymaganiami. Bo jak mawia stare powiedzenie: "zwinności łatwo się nauczyć, ale bardzo trudno ją dobrze zastosować".

 

Konrad Klepacki - Trener GRUPY ODITK

Autor artykułu
21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....