15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

Na Stack Overflow, najpopularniejszym w sieci miejscu, gdzie deweloperzy IT poszukują wiedzy, Fiona z Wielkiej Brytanii zadała pytanie, które odzwierciedla wyzwania, z jakimi spotyka się wiele zespołów pracujących w metodykach zwinnych:

"Nasz zespół deweloperski od jakiegoś czasu pracuje w SCRUMie. Mamy spriorytetyzowany backlog, który dzielimy na sprinty i śledzimy na wykresie burndown. W teorii wszystko wygląda świetnie. Problem zaczyna się, gdy menadżerowie, którzy zbierają wymagania, dostarczają nam je na kilka dni przed sprintem. Musimy je przejrzeć i zastanowić się, co jest możliwe do zrobienia, tak pod kątem technicznym, jak i ekonomii realizacji. Wtedy zmodyfikowane wymagania są odsyłane do osób zarządzających. I oczywiście kolejni interesariusze wprowadzają zmiany w detalach. A to zabiera sporo czasu. W międzyczasie nadchodzi data kolejnego sprintu, a zatwierdzonych wymagań nie ma, realizujemy więc to, o czym sądzimy, że jest w miarę stabilne. Gdy ukończymy "pewne" funkcjonalności, to zaczynamy pracę z tymi mniej stabilnymi, ale pojawiające się ciągłe modyfikacje bardzo mocno spowalniają nam pracę. Mam wrażenie, że źle tym zarządzamy, próbując wpasować waterfallowe wymagania w zwinny proces. Co z tym zrobić?"

Dobre praktyki i anty-wzorce

Sytuacja opisana na wstępie jest smutną codziennością wielu organizacji, które na fali popularności metod zwinnych zdecydowały się przejść na tę formę pracy projektowej. Niestety samo wdrożenie pracy w sprintach oraz deklaracja, że teraz jesteśmy "Agile", nie wystarcza. W szczególności zaś problem dotyczy wymagań projektowych. Jak więc podejść do tematu wymagań, by sprawnie realizować pracę w zwinnym środowisku?

Właściciele produktu (Product Owner/PO), którzy wychowali się na metodykach klasycznych, często koncentrują się na doprecyzowaniu wszelkich detali w specyfikacji (a potem trzymają kciuki, że wyspecyfikowali właściwe rzeczy). Wymagania zwinne oczekują natomiast wspólnego zrozumienia potrzeb klienta poprzez PO, architektów/designerów i zespół deweloperski. Taka, można rzec, empatia dla docelowego odbiorcy/klienta naszego produktu zdecydowanie zwiększa wydajność pracy z wymaganiami. PO może w takiej sytuacji skoncentrować się na wymaganiach wysokopoziomowych, podczas gdy szczegółami implementacji zajmuje się zespół deweloperski. I zespół zrobi to właściwie właśnie dzięki dobremu rozumieniu potrzeb i specyfiki klienta oraz użytkowników. Słowem: kiedy mamy to samo w głowach, to spisywanie szczegółowych wymagań po prostu nie jest potrzebne.

Wspólne zrozumienie potrzeb klienta nie pojawi się jednak samo. Co zrobić, żeby je zbudować?

a) Postaw na komunikację bezpośrednią. Kiedy realizowane są spotkania z klientem, zaproś na nie reprezentanta designu i zespołu deweloperskiego. Niech poznają wymagania odbiorcy bezpośrednio, a nie przez notatki PO. To nie tylko zbuduje świadomość potrzeb, ale także da możliwość bardzo cennego, natychmiastowego feedbacku dla klienta. Nie mówiąc już o tworzeniu poczucia przejrzystości i zaufania.

b) Zespołowo stwórz i pracuj z personami. Koncepcja person, jako krótkich opisów/modeli zachowań użytkowników systemu, może wydawać się na początku nieco dziwna. Ale praktyka pokazuje, że zrozumienie kilku kluczowych cech użytkowników systemu zdecydowanie przyczynia się do trafnych decyzji indywidualnych i zespołowych.

c) Nie oszczędzaj na zespołowym groomingu. Spotkania z PO i innymi interesariuszami oraz ciągłe dbanie, by wszyscy tak samo rozumieli backlog i jego priorytetyzację, jest fundamentem sprawnej realizacji wymagań.

d) Trzymaj wszystkie wymagania na jednej stronie. Utrzymuj centralny, prosty i przejrzysty backlog dostępny dla wszystkich. Gdy zespół jest w jednej lokacji, może to być po prostu kartka papieru czy tablica naścienna. Kiedy musisz pracować z wieloma lokacjami, rozwiązania takie jak Confluence, Jive czy Lithium przyjdą z pomocą.

Jednocześnie wystrzegaj się anty-wzorców co do tworzenia wymagań. Przykłady?

a) Wymagania są tworzone i spisywane przez właściciela produktu bez zaangażowania zespołu.

b) Cały projekt jest szczegółowo wyspecyfikowany, zanim zacznie się implementacja. To, co jest jak najbardziej prawdziwe w waterfallu, teraz zabija zwinność.

c) Oczekiwane jest, że wymagania będą podpisywane przez wszystkich, zanim w ogóle zacznie się praca.

d) Zespół deweloperski nie wie, kiedy ostatnio zaktualizowano wymagania.

e) W ogóle nie aktualizuje się wymagań ("Przecież zostały podpisane, pamiętasz?").

Jeśli zauważysz któreś z tych zachowań, to "wiedz, że coś się dzieje" i warto pochylić się nad przebiegiem procesu związanego z wymaganiami. Bo jak mawia stare powiedzenie: "zwinności łatwo się nauczyć, ale bardzo trudno ją dobrze zastosować".

 

Konrad Klepacki - Trener GRUPY ODITK

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]
17.01.2017

Utrzymanie koncentracji – jak pomóc sobie w realizacji zadań

Jak długo jesteś w stanie skoncentrować się na jednym zadaniu bez rozpraszania się i przerywania?

[więcej]