28/10/2014

Wypalenie zawodowe

Lubisz swoją pracę czy może dosięga Cię syndrom wypalenia zawodowego? Czy wszyscy jesteśmy łatwopalni?

"Aby się wypalić, trzeba najpierw płonąć". (M. Pines)

Wstaję rano, myślę: "Tylko nie to, znowu do pracy". Tak myślę w poniedziałek. We wtorek, środę i czwartek - podobnie, dopada mnie lekka frustracja. Myślę sobie: "Dzień świstaka". W piątek żyję nadzieją, że szybko się skończy. Męczą  mnie klienci, koledzy ze swoimi problemami. Wszyscy chcą szybko, dobrze i tanio. Zaczynam myśleć o nich jak o kolejnym projekcie, o nudnym, nikomu niepotrzebnym raporcie czy mało istotnej sprawie do załatwienia. Źle sypiam, nie mam apetytu. Wieczorami nie mam ochoty nigdzie wyjść, spotkać się z kimś, rozmawiać. Z czasem przerasta mnie myśl o pójściu następnego dnia do pracy. Postanawiam wyjechać na urlop, zregenerować się. Wyjeżdżam na trzy tygodnie. Urlop w porządku, bez rewelacji, choć obiektywnie patrząc - miejsce i klimat wspaniałe. Rodzina martwi się o mnie, bo dotychczas inicjowanie działań należało do mnie,  byłam/byłem motorem zwiedzania.  Może warto byłoby pójść na jakiś kurs? Kiedyś nowe trendy bardzo mnie interesowały - ale teraz zwyczajnie brakuje mi energii i zainteresowania. Kiedyś moja praca to była pasja - teraz to "sprawa do załatwienia". Drażni mnie tak wiele rzeczy, przerasta wykonanie najprostszych czynności, choćby pójście na pocztę.

Brzmi znajomo? Mam nadzieję, że nie. Ale jeśli tak, to sprawdź, bo być może jesteś na drodze do wypalenia zawodowego.

Skąd się bierze i czym jest?

Wypalenie zawodowe to proces, który zakrada się do nas po cichutku, ukradkiem. Pracujesz, bardzo lubisz swoją pracę, angażujesz się w nią, dokształcasz. Uczysz się radzić sobie w bardzo trudnych sytuacjach, rozwiązujesz skomplikowane problemy. Z drugiej strony - ponieważ bardzo lubisz to, co robisz - stajesz się artystą w swoim fachu. Artyzm wymaga wspinania się na wyżyny intelektualne. Nie zawsze są one doceniane przez otoczenie, zauważane przez rodzinę, odpowiednio wynagradzane. Czasem uznanie objawia się nadmiarem dodatkowych ról i obowiązków. Jeśli nic nie zmienia się w Twojej pracy poza dodaniem nowych i nieodebraniem starych obowiązków - możesz zacząć tracić złudzenia dotyczące wizji własnej ścieżki rozwoju, pracy. Zaczynasz zderzać się z szarą rzeczywistością, ze swoimi podkręconymi przez zmęczenie myślami.

To wszystko sprawia, że bez odpowiedniej strategii możemy się wypalić. Oczywiście są osoby bardziej i mniej podatne na wypalenie. Nie zawsze mówimy też o wypaleniu zawodowym, a o chwilowym przemęczeniu.

Po czym więc poznać syndrom wypalenia zawodowego? Christina Maslach, najbardziej znana badaczka tego zjawiska wyodrębniła 3 główne obszary: zespół wyczerpania emocjonalnego, depersonalizację oraz obniżone poczucie własnych dokonań. 

Zespół wyczerpania emocjonalnego najczęściej objawia się unikaniem obowiązków zawodowych. Jesteśmy tak zmęczeni emocjonalnie i fizycznie, że szukamy sposobów na zmniejszenie liczby spotkań,  zadań i innych sposobów na oddalenie się z biura. Powrót do pracy powoduje przykry stan emocjonalny, pojawiać się może frustracja i zmęczenie, przeświadczenie o wielości i złożoności codziennych problemów i niemoc poradzenia sobie z nimi.  

Pracownik nie zawsze może sobie pozwolić na ucieczkę od współpracowników. Włączają się wtedy inne strategie: reakcja dystansowania się, czyli wycofywania się z kontaktów. Zaczynamy ograniczać do minimum czas poświęcany współpracownikom. Taka chęć ucieczki może doprowadzić do depersonalizacji, zaczynamy traktować ich przedmiotowo, jak "nośnik" zadań czy problemów lub jako kolejne "przypadki" do załatwienia w godzinach pracy.

Wielość obciążeń powodować może rozmycie się pasji, co prowadzić może do poczucia, że tyle wysiłku wkładaliśmy w tę pracę, a nagroda jest niewystarczająca. Tak się staramy, a współpracownicy, szefowie są niewdzięczni, nie doceniają naszej wiedzy i fachowości, nie wynagradzają nas wystarczająco. Przestajemy czerpać satysfakcję z pracy, z rozwoju. Zaczynamy wątpić w sensowność naszych działań.

Jak sobie radzić? Jak zapobiegać?

Pierwsza i podstawowa zasada brzmi: dostrzeż problem i chciej coś z tym zrobić. Póki nie będzie w Tobie chęci wyjścia z sytuacji, to żaden sposób nie będzie dobry. A sposobów na to, aby poradzić sobie z wypaleniem zawodowym, albo mu zapobiec (zapobiec np. w pogłębianiu się tego stanu) jest wiele:

Dbanie o różnorodność w obrębie wykonywanego zawodu: nowe obszary zawodowe, zmiana zakresu odpowiedzialności, zadań, zamiana z kimś z zespołu, pisanie artykułów do wewnętrznego newslettera, udzielanie się w organizacjach non-profit, ścisłe ustalenie, kiedy masz dni koncepcyjne, a kiedy jesteś dla ludzi.

Równowaga pomiędzy życiem zawodowym a rodzinnym: dbanie o swoją rodzinę, czas dla niej, czas dla siebie, czas na bawienie się swoimi/waszymi pasjami, zainteresowaniami. To także czas na spotkania z ludźmi, którzy nas pozytywnie "doładowują". I co ważne: bezwzględne dbanie o czas relaksu po okresie intensywnej pracy. Bezwzględny odpoczynek w weekend - zero komputera, tylko czas dla Ciebie i rodziny.

Zadbanie o swoje ciało tak, aby ono zadbało o nasze emocje. Wszyscy doskonale wiemy, że emocje wpływają na nasze ciało. W drugą stronę jest dokładnie tak samo. Najprostsze działania, jakie możesz podjąć, aby się "spionizować" to na przykład zbilansowana dieta oraz regularność spożywanych posiłków (więcej niż wczesne śniadanie i późna kolacja: mówi się o trzech do pięciu niewielkich posiłkach dziennie). Kolejnym prostym zaleceniem jest ruch: 3x30x130, czyli trzy razy w tygodniu po minimum 30 minut z tętnem 130. To może być basen, intensywniejszy spacer, nordic walking, bieganie interwałowe, jazda na rowerze, jazda konna, gra w siatkówkę, piłkę nożną, zumba. Cokolwiek, co jest ruchem i sprawia Tobie przyjemność.

Odwaga w zarządzaniu relacjami. Przyjrzyj się, które relacje są dla Ciebie dobre, wspierające, a które są toksyczne. Nie rozmieniaj się na drobne w imię "bycia wszystkim dla każdego". Miej odwagę w zakończeniu znajomości i relacji zawodowych z osobami, które zwyczajnie Tobie nie służą. To często bolesny dla obu stron proces, jednocześnie mocno oczyszczający i odświeżający.

Rozpoznanie i poradzenie sobie z codziennymi stresorami, czyli co Cię stresuje i na ile możesz wyeliminować ten czynnik? Jeśli nie możesz go wyeliminować, to jak możesz zminimalizować jego wpływ? Odizolować się? Przekazać komuś innemu daną czynność? Uznać, że "ten typ tak ma"? "Zaprzyjaźnić się" ze stresorem? Nauczyć się kilku prostych technik relaksacyjnych? Spojrzeć na problem z innej perspektywy? Zastanowić się, na ile potrzebnie się nim zajmujesz? 

Poznanie i akceptacja siebie i swoich zasobów. Kim jesteś? Jakie są Twoje mocne strony, Twoje zdolności, a gdzie są Twoje słabsze obszary? Co możesz, a czego nie chcesz w sobie zmieniać? Na ile jesteś gotowa/gotów do zaakceptowania tego kim i gdzie jesteś? Gdzie chcesz być za 5, 10 lat? A czego zdecydowanie nie chcesz? Jakie Są Twoje wartości, którymi się kierujesz na co dzień? Kto jest lub może być Twoim wsparciem w trudnych momentach? Co innego chcesz i możesz realnie robić? Co Cię potencjalnie może zainteresować? Czego już na pewno nie chcesz robić? Jakie większe lub mniejsze sukcesy odniosłaś/odniosłeś ostatnio w pracy?

Ognioodporni

Każdy z nas ma w sobie potencjał do tego, by zapobiec lub wyjść z wypalenia zawodowego. Kluczem jest poznanie i akceptacja siebie, chęć przeciwdziałania lub zapobiegania, a przede wszystkim wiara w to, że potrafimy, że możemy i że zawsze jest jakieś rozwiązanie i wyjście.

Zaangażowanie to bezpośrednie przeciwieństwo wypalenia, to Twoja ognioodporność - i  jej właśnie życzę Tobie z całego serca.  

 

Dorota Jakubowska Kurzec - Trener Grupy ODiTK

 

 

 

Autor artykułu
DOROTA JAKUBOWSKA-KURZEC
24/06/2024

Samoświadomość, odwaga i ciągła nauka - czyli leadership po nowemu

„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...