07.03.2016

Zacznij słuchać głośniej

Czy doświadczyłeś kiedykolwiek sytuacji, w której poczułeś się całkowicie niezrozumiany, pomimo że włożyłeś wiele wysiłku w to, aby klarownie przedstawić swoją wizję/zdanie/pomysł? Dodam jeszcze, że brak zrozumienia odkryłeś dopiero po czasie, gdy zobaczyłeś efekt pracy swojego zespołu.

Czy zdarzyło Ci się wtedy zarzucać sobie, jak mogłeś przeoczyć ważne sygnały zdradzające, że całkowicie się rozmijacie? Wiesz, gdzie popełniłeś błąd? Prawdopodobnie tak jak i ja nie potrafisz słuchać. Brak umiejętności słuchania to niestety dość powszechna cecha menedżerów. Może prowadzić do poważnych konsekwencji. Lider, który nie potrafi słuchać, odcina się od ważnych informacji, które mogłyby mu pomóc zażegnać kryzysową sytuację lub wdrożyć innowacyjne pomysły.

Zastanawiające jest dla to czy praktyka menedżerska przypadkiem nie "tępi" tej umiejętności. Czy tak jak ja rozpoznajesz u siebie któreś z poniższych zachowań?

  • Mam skłonność, by mówić więcej od innych.
  • Szybko wyciągam wnioski i wyrażam swoją opinię, jeszcze zanim rozmówca skończy wypowiedź.
  • Jestem niecierpliwy i nie mogę się doczekać na swoją kolej do zabrania głosu.
  • Łatwo się rozpraszam.
  • Łatwo wydaję opinię na temat rozmówców.
  • Chcę jak najszybciej przejść do sedna sprawy.
  • Nie interesują mnie emocje ludzi, chcę tylko wiedzieć co zrobili.
  • Często zapominam o tym, co mi ktoś powiedział.
  • Słucham wybiórczo, skupiając uwagę tylko na niektórych kwestiach.
  • Szybko się denerwuję, kiedy słyszę coś, co mi się nie podoba i reaguję niezadowoleniem na złe wiadomości.

Znak czasów?

Jeżeli twierdząco odpowiedziałeś na kilka lub wszystkie powyższe punkty, to znaczy, że jesteś złym słuchaczem, nie posiadasz umiejętności słuchania lub w najbardziej optymistycznej wersji jesteś, jak ja, słabym słuchaczem. Zatrważające, gdy zestawimy to z wynikami badań, które mówią, że w ciągu typowego dnia pracy 45 % czasu spędzamy na słuchaniu, 30% na mówieniu, a 85% naszej wiedzy zdobywamy właśnie słuchając. Nieprzypadkowo przywódcy, którzy potrafią słuchać, uważani są za bardziej skutecznych i efektywnych (przytoczone za K. Murray, Inspirująca komunikacja).

Szukając dalej, zastanawiam się czy może związane to jest z faktem, że jestem wzrokowcem? A może z tym, że żyjemy w czasach, w których nie do końca prawdziwe jest motto: "że mowa jest srebrem, a milczenie złotem"? W porównaniu do mieszkańców lasów tropikalnych, którzy z odległości kilkuset metrów potrafią usłyszeć i zinterpretować najdrobniejsze bodźce akustyczne, jesteśmy po prostu upośledzeni poznawczo. Kanadyjski kompozytor i teoretyk muzyki Raymond Murray Schaffer już w latach 70. zwrócił uwagę na to, że człowiek zachodu ery postindustrialnej spędza życie w środowisku lo-fi czyli takim, w którym hałas wypiera czytelne dla nas bodźce słuchowe i czyni nas praktycznie "głuchymi".

Powrót do korzeni

Antropologowie badający bardziej akustyczne kultury, ale też codzienne doświadczenia osób niewidomych, przekonują, że głębokie słuchanie prowadzi do całkowicie odmiennego postrzegania czasu, przestrzeni oraz związków logicznych. To, co nam może pomóc w doskonaleniu umiejętności (tak rzadkiej obecnie, że może warto nazwać ją darem), to fakt, że z natury jesteśmy nastawieni na słuchanie. Dziecko od chwili swych narodzin słucha i nasłuchuje obecności rodziców, których bliskość daje mu poczucie bezpieczeństwa. Później, gdy dorasta, to właśnie słuchanie rodziców daje mu pewność w poznawaniu i rozumieniu świata, wydarzeń i zjawisk. Poprzez słuchanie rodziców dziecko uczy się świata.

Jak wrócić więc do korzeni? Pomocne, w mojej opinii, jest doskonalenie 7 podstawowych technik efektywnego słuchania:

1. Okazuj uwagę - nie przerywaj, rób notatki, patrz na rozmówcę. Nie ty jesteś ważny. Unikaj ocen. Demonstruj, że słuchasz uważnie. Uważaj na sygnały niewerbalne swoje i rozmówcy.

2. Ćwicz empatię - nazywaj emocje, które zauważyłeś.

3. Wyjaśniaj i interpretuj - proś o dodatkowe wyjaśnienia.

4. Zadawaj pytania - zwłaszcza otwarte.

5. Odzwierciedlaj - powtarzaj myśl rozmówcy własnymi słowami.

6. Rób podsumowanie i dziękuj - za czas i zaangażowanie. Nawet jeśli myślisz, że spotkanie nie wniosło nowej wartości.

7. Działaj - słuchaj z nastawieniem na działanie, stwórz plan dalszych działań.

Świadome słuchanie może nam pomóc budować zaangażowanie. Zapewnia szacunek, oddanie i zaufanie pracowników. Z pewnością umiejętność słuchania jest jedną z najważniejszych cech lidera w oczach pracowników. Niemal 40% pracowników polskich firm uważa, że za mało jest stylu angażującego, którego głównym filarem jest słuchanie (badania PARP i Values 2015). Jeżeli twoi pracownicy, współpracownicy zauważą, że nie przywiązujesz większej uwagi do słuchania, to możesz być pewien, że oni też nie będą słuchać swoich współpracowników czy klientów. Co możesz zrobić? Zacznij słuchać głośniej!

Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]