7/03/2016

Zacznij słuchać głośniej

Czy doświadczyłeś kiedykolwiek sytuacji, w której poczułeś się całkowicie niezrozumiany, pomimo że włożyłeś wiele wysiłku w to, aby klarownie przedstawić swoją wizję/zdanie/pomysł? Dodam jeszcze, że brak zrozumienia odkryłeś dopiero po czasie, gdy zobaczyłeś efekt pracy swojego zespołu.

Czy zdarzyło Ci się wtedy zarzucać sobie, jak mogłeś przeoczyć ważne sygnały zdradzające, że całkowicie się rozmijacie? Wiesz, gdzie popełniłeś błąd? Prawdopodobnie tak jak i ja nie potrafisz słuchać. Brak umiejętności słuchania to niestety dość powszechna cecha menedżerów. Może prowadzić do poważnych konsekwencji. Lider, który nie potrafi słuchać, odcina się od ważnych informacji, które mogłyby mu pomóc zażegnać kryzysową sytuację lub wdrożyć innowacyjne pomysły.

Zastanawiające jest dla to czy praktyka menedżerska przypadkiem nie "tępi" tej umiejętności. Czy tak jak ja rozpoznajesz u siebie któreś z poniższych zachowań?

  • Mam skłonność, by mówić więcej od innych.
  • Szybko wyciągam wnioski i wyrażam swoją opinię, jeszcze zanim rozmówca skończy wypowiedź.
  • Jestem niecierpliwy i nie mogę się doczekać na swoją kolej do zabrania głosu.
  • Łatwo się rozpraszam.
  • Łatwo wydaję opinię na temat rozmówców.
  • Chcę jak najszybciej przejść do sedna sprawy.
  • Nie interesują mnie emocje ludzi, chcę tylko wiedzieć co zrobili.
  • Często zapominam o tym, co mi ktoś powiedział.
  • Słucham wybiórczo, skupiając uwagę tylko na niektórych kwestiach.
  • Szybko się denerwuję, kiedy słyszę coś, co mi się nie podoba i reaguję niezadowoleniem na złe wiadomości.

Znak czasów?

Jeżeli twierdząco odpowiedziałeś na kilka lub wszystkie powyższe punkty, to znaczy, że jesteś złym słuchaczem, nie posiadasz umiejętności słuchania lub w najbardziej optymistycznej wersji jesteś, jak ja, słabym słuchaczem. Zatrważające, gdy zestawimy to z wynikami badań, które mówią, że w ciągu typowego dnia pracy 45 % czasu spędzamy na słuchaniu, 30% na mówieniu, a 85% naszej wiedzy zdobywamy właśnie słuchając. Nieprzypadkowo przywódcy, którzy potrafią słuchać, uważani są za bardziej skutecznych i efektywnych (przytoczone za K. Murray, Inspirująca komunikacja).

Szukając dalej, zastanawiam się czy może związane to jest z faktem, że jestem wzrokowcem? A może z tym, że żyjemy w czasach, w których nie do końca prawdziwe jest motto: "że mowa jest srebrem, a milczenie złotem"? W porównaniu do mieszkańców lasów tropikalnych, którzy z odległości kilkuset metrów potrafią usłyszeć i zinterpretować najdrobniejsze bodźce akustyczne, jesteśmy po prostu upośledzeni poznawczo. Kanadyjski kompozytor i teoretyk muzyki Raymond Murray Schaffer już w latach 70. zwrócił uwagę na to, że człowiek zachodu ery postindustrialnej spędza życie w środowisku lo-fi czyli takim, w którym hałas wypiera czytelne dla nas bodźce słuchowe i czyni nas praktycznie "głuchymi".

Powrót do korzeni

Antropologowie badający bardziej akustyczne kultury, ale też codzienne doświadczenia osób niewidomych, przekonują, że głębokie słuchanie prowadzi do całkowicie odmiennego postrzegania czasu, przestrzeni oraz związków logicznych. To, co nam może pomóc w doskonaleniu umiejętności (tak rzadkiej obecnie, że może warto nazwać ją darem), to fakt, że z natury jesteśmy nastawieni na słuchanie. Dziecko od chwili swych narodzin słucha i nasłuchuje obecności rodziców, których bliskość daje mu poczucie bezpieczeństwa. Później, gdy dorasta, to właśnie słuchanie rodziców daje mu pewność w poznawaniu i rozumieniu świata, wydarzeń i zjawisk. Poprzez słuchanie rodziców dziecko uczy się świata.

Jak wrócić więc do korzeni? Pomocne, w mojej opinii, jest doskonalenie 7 podstawowych technik efektywnego słuchania:

1. Okazuj uwagę - nie przerywaj, rób notatki, patrz na rozmówcę. Nie ty jesteś ważny. Unikaj ocen. Demonstruj, że słuchasz uważnie. Uważaj na sygnały niewerbalne swoje i rozmówcy.

2. Ćwicz empatię - nazywaj emocje, które zauważyłeś.

3. Wyjaśniaj i interpretuj - proś o dodatkowe wyjaśnienia.

4. Zadawaj pytania - zwłaszcza otwarte.

5. Odzwierciedlaj - powtarzaj myśl rozmówcy własnymi słowami.

6. Rób podsumowanie i dziękuj - za czas i zaangażowanie. Nawet jeśli myślisz, że spotkanie nie wniosło nowej wartości.

7. Działaj - słuchaj z nastawieniem na działanie, stwórz plan dalszych działań.

Świadome słuchanie może nam pomóc budować zaangażowanie. Zapewnia szacunek, oddanie i zaufanie pracowników. Z pewnością umiejętność słuchania jest jedną z najważniejszych cech lidera w oczach pracowników. Niemal 40% pracowników polskich firm uważa, że za mało jest stylu angażującego, którego głównym filarem jest słuchanie (badania PARP i Values 2015). Jeżeli twoi pracownicy, współpracownicy zauważą, że nie przywiązujesz większej uwagi do słuchania, to możesz być pewien, że oni też nie będą słuchać swoich współpracowników czy klientów. Co możesz zrobić? Zacznij słuchać głośniej!

Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK

Autor artykułu
Iwona Skiba
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...