Czy doświadczyłeś kiedykolwiek sytuacji, w której poczułeś się całkowicie niezrozumiany, pomimo że włożyłeś wiele wysiłku w to, aby klarownie przedstawić swoją wizję/zdanie/pomysł? Dodam jeszcze, że brak zrozumienia odkryłeś dopiero po czasie, gdy zobaczyłeś efekt pracy swojego zespołu.
Czy zdarzyło Ci się wtedy zarzucać sobie, jak mogłeś przeoczyć ważne sygnały zdradzające, że całkowicie się rozmijacie? Wiesz, gdzie popełniłeś błąd? Prawdopodobnie tak jak i ja nie potrafisz słuchać. Brak umiejętności słuchania to niestety dość powszechna cecha menedżerów. Może prowadzić do poważnych konsekwencji. Lider, który nie potrafi słuchać, odcina się od ważnych informacji, które mogłyby mu pomóc zażegnać kryzysową sytuację lub wdrożyć innowacyjne pomysły.
Zastanawiające jest dla to czy praktyka menedżerska przypadkiem nie "tępi" tej umiejętności. Czy tak jak ja rozpoznajesz u siebie któreś z poniższych zachowań?
Jeżeli twierdząco odpowiedziałeś na kilka lub wszystkie powyższe punkty, to znaczy, że jesteś złym słuchaczem, nie posiadasz umiejętności słuchania lub w najbardziej optymistycznej wersji jesteś, jak ja, słabym słuchaczem. Zatrważające, gdy zestawimy to z wynikami badań, które mówią, że w ciągu typowego dnia pracy 45 % czasu spędzamy na słuchaniu, 30% na mówieniu, a 85% naszej wiedzy zdobywamy właśnie słuchając. Nieprzypadkowo przywódcy, którzy potrafią słuchać, uważani są za bardziej skutecznych i efektywnych (przytoczone za K. Murray, Inspirująca komunikacja).
Szukając dalej, zastanawiam się czy może związane to jest z faktem, że jestem wzrokowcem? A może z tym, że żyjemy w czasach, w których nie do końca prawdziwe jest motto: "że mowa jest srebrem, a milczenie złotem"? W porównaniu do mieszkańców lasów tropikalnych, którzy z odległości kilkuset metrów potrafią usłyszeć i zinterpretować najdrobniejsze bodźce akustyczne, jesteśmy po prostu upośledzeni poznawczo. Kanadyjski kompozytor i teoretyk muzyki Raymond Murray Schaffer już w latach 70. zwrócił uwagę na to, że człowiek zachodu ery postindustrialnej spędza życie w środowisku lo-fi czyli takim, w którym hałas wypiera czytelne dla nas bodźce słuchowe i czyni nas praktycznie "głuchymi".
Antropologowie badający bardziej akustyczne kultury, ale też codzienne doświadczenia osób niewidomych, przekonują, że głębokie słuchanie prowadzi do całkowicie odmiennego postrzegania czasu, przestrzeni oraz związków logicznych. To, co nam może pomóc w doskonaleniu umiejętności (tak rzadkiej obecnie, że może warto nazwać ją darem), to fakt, że z natury jesteśmy nastawieni na słuchanie. Dziecko od chwili swych narodzin słucha i nasłuchuje obecności rodziców, których bliskość daje mu poczucie bezpieczeństwa. Później, gdy dorasta, to właśnie słuchanie rodziców daje mu pewność w poznawaniu i rozumieniu świata, wydarzeń i zjawisk. Poprzez słuchanie rodziców dziecko uczy się świata.
Jak wrócić więc do korzeni? Pomocne, w mojej opinii, jest doskonalenie 7 podstawowych technik efektywnego słuchania:
1. Okazuj uwagę - nie przerywaj, rób notatki, patrz na rozmówcę. Nie ty jesteś ważny. Unikaj ocen. Demonstruj, że słuchasz uważnie. Uważaj na sygnały niewerbalne swoje i rozmówcy.
2. Ćwicz empatię - nazywaj emocje, które zauważyłeś.
3. Wyjaśniaj i interpretuj - proś o dodatkowe wyjaśnienia.
4. Zadawaj pytania - zwłaszcza otwarte.
5. Odzwierciedlaj - powtarzaj myśl rozmówcy własnymi słowami.
6. Rób podsumowanie i dziękuj - za czas i zaangażowanie. Nawet jeśli myślisz, że spotkanie nie wniosło nowej wartości.
7. Działaj - słuchaj z nastawieniem na działanie, stwórz plan dalszych działań.
Świadome słuchanie może nam pomóc budować zaangażowanie. Zapewnia szacunek, oddanie i zaufanie pracowników. Z pewnością umiejętność słuchania jest jedną z najważniejszych cech lidera w oczach pracowników. Niemal 40% pracowników polskich firm uważa, że za mało jest stylu angażującego, którego głównym filarem jest słuchanie (badania PARP i Values 2015). Jeżeli twoi pracownicy, współpracownicy zauważą, że nie przywiązujesz większej uwagi do słuchania, to możesz być pewien, że oni też nie będą słuchać swoich współpracowników czy klientów. Co możesz zrobić? Zacznij słuchać głośniej!
Iwona Skiba, Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu GRUPY ODITK
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...