16/02/2015

Zarządzanie kompetencjami - kilka kluczowych pytań

W branży HR rozmawia się „językiem kompetencji”. Najlepszym przykładem na to jest narzędzie spotykane w wielu firmach, zwane słownikiem kompetencji.

Oznacza to, że wiele decyzji personalnych podejmowanych jest przez pryzmat wpływu na rozwój kompetencji firmy. Oprócz opisów stanowisk standardem staje się model kompetencji dla poszczególnych funkcji organizacyjnych. Intencje i korzyści wdrożenia systemu zarządzania kompetencjami są już szeroko opisane w różnych publikacjach branżowych. Kto jeszcze zastanawia się, jak wdrożyć kompetencje lub sprawdzić, jak działa obecny system, może zmierzyć się kilkoma praktycznymi pytaniami.

1. Które kompetencje są kluczowe dla naszego biznesu? Czy siła konkurencyjna rynku opiera się na twardej wiedzy, czy bardziej na specyficznych umiejętnościach ludzi?

W biznesie można inwestować w różne strategiczne zasoby, np. automatyczną technologię, która nie wymaga ciągłego dokształcania pracowników. Konkurowanie ceną usługi lub produktu powoduje, że wykonywana praca składa się z prostych czynności, często z wykorzystaniem zaawansowanych technologicznie urządzeń. W takim przypadku kluczowe dla biznesu stają się nie tyle kompetencje operacyjne (wykonywana praca), lecz koncepcyjne - związane z projektowaniem procesów, szukaniem usprawnień i oszczędności. Różnice w poziomie kompetencji pracowników decydują bezpośrednio o konkurencyjności. Trzeba jednak wybrać te, które są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu.

2. Czy posiadane przez pracowników kompetencje muszą być unikalne?

Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której firma musi zatrudniać samych najlepszych fachowców w danej dziedzinie, aby osiągnąć sukces. Kompetencje pracowników nie muszą być na poziomie eksperta, w wielu przypadkach wystarczy, że racjonalnie ustalony zostanie zakres wymaganej wiedzy i umiejętności. Wbrew powszechnej opinii, pracownicy o wysokich kompetencjach wyróżniają się nie tyle ilością posiadanej wiedzy, ale umiejętnością jej interpretacji oraz szybkością znajdowania właściwych informacji. Sprzedawcy w większości firm maja podobne standardy sprzedaży, więc o skuteczności ich działania decyduje umiejętność adaptacji ogólnej wiedzy do specyfiki działania firmy, do konkretnych problemów klientów. Model kompetencji nie musi być oryginalny, chyba że procesy firmy są unikalne na rynku.

3. Czy nasz "know-how" wypracowany w wyniku zarządzania kompetencjami nadaje się do ochrony prawnej?

Modele kompetencji to prawdziwe recepty na sukces. Jeśli pracownicy się sprawdzają i widzimy wyraźny związek pomiędzy poziomem ich kompetencji a wynikami firmy, to warto skatalogować i opisać nasz własny system zarządzania. Każdy szef kuchni trzyma pod kluczem swoje najlepsze przepisy. Wypracowanie modelu kosztuje - warto chronić opracowane narzędzia.

4. Czy firma ma pomysł na zarządzanie wiedzą w zakresie modelu kompetencji?

Wdrożyć model kompetencji to jedno, a sprawić, że po kilku latach jest nadal aktualny, to drugie. System zarządzania kompetencjami ma w założeniach uniemożliwić pojawienie się sytuacji, w której bardzo dobry pracownik, zwalniając się z pracy, zabiera ze sobą najważniejsze informacje oraz praktyczne umiejętności. Z tego wynika potrzeba porządkowania i katalogowania wiedzy w dopasowane do firmy modele kompetencyjne oraz ciągłe doskonalenie takich modeli.

5. Czy rozwój kompetencji jest zintegrowany z innymi systemami zarządzania zasobami ludzkimi?

Praca nad wdrożeniem modelu kompetencji to ciągły proces doskonalenia i dopasowywania ogólnych zaleceń do szczegółowych wymagań związanych z działaniem firmy. Pracownicy muszą identyfikować się z tworzonym modelem. System zarządzania kompetencjami wymaga zatem połączenia z system motywowania, komunikacji wewnętrznej i systemem sukcesji, tzw. ścieżkami karier. Wdrożenie modelu kompetencji wymaga zaplanowania działań związanych z jego aktualizacją, doskonaleniem i motywowaniem pracowników do rozwoju.

Pracownicy firmy, posiadający kompetencje wyższe od pracowników innych organizacji, tworzą przewagę konkurencyjną. Warto zatem mieć system zarządzania kompetencjami, aby stale doskonalić i rozwijać konkretne umiejętności pracowników. Taki system wymaga jednak uważnego wdrożenia. Jak widać po przedstawionych pytaniach, opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania kompetencjami to dość żmudna analiza, rozpoznanie specyfiki biznesu, określenie strategii, celów i mierników rozwoju. Jak zawsze  w zarządzaniu -  dokładne planowanie to więcej wartości w działaniu systemu. Mam nadzieję, że przedstawione pytania okażą się pomocne w trakcie wdrażania i doskonalenia systemu stymulowania rozwoju kompetencji w firmie.

 

Paweł Błaszkiewicz - Trener Grupy ODiTK

 

 

Autor artykułu
PAWEŁ BŁASZKIEWICZ
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...