26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo każda godzina pracy projektanta kosztuje. Jednak niedopracowana konstrukcja kosztuje o wiele więcej.

Konstrukcja, która nie została wystarczająco dopracowana na wczesnym etapie, generuje większe koszty produkcji i braków jakościowych. Większe niż gdyby zastosowano zasady projektowania pod montaż, czyli DFA (Design For Assembly).

Współczynnik zrozumiały dla wszystkich

Menadżerowie, którzy nie są inżynierami, najczęściej nie dysponują miarą, która pozwalałaby im ocenić, czy dana konstrukcja jest wystarczająco dobrze zaprojektowana. A na koszt montowanego wyrobu największy wpływ mają właśnie efekty pracy inżynierów projektantów.

Na poniższej infografice przedstawione są cztery obszary, na które finansiści zwykle dzielą koszty produkcji: projekt (5%), materiał (50%), robocizna (15%) i narzuty (30%). Ponieważ koszt projektowania rozkłada się na większą liczbę egzemplarzy, to jednostkowo ma najmniejszy udział w produkcie. Rzeczywistą wielkość wpływu tych czynników na koszty produkcji ilustrują rzucane przez nie cienie. Największy wpływ na przyszły koszt mają właśnie inżynierowie projektujący przyszłe urządzenie.

Rys.1. Ford Motor Co. zbadał u siebie nie tylko koszty produkcji, ale też to, co ma największy wpływ na tworzenie tych kosztów (Infografika - GRUPA ODITK, prawa zastrzeżone).

Design For Assembly (DFA) to inżynierskie podejście i zestaw narzędzi do projektowania wyrobów tak, by składały się z mniejszej liczby części i były łatwiejsze w montażu, co ma znaczący wpływ na całkowite koszty.

DFA wdrażane jest w celu obniżki kosztów i polepszenia jakości. Często pomijanym atutem DFA jest wprowadzenie zrozumiałej przez wszystkich miary określającej, jak dobrze zaprojektowana jest dana konstrukcja.

Taką miarą jest Współczynnik Złożoności (Wsp.Złoż.), wyrażany w procentach. Jest to teoretycznie najmniejsza liczba elementów, z jakiej da się zrobić złożenie, w stosunku do aktualnej liczby elementów. Niezależnie któremu inżynierowi znającemu DFA zlecimy wyliczenie współczynnika - wyjdzie to samo.

Prześledźmy to na przykładzie:

Początkowo rowerek biegowy składał się z 86 części. Po przeprojektowaniu, które wymagało wielu kreatywnych pomysłów, udało się osiągnąć tę samą funkcjonalność przy zaledwie 13 częściach. Współczynnik Złożoności wzrósł z 8,5% do 53%. Uproszczenie konstrukcji ma za każdym razem wpływ na ilość czasu potrzebną do zmontowania wyrobu oraz na późniejszą niezawodność produktu (prostsze produkty rzadziej zawodzą).

 

Rys.2. Redukcja liczby części składowych rowerka biegowego dzięki przeprojektowaniu zgodnie z DFA (materiały szkoleniowe GRUPY ODITK).

Współczynnik złożoności poniżej 10% wskazuje na zbyt skomplikowaną i trudną w montażu konstrukcję. Korzystając z narzędzi DFA, inżynierowie potrafią zachować funkcjonalność wyrobu przy mniejszej liczbie części, co widzimy przez rosnący Współczynnik Złożoności. Najwyższe współczynniki w praktyce mogą przekroczyć 50% - jest to "mistrzostwo świata" i w przypadku opatentowania taki wyrób trudno będzie podrobić tańszą wersją, ponieważ cena silnie wiąże się z prostotą.

Rys.3. Wpływ dobrego zaprojektowania (Wsp.Złoż.) na liczbę defektów oraz ramowe wskazówki działań w zależności od Współczynnika Złożoności (materiały szkoleniowe GRUPY ODITK).

Jak widać, wyliczenie Współczynnika Złożoności nie jest trudne. Dla sukcesu wdrożenia DFA w działach konstrukcyjnych kluczowe jest, by rozumieli go nie tylko inżynierowie. Bez jego znajomości menadżerowie i finansiści zawsze będą naciskali jedynie na szybsze ukończenie projektowania, bo nie mają rozeznania, czy taki projekt jest wystarczająco dobry.

Przedstawienie całościowych przykładów konsekwencji wysokiego i niskiego Współczynnika Złożoności w organizacji jest konieczne, jednak może nie wystarczyć. Bardzo przekonywujące są własne, pilotażowe przykłady przeprojektowania konkretnych wyrobów firmy narzędziami DFA z podaniem miar przed i po tym przeprojektowaniu. Oprócz Współczynnika Złożoności powinny być tam również zmiany dla: całkowitego kosztu produktu (materiał + praca + koszty ogólne), czasu montażu i liczby części.

DFA - korzyści i ryzyka

Wzmianki wdrożeń DFA podają liczne sukcesy - na przykład zmniejszenie kosztu produkcji przecinarki plazmowej o 35% czy trzykrotne zwiększenie zysku z metra kwadratowego powierzchni produkcyjnej (oba przykłady Mike Shipulski - Hyperterm). Jest to spowodowane zmniejszeniem liczby części składowych i ułatwieniem montażu, którego czas można zredukować w ten sposób nawet o połowę. Na tym zalety wdrożenia DFA się nie kończą - statystyki wyraźnie pokazują spadek liczby defektów. Zmniejszenie liczby części oznacza także mniej rysunków, mniej części do prototypowania, mniej ofert i wycen części, mniej stanów magazynowych i mniejszy metraż potrzebny do produkcji.

Wdrażając w organizacji DFA, warto zabezpieczyć ryzyka:

1. Szkolenia z DFA koniecznie muszą być wysokiej jakości. Pierwsze próby wdrożeń DFA w Polsce kończyły się porażką z powodu koncentracji jedynie na samej teorii.

2. Niektórzy konstruktorzy mają opór przed nowymi narzędziami. Tu wskazane są odpowiednie do sytuacji działania rozwojowe (nie tylko coaching) i stworzenie atmosfery bezpieczeństwa.

3. Bardzo ważne jest, by we wdrożeniu nie pominąć menadżerów. Jeśli nie będą przekonani, by dbać o wysoki Współczynnik Złożoności, to szybko spowodują powrót to starych praktyk - mimo że popędzanie konstruktorów zemści się później, urok zwycięstw odtrąbionych w pół drogi ciągle ma dużo słodyczy.

4. Faza koncepcji inżynierskiej bywa w DFA sporo dłuższa i nie każdemu menadżerowi wystarcza cierpliwości, co potrafi zabić całe wdrożenie. Dlatego warto poprosić o wsparcie wdrożeniowe kogoś, kto ma w tym doświadczenie.

Tytułowym ukrytym złotem u konstruktorów jest potencjał do lepszego projektowania wyrobów, co ma ogromny wpływ na koszty produkcji. Sami konstruktorzy potrzebują jednak wsparcia. Jeżeli ich menadżerowie przestaną ich poganiać, a raczej będą namawiali do dalszego uproszczania konstrukcji (co jest mierzone Współczynnikiem Złożoności), to wspólnie osiągnięte rezultaty tak wprowadzonego w życie DFA będą zdumiewać.

"Doskonałość osiąga się nie wtedy, kiedy nie można już nic dodać, ale raczej wtedy, gdy nie można nic ująć" (Antoine de Saint-Exupéry, z książki "Ziemia, planeta ludzi").

Michał Hałas, Trener GRUPY ODITK

08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]