Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i Portfelami” (IPMA Individual Competence Baseline version 4.0) wprowadza istotne zmiany zarówno w treści wymagań, jak i w zasadach certyfikacji.
Przede wszystkim po raz pierwszy zaprezentowano tłumaczenie oryginału z języka angielskiego zamiast narodowej wersji Wytycznych. W jego opracowaniu wzięli udział m.in. eksperci z Polski, dla których zarządzanie projektami jest kluczowym obszarem działalności biznesowej. W ten sposób powstał jednolity standard dla wszystkich organizacji zrzeszonych w IPMA z całego świata.
Co jeszcze uległo zmianie i jakich nowości należy się spodziewać?
Dotychczasowe Oko Kompetencji obejmujące umiejętności: Behawioralne, Techniczne i Kontekstowe zostało zastąpione analogicznie obszarami: Ludzie, Praktyka i Perspektywa, a wśród nich udało się wyselekcjonować aż 29 elementów kompetencji.
Zawód Project Managera uznany został za zawód globalny, a zdolności, umiejętności i wiedza mają być sprawdzane zarówno dla projektów, jaki i programów oraz portfeli. Na ten moment powstała jedynie pierwsza część wytycznych kompetencji, która obejmuje zarządzanie projektami.
Prace nad nową wersją egzaminu trwają od kilku miesięcy. Pierwotnie nowe testy miały obowiązywać już od lipca 2018, ale po kolejnych przesunięciach terminu ostatecznie przyjęto, że możliwość egzaminowania według starych zasad zakończy się w listopadzie tego roku. Od tego momentu zdawać będzie można wyłącznie według nowych wytycznych i w nowej formule egzaminu. Przy czym te zmiany dotyczą na razie tylko certyfikacji na poziomie D, czyli dla Certyfikowanych Specjalistów Zarządzania Projektami. Wyższe poziomy na razie pozostają niezmienione w formule egzaminu, a zmiany zostaną wprowadzone dopiero w 2019 roku.
Co zatem się zmienia? Wyeliminowano pytania, których konstrukcja jest niejednoznaczna, które opierają się o negację definicji, czy są po prostu podchwytliwe. Nie będzie też odpowiedzi, z których trzeba wybrać najlepszą, bo zawsze tylko jedna odpowiedź będzie w pełni poprawna.
Rewolucją jest odejście od wielkich zadań obliczeniowych, rysunkowych czy dużego studium przypadku. Znacznie mniej będzie ręcznego liczenia ścieżek krytycznych albo kompleksowej analizy Earned Value (EV). Jeśli chodzi o EV, to warto też wspomnieć, że w treści pytań będą używane wyłącznie angielskojęzyczne skróty (nie będzie polskiego słownika EV).
Każdy z 29 elementów kompetencji będzie weryfikowany jednym pytaniem opisowym za trzy punkty oraz dwoma pytaniami testowymi, po jednym punkcie za każde. Inaczej też będzie liczona skuteczność zdania egzaminu. Nie wystarczy już uzyskać ponad 50% punktów z całego egzaminu. Trzeba też mieć taką skuteczność w każdym z 29 elementów kompetencji. Wprowadzane zmiany nie zmniejszają ani nie podnoszą poziomu trudności egzaminu, choć na pewno upraszczają i ujednolicają proces oceny. To, co może budzić wątpliwości, to utrzymujący się nadal znikomy udział pytań, które dotykają zarządzania projektami opartego na podejściu zwinnym (Agile). Jest to o tyle dziwne, że same wytyczne kompetencji oferują tak uniwersalny model kierowania projektami, że wcale nie narzucają podejścia tradycyjnego.
Czas pokaże, co jakościowo dadzą wprowadzane zmiany. Kiedy w życie weszły wytyczne ICB 3.0, w pierwszym okresie radykalnie obniżał się procent skutecznie zdanych egzaminów. Dopiero po kilku miesiącach, kiedy temat okrzepł, statystyki wróciły do normy. Jednostki szkoleniowe musiały nauczyć się lepiej rozumieć egzaminy, a asesorzy skorygowali pytania i sam sposób oceny. Tym razem jest szansa, że będzie inaczej. Pytania zostały poddane walidacji szerokiego gremium trenersko-asesorskiego, a wytyczne zdefiniowano bardziej precyzyjnie. Moim zdaniem za około pół roku będzie można ocenić, czy projekt zakończył się sukcesem obejmującym wysoki poziom satysfakcji wszystkich interesariuszy.
Przemysław Lisek, Trener GRUPY ODITK
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...
Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...
Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.
Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...
Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...