29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i Portfelami” (IPMA Individual Competence Baseline version 4.0) wprowadza istotne zmiany zarówno w treści wymagań, jak i w zasadach certyfikacji.

Przede wszystkim po raz pierwszy zaprezentowano tłumaczenie oryginału z języka angielskiego zamiast narodowej wersji Wytycznych. W jego opracowaniu wzięli udział m.in. eksperci z Polski, dla których zarządzanie projektami jest kluczowym obszarem działalności biznesowej. W ten sposób powstał jednolity standard dla wszystkich organizacji zrzeszonych w IPMA z całego świata.

Co jeszcze uległo zmianie i jakich nowości należy się spodziewać?

Ludzie, Praktyka i Perspektywa

Dotychczasowe Oko Kompetencji obejmujące umiejętności: Behawioralne, Techniczne i Kontekstowe zostało zastąpione analogicznie obszarami: Ludzie, Praktyka i Perspektywa, a wśród nich udało się wyselekcjonować aż 29 elementów kompetencji.

Zawód Project Managera uznany został za zawód globalny, a zdolności, umiejętności i wiedza mają być sprawdzane zarówno dla projektów, jaki i programów oraz portfeli. Na ten moment powstała jedynie pierwsza część wytycznych kompetencji, która obejmuje zarządzanie projektami.

Zmiany w egzaminach certyfikacyjnych

Prace nad nową wersją egzaminu trwają od kilku miesięcy. Pierwotnie nowe testy miały obowiązywać już od lipca 2018, ale po kolejnych przesunięciach terminu ostatecznie przyjęto, że możliwość egzaminowania według starych zasad zakończy się w listopadzie tego roku. Od tego momentu zdawać będzie można wyłącznie według nowych wytycznych i w nowej formule egzaminu. Przy czym te zmiany dotyczą na razie tylko certyfikacji na poziomie D, czyli dla Certyfikowanych Specjalistów Zarządzania Projektami. Wyższe poziomy na razie pozostają niezmienione w formule egzaminu, a zmiany zostaną wprowadzone dopiero w 2019 roku.

Co zatem się zmienia? Wyeliminowano pytania, których konstrukcja jest niejednoznaczna, które opierają się o negację definicji, czy są po prostu podchwytliwe. Nie będzie też odpowiedzi, z których trzeba wybrać najlepszą, bo zawsze tylko jedna odpowiedź będzie w pełni poprawna.

Rewolucją jest odejście od wielkich zadań obliczeniowych, rysunkowych czy dużego studium przypadku. Znacznie mniej będzie ręcznego liczenia ścieżek krytycznych albo kompleksowej analizy Earned Value (EV). Jeśli chodzi o EV, to warto też wspomnieć, że w treści pytań będą używane wyłącznie angielskojęzyczne skróty (nie będzie polskiego słownika EV).

Każdy z 29 elementów kompetencji będzie weryfikowany jednym pytaniem opisowym za trzy punkty oraz dwoma pytaniami testowymi, po jednym punkcie za każde. Inaczej też będzie liczona skuteczność zdania egzaminu. Nie wystarczy już uzyskać ponad 50% punktów z całego egzaminu. Trzeba też mieć taką skuteczność w każdym z 29 elementów kompetencji. Wprowadzane zmiany nie zmniejszają ani nie podnoszą poziomu trudności egzaminu, choć na pewno upraszczają i ujednolicają proces oceny. To, co może budzić wątpliwości, to utrzymujący się nadal znikomy udział pytań, które dotykają zarządzania projektami opartego na podejściu zwinnym (Agile). Jest to o tyle dziwne, że same wytyczne kompetencji oferują tak uniwersalny model kierowania projektami, że wcale nie narzucają podejścia tradycyjnego.

Czas pokaże, co jakościowo dadzą wprowadzane zmiany. Kiedy w życie weszły wytyczne ICB 3.0, w pierwszym okresie radykalnie obniżał się procent skutecznie zdanych egzaminów. Dopiero po kilku miesiącach, kiedy temat okrzepł, statystyki wróciły do normy. Jednostki szkoleniowe musiały nauczyć się lepiej rozumieć egzaminy, a asesorzy skorygowali pytania i sam sposób oceny. Tym razem jest szansa, że będzie inaczej. Pytania zostały poddane walidacji szerokiego gremium trenersko-asesorskiego, a wytyczne zdefiniowano bardziej precyzyjnie. Moim zdaniem za około pół roku będzie można ocenić, czy projekt zakończył się sukcesem obejmującym wysoki poziom satysfakcji wszystkich interesariuszy.

Przemysław Lisek, Trener GRUPY ODITK

 

 

17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]