Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA
Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i Portfelami” (IPMA Individual Competence Baseline version 4.0) wprowadza istotne zmiany zarówno w treści wymagań, jak i w zasadach certyfikacji.
Przede wszystkim po raz pierwszy zaprezentowano tłumaczenie oryginału z języka angielskiego zamiast narodowej wersji Wytycznych. W jego opracowaniu wzięli udział m.in. eksperci z Polski, dla których zarządzanie projektami jest kluczowym obszarem działalności biznesowej. W ten sposób powstał jednolity standard dla wszystkich organizacji zrzeszonych w IPMA z całego świata.
Co jeszcze uległo zmianie i jakich nowości należy się spodziewać?
Ludzie, Praktyka i Perspektywa
Dotychczasowe Oko Kompetencji obejmujące umiejętności: Behawioralne, Techniczne i Kontekstowe zostało zastąpione analogicznie obszarami: Ludzie, Praktyka i Perspektywa, a wśród nich udało się wyselekcjonować aż 29 elementów kompetencji.
Zawód Project Managera uznany został za zawód globalny, a zdolności, umiejętności i wiedza mają być sprawdzane zarówno dla projektów, jaki i programów oraz portfeli. Na ten moment powstała jedynie pierwsza część wytycznych kompetencji, która obejmuje zarządzanie projektami.
Zmiany w egzaminach certyfikacyjnych
Prace nad nową wersją egzaminu trwają od kilku miesięcy. Pierwotnie nowe testy miały obowiązywać już od lipca 2018, ale po kolejnych przesunięciach terminu ostatecznie przyjęto, że możliwość egzaminowania według starych zasad zakończy się w listopadzie tego roku. Od tego momentu zdawać będzie można wyłącznie według nowych wytycznych i w nowej formule egzaminu. Przy czym te zmiany dotyczą na razie tylko certyfikacji na poziomie D, czyli dla Certyfikowanych Specjalistów Zarządzania Projektami. Wyższe poziomy na razie pozostają niezmienione w formule egzaminu, a zmiany zostaną wprowadzone dopiero w 2019 roku.
Co zatem się zmienia? Wyeliminowano pytania, których konstrukcja jest niejednoznaczna, które opierają się o negację definicji, czy są po prostu podchwytliwe. Nie będzie też odpowiedzi, z których trzeba wybrać najlepszą, bo zawsze tylko jedna odpowiedź będzie w pełni poprawna.
Rewolucją jest odejście od wielkich zadań obliczeniowych, rysunkowych czy dużego studium przypadku. Znacznie mniej będzie ręcznego liczenia ścieżek krytycznych albo kompleksowej analizy Earned Value (EV). Jeśli chodzi o EV, to warto też wspomnieć, że w treści pytań będą używane wyłącznie angielskojęzyczne skróty (nie będzie polskiego słownika EV).
Każdy z 29 elementów kompetencji będzie weryfikowany jednym pytaniem opisowym za trzy punkty oraz dwoma pytaniami testowymi, po jednym punkcie za każde. Inaczej też będzie liczona skuteczność zdania egzaminu. Nie wystarczy już uzyskać ponad 50% punktów z całego egzaminu. Trzeba też mieć taką skuteczność w każdym z 29 elementów kompetencji. Wprowadzane zmiany nie zmniejszają ani nie podnoszą poziomu trudności egzaminu, choć na pewno upraszczają i ujednolicają proces oceny. To, co może budzić wątpliwości, to utrzymujący się nadal znikomy udział pytań, które dotykają zarządzania projektami opartego na podejściu zwinnym (Agile). Jest to o tyle dziwne, że same wytyczne kompetencji oferują tak uniwersalny model kierowania projektami, że wcale nie narzucają podejścia tradycyjnego.
Czas pokaże, co jakościowo dadzą wprowadzane zmiany. Kiedy w życie weszły wytyczne ICB 3.0, w pierwszym okresie radykalnie obniżał się procent skutecznie zdanych egzaminów. Dopiero po kilku miesiącach, kiedy temat okrzepł, statystyki wróciły do normy. Jednostki szkoleniowe musiały nauczyć się lepiej rozumieć egzaminy, a asesorzy skorygowali pytania i sam sposób oceny. Tym razem jest szansa, że będzie inaczej. Pytania zostały poddane walidacji szerokiego gremium trenersko-asesorskiego, a wytyczne zdefiniowano bardziej precyzyjnie. Moim zdaniem za około pół roku będzie można ocenić, czy projekt zakończył się sukcesem obejmującym wysoki poziom satysfakcji wszystkich interesariuszy.
Przemysław Lisek, Trener GRUPY ODITK
Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]