29/10/2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i Portfelami” (IPMA Individual Competence Baseline version 4.0) wprowadza istotne zmiany zarówno w treści wymagań, jak i w zasadach certyfikacji.

Przede wszystkim po raz pierwszy zaprezentowano tłumaczenie oryginału z języka angielskiego zamiast narodowej wersji Wytycznych. W jego opracowaniu wzięli udział m.in. eksperci z Polski, dla których zarządzanie projektami jest kluczowym obszarem działalności biznesowej. W ten sposób powstał jednolity standard dla wszystkich organizacji zrzeszonych w IPMA z całego świata.

Co jeszcze uległo zmianie i jakich nowości należy się spodziewać?

Ludzie, Praktyka i Perspektywa

Dotychczasowe Oko Kompetencji obejmujące umiejętności: Behawioralne, Techniczne i Kontekstowe zostało zastąpione analogicznie obszarami: Ludzie, Praktyka i Perspektywa, a wśród nich udało się wyselekcjonować aż 29 elementów kompetencji.

Zawód Project Managera uznany został za zawód globalny, a zdolności, umiejętności i wiedza mają być sprawdzane zarówno dla projektów, jaki i programów oraz portfeli. Na ten moment powstała jedynie pierwsza część wytycznych kompetencji, która obejmuje zarządzanie projektami.

Zmiany w egzaminach certyfikacyjnych

Prace nad nową wersją egzaminu trwają od kilku miesięcy. Pierwotnie nowe testy miały obowiązywać już od lipca 2018, ale po kolejnych przesunięciach terminu ostatecznie przyjęto, że możliwość egzaminowania według starych zasad zakończy się w listopadzie tego roku. Od tego momentu zdawać będzie można wyłącznie według nowych wytycznych i w nowej formule egzaminu. Przy czym te zmiany dotyczą na razie tylko certyfikacji na poziomie D, czyli dla Certyfikowanych Specjalistów Zarządzania Projektami. Wyższe poziomy na razie pozostają niezmienione w formule egzaminu, a zmiany zostaną wprowadzone dopiero w 2019 roku.

Co zatem się zmienia? Wyeliminowano pytania, których konstrukcja jest niejednoznaczna, które opierają się o negację definicji, czy są po prostu podchwytliwe. Nie będzie też odpowiedzi, z których trzeba wybrać najlepszą, bo zawsze tylko jedna odpowiedź będzie w pełni poprawna.

Rewolucją jest odejście od wielkich zadań obliczeniowych, rysunkowych czy dużego studium przypadku. Znacznie mniej będzie ręcznego liczenia ścieżek krytycznych albo kompleksowej analizy Earned Value (EV). Jeśli chodzi o EV, to warto też wspomnieć, że w treści pytań będą używane wyłącznie angielskojęzyczne skróty (nie będzie polskiego słownika EV).

Każdy z 29 elementów kompetencji będzie weryfikowany jednym pytaniem opisowym za trzy punkty oraz dwoma pytaniami testowymi, po jednym punkcie za każde. Inaczej też będzie liczona skuteczność zdania egzaminu. Nie wystarczy już uzyskać ponad 50% punktów z całego egzaminu. Trzeba też mieć taką skuteczność w każdym z 29 elementów kompetencji. Wprowadzane zmiany nie zmniejszają ani nie podnoszą poziomu trudności egzaminu, choć na pewno upraszczają i ujednolicają proces oceny. To, co może budzić wątpliwości, to utrzymujący się nadal znikomy udział pytań, które dotykają zarządzania projektami opartego na podejściu zwinnym (Agile). Jest to o tyle dziwne, że same wytyczne kompetencji oferują tak uniwersalny model kierowania projektami, że wcale nie narzucają podejścia tradycyjnego.

Czas pokaże, co jakościowo dadzą wprowadzane zmiany. Kiedy w życie weszły wytyczne ICB 3.0, w pierwszym okresie radykalnie obniżał się procent skutecznie zdanych egzaminów. Dopiero po kilku miesiącach, kiedy temat okrzepł, statystyki wróciły do normy. Jednostki szkoleniowe musiały nauczyć się lepiej rozumieć egzaminy, a asesorzy skorygowali pytania i sam sposób oceny. Tym razem jest szansa, że będzie inaczej. Pytania zostały poddane walidacji szerokiego gremium trenersko-asesorskiego, a wytyczne zdefiniowano bardziej precyzyjnie. Moim zdaniem za około pół roku będzie można ocenić, czy projekt zakończył się sukcesem obejmującym wysoki poziom satysfakcji wszystkich interesariuszy.

Przemysław Lisek, Trener GRUPY ODITK

 

 

Autor artykułu
15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.