WIEDZA
WYBIERZ TYP MATERIAŁÓW I TEMATYKĘ
Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku odbudować wyniki. Robić wszystko, co się da, czy może postawić na określone priorytety?
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią. Czy warto się jej opierać?
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między zawodnikami – to niezbędne w grach zespołowych. W biznesie jest podobnie.
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub zmieniła ofertę. Potrzebuje kogoś, kto szybko zbuduje sprzedaż nowej linii biznesowej. Czyli kogo?
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym otoczeniu. Jak powinni działać liderzy, którzy chcą zapewnić swoim firmom regularny wzrost w „covidowych” czasach?
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym. Przede wszystkim warto przyglądać się klientom, aby trafnie odpowiedzieć propozycją wartości na ich zmieniające się potrzeby i nawyki.
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na decyzje, które podejmujemy każdego dnia.
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji cyfrowej w gospodarce, szczególnie w budownictwie, uważanym za jedną z najbardziej „zacofanych cyfrowo” gałęzi przemysłu.
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie litery? Optyka może diametralnie się zmienić.
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja, element „nice to have”. Pandemia sprawiła, że temat stał się pilny i ważny.
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być niezwykle trafną odpowiedzią na potrzebę chwili. Projektu, który podbił serca przynajmniej kilku tysięcy osób.
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw. „zdrowym świecie” (czyt. w czasach sprzed pandemii) z motywacją bywało niezbyt różowo, to jak wygląda ona w dzisiejszym,...
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci słońce, a czasem pojawia się wichura i ostry deszcz. Pomimo trudności podążasz dalej, krok za krokiem.
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego, przed jakim stanął wtedy świat.
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje doświadczenia z 20 lat pracy w biznesie szkoleniowym.
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to sprawdzian z umiejętnego stosowania tej wiedzy.
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe). Choć to podstawowe uczucie, które towarzyszy nam całe życie.
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów HR i osób zarządzających.
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię o ludziach na podstawie pierwszego wrażenia. Pamiętaj, że to działa w dwie strony.
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i inne hasła przewijają się przez szkolenia, konferencje, artykuły. W jednych rozpalają emocje, w innych budzą ostrożność myślenia...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management, spotkaliśmy się z odmową. Minister odpowiedział, że patronatu nie udzieli, bo zarządzanie projektami ma znikome znaczenie dla naszej...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem samoorganizującym. Brzmi fajnie, ale... Nie znasz ludzi i ich kompetencji, nie macie jeszcze do siebie zaufania.
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy. Znasz to uczucie?
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe oczekiwania co do rozwoju.
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie natura i klimat uznawane były za niezmienne i mało istotne tło naszych działań. A jednak branża project management musi...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania, niezadowolenie otoczenia - oto twoja codzienność.
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe „dziękuję” z trudem przechodzi przez gardło?
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo prosty, inżynierski sposób.
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do domu klienta. Mogłoby się wydawać, że to znane rozwiązanie. Firma Hello Fresh oferuje jednak coś więcej.
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji? Oczywiście, że z dobrą strategią personal branding łatwiej będzie mu zmienić pracę.
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana większość z nich doświadcza jednej z najgroźniejszych chorób, na jakie cierpią liderzy naszych czasów: chronicznego stresu.
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce. Potwierdzają to liczne konferencje i spotkania traktujące ten temat jako HOT. Branża poszukuje informacji, szczególnie tych, które...
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom satysfakcji z pracy i zaangażowania w nią spada. I jest to niestety problem w skali globalnej.
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo każda godzina pracy projektanta kosztuje. Jednak niedopracowana konstrukcja kosztuje o wiele więcej.
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy szef magazynu albo kierownik zespołu IT wie, co to oznacza dla niego i jego zespołu?
[więcej]Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?
Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich organizacjach. Chcą, aby ludzie byli bardziej zaangażowani i mieli poczucie własności.
[więcej]Storywatching w działaniach HR
W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł się 8-latek, którego przychód w 2018 roku wyniósł 22 miliony dolarów (!). Zgromadził ponad 17 milionów subskrybentów, a jego filmy...
[więcej]Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?
I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu pędzi.
[więcej]Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?
Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie. A jak sytuacja wygląda w firmach dojrzałych, posiadających doświadczone działy badań i rozwoju, które jak dotąd stanowią koło...
[więcej]Relacje – cichy zabójca sprzedaży?
Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek sprzedaży relacyjnej stał się osią programów szkoleń, podczas których siłom sprzedaży wbijano do głowy, że relacje są...
[więcej]Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA
Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i Portfelami” (IPMA Individual Competence Baseline version 4.0) wprowadza istotne zmiany zarówno w treści wymagań, jak i w zasadach...
[więcej]Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać
Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.
[więcej]Grywalizacja – let's talk about fun
Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi, jak i stojąca u progu rynku pracy generacja Z, nie znoszą nudy towarzyszącej powtarzalnym czynnościom.
[więcej]Zmianoo(d)porni
Wyobraź sobie, że wybierasz się właśnie na szkolenie z zarządzania zmianą.
[więcej]Czego menadżer może się nauczyć od psa?
Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie ciekawych lekcji leadershipu udzielił mój pies, Biały Owczarek Szwajcarski (BOS).
[więcej]Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek
Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza menadżerów na spotkanie.
[więcej]Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która ułatwi życie wielu mieszkańcom.
[więcej]Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?
Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?
[więcej]Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?
Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące działalność i uprawnienia związków zawodowych. Wiele firm może czekać rewolucja.
[więcej]Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?
Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów rozwojowych. Życie pokazuje jednak, że to przekonanie nie zawsze przekłada się na rzeczywistość.
[więcej]Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?
„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu świeżo upieczony Agent ubezpieczeniowy.
[więcej]Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem
„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu na trasie Gdańsk – Warszawa w pewne szarobure popołudnie.
[więcej]Mentoring – nie zaczynaj od ogona
Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z sytuacją, w której na samym starcie wskazywani są mentorzy (zazwyczaj wysokiej rangi dyrektorzy, czasem członkowie zarządu). Co...
[więcej]BIM Manager – praca szuka człowieka
BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży budowlanej.
[więcej]To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC
Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny jest już nie tylko powszechnie znany business coaching, ale też na przykład life coaching, sex coaching, diet coaching...
[więcej]Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking
Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to wyrażenie działa na Ciebie jak płachta na byka, to wiedz, że nie jesteś w tym odosobniony.
[więcej]Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy
Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących odpowiedzią na zmieniający się rynek klientów, dostawców i otoczenie prawne. O co zadbać, by ambitne cele nie stały się niewiele...
[więcej]Sposób na przełom w innowacjach
Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba wyższej drabiny. A jak to jest w innowacjach?
[więcej]Microlearning – panaceum na oporny mózg
Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny opór. Dlatego niestrudzenie poszukujemy efektywniejszej, przyjemniejszej i łatwo przyswajalnej metody wlewania „oleju” do głowy....
[więcej]Różnorodność w zespole boli i leczy
Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale także pochodzenia i narodowości, co więcej - kwestii osobowości czy stylu działania. A jednak nie przestaje mnie ona zaskakiwać.
[więcej]Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018
Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w którym zadajemy sobie pytania: „Co nas czeka? Jak wyglądają globalne trendy? Jakie wyzwania są u nas, lokalnie?" W tym artykule...
[więcej]Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej
Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych przestrzeni użytkowych/komercyjnych, także zabudowy mieszkaniowej.
[więcej]O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie
Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach: przeciwdziałaniu, reagowaniu i monitorowaniu.
[więcej]Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji
Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne funkcje społeczne czy polityczne. Wzbudzają one w nas różne emocje.
[więcej]Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej
O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie na zatłoczonym parkingu w Gdyni.
[więcej]TRIZ - fakty i mity
Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie efektywności, w których potrzebne jest doprowadzenie do przełomu – czyli innowacji.
[więcej]Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz
„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.
[więcej]E-learning – pięć filarów sukcesu
Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często kończą się wstydliwą frekwencją. Kluczowym wyzwaniem w e-learningu jest bowiem motywacja uczestników. Jak pozytywnie na nią wpłynąć?
[więcej]Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń
Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się średnio co 3 lata. W tak zmiennym, jak jeszcze nigdy dotąd środowisku, człowiek dopasowuje się i koryguje sposoby działania.
[więcej]Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management
Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą zdobywa w kontekście przygotowania do kosztownych egzaminów przydaje się jej w codziennej pracy. „W mojej codziennej pracy… Hmm,...
[więcej]O pracy płytkiej i głębokiej
„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem kandydata, z którym mieliśmy prowadzić wspólnie rozmowę, próbowała zabrać się za jedno ze swoich zadań, gdy na niego czekaliśmy.
[więcej]HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda
HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby rozwojowe pracowników”, „pomaga menadżerom w rozwoju”. Jego skuteczność często zależy od wysokości budżetów przeznaczanych na działania...
[więcej]AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT
Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są takie, że popularność metodyk zwinnych (Agile) rośnie.
[więcej]Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR
Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść! Na co masz wtedy prawdziwy apetyt? Pomyśl chwilę: Burger? Frytki? Schabowy? Czekolada?
[więcej]Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego
W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego, którego sprawcą miał być dyrektor finansowy. Jeśli pracujesz w HR, wiesz, jak wiele wątpliwości, pytań i obaw pojawia się w takiej...
[więcej]Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów
Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y). Razem stanowią ok. 11 mln pracujących Polaków, czyli 35 % wszystkich zatrudnionych.
[więcej]Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera
System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”, jest jednym z najskuteczniejszych systemów zarządzania organizacją. Na przestrzeni lat firmy jedynie udoskonalają formę osiągania...
[więcej]Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym
Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany. Wydaje się, że wszystkie "sznurki mamy w ręku" i nagle choroba, odejście pracownika, producent wycofuje się z utrzymywania...
[więcej]Sposób na "syndrom szczupaka"
Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa Karla Möbiusa.
[więcej]Utrzymanie koncentracji – jak pomóc sobie w realizacji zadań
Jak długo jesteś w stanie skoncentrować się na jednym zadaniu bez rozpraszania się i przerywania?
[więcej]Jak być szefem dla Y i Z
W gabinecie mojego pierwszego szefa, oprawiona w ramkę cudnej urody, wisiała taka oto sentencja: „Podwładny powinien przed obliczem przełożonego mieć wygląd lichy i durnowaty, tak by swoim pojmowaniem sprawy nie peszyć...
[więcej]Christmas party bez rutyny
Świece, światełka, słodycze, prezenty podkreślają nastrój tego okresu w roku w bardzo wielu kulturach na świecie. A w firmach?
[więcej](De)motywujący czas pracy
Scena w jednej z firm. Być może wyda Ci się znajoma? Sala konferencyjna pełna ludzi, wszystkie krzesła zajęte. Jedna osoba prowadzi prezentację, zapisany kolejny flipchart wniosków. Mniej niż połowa zaproszonych mocno dyskutuje,...
[więcej]Czy świadome organizacje zatrudniają seniorów
Gdy ubrany w nienagannie skrojony garnitur Robert De Niro przekracza progi siedziby modowego serwisu internetowego, ze zdziwieniem słyszy od rekrutera słowa: gdzie widzisz siebie za 10 lat? Na zadane pytanie odpowiada: "Masz na...
[więcej]Poziome spojrzenie na organizację – wymiary organizacji procesowej
Zmienność rynku narzuca organizacjom: „szczupłość” („lean”), „zwinność” („agile”) i niespotykaną dotychczas dynamikę. Struktury pionowe (funkcjonalne) wydają się nie korelować w wystarczającym stopniu z sukcesem przedsiębiorstw....
[więcej]Prezentuj jak Steve Jobs
Popularność storytellingu, prezi, myślenia wizualnego pokazuje, że chcemy prezentować tak, aby nas słuchano, a nasze prezentacje zapadały w pamięć i serca słuchaczy.
[więcej]Profil kandydata - jak zmiana podejścia w tworzeniu opisów wpłynęła na sukces rekrutacji
W coraz większej liczbie branż rynek pracy staje się rynkiem pracownika. Relatywnie trudniej jest znaleźć odpowiedniego kandydata do pracy, a czas i środki poświęcane na rekrutację zarówno przez rekruterów jak i menadżerów, rosną...
[więcej]O roli HR Business Partnera, czyli jak karmić psa ryżem
Tato, a czy możemy sprawdzić, ile pies może zjeść ryżu, zanim zwymiotuje? – zapytał synek jednego z moich znajomych. Pytanie w swojej estetyce dość turpistyczne, a jednocześnie będące doskonałym przykładem tzw. pytania...
[więcej]Korupcja w biznesie – wykładnia prawna
Przypuszczam, że każdemu zdarzyło się chociaż raz słyszeć o tym, że ktoś uzyskał kontrakt tylko dlatego, że osoba decyzyjna otrzymała „dodatkową korzyść“ ze strony wygranego.
[więcej]Jak wrócić z urlopu i nie zwariować
Jeśli czytasz ten artykuł, to może to oznaczać trzy rzeczy. Albo właśnie wróciłeś z urlopu i wariujesz, a bardzo, ale to bardzo, chciałbyś przestać. Lub też jesteś tuż przed wyjazdem i chcesz się dowiedzieć, jak poradzić sobie ze...
[więcej]Menadżer i Controller – czy w tej relacji może zaiskrzyć
Controlling to system wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem oparty nie tylko na rachunkowości i finansach, ale również na wiedzy o organizacji i psychologii. Choć integralnie łączy się z koncepcjami i metodami zarządzania, to...
[więcej]Kultura szczęśliwego pracownika – aspekty prawne
Każda firma ma swoją kulturę. I z jakiegoś powodu niektóre kultury przyciągają specjalistów, a inne sprawiają, że dochodzi do nieustannych rotacji pracowników.
[więcej]Planowanie - dlaczego projekty się opóźniają?
Ludzie często wiedzą jak planować, dlaczego jednak nie znajdują na to czasu? Winnym jest powszechny pogląd, że planować nie warto. Planowanie bowiem jest pracą koncepcyjną, a tego się u nas nie ceni. Sukces w wyścigu projektów...
[więcej]Organizacja procesowa i pokolenie Y
Zmiany dokonują się na naszych oczach. Organizacje otwierają się na procesy, których rolą jest osiąganie konkretnych rezultatów.
[więcej]Projekty HR przez szkiełko i oko metodyki
"Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko." A. Mickiewicz
[więcej]Tajemnice są po to, by je chronić
Każda firma ma tajemnice, którymi nie chce dzielić się z konkurencją. Chronione są więc dane udostępniane w toku negocjacji i zawierane umowy o zachowaniu poufności. Niewiele firm pamięta natomiast o ryzyku ujawnienia ważnych...
[więcej]Czy pracodawca jest zobowiązany do dbania o rozwój pracownika
Pracodawca jest zobowiązany do ułatwiania pracownikowi podnoszenia kwalifikacji zawodowych na mocy przepisów Kodeksu pracy.
[więcej]Rozwój pracownika prosto z katalogu
Coraz więcej firm tworzy dla swoich pracowników katalog działań rozwojowych. Jest to dokument porządkujący wszelkie formy rozwoju rekomendowane pracownikom – zarówno szkolenia, jak i działania realizowane wewnątrz firmy, a także...
[więcej]TRIZ – Lean Problem Solving
W fabryce jogurtów zdecydowano o wprowadzeniu zmiany końcowego etapu linii produkcyjnej. Zainwestowanie 250 tys.€ w zrobotyzowane stanowisko pakujące pozwoliłoby na pięciokrotną redukcję kosztów obsługi. Jednak dzięki metodzie...
[więcej]Nie mamy Pańskiego płaszcza i co Pan nam zrobi?
To zdecydowanie jedna z moich ulubionych scen polskiego kina. Ryszard Ochódzki pozornie ma atuty w rękach – właściwy numerek, świadka i całą logikę zdarzeń. Po drugiej stronie mur obojętności i odwołanie do procedury: "Za rzeczy...
[więcej]Dobry lider działa zwinnie
Koncepcje przywództwa mnożą się jak grzyby po deszczu. Jest przywództwo sytuacyjne, jest przywództwo transakcyjne, jest wszechstronne i na pewno jeszcze wiele innych. Mówimy o liderach w organizacji, o liderach w lokalnych...
[więcej]Zacznij słuchać głośniej
Czy doświadczyłeś kiedykolwiek sytuacji, w której poczułeś się całkowicie niezrozumiany, pomimo że włożyłeś wiele wysiłku w to, aby klarownie przedstawić swoją wizję/zdanie/pomysł? Dodam jeszcze, że brak zrozumienia odkryłeś...
[więcej]Personal Branding - co warto wiedzieć
We wcześniejszych artykułach mieli Państwo okazję czytać o personal brandingu i employer brandingu w procesie rekrutacji. W tym artykule powiem w jaki sposób każdy z nas może świadomie przygotować się do budowania marki własnej.
[więcej]Dobry plan realizuje cele
Pierwszy kwartał roku to czas podsumowań i stawiania sobie nowych celów. To od nich zależy motywacja pracowników przez cały kolejny rok. Motywacja Twoja i Twoich podwładnych.
[więcej]Co Pan ma w rękawie, Panie Project Managerze?
Rozpoczęcie projektu to gorący czas dla Project Managera. Krople potu na czole i nie tylko wywołuje pytanie: jak pozyskać najlepszych ludzi do swojego zespołu? Bo projekt rusza lada moment, a dostępność zasobów jest jaka jest.
[więcej]TRIZ - nie tylko dla inżynierów
Czy inżynierskie, twarde metodologie mogą znaleźć zastosowanie w rozwiązywaniu problemów zarządzania? Jak się mają definiowane w TRIZ „sprzeczności techniczne” do rozwiązywania konfliktów, niespójności, wad działania zespołów...
[więcej]Okresowa czy rozwojowa - przygotowanie do rozmowy oceniającej
Temat ocen okresowych budzi wiele kontrowersji. Samo słowo „ocena” ma z założenia negatywny wydźwięk i choć nie lubimy być oceniani, to sami wydajemy oceny każdego dnia.
[więcej]Projektowanie zachwytu
„Wszystkie modele są złe, ale niektóre są użyteczne” George E. Box
[więcej]Personal Branding w procesie rekrutacji
W procesie rekrutacji świadome budowanie wizerunku odgrywa znaczącą rolę, ma także wpływ na jego przebieg i efektywność.
[więcej]Employer Branding w procesie rekrutacji
Proces rekrutacji zaczyna się znacznie wcześniej niż moment, w którym powstaje profil osoby poszukiwanej do zatrudnienia. Zaczyna się on podczas świadomych działań związanych z budowaniem wizerunku.
[więcej]Kultura organizacyjna od święta - spotkania świąteczne w firmie - przyjemność czy obowiązek?
W firmach w okresie przedświątecznym pojawia się wiele zwyczajów - bardziej lub mniej udanych. Spotykają się one z różnym odbiorem.
[więcej]Sposób na zmianę organizacyjną
Przypomnij sobie swoją ostatnią przeprowadzkę. Często jest to wytęskniony moment, upragniona chwila - nowa rzeczywistość. Wchodzisz. Ekipa remontująca wyszła, media podłączone, na środku kartony, dużo kartonów i…
[więcej]Budowanie zaufania
Poniższy artykuł jest zapisem wniosków z panelu dyskusyjnego dotyczącego budowania zaufania, który odbył się podczas tegorocznego VII Strategicznego Forum Project Management*. Organizatorem wydarzenia jest Grupa ODiTK.
[więcej]O związkach kultury organizacyjnej z przywództwem
Liderzy kształtują kulturę organizacyjną firmy. To całkiem oczywiste stwierdzenie. A czy kultura organizacyjna firmy może kształtować liderów? Czy styl przywództwa decyduje o kulturze firmy – czy raczej odwrotnie – jest przez nią...
[więcej]Oszczędności w procesie zakupów
Pojęcie oszczędności może mieć wiele twarzy. Okazuje się, że w każdej organizacji może znaczyć coś innego, mieć różną formułę kalkulacji i różne zasady ich naliczania. Paradoksalnie w tej samej sytuacji według jednych można...
[więcej]Zarządzanie czasem – rzecz o odwlekaniu
W zupełnie przypadkowym kraju (powiedzmy na przykład w Polsce), w zupełnie przypadkowym mieście (np. w Warszawie), w zupełnie przypadkowym biurowcu zupełnie przypadkowej firmy (nazwijmy ją… a nie, tego już nie napiszę), w...
[więcej]Szczepionka antymobbingowa
W ciągu ostatnich kilku lat bardzo zmieniło się podejście polskich firm do kwestii mobbingu i dyskryminacji. Na pracodawców prawnie został nałożony obowiązek przeciwdziałania mobbingowi, pojawiła się ustawa o wdrożeniu niektórych...
[więcej]Feedback - jak wykorzystać go we własnym rozwoju
Stanowisko Dyrektora Generalnego ds. Twojego Rozwoju jest dawno obsadzone. Tobą. Jeśli czekasz, aż Twoja organizacja zrobi coś w tym względzie, przypomnij sobie dialog ucznia z mistrzem: „Mistrzu, długo trzeba oczekiwać zmian?...
[więcej]Mobbing – co warto wiedzieć
Mobbing to temat, którego częstotliwość występowania zwraca uwagę mediów, w tym nawet filmowców. Choćby jedna z ostatnich reżyserii Krzysztofa Zanussiego “Obce ciało”, w którym bezwzględna szefowa wywiera olbrzymią presję na...
[więcej]Cele organizacji w szerszej perspektywie
Pomyśl o swojej ostatniej podróży samolotem, autobusem, czy pociągiem. Najważniejszą rzeczą, którą chciałeś znać, było miejsce docelowe. Można założyć, że pomimo samej przygody związanej z podróżą, ani Ty, ani większość ludzi nie...
[więcej]Jak funkcjonalność kalendarzy zadań, programu do zarządzania projektami, pomogła nazwać proces szybkich dostaw
Nie łatwo jest stać się elastycznym, gdy proces produkcyjny jest ciągły, a jego zmiany kosztowne.
[więcej]6 rad na dobre relacje w projekcie
Wybitny, nawet w najtrudniejszych projektach odnoszący sukcesy manager to taki, który posiadł umiejętność budowania dobrych relacji z interesariuszami projektu.
[więcej]Zasada uprzywilejowania pracownika
Uprzywilejowanie pracownika dotyczy każdej osoby i wynika z art. 18 kodeksu pracy.
[więcej]Dress code – przygotowanie do wdrożenia
Historia, którą chcę Państwu przekazać wydarzyła się naprawdę - kilka lat temu, u jednego z moich Klientów.
[więcej]Mobbing a kultura organizacyjna – lepiej zapobiegać niż leczyć
Wiele osób podziela przekonanie, że mobbing w firmie jest jak yeti – wszyscy o nim mówią, ale nikt go nie widział. Dlatego wiele firm – wychodząc z założenia, że „u nas coś takiego na pewno się nie zdarzy” – ogranicza...
[więcej]Gdy e-learning staje się faktem - LMS jest koniecznością. Co wtedy wybrać?
Odwrót od e-learningu, który nastąpił po pierwszym zachłyśnięciu się możliwościami tej formy, już dawno za nami. LMS jest odpowiedzią na potrzeby wykorzystania tej formy do wzmocnienia procesów rozwojowych. W jaki sposób, z...
[więcej]O sztuce wypoczywania
Początek lipca. Mały domek w środku lasu z widokiem na jezioro. Każdego dnia biorę filiżankę kawy, siadam na tarasie i próbuję pisać artykuł o wypoczywaniu.
[więcej]Audyt organizacyjny – gruntowne podejście do zmian
Ile razy wyniki badania opinii pracowników przełożyły się na fundamentalne zmiany w Twojej organizacji? Jak wzrosło po nich zaangażowanie pracowników? Ciężko odpowiedzieć? Tak myślałam…
[więcej]Dress code w biznesie
Będąc trenerem biznesu coraz częściej spotykam się z potrzebą świadomego budowania marki. Ważne jest to, że nie tylko myślimy o budowaniu marki - jako firmy, dla której pracujemy, ale także o budowaniu marki osobistej, poprzez to...
[więcej]Planowanie i wdrożenie zmiany okiem Project Managera
"Nie musisz się zmieniać. Przetrwanie nie jest obowiązkowe". Tytułowa przewrotna fraza została ukuta przez Williama Edwardsa Deminga jako obserwacja faktu, że zmiany są dziś chlebem powszednim w organizacjach, bo rynek po prostu...
[więcej]Zarządzanie zmianą - jak wykorzystać siłę tego procesu
„I tak zabiorą Twój ser“... któż z nas nie zna tego cytatu? Jednak, kiedy pierwszy raz czytałam książkę Spensera Johnsona, oczywistość opisywanych w niej procesów związanych ze zmianą głęboko mną wstrząsnęła.
[więcej]TRIZ – znajdź proste rozwiązanie problemu
Henry Ford poskarżył się kiedyś Edisonowi, że tak wielki wynalazca mógłby naprawić swoją furtkę wejściową, ponieważ strasznie ciężko się ją otwiera. Edison odpowiedział, że nie zamierza niczego zmieniać, ponieważ każdy, kto...
[więcej]Planowanie rozwoju pracownika
Z czym kojarzy się zazwyczaj pojęcie "działania rozwojowe"? Najczęściej ze szkoleniami, na które firma wysyła pracowników.
[więcej]Insights Discovery – czy warto
Hotel w centrum Warszawy. W sali konferencyjnej krzesła ustawione w podkowę, obsługa hotelu szykuje standardowy poczęstunek – poranek przed warsztatem Insights Discovery.
[więcej]Alkohol w pracy
Spożywanie alkoholu w pracy jest szczególnym naruszeniem obowiązków pracowniczych. Niewątpliwie pokazuje ono lekceważące nastawienie pracowników do pracy i w jaskrawy sposób dowodzi ignorowania obowiązków pracowniczych.
[więcej]O rozwoju osobistym
A jak sobie Pan/i wyobraża swoją karierę za pięć lat?... To chyba jedno z najczęściej pojawiających się pytań podczas rozmów rekrutacyjnych na nowe stanowisko czy też do programu rozwojowego. Jak na nie reagujesz?
[więcej]Przełom w walce z mobbingiem
W firmie X jakiś czas temu zrobiło się głośno o mobbingu. Wielu pracowników zaczęło skarżyć się na stosowanie wobec nich zachowań niepożądanych. W trosce o wizerunek firmy, zarząd powołał komisję antymobbingową, której zlecił...
[więcej]Wszyscy chcieli dobrze, a wyszło jak zwykle
"Słaby jest ten dietetyk, przestałam do niego chodzić" stwierdziła koleżanka, która od lat podejmuje odważne próby zmiany nawyków żywieniowych. Zalecenia dietetyka były wg niej zbyt wygórowane i niedopasowane do jej trybu życia....
[więcej]„Kocha, lubi, szanuje…” – strategia sprzedaży
W zasadzie zamiast „Kocha, lubi, szanuje…” tytuł artykułu mógłby brzmieć: „Wie, umie, stosuje…”, ale wtedy gorzej by się sprzedawał. Dlatego rozpoczynamy od nawiązania do dziecięcej wyliczanki i miłości – ważnych pragnień i...
[więcej]Wskaźniki w zarządzaniu sprzedażą, czyli który guzik nacisnąć, by uzyskać oczekiwany efekt
„Wysłałem wczoraj maila do wszystkich dyrektorów regionalnych z informacją, że każdy handlowiec, zanim zakończy dzień pracy, ma sprzedać min. jeden pakiet X. Sprzedaż tego dnia wzrosła o blisko 40%” - stwierdził z zadowoleniem...
[więcej]Umowa o zakazie konkurencji - historia Michała
Michał zatrudnił się w dużej firmie informatycznej na stanowisku kierownika działu rozwoju produktów. Był programistą i praca ta była dla niego wprost wymarzonym awansem. Wątpliwości pojawiły się dopiero wtedy, gdy pracodawca...
[więcej]Zarządzanie kompetencjami - kilka kluczowych pytań
W branży HR rozmawia się „językiem kompetencji”. Najlepszym przykładem na to jest narzędzie spotykane w wielu firmach, zwane słownikiem kompetencji.
[więcej]Kreatywność w rozwiązywaniu problemów
Dlaczego tak się dzieje, że przez długi czas zastanawiamy się nad problemem a kolejne pomysły nie przynoszą rozwiązania? Najbardziej frustrujące jest, gdy po czasie okazuje się, że przed nami ktoś już rozwiązał bardzo podobny...
[więcej]Program dla talentów – jak uniknąć nieporozumień
Pewien pracownik dostał zaproszenie na sesję DC. Będzie miał potem szansę trafić do grupy Hi Po, w której czeka go specjalny Program dla Talentów. Pracownik czyta zaproszenie pełne enigmatycznych haseł typu: „planowanie...
[więcej]Utrata zaufania i zwolnienie pracownika
Ryszard został zwolniony z powodu utraty zaufania pracodawcy, ale odwołał się do sądu pracy i wygrał.
[więcej]Spotkania, które inspirują – "Poranna porcja wiedzy z Grupą ODiTK"
Jedno z bardziej popularnych pytań ostatniej dekady brzmi: „Jakich zmian w przywództwie potrzebują organizacje?”. Wynika to z traktowania przywództwa jak rodzaju paliwa, którego jakość ma wpływ na efektywność organizacji.
[więcej]