4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji cyfrowej w gospodarce, szczególnie w budownictwie, uważanym za jedną z najbardziej „zacofanych cyfrowo” gałęzi przemysłu.

Paradoksalnie to właśnie wybuch pandemii stał się stymulatorem cyfryzacji, a lockdown będący próbą obrony przed rozprzestrzenianiem się wirusa, mocno zmienił sposób pracy inżynierów.

Doskonale można to było zaobserwować w marcu i kwietniu 2020, kiedy większość firm projektowych uruchomiła (lub próbowała uruchomić) pracę zdalną. Niektóre zrobiły to "z biegu", stosując różne rozwiązania technologiczne umożliwiające pracę zdalną i zdalną koordynację projektów. Innym zajęło to dużo więcej czasu, a są też takie, którym nie udało się przejść w tryb online w zakresie umożliwiającym prowadzenie normalnych prac.

Rola koordynacji w zespołach BIM-owych

To, czy firma projektowa potrafiła zachować swoją efektywność mimo ograniczenia lub wręcz wyłączenia fizycznej obecności pracowników w biurze, zależało od dwóch czynników. Po pierwsze: od posiadania odpowiedniej infrastruktury. Drugim aspektem była wdrożona metodyka umożliwiająca pracę w wielobranżowych zespołach rozproszonych. Bo komputery i oprogramowanie to nie wszystko. Bez zdefiniowania i egzekwowania określonych standardów modelowania, gromadzenia danych, ich przechowywania i udostępniania, próba pracy zdalnej rozproszonych zespołów powodowała chaos podczas realizacji projektów.

Okazało się, że firmy które najlepiej poradziły sobie ze skutkami pandemii w swojej działalności, pracowały w oparciu o metodykę BIM. W pierwszych dniach lockdown'u najbardziej zapracowanymi ludźmi w biurach projektowych byli pracownicy IT (infrastruktura techniczna) i Koordynatorzy BIM, których zadaniem było zapewnienie ciągłości wymiany informacji pomiędzy projektantami pracującymi w różnych lokalizacjach.

Kluczowe dla biur projektów stały się:

  • koordynacja dokumentacji projektowej i modeli branżowych,
  • wykrywanie kolizji,
  • stosowanie standardów modelowania,
  • stosowanie w praktyce wytycznych BIM Manuali i BEP,
  • kontrola poprawności przepływu informacji przez środowisko CDE,
  • integracja modeli z innymi źródłami danych.

Koordynatorzy BIM, którzy potrafili zapewnić realizację powyższych oczekiwań okazali się bezcenni dla swoich firm. Niestety w wielu przypadkach zabrakło dobrych Koordynatorów BIM i mimo wydania setek tysięcy złotych na sprzęt komputerowy i oprogramowanie, brak skutecznej koordynacji rozproszonego procesu projektowego uniemożliwił szybką zmianę trybu pracy zespołów projektowych.

Kim są Koordynatorzy BIM?

Doprecyzujmy, kim są Koordynatorzy BIM. To najczęściej doświadczeni modelerzy BIM, którzy:

· Doskonale znają swoją branżę, ale mają też wiedzę na temat procesu projektowego w organizacji. Znają ograniczenia technologiczne i organizacyjne.

· Znają kompetencje BIM członków zespołów, w których pracują i potrafią je wykorzystać. Posiadają szeroką wiedzę dotyczącą stosowanych rozwiązań IT.

· Znają i rozumieją proces zarządzania informacją w projekcie BIM, dlatego m.in. potrafią definiować standardy modelowania.

· Egzekwują i weryfikują stosowanie przez projektantów określonej metodyki pracy i standardów.

· Są wsparciem dla osób zajmujących się modelowaniem BIM.

Krótko mówiąc: Koordynator BIM pilnuje, aby modele BIM i wygenerowana z nich dokumentacja były spójne, aktualne, kompletne i dostępne, czyli zgodne ze standardami BIM*.

Co ważne, przyglądając się szczegółom cyfryzacji firm, można zauważyć, że uzyskiwana efektywność rozwiązań, koszty ponoszone na infrastrukturę IT i koszty organizacyjne są bardzo silnie powiązane z kompetencjami i wiedzą osób, które odpowiadają za cyfryzację. Można wydać setki tysięcy złotych na zakup sprzętu i oprogramowania z mizernym efektem, a można też wykorzystać posiadane zasoby i uzyskać świetne rezultaty. Kluczowa jest tu wiedza. Wiedza dotycząca technologii IT, jak i wiedza o procesach, w których ta technologia ma być wykorzystywana. Nie wystarczy zakup silnych komputerów i drogiego oprogramowania. To są tylko narzędzia, które muszą być dobrze i efektywnie wykorzystane.

Jak podejść do wdrażania cyfryzacji i BIM? Jakich ludzi i z jakimi kompetencjami potrzebujemy?

Problem polega na tym, że każde wdrożenie jest inne, bo każda organizacja jest inna. Nie ma jednego, idealnego rozwiązania dla wszystkich. Dlatego ważna jest wiedza przekrojowa osób odpowiedzialnych za cyfryzację w firmach. Nawet jeżeli są ekspertami, to najczęściej ich praktyczna wiedza jest oparta tylko na ich własnym doświadczeniu, więc w sposób naturalny jest ograniczona. Stosują rozwiązania, które znają, mimo, że być może zastosowanie innego byłoby dużo efektywniejsze. Ale nie mają czasu na szukanie i analizę przydatności ogromu informacji dostępnych w sieci. Dlatego bardzo często stosowane rozwiązania nie są optymalne: są albo zbyt kosztowne, albo nieefektywne, albo uciążliwe dla użytkowników.

Pandemia Covid-19 uruchomiła wdrażanie w wielu firmach przede wszystkim tzw. "wewnętrznego BIM-u", poprawiającego procesy wewnątrz organizacji: efektywne użycie oprogramowania do modelowania, stosowanie przygotowanych standardów dla modeli i dokumentacji, koordynacja, ustrukturyzowane repozytoria modeli i dokumentacji itd. Zakres wdrożenia obejmuje wiele obszarów. A z BIM jest jak z medycyną: żeby być na bieżąco i "leczyć", trzeba cały czas uzupełniać swoją wiedzę.

Prowadząc szkolenia i zajęcia na studiach podyplomowych, często spotykam Koordynatorów BIM, którzy są ekspertami w swoim obszarze, ale mają świadomość, że aby działać efektywniej, potrzebują bardziej przekrojowej wiedzy i doświadczenia innych ekspertów. Bo dzięki temu dokonuje się odkryć typu: "Zastosowałem dobre rozwiązanie, ale okazuje się, że na rynku istnieją jeszcze lepsze albo tańsze".

Dobry Koordynator BIM okazał się bezcenny w organizacji projektowej, która musiała szybko przestawić się na pracę online. Co oznacza "dobry Koordynator BIM"? To taki, który zna proces projektowy w organizacji, zna ograniczenia technologiczne i organizacyjne, poziom kompetencji zespołu i posiada szeroką wiedzę o stosowanych rozwiązaniach - zarówno w zakresie IT, jak i metodyki pracy czy standaryzacji. Taką wiedzę można zdobyć albo realizując kolejne wdrożenia w różnych organizacjach, albo korzystając z zaawansowanych szkoleń, podczas których inni eksperci dzielą się swoją wiedzą.

*Doceniając znaczenie dobrych Koordynatorów BIM w firmach projektowych, uruchomiliśmy certyfikację tej funkcji, która ma dać gwarancję wysokich kompetencji certyfikowanego Koordynatora BIM. Wspólnie z GRUPĄ ODITK, naszym partnerem edukacyjnym, przygotowujemy BIM Koordynatorów do tej roli i egzaminu certyfikującego ich kompetencje.

 

Dariusz Kasznia, Prezes Europejskiego Centrum Certyfikacji BIM

 

 

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...