4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji cyfrowej w gospodarce, szczególnie w budownictwie, uważanym za jedną z najbardziej „zacofanych cyfrowo” gałęzi przemysłu.

Paradoksalnie to właśnie wybuch pandemii stał się stymulatorem cyfryzacji, a lockdown będący próbą obrony przed rozprzestrzenianiem się wirusa, mocno zmienił sposób pracy inżynierów.

Doskonale można to było zaobserwować w marcu i kwietniu 2020, kiedy większość firm projektowych uruchomiła (lub próbowała uruchomić) pracę zdalną. Niektóre zrobiły to "z biegu", stosując różne rozwiązania technologiczne umożliwiające pracę zdalną i zdalną koordynację projektów. Innym zajęło to dużo więcej czasu, a są też takie, którym nie udało się przejść w tryb online w zakresie umożliwiającym prowadzenie normalnych prac.

Rola koordynacji w zespołach BIM-owych

To, czy firma projektowa potrafiła zachować swoją efektywność mimo ograniczenia lub wręcz wyłączenia fizycznej obecności pracowników w biurze, zależało od dwóch czynników. Po pierwsze: od posiadania odpowiedniej infrastruktury. Drugim aspektem była wdrożona metodyka umożliwiająca pracę w wielobranżowych zespołach rozproszonych. Bo komputery i oprogramowanie to nie wszystko. Bez zdefiniowania i egzekwowania określonych standardów modelowania, gromadzenia danych, ich przechowywania i udostępniania, próba pracy zdalnej rozproszonych zespołów powodowała chaos podczas realizacji projektów.

Okazało się, że firmy które najlepiej poradziły sobie ze skutkami pandemii w swojej działalności, pracowały w oparciu o metodykę BIM. W pierwszych dniach lockdown'u najbardziej zapracowanymi ludźmi w biurach projektowych byli pracownicy IT (infrastruktura techniczna) i Koordynatorzy BIM, których zadaniem było zapewnienie ciągłości wymiany informacji pomiędzy projektantami pracującymi w różnych lokalizacjach.

Kluczowe dla biur projektów stały się:

  • koordynacja dokumentacji projektowej i modeli branżowych,
  • wykrywanie kolizji,
  • stosowanie standardów modelowania,
  • stosowanie w praktyce wytycznych BIM Manuali i BEP,
  • kontrola poprawności przepływu informacji przez środowisko CDE,
  • integracja modeli z innymi źródłami danych.

Koordynatorzy BIM, którzy potrafili zapewnić realizację powyższych oczekiwań okazali się bezcenni dla swoich firm. Niestety w wielu przypadkach zabrakło dobrych Koordynatorów BIM i mimo wydania setek tysięcy złotych na sprzęt komputerowy i oprogramowanie, brak skutecznej koordynacji rozproszonego procesu projektowego uniemożliwił szybką zmianę trybu pracy zespołów projektowych.

Kim są Koordynatorzy BIM?

Doprecyzujmy, kim są Koordynatorzy BIM. To najczęściej doświadczeni modelerzy BIM, którzy:

· Doskonale znają swoją branżę, ale mają też wiedzę na temat procesu projektowego w organizacji. Znają ograniczenia technologiczne i organizacyjne.

· Znają kompetencje BIM członków zespołów, w których pracują i potrafią je wykorzystać. Posiadają szeroką wiedzę dotyczącą stosowanych rozwiązań IT.

· Znają i rozumieją proces zarządzania informacją w projekcie BIM, dlatego m.in. potrafią definiować standardy modelowania.

· Egzekwują i weryfikują stosowanie przez projektantów określonej metodyki pracy i standardów.

· Są wsparciem dla osób zajmujących się modelowaniem BIM.

Krótko mówiąc: Koordynator BIM pilnuje, aby modele BIM i wygenerowana z nich dokumentacja były spójne, aktualne, kompletne i dostępne, czyli zgodne ze standardami BIM*.

Co ważne, przyglądając się szczegółom cyfryzacji firm, można zauważyć, że uzyskiwana efektywność rozwiązań, koszty ponoszone na infrastrukturę IT i koszty organizacyjne są bardzo silnie powiązane z kompetencjami i wiedzą osób, które odpowiadają za cyfryzację. Można wydać setki tysięcy złotych na zakup sprzętu i oprogramowania z mizernym efektem, a można też wykorzystać posiadane zasoby i uzyskać świetne rezultaty. Kluczowa jest tu wiedza. Wiedza dotycząca technologii IT, jak i wiedza o procesach, w których ta technologia ma być wykorzystywana. Nie wystarczy zakup silnych komputerów i drogiego oprogramowania. To są tylko narzędzia, które muszą być dobrze i efektywnie wykorzystane.

Jak podejść do wdrażania cyfryzacji i BIM? Jakich ludzi i z jakimi kompetencjami potrzebujemy?

Problem polega na tym, że każde wdrożenie jest inne, bo każda organizacja jest inna. Nie ma jednego, idealnego rozwiązania dla wszystkich. Dlatego ważna jest wiedza przekrojowa osób odpowiedzialnych za cyfryzację w firmach. Nawet jeżeli są ekspertami, to najczęściej ich praktyczna wiedza jest oparta tylko na ich własnym doświadczeniu, więc w sposób naturalny jest ograniczona. Stosują rozwiązania, które znają, mimo, że być może zastosowanie innego byłoby dużo efektywniejsze. Ale nie mają czasu na szukanie i analizę przydatności ogromu informacji dostępnych w sieci. Dlatego bardzo często stosowane rozwiązania nie są optymalne: są albo zbyt kosztowne, albo nieefektywne, albo uciążliwe dla użytkowników.

Pandemia Covid-19 uruchomiła wdrażanie w wielu firmach przede wszystkim tzw. "wewnętrznego BIM-u", poprawiającego procesy wewnątrz organizacji: efektywne użycie oprogramowania do modelowania, stosowanie przygotowanych standardów dla modeli i dokumentacji, koordynacja, ustrukturyzowane repozytoria modeli i dokumentacji itd. Zakres wdrożenia obejmuje wiele obszarów. A z BIM jest jak z medycyną: żeby być na bieżąco i "leczyć", trzeba cały czas uzupełniać swoją wiedzę.

Prowadząc szkolenia i zajęcia na studiach podyplomowych, często spotykam Koordynatorów BIM, którzy są ekspertami w swoim obszarze, ale mają świadomość, że aby działać efektywniej, potrzebują bardziej przekrojowej wiedzy i doświadczenia innych ekspertów. Bo dzięki temu dokonuje się odkryć typu: "Zastosowałem dobre rozwiązanie, ale okazuje się, że na rynku istnieją jeszcze lepsze albo tańsze".

Dobry Koordynator BIM okazał się bezcenny w organizacji projektowej, która musiała szybko przestawić się na pracę online. Co oznacza "dobry Koordynator BIM"? To taki, który zna proces projektowy w organizacji, zna ograniczenia technologiczne i organizacyjne, poziom kompetencji zespołu i posiada szeroką wiedzę o stosowanych rozwiązaniach - zarówno w zakresie IT, jak i metodyki pracy czy standaryzacji. Taką wiedzę można zdobyć albo realizując kolejne wdrożenia w różnych organizacjach, albo korzystając z zaawansowanych szkoleń, podczas których inni eksperci dzielą się swoją wiedzą.

*Doceniając znaczenie dobrych Koordynatorów BIM w firmach projektowych, uruchomiliśmy certyfikację tej funkcji, która ma dać gwarancję wysokich kompetencji certyfikowanego Koordynatora BIM. Wspólnie z GRUPĄ ODITK, naszym partnerem edukacyjnym, przygotowujemy BIM Koordynatorów do tej roli i egzaminu certyfikującego ich kompetencje.

 

Dariusz Kasznia, Prezes Europejskiego Centrum Certyfikacji BIM

 

 

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianych częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

15/11/2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

28/10/2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...