15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce. Potwierdzają to liczne konferencje i spotkania traktujące ten temat jako HOT. Branża poszukuje informacji, szczególnie tych, które dotyczą doświadczeń w realizacji projektów z wykorzystaniem BIM.

Ważkie pytania to: Jak podejść do wdrażania BIM? Jakich ludzi i z jakimi kompetencjami potrzebujemy?

Dotychczas wiedza i praktyka opierała się głównie na profesjonalizmie pojedynczych osób starających się wykorzystać BIM w swojej codziennej pracy. Brakowało w tym względzie punktów odniesienia. Stąd zakres obowiązków BIM Menedżera mógł wyglądać w praktyce znacząco różnie w odmiennych miejscach (na szczęście rynek się standaryzuje - w tym roku rusza projekt certyfikacyjny, który umożliwi praktykom BIM zdobycie i potwierdzenie kompetencji BIM Menedżera).

Zakres możliwości wykorzystania BIM nieustannie się poszerza, a co za tym idzie - kompetencje inżynierów uczestniczących w procesach budowlanych realizowanych zgodnie z BIM muszą być coraz szersze.

W tym artykule krótko omówię kluczowe role w projektach BIM w kontekście stawianych im wymagań.

Role w zespole, czyli kto jest kim w projektach BIM

BIM nie jest celem, lecz narzędziem służącym osiągnięciu precyzyjnie zdefiniowanych celów. Kluczową rolę w zapewnieniu skutecznego wykorzystania BIM w organizacji pełni wspomniany już BIM Menedżer (o kompetencjach na tym stanowisku więcej w dalszej części artykułu). Skoro jest menedżer, to jest też zespół. Spójrzmy na pozostałe role w zespole BIM:

· Menedżerowie Informacji

Dawniej nazywani BIM Menedżerami Informacji. To "trochę BIM Menedżerowie", którzy mogą mieć mniejsze kompetencje w zakresie modelowania 3D BIM, ale posiadają dużą wiedzę w zakresie zarządzania informacją, standaryzacji i wykorzystania narzędzi IT stosowanych w tych obszarach. Potrafią tworzyć mapy procesów i implementować je w narzędziach klasy CDE. Definiują i egzekwują standardy bezpieczeństwa i wymiany informacji. Kluczowa jest dla nich doskonała znajomość swojej organizacji, a co za tym idzie - umiejętność "wplatania" procesów i procedur BIM w istniejące w niej procesy wewnętrzne i zewnętrzne.

· Modelerzy BIM

Doskonale znają wykorzystywane przez siebie programy do tworzenia modeli 3D BIM nie tylko w zakresie typowych dostępnych opcji, ale również w zakresie możliwości automatyzacji swoich działań. Ważne, aby rozumieli istotę modeli BIM i różnice między modelami 3D CAD a 3D BIM, znali zasady parametryzacji i kontekstowości stosowanych w modelach BIM obiektów. Powinni znać i stosować zasady standaryzacji danych, interfejsów, zapisu informacji itd. Ważne, by rozumieli znaczenie i różnice pomiędzy stosowanymi w procesie BIM formatami plików natywnych i otwartych.

· Koordynatorzy modeli BIM

To najczęściej osoby z "przeszłością" modelerów BIM, ale posiadający dodatkowe kompetencje pozwalające im skutecznie koordynować modele branżowe w celu uzyskania jednego modelu wielobranżowego. Powinni znać dodatkowe narzędzia pozwalające dokonywać takiej integracji, weryfikować poprawność modeli, wykrywać kolizje, sprawdzać zgodność modeli z określonymi standardami, a w razie potrzeby definiować te standardy.

· Analitycy BIM

Inżynierowie różnych specjalności, którzy na bazie modeli BIM, korzystając z dedykowanego oprogramowania, potrafią wykonać różnorodne analizy związane z całym cyklem życia obiektu budowlanego (kosztorysy, harmonogramy, analizy energetyczne, optymalizacje rozwiązań ze względu na zdefiniowane wymagania zamawiającego itp.). Mogą też zajmować się przekształcaniem lub informacyjnym wzbogacaniem gotowych modeli na potrzeby realizacji (rozwiązania warsztatowe, prefabrykacja itp.).

BIM Menedżer - aktor pierwszego planu

Od BIM menedżerów oczekuje się, że będą efektywnie wdrażać i rozwijać BIM w ramach swojej organizacji. Aby sprostać tym wymaganiom, nawet ekspercka znajomość wybranych programów jest niewystarczająca. Niezbędna jest również obszerna, usystematyzowana wiedza o procesach tworzenia i zbierania oraz zarządzania informacją. A także umiejętności "miękkie".

BIM Menedżer powinien skutecznie komunikować, współpracować i rozumieć potrzeby, ale i ograniczenia wszystkich uczestników procesu projektowego i realizacji, w tym również zamawiającego. To, co nasi klienci wskazują jako kluczowe, to definiowanie wspólnych celów i współpraca wszystkich interesariuszy przy realizacji projektów BIM. A w przypadku współpracy międzybranżowej zarządzanie interesariuszami może nastręczyć nie lada trudności. Stąd niezwykle ważne jest rozwijanie często niedocenianych kompetencji społecznych.

"Druga noga" BIM Menedżera to szeroka wiedza techniczna i projektowa. BIM Menedżerowie to najczęściej doświadczeni koordynatorzy BIM, których kompetencje obejmują nie tylko aspekty związane z modelem 3D BIM, ale również wszelkie kwestie dotyczące zarządzania procesem informacyjnym wewnątrz i na zewnątrz organizacji oraz standaryzacją tego procesu. Znają procesy inwestycyjne, posiadają podstawową wiedzę dotyczącą aspektów prawnych związanych z realizacją obiektów budowlanych. Posiadają szeroką wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania BIM, dostępnych narzędzi, kierunków rozwoju. Znają swoją organizację, a co za tym idzie - potrafią wpleść procesy BIM w istniejącą strukturę organizacji. Powinni znać najpopularniejsze, stosowane standardy i normy BIM.

Poszukując do zespołu BIM Menedżera, często potrzebujemy punktu odniesienia - czy nasz kandydat posiada profesjonalną wiedzę, wymaganą na tym stanowisku w rozumieniu standardów BIM na polskim rynku, jakie ma umiejętności i doświadczenie? W wielu branżach i zawodach potwierdzeniem kompetencji są certyfikacje. Tak jak wspomniałam, już jesienią można spodziewać się startu certyfikacji BIM Menedżerów realizowanej przez Europejskie Centrum Certyfikacji BIM. Praktycy, którzy spełniają wymagane kryteria bazowe, będą mogli przystąpić do egzaminu. Aktualne informacje w tym zakresie ECC BIM będzie publikować na swojej stronie internetowej. Certyfikacja to odniesienie do dobrych praktyk i standardów BIM, to również przynależność do profesjonalnej grupy zawodowej.

Zainteresowanych już teraz zapraszamy do zarezerwowania miejsca na szkoleniach przygotowujących do certyfikacji, które opracowaliśmy w partnerstwie z ECC BIM.


Agnieszka Graszewicz, Koordynator projektów szkoleniowych GRUPY ODITK, na podstawie wywiadu z Dariuszem Kasznia, Prezesem Europejskiego Centrum Certyfikacji BIM

15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]